YTK: Moni osa-aikainen on mieluummin työtön, syynä lakimuutos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa.

Tämä on niin totta!

itse otan kaikki työt vastaan mitä olen saanut nyt 3.5 kk työttömyyden aikana. Mutta niitä satunnaisia tuloja piti sitten selvittää niin maan perkeleesti, että toukokuun sovitellut tuet tipahtivat tililleni lähes 3 kk viiveellä heinäkuun lopussa. Kyllä oli säästöille taas tarvetta!

Tämä jos mikä on todellinen kannustinloukku, että jos teet työttömänä töitä, niin tuet voivat viipyä ikuisuuden! Minulla on työssäkäyvä puoliso, kuinka moni esim yksinhuoltaja pystyy ottamaan tällaisen riskin tukien viivästymisestä, kun ottaa vastaan satunnaisia töitä!

Ja olen työllistymässä taas, eli ei tarvi uhrata haukkuja minuun.

Mutta tämä systeemi on mennyt mädäksi!

Meidän kaupunki ei palkannut 700 eläkkeelle jäävän tilalle ketään. Työt voi tehdä työkokeiluna 595 työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä, sen maksaa valtio, ei mene kaupungin rahoista.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen ja valtion työpaikkoja.
No onneksi joutuvat maksamaan siitä edes sakkomaksun verran nykyään. Saisivat suitsia vieläkin tuota työkokeilusysteemiä. Kuukaudessa kyllä kokeilee sen verran mitä on tarve. Ja kokeilijatkin voisivat jättää hommiaan tekemättä, he kun vain kokeilevat.

Missähän ne kokopäivätyöt sitten ovat, joihin kaikki varmasti pääsevät, kun kerran kuulemma osa-aikaiset ovat osa-aikaisia laiskuuttaan, eivätkä siksi, että eivät ole yrityksistään huolimatta saaneet kokoaikaista työtä mistään.
Veikkaanpa -jos sellaisia paikkoja on- niin palkka ja työntekijöiden kohtelu ovat niin kamalia, että työnantaja saa syyttää vain itseään siitä, että kukaan ei halua tulla hänen yritykseensä töihin

Tämä on niin totta!

itse otan kaikki työt vastaan mitä olen saanut nyt 3.5 kk työttömyyden aikana. Mutta niitä satunnaisia tuloja piti sitten selvittää niin maan perkeleesti, että toukokuun sovitellut tuet tipahtivat tililleni lähes 3 kk viiveellä heinäkuun lopussa. Kyllä oli säästöille taas tarvetta!

Tämä jos mikä on todellinen kannustinloukku, että jos teet työttömänä töitä, niin tuet voivat viipyä ikuisuuden! Minulla on työssäkäyvä puoliso, kuinka moni esim yksinhuoltaja pystyy ottamaan tällaisen riskin tukien viivästymisestä, kun ottaa vastaan satunnaisia töitä!

Ja olen työllistymässä taas, eli ei tarvi uhrata haukkuja minuun.

Mutta tämä systeemi on mennyt mädäksi!
No jos on toimeentulotuella niin se korvannee myöhästyvät tuet. Niitä sitten peritään myöhemmin takaisin kun ensisijaiset tipahtavat tilille. Kannatta olla toimeentulotuen asiakas tässäkin mielessä.

Mutta perseestähän tämä on eikä tule muuttumaan miksikään. Perustulo olisi ainoa millä se muuttuisi ja sitä päivää tuskin itse näen.

Eihän tuon lakimuutoksen tarkoituskaan ollut työllistää ihmisiä, muuta kuin puheissa. Tarkoitus oli vain ja ainoastaan säästää.

Ja ehkä siinä samalla hiukan kiusata työttömiä ja köyhiä. Oikeiston lempipuuhaa tuo.

Suojasosan eli ansiotulovähennyksen poisto ja asumistuen leikkaukset ovat olleet tähän mennessä selvästi kaikkein järjettömimmät päätökset hallitukselta. Nuo kaksi...ei v*tun v*ttu. Kaikki, jotka vähänkään ymmärtävät tukiviidakosta jotain ja jotka osaavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä koko aikaa öyhötä jotain, tajusivat heti ettei suojaosan poistolla ja asumistuen leikkauksilla todellakaan ole työllisyyttä parantavia vaikutuksia. Vaikutus on täysin päinvastainen.

jokainen silppua tekevä jonka itse tunnen olisi halunnut kokoaikatyötä. Se oli oma stressinsä tapella kelan kanssa. Työnantajille oli suuri etu että he saivat halpoja ekstraajia kiireajoiksi tekemään muutaman kiiretunnin päivässä tai muutamaksi päiväksi jengiä tekemää ison tilauksen tai projektin kuin että he olisivat palkanneet kokoaikaisia tyyppejä jotka rauhallisempina aikoina vain maleksivat ja olivat puuhailevinaan jotain kun palkka juoksee.

Kaikki toimet jotka perustuvat jälkeenjääneiden hokemaan mantraan: "kaikki työttömät vois vaan mennä töihin mut ne makaa mieluummin sohvalla 5000€/kk ansiosidonnaisella" tulevat tuhoamaan työpaikkoja ja lisäämään työttömyyttä.

Ainoa asia joka kääntää Suomen velkasuhteen ja vähentää työpaikkoja on voimakas ja kestävä talouskasvu mutta tämä fakta on vaiettu kuoliaaksi kun se on vastakohta euforisille leikkauksille ja suomalaisten elämän kurjistamiselle.

Yksikään hallituksen toimista ei tähtää talouskasvun luomiseen vaan ainoastaan työssäkäyvien aseman ja turvaverkkojen tuhoamiseen mika pakottaa hyvätuloisenkin lyömään jarrut päälle ja säästämään mahdollisimman suuren osan palkastaan pahan päivän varalle joka voi olla edessä koska tahansa kun mielivaltaiset irtisanomisetkin laillistettiin.

Työmarkkinatuki, eli nykyinen työttömyys"etuus", on 596,36 euroa. Ei tosiaankaan mitään 800€, mitä täällä putinin persutrollit väittää. Tarkastettu tämän kuun tiliotteesta. Fakta voittaa fiktion

Osa-aikatyöläisellä on paljon suurempi mahdollisuus työllistyä kokopäiväisesti kuin pitkäaikaistyöttömällä. Tässä on kyllä oltu aika lyhytnäköisiä.

ei ole marginaalivero 100% pienituloisella KOSKAAN. TUKIEN pieneneminen EI OLE VEROA. Ihmisellä itsellään kuitenkin se ENSISIJAINEN VELVOLLISUUS huolehtia TOIMEENTULOSTAAN. Vasta sitten tulee tue avuksi jos tuohon ei PYSTY. Nyt vain tukiloisilla on kääntynyt ajatusmaailma täysin päälaelleen, että tuet olisi muka se ensisijainen toimeentulon lähde ja sitten töillä hankitaan vähän extra humputtelurahaa...
Jessus minä yksinkertaisesti vihaan kaltaistasi o k s e t t a v a a i h m i s s a a s t a a ja toivon, että sinulle kävisi aivan h e l v e t i n huonosti elämässä ja joutuisit sellaiseen loukkoon pohjalle, että saisit miettiä asioita toisen kerran. Ihmisenä sinunkaltaista jätettä ei voi yksinkertaisesti kukaan pitää.
Eduskunnan kovin välihuutelijakaan ei huuda enää.

Joo, mutta jos saat toimeentulotukea, siellä ne laskelmat tehdään eri tapaan.

Ja jos olet saanut toimeentulotukea kun oli olemassa 300€n suoja- osuus, laski se toimeentulotuen määrää vastaavasti. Toimeentulotuki on viimesijainen sosiaalietuus ja sitä saa tasan sen verran kuin laskennallisesti katsotaan henkilön tai talouden tarvitsevan.

Brutto vai netto? Siitähän lähtee vielä työttömyys ja eläkemaksuja. Plus tietenkin työssäkäymisen kulut. Verotukseen sillä ei taida olla sen kummempaa merkitystä paitsi että siitä osa-aikapalkkatulosta ei veroja maksella ennen kuin vuosittainen palkkatulojen alaraja ylittyy. Paljonko siitä tienatusta satasesta jää käteen?

On selvää, että puhutaan brutto tuloista. Työssäkäymisen kuluista saat jo oletusavoisesti verovähennyksen ja mikäli työssäkäymisen kulusi ovat suuremmat kuin oletusarvoinen verovähennys voit vähentää ne verotuksessasi.
Ja kyllä, siitä huolimatta, että palkasta maksetaan työttömyys ja eläke maksuja, on verotus armollisempi. Verolaskuri on varsin oiva väline tarkasetella verotuksen muuttumista eri tulolajien yhdistelmissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija: Näytä alkuperäinen viesti

Mitä? Eikö perusteeksi riitä, että täysi-ikäinen haluaa itsenäistyä eikä asua vanhempiensa nurkissa? Ihanko oikeasti kelalle pitää antaa selvitys, miksi aikuinen ei halua asua vanhempiensa kanssa?
Ei tartte antaa mitään syitä. Ehkä jos hakee kaupungin vuokra-asuntoa niin siellä voivat kysellä mutta toimeentulotukea tuollaiset ei koske.
Tietenkin koskevat toimeentulotukea, he nimenomaan katsovat onko kotona asuvalla täysi-ikäisellä todellinen tarve hakea oma asunto. Vuokra-asuntoon kun tarvitaan vakuus, ja se pyydetään toimeentulotuesta. Kelan toimeentulotuen virkailijat siis päättävät katsotaanko tarpeelliseksi oma asunto, kun sille lähetetään perusteltu selvitys miksi aikuinen lapsi haluaa vanhempiensa helmoista pois..

Yhteistyössä