Mikä muuttuu kun menee naimisiin?

Me ollaan miehen kanssa oltu avoliitossa jo 12 v. ja kihloissa 13v. mut ei olla menty naimisiin.Mä haluaisin kyllä mennä, oltais sit ihan virallisesti aviopari ja koko perhe samalla nimellä. Mies on sitä mieltä että mikään ei muutu.No, eihän se käytännön arki muutu.
Mutta valistakaapa nyt viisammat,muuttuuko mikään näin virallisesti(paitsi sukunimi ) jos menee naimisiin?
 
EJK
Oikeus leskeneläkkeeseen, jos tapahtuisi niin ikävästi että puoliso kuolisi. Jos syntyy vielä lapsia, niin ei tarvitse käydä isyyttä tunnustamassa. Avioerossa omaisuus menee puoleksi ilman avioehtoa. Lapset yhteishuollossa....näin muutamia mainitakseni ;)
 
No vaikka mikä muuttuu... Ihmiset vaan kuvittelee, ettei mikään muutu. Mun mieskin on sitä mieltä, että miehessä pitää olla sen verran munaa, että vie emännän vihille. Ihan voin edellisiin yhtyä, mitä hyötyä avioliitosta on. Aatteleppa jos vaikka saat lapsen ja satut itse kuolemaan ennen isyyden tunnustamista, niin lapsi voidaan ottaa huostaan siksi aikaa, että saadaan verinäytteillä tutkittua ja todistettua isyys ja tähän tarvitaan vielä käräjäoikeuden päätös (johon siis Suomessa menee useampi kuukausi). Tiedän työni kautta yhden tällaisen tapauksen.

Ja sitten monesti näkee synnytyssairaalan taustatietokaavakkeessa hätäkastenimien perässä isän sukunimen, kun ihmiset eivät ymmärrä, että lapsi on pakko hätäkastaa äidin sukunimelle, jos vanhemmat asuvat avoliitossa.

ETTÄ MENKÄÄ HYVÄT IHMISET NAIMISIIN VIIMEISTÄÄN SITTEN, KUN MEINAATTE JÄLKIKASVUA HANKKIA! Nimimerkillä tulevaisuus turvattu jo seitsemän vuoden ajan...

=)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kuutamolilja:
Me ollaan miehen kanssa oltu avoliitossa jo 12 v. ja kihloissa 13v. mut ei olla menty naimisiin.Mä haluaisin kyllä mennä, oltais sit ihan virallisesti aviopari ja koko perhe samalla nimellä. Mies on sitä mieltä että mikään ei muutu.No, eihän se käytännön arki muutu.
Mutta valistakaapa nyt viisammat,muuttuuko mikään näin virallisesti(paitsi sukunimi ) jos menee naimisiin?
Tällainen "hyvä" syy myös mun ukolla siihen et ei mennä naimisiin!! Yhdes oltu 10 v Eikä auta vaik kuin lakitekstejä ja rahafaktoja luettelen. Olen jo luopunut prinsessahääunelmista, mul riittäis käynti vaikka maistraatissa mut kun ei niin ei :(

 

Yhteistyössä