Jutellaanko huumeista?

Osa ovat vahvasti huumeita vastaan, osa suhtautuu neutraalisti, ja
olen huomannut että palstalla on myös pössyttelijöitä - olen lukenut myös että löytyisi joku ”sienienkin” käyttä jne.

- Miksi käytätte huumeita/miksi ette käytä?
- Tulisiko jotkut huumeet mielestänne laillistaa, mitkä ja miksi?
- Oletteko seuranneet maailmalla paikkoja missä jotkin huumeet ovat laillistettu? Mitä mieltä olette näistä tuloksista? Esim. Kanada…
- Oletteko miettineen minkälaisia vaikutuksia huumeiden laillistaminen Suomessa toisi tullessaan?
- Mitä mieltä olette Suomen huumeongelmaisista? Yritetäänkö heitä auttaa järkevästi vai mahdollistetaanko me mielestänne Suomessa huumeiden käyttöä?


Sana on vapaa, lisätkää kysymyksiä!
Keskustellaan.👍
 
Elämä on parasta huumetta sanoi joku joskus jossakin. Mielestäni satunnainen viihdekäyttö voi olla olla ok, mutta sitten kun se menee pakonomaiseksi, niin tällöin homma lähtee lapasesta. Mielenterveyshäiriöt lisääntyy ja hetkellinen hyvä olo aiheuttaa enemmän huonoa oloa pidemmällä aikavälillä. Näin toki myös alkoholismin kanssa.
 
Elämä on parasta huumetta sanoi joku joskus jossakin. Mielestäni satunnainen viihdekäyttö voi olla olla ok, mutta sitten kun se menee pakonomaiseksi, niin tällöin homma lähtee lapasesta. Mielenterveyshäiriöt lisääntyy ja hetkellinen hyvä olo aiheuttaa enemmän huonoa oloa pidemmällä aikavälillä. Näin toki myös alkoholismin kanssa.
No vähän samalla tavalla minäkin ajattelen.
Se huumeiden antama olotila saattaa viedä mennessään jos ei sitä elämää enää selvinpäin oikein kestäkään/halua…jos saa helpotusta stressiin/ongelmiin huumeiden kautta.

Miksiköhän ihmisiä ei enemmän opasteta/kannusteta nauttimaan elämästä selvinpäin. Joka puolella tuutataan alkoholia/huumeita jne.
Jollain tapaa tuntuu, että selvä, elämältä maistuva, elämä ei ole enää mikään itsestäänselvyys tai edes tavoiteltava asia.

Oma käsitykseni on, että mitä pidemmälle luonnollisesta, ihmiselle optimaalisesta olotilasta/elosta, ajaudumme, sitä enemmän ongelmia se ihmisille aiheuttaa. Sitten astuu kuvaan mt-ongelmat, päihteet yms.🤷‍♀️
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMiehesi
vierailija
Ihan ensin on lakattava puhuttava "huumeista". Tuo ryhmä pitää sisällään niin valtavan määrän eri aineita, monien mielestä myös kahvi, alkoholi ja nikotiini kuuluvat näihin "huumeisiin" siinä missä laittomat päihteet. Moni kannattaa tiettyjen nautintoaineiden laillistamista ja pitämistä laillisena mutta vastustaa kovia aineita.
 
vierailija
Kannabis pitäisi laillistaa alkoholin tapaan ikärajoitetusti.

Itse olen kannabista jonkin verran käyttänyt runsaat kymmenen vuotta sitten ihan omissa oloissani. Samalla tavalla sillä pään saa sekaisin kuin alkoholilla, mutta krapulaa ei tule. Ilmeisesti myöskään aggressioita ei tule siihen taipuvaisille toisin kuin alkoholin kanssa eli siinä mielessä se on parempi päihde. Nyt tekisi mieli kokeilla lääketieteelliseen käyttöön kivunlievitykseen kun on paljon nivelkipuja. Voisin kasvattaa pari kasvia kotona, mutta kun asiaa pitäisi piilotella, niin enpä taida siihen ryhtyä. Särkylääkkeillä mennään jatkossakin.
 
Kannabis pitäisi laillistaa alkoholin tapaan ikärajoitetusti.

Itse olen kannabista jonkin verran käyttänyt runsaat kymmenen vuotta sitten ihan omissa oloissani. Samalla tavalla sillä pään saa sekaisin kuin alkoholilla, mutta krapulaa ei tule. Ilmeisesti myöskään aggressioita ei tule siihen taipuvaisille toisin kuin alkoholin kanssa eli siinä mielessä se on parempi päihde. Nyt tekisi mieli kokeilla lääketieteelliseen käyttöön kivunlievitykseen kun on paljon nivelkipuja. Voisin kasvattaa pari kasvia kotona, mutta kun asiaa pitäisi piilotella, niin enpä taida siihen ryhtyä. Särkylääkkeillä mennään jatkossakin.
Kiitos mielenkiintoisesta viestistä!

Miksi haluat pään sekaisin? Oletko koittanut muita asioita jotka tuovat nautintoa/saavat rentoutumaan?

Nivelsärkyyn on varmasti syy. Eikö se tulisi selvittää mielummin kuin alkaa peitellä oiretta?
 
Ihan ensin on lakattava puhuttava "huumeista". Tuo ryhmä pitää sisällään niin valtavan määrän eri aineita, monien mielestä myös kahvi, alkoholi ja nikotiini kuuluvat näihin "huumeisiin" siinä missä laittomat päihteet. Moni kannattaa tiettyjen nautintoaineiden laillistamista ja pitämistä laillisena mutta vastustaa kovia aineita.
Mitkä ovat mielestäsi laillisia/hyväksyttäviä päihteitä/”huumeita”?
 
vierailija
Kiitos mielenkiintoisesta viestistä!

Miksi haluat pään sekaisin? Oletko koittanut muita asioita jotka tuovat nautintoa/saavat rentoutumaan?

Nivelsärkyyn on varmasti syy. Eikö se tulisi selvittää mielummin kuin alkaa peitellä oiretta?
Nivelrikkohan se on syy ja krooniset kivut ovat oire. Niiden kanssa eletään kunnes ei enää pärjää ja sen jälkeen laitetaan tekonivel. Mutta kaikkiin niveliin ei voi laittaa ja vaikka voisikin, ennen sitä on kivun kanssa elettävä vuosia joka tapauksessa. Kannabis on ilmeisesti toimiva ja turvallinen kivunlievitykseen. Lääkkeet eivät ole kovin toimivia.
 
Nivelrikkohan se on syy ja krooniset kivut ovat oire. Niiden kanssa eletään kunnes ei enää pärjää ja sen jälkeen laitetaan tekonivel. Mutta kaikkiin niveliin ei voi laittaa ja vaikka voisikin, ennen sitä on kivun kanssa elettävä vuosia joka tapauksessa. Kannabis on ilmeisesti toimiva ja turvallinen kivunlievitykseen. Lääkkeet eivät ole kovin toimivia.
Oletko tutkinut/tiedätkö mistä nivelrikko johtuu?

Nivelrikkokin voi olla ihan oire.
 
  • Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
Mitkä ovat mielestäsi laillisia/hyväksyttäviä päihteitä/”huumeita”?
Jos puhutaan huumeista niputat siinä yhteen kaiken, haitoiltaan alkoholia miedommat psilosybiini sienet ja kukan ja paljon yliannostuksia aiheuttavat lakat ja fentanyylin ym. Kenen etua se palvelee että haluat yleistää kaiken samaan, vaikka oletan että tässä ketjussa tarkoitit suurimmaksi osaksi "huumeilla" kannabista?

Omasta mielestäni kaikki alkoholia haitattomampi tulisi sallia ja verollepanna. Puhuttiinkin siitä siinä yhdessä ketjussa aiemmin.

Itselläni on lähipiirissä alkoholisteja, ja itse olin nuorena riskissä myös alkoholisoitua ja kannabiksen käyttö pelasti siltä tieltä. Alkoholi on pirullinen päihde, ja jos sen laillisena pitämistä kannattaa niin omasta mielestäni henkilön pitäisi kannattaa kaikkea jotka ovat todistetusti vähemmän haitallisia.

Enää en käytä oikein mitään koska on lapsia, alkoholia jonkin verran, mutta huomaan että fyysisesti se on haitallisempaa kuin jos ottaisin sieniä tai kukkaa ja typerää pitää nämä laittomana alkoholin ollessa laillinen. Lasten nähden en soisi päihteitä käytettävän, vaikka monessa perheessä viikonloppuna otetaan vaikka lapset on kotona.. Toki toisaalta olisi lasten hyvää nähdä että juhlassa voi ottaa lasin kuohuvaa ja se on ok eikä tarvitse olla kännissä ja sitäkin on mahdollista käyttää vastuullisesti.
 
Jos puhutaan huumeista niputat siinä yhteen kaiken, haitoiltaan alkoholia miedommat psilosybiini sienet ja kukan ja paljon yliannostuksia aiheuttavat lakat ja fentanyylin ym. Kenen etua se palvelee että haluat yleistää kaiken samaan, vaikka oletan että tässä ketjussa tarkoitit suurimmaksi osaksi "huumeilla" kannabista?

Omasta mielestäni kaikki alkoholia haitattomampi tulisi sallia ja verollepanna. Puhuttiinkin siitä siinä yhdessä ketjussa aiemmin.

Itselläni on lähipiirissä alkoholisteja, ja itse olin nuorena riskissä myös alkoholisoitua ja kannabiksen käyttö pelasti siltä tieltä. Alkoholi on pirullinen päihde, ja jos sen laillisena pitämistä kannattaa niin omasta mielestäni henkilön pitäisi kannattaa kaikkea jotka ovat todistetusti vähemmän haitallisia.

Enää en käytä oikein mitään koska on lapsia, alkoholia jonkin verran, mutta huomaan että fyysisesti se on haitallisempaa kuin jos ottaisin sieniä tai kukkaa ja typerää pitää nämä laittomana alkoholin ollessa laillinen. Lasten nähden en soisi päihteitä käytettävän, vaikka monessa perheessä viikonloppuna otetaan vaikka lapset on kotona.. Toki toisaalta olisi lasten hyvää nähdä että juhlassa voi ottaa lasin kuohuvaa ja se on ok eikä tarvitse olla kännissä ja sitäkin on mahdollista käyttää vastuullisesti.
Noh, jos ne lain mukaan luokitellaan huumeiksi niin eikö niistä sitten voisi puhua huumeina?
 
vierailija
Noh, jos ne lain mukaan luokitellaan huumeiksi niin eikö niistä sitten voisi puhua huumeina?
Se vaan on niin vanhanaikaista ja siinä joudutaan lähtemään keskusteluun heti kysymyksellä että niin mistä aineista tässä nyt oli kyse? Olen nähnyt paljon päihteidenkäyttöä ja tiedän eri aineista sen verran että niissä on niiin paljon eroa että niiden luokittelu samaan tuo mieleen vain 70-luvun tyyliset "yksikin kannabispiikki voi tappaa" lausahdukset (kukkaa ei piikitetä).
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Onko kukaan tutkinut Suomen huumeongelmaisia?

Itse olen tehnyt pientä tutkimusta. Olisi kiva jos löytyisi joku toinenkin.🤔
 
vierailija
Onko kukaan tutkinut Suomen huumeongelmaisia?

Itse olen tehnyt pientä tutkimusta. Olisi kiva jos löytyisi joku toinenkin.
Eilen oli ainakin käyttöhuoneista ja käyttäjien näkökulmia.

Kommenteissa toistui nykyään yleinen "köyhyys ja mt ongelmat ja niiden seuraukset on vaan oma valinta" asenne..

 
  • Surullinen
Reactions: Lispetti
Se vaan on niin vanhanaikaista ja siinä joudutaan lähtemään keskusteluun heti kysymyksellä että niin mistä aineista tässä nyt oli kyse? Olen nähnyt paljon päihteidenkäyttöä ja tiedän eri aineista sen verran että niissä on niiin paljon eroa että niiden luokittelu samaan tuo mieleen vain 70-luvun tyyliset "yksikin kannabispiikki voi tappaa" lausahdukset (kukkaa ei piikitetä).
Ehkä tulisikin keskustella enemmän siitä että miksi niitä pitää ottaa?🤷‍♀️

Vanhanaikaista tai ei,
kokemukset läheisissä/tuttava/ystäväpiirissä ovat olleet haitallisia. Kyseessä esim. kukka.

Itselläkin on läheisten/tuttavien/ystävien kautta paljon kokemuksia kaikenlaisesta päihteiden väärinkäytöstä.

Kaikilla laittomia huumausaineita käyttävillä tuntuu olevan jonkinlaisia ongelmia aineesta johtuen.🤷‍♀️
 
Eilen oli ainakin käyttöhuoneista ja käyttäjien näkökulmia.

Kommenteissa toistui nykyään yleinen "köyhyys ja mt ongelmat ja niiden seuraukset on vaan oma valinta" asenne..

Mahdollistaminen on viety ihan järjettömälle/ällöttävälle tasolle!!!!🤬
 
Ehkä tulisikin keskustella enemmän siitä että miksi niitä pitää ottaa?🤷‍♀️

Vanhanaikaista tai ei,
kokemukset läheisissä/tuttava/ystäväpiirissä ovat olleet haitallisia. Kyseessä esim. kukka.

Itselläkin on läheisten/tuttavien/ystävien kautta paljon kokemuksia kaikenlaisesta päihteiden väärinkäytöstä.

Kaikilla laittomia huumausaineita käyttävillä tuntuu olevan jonkinlaisia ongelmia aineesta johtuen.🤷‍♀️
Jos pitäis valita alkoholi tai kannabis, niin alkoholi.

Alkoholinkäyttäjän pitää ryypätä kuukausia ja vuosia tukevammin, ennen kuin tulee muistihäiriöitä ja psyyken ongelmia. Suurin osa opiskelijoista on aivan skarppeja vaikka ryyppäävät ikävuosina 19-23 suolet pellolle.
Tunne-elämä heillä normaali, aloitekyky samoin. Ärhäkkyys tallella.

Entäs kannabis: säännöllisempi käyttö tekee aloitekyvyttömäksi möllykäksi, nähty on. Heillä itsellään saattaa olla mukavaa, mutta kehitys on vaarallisempaa.
 
vierailija
Ehkä tulisikin keskustella enemmän siitä että miksi niitä pitää ottaa?🤷‍♀️

Vanhanaikaista tai ei,
kokemukset läheisissä/tuttava/ystäväpiirissä ovat olleet haitallisia. Kyseessä esim. kukka.

Itselläkin on läheisten/tuttavien/ystävien kautta paljon kokemuksia kaikenlaisesta päihteiden väärinkäytöstä.

Kaikilla laittomia huumausaineita käyttävillä tuntuu olevan jonkinlaisia ongelmia aineesta johtuen.🤷‍♀️
Niitä käytetään koska mt-ongelmiin ei saa apua ajoissa. Suurin osa menee näin. Jo lapsilta säästetään, ei pääse kuraattorille tai muille ammattilaisille, nuoret on vuoden jonossa.. Ongelmat ehtii pahentua. Samoin aikuiset ei pääse terapiaan jos on merkintä vaikka kukan käytöstä (tai no ei muutenkaan pääse silloin kun olisi tarve). Jos haluat vähentää päihteiden käyttöä panosta laajasti mielenterveyspalvelujen saatavuuteen. Toki on joitain joilla käyttö lähtenyt viihdekäytöstä, mutta tämä on huomattava vähemmistö.

Yhteiskunnallinen ilmapiiri on toinen mihin pitää kiinnittää huomiota jos halutaan vähentää päihteiden käyttöä. Nykyään esim työttömiin ja muihin syrjäytymisvaarassa oleviin kohdistetaan niin paljon lokaa kutsumalla loisiksi ja hyysättäviksi, niin ei ole mikään ihme että päihde porukat alkaa tuntua mukavammalta seuralta. Niissä ei tuomita toisia, ihminen kohdataan ihmisenä eikä status merkkaa mitään. Jos haluat vähentää päihteiden käyttöä, kohtele niitä yhteiskunnan "elättejä" kunnioituksella.

Katkaisuhoitoon on myös vaikea päästä, sen voi joutua itse maksamaan ja pääsy voi muutenkin takkuilla. Jos halutaan vähentää päihteiden käyttöä, pitää katkaisuun päästä helposti heti kun siihen on se motiivi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Jos pitäis valita alkoholi tai kannabis, niin alkoholi.

Alkoholinkäyttäjän pitää ryypätä kuukausia ja vuosia tukevammin, ennen kuin tulee muistihäiriöitä ja psyyken ongelmia. Suurin osa opiskelijoista on aivan skarppeja vaikka ryyppäävät ikävuosina 19-23 suolet pellolle.
Tunne-elämä heillä normaali, aloitekyky samoin. Ärhäkkyys tallella.

Entäs kannabis: säännöllisempi käyttö tekee aloitekyvyttömäksi möllykäksi, nähty on. Heillä itsellään saattaa olla mukavaa, mutta kehitys on vaarallisempaa.
Tuossapa taitaa olla enemmän luuloa kuin tietoa mukana.
 
Tuossapa taitaa olla enemmän luuloa kuin tietoa mukana.
Ei. Mä tiedän n.10-12 kannabista pössytellyttä, joista on tullut puoliksi ameeboja. He vaan eivät huomaa sitä itse, vaan pitävät itseään ja olotilaansa oikein hyvänä.

Alkoholi on tavallaan "rehellisempi" päihde, siitä näkee kaikkine rähinöineen mitä se on.
 
Eilen oli ainakin käyttöhuoneista ja käyttäjien näkökulmia.


Nostan vielä tämän!

Katsokaa ja lukekaa. Eihän tämä mitään muuta mielestäni ole kuin sairasta, mahdollistavaa huumeiden käyttäjien kidutusta!!!
Miksi katkoihin ja mt-palveluihin ei panosteta!?

Kaikenmaan kalliisiin huumeasumisyksiköihin/asuntoihin/ihan konkreettisesti käyttäjien huumeisiin, käyttöhuineisiin, huumevälineisiin, oloon ja eloon laitetamme kyllä rahaa+maksamme rikokset joita huumeiden käyttäjät tekevät. Tästä on tehty bisnes!!!!

Eikö voitaisi edes ottaa kokeiluun ns. vapaaehtoinen pakkohoito, jossa allekirjoituksella sairas koukuttunut huumeiden käyttäjä käy hoidon läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Ei. Mä tiedän n.10-12 kannabista pössytellyttä, joista on tullut puoliksi ameeboja. He vaan eivät huomaa sitä itse, vaan pitävät itseään ja olotilaansa oikein hyvänä.

Alkoholi on tavallaan "rehellisempi" päihde, siitä näkee kaikkine rähinöineen mitä se on.
Maailma on täynnä kannabista vuosikymmeniä pössytelleitä, jotka eivät ole ameeboja. Suomessa se on viime vuosiin asti ollut eksoottinen huume, mutta maailmalla sen käyttäminen on sieltä 1960-luvulta lähtien ollut ihan tavallista.
 

Yhteistyössä