Migreeni ja lisäaineet (kysymys)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja migreeni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

migreeni

Vieras
Kärsiikö joku teistä tai teidän lapsistanne migreenistä niin, että välttelette tiettyjä lisäaineita tai olette huomanneet että tietyt lisäaineet laukaisisivat migreenin?

Itsellä on aurallinen migreeni lisääntynyt huimasti raskaana olemisen ja imetyksen myötä. Kyseessä varmastikin hormoonit, eikä niinkään lisäaineet mutta olisi silti kiva välttää sellaisia, jotka saattavat lisätä tuota migreeniä. 3v. tytöllä tänään päänsärkyä ja rupesin pohtimaan että illalla tuo veteli naapurissa limuliskon limpparia ja ties mitä. Mitä lisäaineita näistä tuotteista kannattaa bongata, niin että tietää välttää. Ainut jonka tiedän ennestään on natriumglutamaatti, muut E-koodit on minulle hepreaa...

Osaisiko Paula vastata mitä lisäaineita tulisi välttää jos on migreenitaipumusta?
Arominvahventeita ja niitä on monta koodia sekä muita:

Sellakka

Lysiinihydrokloridi (mineraalisuolassa)

Glysiini (luomusokerissa)

Glutamiinihappo (Luomusokerissa)

Inosiinihappo

Hydrokloridit HVP
= Hydrolyzed Vegetable Protein
Ja Hydrolyzed ... Prptein varmaan montakin sellaista.

ja sitten kaikki muilla kielillä
MSG = E621

Jorma Palon kirja Neurologia kannattaa lukea. Siinä lukee ainakin natriumglutaatti.

Tuohon tuli eri värinen kirja kuin tarkoitin ja mikä itselläni on: punatiilenvärinen.

Kun tekee itse kaikki ruoat perusraaka-aineista, selviää syyt. Vieläkin tallennan tuoteselosteita, jos on jotakin uutta (harvemmin on)
Näin on mennyt mukavasti 30 vuotta, täysin ilman lkkeitä/vitamiinilisiä tms.

Aspartaamia en ole koskaan käyttänyt edes vahingossa, mutta siitäkin tulee monen mielestä migreeni. Sininen väriaine myös saa sen aikaan, kuulin kauan sitten yhdeltä hammaslääkäriltä - siis violetit js vihreät värit myös boikotissa.

Kun tekee itse kaikki ruoat perusraaka-aineista, selviää syyt. Vieläkin tallennan tuoteselosteita, jos on jotakin uutta (harvemmin on)
Näin on mennyt mukavasti 30 vuotta, täysin ilman lkkeitä/vitamiinilisiä tms.
No laitapa tänne mitä meidän pitäisi syödä että a) parantuisimme b) emme tarvitsisi enää lääkkeitä c) eläisimme yhtä terveellisesti kuin sinä.