K/B-komposti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten joku Turuust ei tajua, että ”omisit” ei ollut oikein tossa lauseessa??????????????
Vaan piti olla ”omit”. En tajua… luulis nyt turkulaisten itsensä sentään sen verran tietävän! Että missä menee eri lailla yleiskieleen nähden siis.

Jos sä oikeasti kirjoittaisit, että omisit, niin se viittaisi tulevaisuuteen.
Mutta kommenttisi tietenkin viittasi menneeseen, mielestäsi olin ominut sanan rikki. Niin silloin ei kirjoiteta omisit vaan omit.

Miten joku Turuust ei tajua, että ”omisit” ei ollut oikein tossa lauseessa??????????????
Vaan piti olla ”omit”. En tajua… luulis nyt turkulaisten itsensä sentään sen verran tietävän! Että missä menee eri lailla yleiskieleen nähden siis.

Noh mä en ole Turusta vaan Kaarinasta, mutta vastaan silti. En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän täällä omisit sanaa. Mitä äsken mielenkiinnosta tarkistin asiaa googlaamalla, niin yleiskieltä omisit näyttää olevan, eikä Turun murretta. Ei se edes kuulosta Turun murteella ja vaikka olisi, niin mitä väliä. Sinä teet usein kärpäsestä härkäsen ja se on tosi rasittavaa.

Yritä nyt hyvä ihminen päästä yli tästä asiasta. Ei ole normaalia jäädä jumiin tuollaiseen asiaan.
Noh mä en ole Turusta vaan Kaarinasta, mutta vastaan silti. En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän täällä omisit sanaa. Mitä äsken mielenkiinnosta tarkistin asiaa googlaamalla, niin yleiskieltä omisit näyttää olevan, eikä Turun murretta. Ei se edes kuulosta Turun murteella ja vaikka olisi, niin mitä väliä. Sinä teet usein kärpäsestä härkäsen ja se on tosi rasittavaa.
Joopa joo, kas kun Liedossa sitten on.

Mulle ei oo vaikeaa myöntää olevani väärässä jos olen. Nämä sen sijaan väittävät, että omisit on oikea muoto tossa lauseessa, vaikkei se ole.

Kyse ei ole siitä, et kuka on oikeassa tai väärässä, vaan siitä, et jäät jumittamaan asioihin, etkä pääse niiden yli. Sen lisäksi alat solvaamaan ja nimittelemään muita, mikä ei kuulu normaaliin argumentointiin.

Mulla on yksi tilanteen keventävä (🤞 ) turkulais-vitsi takataskussani, jota mummini kertoi ja jonka ainakin oletan olleen oikeasti sattunut keskustelu.
Mummillani oli isäni ollessa pieni kotiapulainen Helsingissä Turun seudulta. Hän ei ollut kovinkaan paljon kouluja käynyt ja puheenparsi oli sen mukainen.
Hän käytti mm. sanoja tämmöttis ja tommottis, ja mummini huolestui, että lapsiin tarttuisi kohta sama puhetapa.
Niinpä hän otti apulaisen sivuun puhutteluun ja sanoi hänelle: ”Et viitsisi kuule, Maija, olla käyttämättä kaikkia noita vahvimpia turun murteen sanoja, esim. älä sano, että tämmöttis tai tommottis, etteivät katsos lapset opi puhumaan sitten niin”.
Apulainen katsoi hetken mummiani kummissaan ja parahti sitten: ”Jaa, no kummottis mää sit heil sanon?!”
He he he he he he haa ha.

Yhteistyössä