Jos ei nyt mentäisi mutulla vaan katsopa mitä lakiin on kirjoitettu:
”Suomen laki oikeuttaa puolustamaan toista ihmistä, johon kohdistuu ahdistelua tai väkivaltaa. Hätävarjelu-nimisen oikeuden nojalla teko, joka normaalisti olisi rangaistava (esimerkiksi fyysinen voimakeino tai kiinnipitäminen), on sallittu, jos se on tarpeen käynnissä olevan tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi. [
1,
2,
3,
4]
Seuraavat periaatteet ja säädökset ohjaavat toisen puolustamista:
- Hyökkäyksen laillisuus: Puolustaminen on sallittua, jos toiseen henkilöön kohdistuva teko on rikos (esimerkiksi seksuaalinen ahdistelu tai pahoinpitely). [1, 2]
- Kohtuullisuus (Suhteellisuus): Puolustustoimen on oltava oikeassa suhteessa hyökkäyksen vaarallisuuteen. Hyökkääjää saa vahingoittaa vain sen verran kuin hyökkäyksen torjumiseksi on ehdottoman välttämätöntä. Esimerkiksi lievää häirintää ei voi vastustaa vakavalla väkivallalla. [1, 2, 3, 4]
- Puolustuksen päättyminen: Oikeus puolustamiseen lakkaa heti, kun hyökkäys on loppunut tai tilanne on rauhoittunut. [1, 2]
- Hätävarjelun liioittelu: Jos puolustuksessa käytetään selvästi liian voimakkaita keinoja tai hyökkäys on jo ohi, kyseessä on hätävarjelun liioittelu. Siitä voidaan tuomita rangaistukseen, mutta rangaistusta voidaan lieventää tai siitä voidaan jopa vapauttaa tilanteen yllättävyyden tai pelkotilan vuoksi. [1, 2, 3, 4]
- Avunanto ja väliintulo: Sivullinen voi toimia puskurina, käskeä häiritsijää poistua ja tarvittaessa estää häntä fyysisesti jatkamasta toimintaansa (esimerkiksi siirtämällä hänet kauemmas tai pitämällä kiinni poliisin saapumiseen asti). [1, 2, 3, 4]
Jos häirintä on toistuvaa tai jatkuvaa, siitä kannattaa aina ilmoittaa viranomaisille. Lisätietoja saa tarvittaessa esimerkiksi Rikosuhripäivystys -sivustolta tai
Tasa-arvovaltuutettu -sivuilta, jos kyse on sukupuoleen perustuvasta häirinnästä”