Hakutulokset

  1. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    No, pysyypähän edes joku ketju asiallisena. Tosin saisivat kyllä pysyä muutkin ketjut, jotka tuntuu olevan täynnä loputonta eripuraa. Ei tarvitse mitenkään nöyristellä tai pokkuroida, ja oman mielipiteensä - olipa se sitten millainen tahansa - voi kyllä sanoa täälläkin, ihan vapaasti...
  2. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Ei romaninaisen pidä mitenkään tapella, mutta saattaa kyllä saada joltain selkäänsä, mikäli haluaa olla sellaisen ihmisen kansa jota ei millään konstilla suostuta hyväksymään. En sitten tiedä, mitä ne Kontulan kaaleet siellä touhuavat ja miksi tappelemalla tappelevat, jos näin tosiaan on... Kun...
  3. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Se, miten itse kukin harrastaa seksiä puolisonsa kanssa, menee mun mielestä aika henkilökohtaisien asioiden puolelle enkä tiedä, onko tämä palsta välttämättä sellainen paikka jossa sitä tulisi selvitellä. Mutta vastaus on ei...
  4. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Jälkimmäiseksi mainittu ei ole ok kenenkään kohdalla, alkoholin käyttöön suhtaudutaan väljemmin poikien/miesten kohdalla, mutta kukapa nyt kuitenkaan tykkäisi, jos oma lapsi lipittelisi siideriä jossain nurkan takana. Alkoholin käyttö ei saisi mennä omien vanhempien tai muiden heihin...
  5. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Hmm, odotas kun mä mietin :D Meillä on tosiaan oma kieli, romanikieli. Siitä on eri murteita, täällä Suomessa omansa. Alunperin ollaan ilmeisesti (tätä ei siis olla satavarmaksi asiaksi pystytty todistamaan) lähtöisin Intiasta, ja sieltä kautta sitten eri sykleissä lähdetty eri suuntiin. Osa...
  6. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    1. Kodista käytetään juu sanaa mökki. :) En ainakaan tähän hätään keksi ketään, kellä olisi varsinainen kesämökki, mutta voihan jollain sellainenkin olla... 2. Pidetään ikävänä, että ihminen joka lapsia haluaa, ei niitä saa. Jos se taas on valinnaiskysymys, niin se on tietysti asia erikseen...
  7. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Ilmeisestikin jossain muualla kuin siellä. Et kai sä nyt ajattele, että jokaikinen Suomen mustalainen käy asioimassa juuri siellä Mäkkärissä, jossa sinä olet töissä? :)
  8. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Harmi, että sulla on vain tällaisia kokemuksia... Olen tässä ketjussa pohtinut syitä ihmisten huonolle käytökselle useampaankin kertaan, kenenkään pään sisälle en kuitenkaan näe. Eipä tuo mitenkään meidän kulttuuriin kuitenkaan kuulu, vaikka näitä huonosti käyttäytyviä paljon näkeekin.
  9. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Nyt on nukkumaanmenon aika, palataan taas huomispäivänä :)
  10. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Mutta ruotsia (meinasin aluksi kirjoittaa, että pakkoruotsia :D) puhuu kuitenkin osa ihmisistä ensimmäisenä kielenään, äidinkielenään. Ja onhan täällä Suomessa ihmisiä, kaiketi pääasiallisesti vanhempia, jotka ovat niin "umpiruotsalaisia" että eivät suomea osaa juuri lainkaan. (Tai sitten eivät...
  11. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Jos tulee sellainen hätätilanne, jossa on päästävä lähimpään vessaan, niin silloin mennään sinne lähimpään vessaan... eipä siinä oikein muutakaan voi :D Oksentaa voi, vaikka muita olisikin kotona, sillä se erite tulee suun kautta, vaikka ällöttävää onkin :D Jos on oikein kova kuume, niin...
  12. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kaikista varminta on kysyä asiasta vanhemmilta, he parhaiten osaavat vastata tuohon... voihan olla, että heillä ei romanitapoja kotona juurikaan noudateta. Lapsi nyt on aina lapsi, ja siksi sitä huomioonotettavaa ei ole samalla tavalla kuin vaikkapa nuoren kanssa. Mutta on hyvä tiedostaa...
  13. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Jos tarkkoja ollaan, niin kyllä sinne pitäisi pukeutua... :D Mutta rehellisyyden nimissä, ei läheskään kaikki niin tee silloin, kun omassa kodissaan on. On oikeasti tosi vaivalloista vedellä hameet ja röijyt niskaan jonkun pikkuasian takia. Unenrippeet siinä kyllä kieltämättä karisee... :D...
  14. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Sitten sille ei tietenkään voi mitään, ja hoitoon yksinkertaisesti vain mennään. Ja eihän tietenkään aina ole tiedossakaan, missä kohtaa sairaalaa se toinen romani hoidossa on... ja hoitohenkilökunnallahan on vaitiolovelvollisuuskin. Mutta, hoitohenkilökunnan olisi hyvä koettaa järjestää niin...
  15. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Ei minusta, hyvin voi sanoa niinkin. Tosin ehkä äidin on helpointa ja jollakin tavaa kätevintä antaa jonkinlaiset pohjatiedot... Mutta itsehän lapsesi tunnet parhaiten, eikö? :) Mukavaa kesää sinullekin!
  16. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Minäpäs laitan :) Mulla ei ole blogia, mutta voisin kyllä harkita sellaisen luomista. Kenties jollakin muulla romanilla voi blogi ollakin, en tiedä? :) Muokkaus: Jäi puolet viestistä näköjään puuttumaan :D Piti sanomani, että mikäli blogia alan kirjoittaa, kerron sen kyllä täällä/tai...
  17. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kyllähän meissä työntekijöitäkin on, omia yrityksiäkin joillakin :) Itse olen kyllä käynyt töissä - nyt olen äitiyslomalla, joten luonnollisesti mulla on työmaata tässä kotonakin :D Syitä työttömyydelle on erilaisia; joillakin työllistymisen estää koulutus/työkokemus/molemmat, joillakin ei...
  18. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Kaksi romaniperhettä voi kyllä asua samassa kerroksessa, itse asiassa tiedän yhden talon, jossa näin tehdäänkin. Jos kulkeminen tapahtuu saman rappukäytävän kautta, niin silloin ei toinen perhe voi asua sen kolmoskerroksen perheen ylä- tai alapuolella.
  19. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    Hmm, enpä kyllä osaa sanoa, kun en tiedä, miksi he näin luulevat :D Mutta tietysti kysyttäessä vastaat, ettet ole romani. En oikein osaa mitään kovin konkreettista neuvoa antaa, olen pahoillani... Voit kertoa lapselle, että emme ole prinsessoita, ja että olemme alunperin kotoisin muualta...
  20. R

    Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

    No näin laajasti ilmaistuna mistään, mihin liittyy alastomuutta, ei pitäisi puhua. Pesulla käynnit, vessassakäynnit ja tietyt ruumiintoiminnot kuuluu myös siihen alueeseen, jonka asioista ei puhuta. Sitten on asioita, joille on olemassa toinen nimitys. Vaikkapa haarukka. Sitä ei meillä sanota...

Yhteistyössä