Helmikuiset 2026 ❄️

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ISLI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva kun pääsit sun vanhempien kanssa ultraan kuulostaa tosi ihanalta

Sain just sairaalalta kasan ajanvarauksia postissa ja eka neuvolakerta mulla on viikolla 9 ja sit toi nt-ultra viikolla 12 just kaksi päivää ennen ku lennän Suomeen. Mies on jo ilmoittanut tulevansa mukaan molempiin intopiukkana.

Onko täällä muut käyneet neuvolassa/ultrassa yksinään vai kumppanin kanssa?

Kiva, että sai ultra-ajan ennen matkaa!

Mun pitäis koittaa saada varattua eka neuvola-aika..

Aikaisemmissa raskauksissa mies on ollut aina mukana, joskus vaan odottamassa käytävässä, mut ultrissa on aina halunnut tulla mukaan katsomaan vauvaa❤️

• Tykkää
Reactions: gaoxiaojie
Me käytiin tänään yhdessä varhaisultrassa. Kyllä sieltä vaan pieni sykkivä sydän löyty, vaikka äitiinsä tullut eikä viihtynyt yhtään kuvassa ja meni heti piiloon😄

Aika pieni oli vielä ja kätilö arvioi, että olis vasta 6+3 ja LA 1.3. (epäsäännöllinen kierto, niin vaikee tietää). Muutamalla päivällä siis siirty eteenpäin. (25.2. oli neuvolan arvio). Taidan siirtyä tuonne maaliskuisiin kuitenkin, kun tuskin esikoinen kovin ajoissa syntyy☺️

Me käytiin tänään yhdessä varhaisultrassa. Kyllä sieltä vaan pieni sykkivä sydän löyty, vaikka äitiinsä tullut eikä viihtynyt yhtään kuvassa ja meni heti piiloon

Aika pieni oli vielä ja kätilö arvioi, että olis vasta 6+3 ja LA 1.3. (epäsäännöllinen kierto, niin vaikee tietää). Muutamalla päivällä siis siirty eteenpäin. (25.2. oli neuvolan arvio). Taidan siirtyä tuonne maaliskuisiin kuitenkin, kun tuskin esikoinen kovin ajoissa syntyy

Ihanaa, että ultrassa näkyi eläväinen tyyppi ❤️

Esikoista odottaessa kuuluin tällaiseen ryhmään juuri samalla tavalla, että LA oli ihan loppukuusta. Ajattelin kuitenkin pysyä siinä ns. alkuperäisen LA:n ryhmässä ja se oli kyllä kätevää, kun osasi muiden kokemusten perusteella varautua moneen asiaan paremmin. Tuossa maaliskuisten ryhmässä saatat olla jopa ensimmäinen synnyttäjä, jolloin vertaistukea tietyissä tilanteissa voi olla vähemmän, kun muut ei vielä ole "ennättäneet" samaan pisteeseen. Eikä siinäkään kai mitään pahaa ole, jos kuuluu kahteen ryhmään? :) Tee joka tapauksessa niin kuin sinusta tuntuu hyvältä! 💕

• Tykkää
Kiva kun pääsit sun vanhempien kanssa ultraan kuulostaa tosi ihanalta

Sain just sairaalalta kasan ajanvarauksia postissa ja eka neuvolakerta mulla on viikolla 9 ja sit toi nt-ultra viikolla 12 just kaksi päivää ennen ku lennän Suomeen. Mies on jo ilmoittanut tulevansa mukaan molempiin intopiukkana.

Onko täällä muut käyneet neuvolassa/ultrassa yksinään vai kumppanin kanssa?

Minä käyn neuvolat yksin, koska meillä on vielä kuopus kotihoidossa. Mies jää hänen kanssa kotiin.

Ihanaa, että ultrassa näkyi eläväinen tyyppi

Esikoista odottaessa kuuluin tällaiseen ryhmään juuri samalla tavalla, että LA oli ihan loppukuusta. Ajattelin kuitenkin pysyä siinä ns. alkuperäisen LA:n ryhmässä ja se oli kyllä kätevää, kun osasi muiden kokemusten perusteella varautua moneen asiaan paremmin. Tuossa maaliskuisten ryhmässä saatat olla jopa ensimmäinen synnyttäjä, jolloin vertaistukea tietyissä tilanteissa voi olla vähemmän, kun muut ei vielä ole "ennättäneet" samaan pisteeseen. Eikä siinäkään kai mitään pahaa ole, jos kuuluu kahteen ryhmään? Tee joka tapauksessa niin kuin sinusta tuntuu hyvältä!

Oot kyllä varmaan oikeessa. Ehkä on paras olla molemmissa☺️

• Tykkää
Reactions: Turquoise2018
Minulla esikoinen syntyi 7 vrk ennen laskettua aikaa, joten odotin myös keskimmäisen kohdalla samaa ja olinkin kahden eri kuukauden ryhmissä, kun laskettu aika oli alkukuusta. Hän syntyikin sitten edellisen kuun puolella, 12 päivää ennen laskettua aikaa.

On tää kyllä jännää kun ei tiedä yhtään mitä odottaa😅 Mielenkiintoista nähdä tuleeko sieltä helmikuinen vai maaliskuinen. Toivottavasti sinne asti kaikki menee hyvin🥹

Minulla esikoinen syntyi 7 vrk ennen laskettua aikaa, joten odotin myös keskimmäisen kohdalla samaa ja olinkin kahden eri kuukauden ryhmissä, kun laskettu aika oli alkukuusta. Hän syntyikin sitten edellisen kuun puolella, 12 päivää ennen laskettua aikaa.
Meidän esikoinen syntyi 13vkoa ennenaikaisena niin toivon, että tää pysys edes lähemmäs laskettua

Onko muilla vaikeuksia saada vatsaa piiloon? 🙈 Mun kroppa jostain syystä pullauttaa vatsan ulospäin niin, että näyttää jo ekoilta viikoilta kuin ois jo useamman kuukauden raskaana 🙈 Eihän sille mitään voi, kropat on kaikki erilaisia ja mulla tää on ihan tuttua aikaisemmista raskauksista, mut vähän joutuu olemaan kekseliäs vaatteiden kanssa, että miten piilottaisi tuon kummun 😅

Onko muilla vaikeuksia saada vatsaa piiloon? Mun kroppa jostain syystä pullauttaa vatsan ulospäin niin, että näyttää jo ekoilta viikoilta kuin ois jo useamman kuukauden raskaana Eihän sille mitään voi, kropat on kaikki erilaisia ja mulla tää on ihan tuttua aikaisemmista raskauksista, mut vähän joutuu olemaan kekseliäs vaatteiden kanssa, että miten piilottaisi tuon kummun
Isommilla vaatteilla saa vielä jotenkin peitettyä, mutta muutenkin on ylipainoa niin ei vielä ole niin selvää vaikka kiinteämpi se jo on

• Tykkää
Huomenna toinen varhaisultra vihdoinkin - tää odotus on kulunut ihan hirveän hitaasti 😩

Ajattelin kysyä pahoinvointilääkkeitä jos voisin saada niitä. En vaan tiedä kuinka paha pahoinvointi pitää olla että niitä saa ku mulla tää tulee ja menee parin päivän sykleissä… Vieläkin ongelmana se että kaikki ruoka ällöttää ja toisaalta kamala nälkä. Hajoilen illallisaikaan matalan verenpaineen ja sokerin kanssa ja mies kokkaa tällä hetkellä meille kaiken koska en vaan pysty. Yritän sit pakkosyöttää itteäni mutta oon elänyt ihan hiiren annoksilla koska enempää en pysty syömään.

…syömättömyydestä huolimatta oon kyllä välillä iltaisin niin turvonnut että kyllä tota vois luulla pieneksi vauvamahaksi. Ehkä siellä tosiaan kasvaa joku, huomenna se selviää ☺️

Huomenna toinen varhaisultra vihdoinkin - tää odotus on kulunut ihan hirveän hitaasti

Ajattelin kysyä pahoinvointilääkkeitä jos voisin saada niitä. En vaan tiedä kuinka paha pahoinvointi pitää olla että niitä saa ku mulla tää tulee ja menee parin päivän sykleissä… Vieläkin ongelmana se että kaikki ruoka ällöttää ja toisaalta kamala nälkä. Hajoilen illallisaikaan matalan verenpaineen ja sokerin kanssa ja mies kokkaa tällä hetkellä meille kaiken koska en vaan pysty. Yritän sit pakkosyöttää itteäni mutta oon elänyt ihan hiiren annoksilla koska enempää en pysty syömään.

…syömättömyydestä huolimatta oon kyllä välillä iltaisin niin turvonnut että kyllä tota vois luulla pieneksi vauvamahaksi. Ehkä siellä tosiaan kasvaa joku, huomenna se selviää

Toivotaan, että huomisen ultrassa näkyy sykkivä sydän ❤️

Mulla oli esikoista odottaessa raskauspahoinvointilääke käytössä, kun oksensin monta kertaa päivässä. En kuitenkaan silloin, enkä nytkään, kovin mielelläni niitä ottaisi, kun niissä kuitenkin voi olla huonoja sivuvaikutuksia. En yhtään muista mitä lääkettä se oli, mut söin sitä ehkä pari viikkoa ja yhden tabletin päivässä, kun ois voinut ottaa kaksi. Kannattaa joka tapauksessa jutella lääkärin kanssa ja miettiä onko se sopiva ratkaisu sulle. Suosittelisin kuitenkin kokeilemaan vielä lääkkeettömiä vaihtoehtoja (inkivääripahoinvointikarkit, akupunktio, pahoinvointirannekkeet) ensin, jos niistä löytyisi joku, joka auttaa 💕

Sulla on varmaan myös just nyt kaikkein pahimmillaan toi pahoinvointi ja toivottavasti se alkaa siitä pian helpottamaan! Mulla taisi esikoista odottaessa kestää pahoinvointi jonnekin 14vk asti, mut tässä raskaudesta on nyt jo selvästi parempi olo - olo voi siis jo helpottaa pian tai sitten ei 😅

• Tykkää
Reactions: ISLI ja gaoxiaojie
Mulla oli tänään ensimmäinen raskausseurantakäynti. Verinäytteet sai annettua samalla ja lääkäri varasi ultran tän viikon torstaille! Ensimmäinen kerta, kun julkisen puolella pääsen ultraan täällä ennen nt-ultraa, vaikka mitään varsinaista syytä ei ole.

Pahoinvointi on hieman helpottanut ja energiatasot on jotenkin parantuneet viikon(?) sisällä. Aikaisemmissa raskauksissa mulla on ollut pahoinvointia yli rv12, joten ihmeissäni tunnustelen näitä oloja. Toivottavasti ei ole merkki mistään huolestuttavasta. Joka tapauksessa eipä sitä voi mitään asialle tehdä, niin paras koittaa vaan odotella rauhassa 🙂

• Tykkää
  • Rakkaus
Mulla oli tänään ensimmäinen raskausseurantakäynti. Verinäytteet sai annettua samalla ja lääkäri varasi ultran tän viikon torstaille! Ensimmäinen kerta, kun julkisen puolella pääsen ultraan täällä ennen nt-ultraa, vaikka mitään varsinaista syytä ei ole.

Pahoinvointi on hieman helpottanut ja energiatasot on jotenkin parantuneet viikon(?) sisällä. Aikaisemmissa raskauksissa mulla on ollut pahoinvointia yli rv12, joten ihmeissäni tunnustelen näitä oloja. Toivottavasti ei ole merkki mistään huolestuttavasta. Joka tapauksessa eipä sitä voi mitään asialle tehdä, niin paras koittaa vaan odotella rauhassa

Ei välttämättä tarkoita mitään pahaa. Mulla helpotti pahoinvointi merkittävästi viime vkolla kun oli rv 8 ja rintojakaan ei aristanut yhtä paljon. Niin kävin su yksityisellä uudelleen ultrassa, jossa sydän sykki normaalisti ja kaikki oli hyvin 🥰. Kätilö totesi vielä, että hyvin tyypillisesti toisessa raskaudessa oireet voi kovasti vaihdella, ekassa voin todella pahoin johonkin rv 14 saakka.

Tänään ultrassa näkyi pieni sykkivä sydän! Sain myös neuvolalääkäriltä hepariinit mukaan mun verenhyytymisongelmaan ja opeteltiin piikittämään sitä. Joudun nyt raskauden loppuun asti pistämään sitä mahaan joka päivä.

Sairaalasta lähtiessä pyörryin eteiseen ja pääsin pyörätuolilla toipumaan johonkin sivuhuoneeseen. Ilmeisesti mun verenpaine oli tosi matala ja verensokeri myös. Istuttiin sit siellä kolme varttia toipumassa kunnes päästivät kotiin.

Ihana että pikkuisella on kaikki hyvin, mutta mua ahdistaa kuinka heikko ja huonovointinen musta on tullut. En saa syötyä, voin pahoin, nukun kokoajan ja uusimpana jatkuva pyörrytys ja heikkous varsinkin noustessa seisomaan. Mies lähtee huomenna reissuun ja jännittää kuinka tuun pärjäämään ilman sen apua.

Tänään ultrassa näkyi pieni sykkivä sydän! Sain myös neuvolalääkäriltä hepariinit mukaan mun verenhyytymisongelmaan ja opeteltiin piikittämään sitä. Joudun nyt raskauden loppuun asti pistämään sitä mahaan joka päivä.

Sairaalasta lähtiessä pyörryin eteiseen ja pääsin pyörätuolilla toipumaan johonkin sivuhuoneeseen. Ilmeisesti mun verenpaine oli tosi matala ja verensokeri myös. Istuttiin sit siellä kolme varttia toipumassa kunnes päästivät kotiin.

Ihana että pikkuisella on kaikki hyvin, mutta mua ahdistaa kuinka heikko ja huonovointinen musta on tullut. En saa syötyä, voin pahoin, nukun kokoajan ja uusimpana jatkuva pyörrytys ja heikkous varsinkin noustessa seisomaan. Mies lähtee huomenna reissuun ja jännittää kuinka tuun pärjäämään ilman sen apua.

Ihanaa, että sykkivä sydän löytyi ruudulta ❤️

Huh, aika hurjaa toi pyörtyminen 🫤 onneksi et ilmeisesti lyönyt päätäsi tai vatsaa mitenkään pahasti ja apu oli lähellä.

Ymmärrän tuon ahdistuksen💕 Mulla 3 ekaa kuukautta on aina raskaudesta ihan vaikeinta aikaa, mut sen jälkeen keskiraskaus on yleensä ihanan huoletonta energistä aikaa, toivottavasti sullakin niin!

Mulla on yöpöydällä valmiina sipsejä ja vesipullo ja aamulla ennen kuin nousen ylös nappaan muutaman sipsin. Nyt miehen ollessa poissa kotoa, teet vaan ihan minimin, ei mitään siivoiluja! Koita tehdä eväitä valmiiksi jääkaappiin, vaikka voileipiä, lohkottuja hedelmiä, jugurttia tms. Jos mahdollista, niin hae take awayta tai tilaa ruokaa kotiin tai jotain eineksiä/puolivalmiita ruokia, jos niitä siellä on saatavilla. Kovasti tsemppiä ❤️

• Tykkää
Ihanaa, että sykkivä sydän löytyi ruudulta

Huh, aika hurjaa toi pyörtyminen 🫤 onneksi et ilmeisesti lyönyt päätäsi tai vatsaa mitenkään pahasti ja apu oli lähellä.

Ymmärrän tuon ahdistuksen Mulla 3 ekaa kuukautta on aina raskaudesta ihan vaikeinta aikaa, mut sen jälkeen keskiraskaus on yleensä ihanan huoletonta energistä aikaa, toivottavasti sullakin niin!

Mulla on yöpöydällä valmiina sipsejä ja vesipullo ja aamulla ennen kuin nousen ylös nappaan muutaman sipsin. Nyt miehen ollessa poissa kotoa, teet vaan ihan minimin, ei mitään siivoiluja! Koita tehdä eväitä valmiiksi jääkaappiin, vaikka voileipiä, lohkottuja hedelmiä, jugurttia tms. Jos mahdollista, niin hae take awayta tai tilaa ruokaa kotiin tai jotain eineksiä/puolivalmiita ruokia, jos niitä siellä on saatavilla. Kovasti tsemppiä

Kiitos neuvoista ja tsempeistä! Tästäkin selvitään ja toivotaan että 12 viikon jälkeen olo alkaa helpottamaan 😄

• Rakkaus
Täällä eilisessä ultrassa kaikki hyvin. Koko vastasi oletetusta ovulaatiosta laskettua eli nyt 10+1 ja LA 12.2. Sinänsä pari päivää sinne tänne, mut täällä ollaan aika hanakoita käynnistämään synnytystä, jos ei ihan LA tienoilla synny, niin paras pitää toi päivämäärä nyt tiedossa.. 😬

Mitä muille kuuluilee? Toivottavasti alkuraskauden pahimmat oireet alkaa helpottaa 💕

• Rakkaus
Täällä eilisessä ultrassa kaikki hyvin. Koko vastasi oletetusta ovulaatiosta laskettua eli nyt 10+1 ja LA 12.2. Sinänsä pari päivää sinne tänne, mut täällä ollaan aika hanakoita käynnistämään synnytystä, jos ei ihan LA tienoilla synny, niin paras pitää toi päivämäärä nyt tiedossa.. 😬

Mitä muille kuuluilee? Toivottavasti alkuraskauden pahimmat oireet alkaa helpottaa 💕

Ihanaa, että ultrassa kaikki hyvin. ❤️❤️

Minulla etova olo on alkanut helpottaa, mutta sitten nousee tietysti huoli, onko kaikki hyvin. Nyt rv 10 menossa.

• Rakkaus
Täällä kärsitty jatkuvasta oksentelusta vaikka on bonjesta käytössä sekä kokeiltu myös pahoinvontirannekkeet. Tää on ihan kauheeta näillä helteillä 🤮 Mikään ei pysy sisällä

Oliko sulla ensimmäisessä raskaudessa myös paljon pahoinvointia? Ehkä teille on tulossa kaksoset?😍 En tiiä päteekö sun tilanteeseen, mut kans ilmeisesti tyttövauvat aiheuttaa enemmän pahoinvointia kuin pojat.

Mietin myös, että voiko sulla raskausvitamiinit aiheuttaa (lisää) pahoinvointia? Mulla ainakin ihan selvästi tulee huono olo vitamiinin ottamisen jälkeen. Toivotaan, että helpottaa pian 💕

Tuosta fb-ryhmästä. Onko kellään intoa ja aikaa sitä perustaa ja/tai toimia ylläpitäjänä? Mulla ei ole kokemusta kummastakaan hommasta, mut jos kukaan muu ei ole halukas noihin hommiin, niin voin koittaa saada jotain aikaiseksi 🙂

Oliko sulla ensimmäisessä raskaudessa myös paljon pahoinvointia? Ehkä teille on tulossa kaksoset? En tiiä päteekö sun tilanteeseen, mut kans ilmeisesti tyttövauvat aiheuttaa enemmän pahoinvointia kuin pojat.

Mietin myös, että voiko sulla raskausvitamiinit aiheuttaa (lisää) pahoinvointia? Mulla ainakin ihan selvästi tulee huono olo vitamiinin ottamisen jälkeen. Toivotaan, että helpottaa pian
Ensimmäisessä raskaudessa kärsin harvakseltaan yökkäilystä, mut kertaakaan en kunnolla oksentanut siinä. Esikoinen on tyttö 😊 En oo käyttänyt, kun vaan foolihappoa tähän mennessä. Moni sanonut, että ihan selvästi olisi poika tulossa oireiden perusteella.
Nyt oon eilisestä asti jatkuvasti käyttänyt rannekkeita. Toivottavasti tämä tästä helpottaisi ja pystyisi syömään paremmin.

• Tykkää
Ensimmäisessä raskaudessa kärsin harvakseltaan yökkäilystä, mut kertaakaan en kunnolla oksentanut siinä. Esikoinen on tyttö En oo käyttänyt, kun vaan foolihappoa tähän mennessä. Moni sanonut, että ihan selvästi olisi poika tulossa oireiden perusteella.
Nyt oon eilisestä asti jatkuvasti käyttänyt rannekkeita. Toivottavasti tämä tästä helpottaisi ja pystyisi syömään paremmin.

Toivotaan että sulla alkais helpottamaan, mulla ainakin noi rannekkeet on auttaneet.

Mulla oli eilen eka pahoinvoinnista vapaa päivä viikkoihin (tasan 9 viikkoa eilen mittarissa) mutta sen tilalle tuli ihana heinäkuun nuhakuume. Käytiin ekalla neuvolakäynnillä myös, ja huh sitä informaation määrää. Istuttiin siellä yli kaks tuntia keskustelemassa ja ottivat hirveästi verikokeita, joiden tuloksia olen yrittänyt nyt tulkita.

Onko hyvä idea kysyä chat GPT:ltä noista tuloksista (niiden osalta jotka on rajusti raja-arvojen ulkopuolella) vai kannattaako odottaa että joku ottaa yhteyttä ja selittää mitä ne tarkoittaa?

Yhteistyössä