Keskustelun ilmapiiri

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Haluaisin mielelläni lukea näitä keskustelua ilman, että tuodaan politiikka ja puoluekanta esiin. Luulin tämän palstan perustetun lapsiin, perheisiin varten, mutta olen ilmeisesti erehtynyt. Palsta on täyttynyt kitisevistä pikkulapsista, jotka riitelevät keskenään sekä trolleista, jotka lietsovat riitaa. Siksi pyytäisin hyvät ihmiset, voisitteko jatkossa alkaa käyttäytymään niin kuin aikuisten pitäisi käyttäytyä. Ylläpitäjille myös toive. Voisitte poistaa pahimmat provokaattorit, muutaman varoituksen jälkeen. KIITOS!

vierailija
Samaa mieltä palstan rempallaan tilasta.
Tein hetki sitten yhdestä uusimmasta ketjusta ilmoituksen ylläpidolle.
Ainut keino vaikuttaa on raportointi ja huonojen ketjujen ja viestien sivuuttaminen huomiotta.

Haluaisin mielelläni lukea näitä keskustelua ilman, että tuodaan politiikka ja puoluekanta esiin. Luulin tämän palstan perustetun lapsiin, perheisiin varten, mutta olen ilmeisesti erehtynyt. Palsta on täyttynyt kitisevistä pikkulapsista, jotka riitelevät keskenään sekä trolleista, jotka lietsovat riitaa. Siksi pyytäisin hyvät ihmiset, voisitteko jatkossa alkaa käyttäytymään niin kuin aikuisten pitäisi käyttäytyä. Ylläpitäjille myös toive. Voisitte poistaa pahimmat provokaattorit, muutaman varoituksen jälkeen. KIITOS!
Sananvapaus on melko tärkeä osa demokratiaa. Tästä emme voi luopua.

Parhaiten röllit ja muut asiattomat saa hiljaiseksi kun heille ei vastaa mitään.

• Tykkää
Reactions: m1es
vierailija

Parhaiten röllit ja muut asiattomat saa hiljaiseksi kun heille ei vastaa mitään.
Sinä muuten korostat aika paljon demokratiaa, sananvapautta ja aika usein myös isänmaalllisuuttasi. Mutta mitä nuo asiat oikeasti mahtavat tarkoittaa sinulle?

Sananvapauden nimissä levittelet täällä minun mielestäni aika paljon Suomelle haitallista propagandaa. Koetko yhtään ristiriitaa tässä ja ns. "isänmaallisuudessasi".

Kumpi sulla menee muuten edelle? Isänmaallisuus vai sananvapaus?

• Haha
Reactions: Lispetti
Sinä muuten korostat aika paljon demokratiaa, sananvapautta ja aika usein myös isänmaalllisuuttasi. Mutta mitä nuo asiat oikeasti mahtavat tarkoittaa sinulle?

Sananvapauden nimissä levittelet täällä minun mielestäni aika paljon Suomelle haitallista propagandaa. Koetko yhtään ristiriitaa tässä ja ns. "isänmaallisuudessasi".

Kumpi sulla menee muuten edelle? Isänmaallisuus vai sananvapaus?
Laitatko todisteita näistä väittämistäsi Suomelle haitallisista propagandoista niin katsotaan?

Niinpä….ei niitä ole.🤷‍♀️🤭

vierailija

Mitkä näistä mielestäsi kuuluvat sananvapauteen:

1) Ihmisten yllyttäminen vahingoittavaan tekoon
2) huumeiden puolesta puhuminen esim. koulun tilaisuudessa.
3) Kuvien ja nimien julkaisu rikosten yhteydessä, kun syyllistä ei ole vielä vahvistettu

Noin esimerkkeinä vaan...

Mitkä näistä mielestäsi kuuluvat sananvapauteen:

1) Ihmisten yllyttäminen vahingoittavaan tekoon
2) huumeiden puolesta puhuminen esim. koulun tilaisuudessa.
3) Kuvien ja nimien julkaisu rikosten yhteydessä, kun syyllistä ei ole vielä vahvistettu

Noin esimerkkeinä vaan...
En ole havainnut palstalla mitään edellä mainituista.

vierailija
Laitatko todisteita näistä väittämistäsi Suomelle haitallisista propagandoista niin katsotaan?
No tohon en nyt lähde, koska siitä keskustelusta ei loppua tulisi. Lienee mahdotonta aukottomasti todistaa juuri minkään asian aiheuttavan Suomelle haittaa tai hyötyä.

Mutta vastaa kuitenkin siihen, jos pitäisi valita: Kumpi menee sinulla edelle, sananvapaus vai Suomen etu?

Varmaan tapauskohtaista, mutta noin keskimäärin. Itse voin vastata heti, että Suomen etu menee mulla edelle.

• Haha
Reactions: Lispetti
No tohon en nyt lähde, koska siitä keskustelusta ei loppua tulisi. Lienee mahdotonta aukottomasti todistaa juuri minkään asian aiheuttavan Suomelle haittaa tai hyötyä.

Mutta vastaa kuitenkin siihen, jos pitäisi valita: Kumpi menee sinulla edelle, sananvapaus vai Suomen etu?

Varmaan tapauskohtaista, mutta noin keskimäärin. Itse voin vastata heti, että Suomen etu menee mulla edelle.
Suomalaisten etu joka edustaa vahvasti sananvapautta.

• Tykkää
Reactions: m1es
En ole havainnut palstalla mitään edellä mainituista.
Ei, mutta kyse olikin ylipäätään, luulisin.

1) Eikös Trumpin Capitol Hill lietsomiset olleet juurin tätä
2) No tästä tuskin olemme eri mieltä. Joten sinäkin haluat ilmeisesti rajoittaa sananvapautta siinä suhteessa, ettei kouluihin saisi mennä saarnaamaan huumeiden hyvistä puolista? Eli et siis kannatakkaan 100% sananvapautta. Hienoa, en minäkään.
3) Etkös kovasti digannut MV-lehteä pakolaistulvan aikaan 2015-2016. Siellä julkaistiin ihan mitä sattuu ja millä naamoilla ja nimillä tahansa. Osa oli varmaan oikein, mutta vääriä tietojakin julkaistiin ja moni syytön sai myös kärsiä. Oliko tuo "hyvää sananvapautta"

Mutta oli mitä mieltä tahansa, niin käsittääkseni näilläkin erimerkeillä pitäisi olla nähtävissä, että sananvapauskaan ei voi olla ihan itseisarvo. Jossain senkin rajat menee.

Lainsoäädännössö asiaa on kai ajateltu niin, että sananvapautta tulee rajoittaa, jos se rikkoo jotain toista tärkeää oikeutta/ hyvää asiaa.

Ei kai sananvapaus mene muiden tärkeiden arvojen yli?

Ei, mutta kyse olikin ylipäätään, luulisin.

1) Eikös Trumpin Capitol Hill lietsomiset olleet juurin tätä
2) No tästä tuskin olemme eri mieltä. Joten sinäkin haluat ilmeisesti rajoittaa sananvapautta siinä suhteessa, ettei kouluihin saisi mennä saarnaamaan huumeiden hyvistä puolista? Eli et siis kannatakkaan 100% sananvapautta. Hienoa, en minäkään.
3) Etkös kovasti digannut MV-lehteä pakolaistulvan aikaan 2015-2016. Siellä julkaistiin ihan mitä sattuu ja millä naamoilla ja nimillä tahansa. Osa oli varmaan oikein, mutta vääriä tietojakin julkaistiin ja moni syytön sai myös kärsiä. Oliko tuo "hyvää sananvapautta"

Mutta oli mitä mieltä tahansa, niin käsittääkseni näilläkin erimerkeillä pitäisi olla nähtävissä, että sananvapauskaan ei voi olla ihan itseisarvo. Jossain senkin rajat menee.

Lainsoäädännössö asiaa on kai ajateltu niin, että sananvapautta tulee rajoittaa, jos se rikkoo jotain toista tärkeää oikeutta/ hyvää asiaa.

Ei kai sananvapaus mene muiden tärkeiden arvojen yli?
Erittäin outo kirjoitus sinulta taas.

1) Sinä yritit kovasti rajoittaa sananvapautta. Et halunnut 2015 -> kuulla totuutta ja yritit kaikin keinoin tätä piilottaa. Ihmisiä jopa poltettiin elävältä näiden turvapaikanhakijoiden toimesta, naisia/lapsia raiskattiin valtavia määriä. Ihmisiä murhattiin ja tapettiin - edelleen ulkomaalaisten toimesta suuri osa!

2) Suomalaisten turvallisuus on kärsinyt valtavasti näiden valheiden/rikollisten piilotusyritysten vuoksi. Koko nuorisokulttuuri on muuttunut.

3) Sinä olet osaltasi ollut vaikuttamassa edellä mainittuihin toimiin suomalaisia vaarantaen.

kannattaa skipata politiikkaan viittaavat avaukset jos ei tykkää politiikasta
Olet asian ytimessä!👍

Todella kummallista kun ihmiset valittavat, että täällä on politiikka-aiheita eikä liiemmin perhe-elämän arkea koskevia aiheita.

1) Kuka estää heitä tekemästä aloituksia - aihe vapaa?

2) Onko jokainen ketju ja jokainen viesti pakko lukea, jos ne tuottavat kerran suurta tuskaa?

3) Pääasia valittajilla tuntuu olevan se, että pääsevät uhriutumaan ja valittamaan, heidän mielestä, vääristä aiheista - mutta itse eivät ole valmiita edes tekemään itseään kiinnostavia aloituksia.😂

Naurettavaa touhua.😁

• Tykkää
Reactions: m1es ja ruuttis
Erittäin outo kirjoitus sinulta taas.

1) Sinä yritit kovasti rajoittaa sananvapautta. Et halunnut 2015 -> kuulla totuutta ja yritit kaikin keinoin tätä piilottaa. Ihmisiä jopa poltettiin elävältä näiden turvapaikanhakijoiden toimesta, naisia/lapsia raiskattiin valtavia määriä.

2) Suomalaisten turvallisuus on kärsinyt valtavasti näiden valheiden/rikollisten piilotusyritysten vuoksi. Koko nuorisokulttuuri on muuttunut.

3) Sinä olet osaltasi ollut vaikuttamassa edellä mainittuihin toimiin suomalaisia vaarantaen.
1) Taidat nyt sekoittaa minut yksityishenkilönä johonkin muuhun. Minä en halunnut rajoittaa mitään vaan toivoin totuudenmukaista uutisointia. Sitä ei ollut täysin ollut valtamediassa. Uskoisin tosin, että se pääosin johtui itsesensuurista. Ja tämä taas johtui siitä, että nähtiin totaalisen sananvapauden tässä tapauksessa polkevan muita oikeuksia.

Minä uskon, että pohjimmiltaan valtamedian vääristelyssä/vähättelyssä on/oli kyse juuri tästä.

2) Olen jossain määrin samaa mieltä.

3) Eli hetkinen. Eli "minunkaltaisten" sananvapauttako olisi pitänyt rajoittaa. Aikamoista syyllistämistä.

Jos MV-lehteä ei olisi ollut, niin tilanne olisi silti parempi. Tilannetta ei olisi kärjistetty väärällä tavalla. Keskustelupalstoilla, somessa yms. todelliset ja perättömät syytteet olisivat sinkoilleet ja jopa valtamedia olisi ollut pakotettu poistamaan filttereitään. Tällä hetkellä kaikki oleellinen tieto on saatavissa ja saavutettavissa ilman mitään vihamedioitakin. Tilastot osoittavat kyllä tietyt isot ongelmat, ei siihen tarvita mitään miljoona kertaa kiertäviä samoja uutisia,

Muistat varmaan sen Teemu Selänteen (jääkiekkoilijana yhä idolini) väittämän "kaverin tytär raiskattiin"-juttu, joka sittemmin osottautui perättömäksi. Kun tarpeeksi moni lähtee mukaan valheelliseen öyhötykseen (vaikka taustalla on myös todellisia tapauksia) niin valheet ja mututuntumat alkaa elää todellisena tapahtumina. Vastaavia tapauksia oli paljon. Yhtäkkiä melkein joka toisella oli "hyvän ystävän tytär, joka oli raiskattu"

Näin kävi juuri tuossa pakolaisvyöryssä. Totta oli se, että ongelmia oli paljon. Ja seuraukset ovat kanssamme yhä. Mutta pelkkä manaaminen ei auta. Eikä myöskään se, että tietyt ihmisryhmät kokonaisvaltaisesti syyllistetään.

On kyllä aika absurdia, että syytät minua osana näitä ongelmia. Minä en missään vaiheessa ole hyssytellyt. Mutta en myöskään öyhöttänyt. Käytän nyt näitä termejä, saattaa olla, että ne tarkoitavat eri asiaa eri ihmisille.

Minä en todellakaan toivottanut 2015-2016 "refugees welcome". Olin huolissani ja olisin halunnut kaikki mahdolliset keinot käyttöön, että pakolaisvirtaa olisi hillitty. Persiilleen se meni, en siitä kiitä tuonaikaista hallitusta. Mutta sitä en tiedä, mitä olisi voitu tehdä tosin. Suomea sitoo kansainväliset määräykset. En kuitenkaan näe "Unkariksi" muuttumistakaan kovin hyvänä.

Luulenpa, että olemme tästä asiasta pohjimmiltaan aika samaa mieltä. Joten merkittävin erimielisyyden kohde on juuri se, että mitä ja miten asiasta olisi pitänyt uutisoida. Voi kuitenkin miettiä, että miten se olisi asiaan vaikuttanut?

No kaipa minäkin olen sinua syyllistänyt jostain väärällä tavalla. Eli sinällään en nyt viitsi loukkaantua esittämistäsi syytöksistä. Ei ne tässä nyt ole tämän homman ydin. Ydin lienee se, että olisi varmaan hyvä yrittää jotenkin parantaa keskustelun ilmapiiriä. Syyllistäminen ei periaatteessa siihen kuulu.

Toisaalta jos kokee vahvasti, että tietynlaiset mielipiteet edistävät epäsuotuisaa kehitystä, niin kai senkin saa sitten sanoa. Oli se sitten syyllistämistä tai ei.

vierailija
Aapee haluaa palstan palaavan normaaliasetuksiin eli lapsiperheen elämään kuuluvien asioiden keskusteluun.
Palstalle pörräsi taas tuttuun tapaan sama vanha kaarti jankkaamaan rasistisia ja tunkkaisia ajatuksiaan. Ukkokaartille lienee annattu lähtöpassit paikallisen huoltoaseman.baarin toriparlamentista.

1) Taidat nyt sekoittaa minut yksityishenkilönä johonkin muuhun. Minä en halunnut rajoittaa mitään vaan toivoin totuudenmukaista uutisointia. Sitä ei ollut täysin ollut valtamediassa. Uskoisin tosin, että se pääosin johtui itsesensuurista. Ja tämä taas johtui siitä, että nähtiin totaalisen sananvapauden tässä tapauksessa polkevan muita oikeuksia.

Minä uskon, että pohjimmiltaan valtamedian vääristelyssä/vähättelyssä on/oli kyse juuri tästä.

2) Olen jossain määrin samaa mieltä.

3) Eli hetkinen. Eli "minunkaltaisten" sananvapauttako olisi pitänyt rajoittaa. Aikamoista syyllistämistä.

Jos MV-lehteä ei olisi ollut, niin tilanne olisi silti parempi. Tilannetta ei olisi kärjistetty väärällä tavalla. Keskustelupalstoilla, somessa yms. todelliset ja perättömät syytteet olisivat sinkoilleet ja jopa valtamedia olisi ollut pakotettu poistamaan filttereitään. Tällä hetkellä kaikki oleellinen tieto on saatavissa ja saavutettavissa ilman mitään vihamedioitakin. Tilastot osoittavat kyllä tietyt isot ongelmat, ei siihen tarvita mitään miljoona kertaa kiertäviä samoja uutisia,

Muistat varmaan sen Teemu Selänteen (jääkiekkoilijana yhä idolini) väittämän "kaverin tytär raiskattiin"-juttu, joka sittemmin osottautui perättömäksi. Kun tarpeeksi moni lähtee mukaan valheelliseen öyhötykseen (vaikka taustalla on myös todellisia tapauksia) niin valheet ja mututuntumat alkaa elää todellisena tapahtumina. Vastaavia tapauksia oli paljon. Yhtäkkiä melkein joka toisella oli "hyvän ystävän tytär, joka oli raiskattu"

Näin kävi juuri tuossa pakolaisvyöryssä. Totta oli se, että ongelmia oli paljon. Ja seuraukset ovat kanssamme yhä. Mutta pelkkä manaaminen ei auta. Eikä myöskään se, että tietyt ihmisryhmät kokonaisvaltaisesti syyllistetään.

On kyllä aika absurdia, että syytät minua osana näitä ongelmia. Minä en missään vaiheessa ole hyssytellyt. Mutta en myöskään öyhöttänyt. Käytän nyt näitä termejä, saattaa olla, että ne tarkoitavat eri asiaa eri ihmisille.

Minä en todellakaan toivottanut 2015-2016 "refugees welcome". Olin huolissani ja olisin halunnut kaikki mahdolliset keinot käyttöön, että pakolaisvirtaa olisi hillitty. Persiilleen se meni, en siitä kiitä tuonaikaista hallitusta. Mutta sitä en tiedä, mitä olisi voitu tehdä tosin. Suomea sitoo kansainväliset määräykset. En kuitenkaan näe "Unkariksi" muuttumistakaan kovin hyvänä.

Luulenpa, että olemme tästä asiasta pohjimmiltaan aika samaa mieltä. Joten merkittävin erimielisyyden kohde on juuri se, että mitä ja miten asiasta olisi pitänyt uutisoida. Voi kuitenkin miettiä, että miten se olisi asiaan vaikuttanut?

No kaipa minäkin olen sinua syyllistänyt jostain väärällä tavalla. Eli sinällään en nyt viitsi loukkaantua esittämistäsi syytöksistä. Ei ne tässä nyt ole tämän homman ydin. Ydin lienee se, että olisi varmaan hyvä yrittää jotenkin parantaa keskustelun ilmapiiriä. Syyllistäminen ei periaatteessa siihen kuulu.

Toisaalta jos kokee vahvasti, että tietynlaiset mielipiteet edistävät epäsuotuisaa kehitystä, niin kai senkin saa sitten sanoa. Oli se sitten syyllistämistä tai ei.
Yritit estää totuuden kertomista ja vähättelit tekoja. Olin paikalla lukemassa viestejäsi ja minulla on äärimmäisen hyvä muisti!

Meidän nykytilanne johtuu siitä, että asioihin ei puututtu ajoissa koska valtamedia yritti piilotella asioita. Juu, estääkseen asenteita turvapaikanhakijoita kohtaan, mutta jos mietimme että mikä on pahempaa…

1) Turvapaikanhakijat raiskaavat ja murhaavat suomalaisia ja käyttävät samanaikaisesti hyvinvointivaltiotamme kaikin tavoin hyväkseen. Tulokkaat nuoria vahvoja miehiä, meille vaarallisesta kulttuurista. Perheitä ei juurikaan tule. Media näyttää vain perheitä. (sis. tuotesijoittelua!)

2) Valtamediamme vaati kantasuomalaisia nuoria(kin) tutustumaan turvapaikanhakijoihin tai he olivat muuten rasisteja. Mitään poikittaista sanaa ei tullut sanoa turvapaikanhakijoista. Jos he ahdistelivat/raiskasivat oli kyseessä mielenhäiriö tai kulttuuriero jota tuli ymmärtää, ei tuomita. Valtamedia tuuttasi täysillä tulokkaiden ihanuudesta ja samaan aikaan rakenteli ihmeellistä lavastettua tilannetta perheestä joka on tullut Suomeen. Loppujenlopuksi selvisi, että tämä Ylen juttu oli valhetta. Haluttiin vaan esittää uhripropagandaa. Kun asiasta nousi haloo, suvakot huusivat kurkkusuorana, että onko mitään väliä senkin rasistit.🤷‍♀️
Minun mielestäni sillä oli väliä, että vaarallinen ideologia tappoi/raiskasi ja murhasi kantasuomalaisia. En tiedä kumpi ideologia oli loppujen lopuksi vaarallisempi: vihervassareiden suvakkojen (johon sinäkin kannoit kortesi) vaiko tulokkaiden.

3) Jos laitetaan vaakaan turvapaikanhakijoiden rikokset valtaväestöä kohtaan ja turvallisuuden selkeä lasku vs. asenteet turvapaikanhskijoita kohtaan: varuillaan/jopa vihaiset
-On minusta vastaus simppeli:
kantasuomalaiset olisivat hyötyneet valtavasti siitä, jos olisivat ymmärtäneet olla varuillaan, eli kuunnelleet primitiivistä vaistoaan. Eivätkä olisi kuunnelleet suvakkojen öyhötystä (myös Yle ja Hesari) siitä miten näitä raiskaavia turvapaikanhakijoita tulee paijata rasistinleiman uhalla.

Mv-lehti antoi painetta ja hyvä niin. Tiedä montako ihmistä mv-lehden uutisointi pelasti kun tämä muun muassa ihan julkaisi kaikki raiskaavat ja murhaavat rikolliset sivuillaan rehellisesti. Valtamedian hyssytellessä.

Mv-lehdessä kommenttiosuudessa oli vihaisia ihmisiä esim. joiden läheisen oli raiskannut turvapaikanhakija, eikä kirjoittaja ollut saanut mitään sympatiaa mistään tai keneltäkään. Kaikki vain hyssyttelivät ympärillä.
Mutta miettikääpä miltä tuntuu kun tytär raiskataan ja poltetaan elävältä eikä tekijästä saa sanoa pahasti!!! Ja vaikka yleisesti rikostilastot näyttävät tulokkaiden osalta järkyttävältä, niin edelleen heitä tulee ottaa eikä asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä tai olet rasisti.

Tero, nuo sinun argumenttisi mv-lehdestä ovat laimeita.
Jos nykyään olet hiukan jo järjissäsi turvapaikanhakija-asioissa niin hyvä, mutta aiemmin olit mielestäni sokea suvakko.

vierailija
Aapee haluaa palstan palaavan normaaliasetuksiin eli lapsiperheen elämään kuuluvien asioiden keskusteluun.
Palstalle pörräsi taas tuttuun tapaan sama vanha kaarti jankkaamaan rasistisia ja tunkkaisia ajatuksiaan. Ukkokaartille lienee annattu lähtöpassit paikallisen huoltoaseman.baarin toriparlamentista.
Totta. Jos näistä keskusteluaiheista tehtäisiin KaksPlus lehti niin se muistuttaisi enemmän Alibia tai Seiskaa😂🤣

• Haha
Reactions: Echo
vierailija
Totta. Jos näistä keskusteluaiheista tehtäisiin KaksPlus lehti niin se muistuttaisi enemmän Alibia tai Seiskaa😂🤣
Hyvin oivalsit villakoiran ytimen.
Luultavasti Seiska napsii tältä palstalta jutunaiheita.
Huomaan joskus, että mediaan pulpahtaa juttuja kirjoittamistani aiheista.
Olen vain kerran elämässäni antanut sähköpostilla juttuvinkin seurakuntani lehteen.
Melko pian lehti kirjoitti aiheesta ison jutun.
Tällä palstalla kukkii rasismi kaikissa muodoissaan. Ikärasismi on kahden miesoletetun leipälaji vaikka toinen heistä on jo adulthood-väkeä. Minusta on ihana omaksua mediasta
uusia ja valistuneita termejä vanhojen ja jo epäkurranttien sisältöjen tilalle.
Ruutuaikani paisui viime viikolla yläkanttiin. Nyt järki käteen, netti kiinni ja ulos viiden asteen pakkaseen. EHkä joskus tällä palstalla porisee iloinen ja positiivinen keskustelu.

Yhteistyössä