Keskustelun ilmapiiri

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
En tiedä mitä tutkimuksia mv-lehdestä voi tehdä tai mitä merkitystä niillä on? ”Asiantuntijoiden” tutkimukset ja mielipiteet ovat vähän sellaisia että aina löytyy toisenlainen mielipide toiselta ”asiantuntijalta”.

Sinulla on kova tarve saada lokeroitua minut johonkin. Oletko miettinyt mistä tuollainen voisi johtua?
No tuossa minä laitoin yhden vertaisarvioidun tutkimuksen. Siinä sinä näet millaisen tutkimuksen asiasta voi tehdä. Ei ne ole mitään mielipiteitä vaan esimerkiksi lähteiden arviointia. Toki loppupäätelmän voi joku laittaa "mielipiteeksi", mutta on sillä ainakin jonkinlaiset perusteet.

MV-lehti ei minua itsessään kiinnosta. Mutta koska jotkut muutkin sinun "uutislähteet" ovat hieman samankaltaisia, niin siinä suhteessa vertailu on yhä ajankohtaista.

Olikohan se juuri mv-lehti joka paljasti rikollisen nimen. No kostoisku tehtiin sitten täysin sivulliselle täyskaimalle.
Tässä on yksi esimerkki mihin tuollainen "journalismi" johtaa. Ja taatusti MV-lehden innoittamia olivat myös vastaanottokeskuksiin tehdyt iskut.

vierailija
Lukekaa ketjun aappeen alustus aiheesta. Ei siis politiikkaa ja erotiikkaa tähän ketjuun.
Palstan häntäkärpäset voivat pörrätä jonkun muun kirjoittajan kuin minun perässä. Luen vain laadukkaita viestejä ja skippaan tuhnut lukaisematta.
Esson baarin ulkohuussi on aina avoinna sen sortin turinoille.

vierailija
Sinulle 53, tutustunitseesi tästä

Valhe, emävalhe ja pseudologia phantastica - patologinen valehtelu teeskentelyhäiriöissä

DUODECIM

Pseudologia phantastica tarkoittaa kroonista, patologista valehtelua ilman selkeää motiivia. Se on oireena aikuisiän teeskentelyhäiriössä, Münchhausen-oireyhtymässä ja lapselle sepitetyssä tai aiheutetussa sairaudessa. Pseudologia phantastican, teeskentelyhäiriön ja Münchhausen-oireyhtymän taustalla on usein lapsuuden kaltoinkohtelua.

Potilaat, jotka sepittävät tai aiheuttavat itselleen tai lapselleen oireita, ovat lapsena voineet altistua samankaltaiselle käyttäytymiselle. Osa on saanut hoivaa ja huomiota lapsena vain sairauden kautta. Pseudologia phantastica voi silloin suuntautua aikuisiässä sairauksien sepittämiseen tai aiheuttamiseen itselle tai toiselle.

No tuossa minä laitoin yhden vertaisarvioidun tutkimuksen. Siinä sinä näet millaisen tutkimuksen asiasta voi tehdä. Ei ne ole mitään mielipiteitä vaan esimerkiksi lähteiden arviointia. Toki loppupäätelmän voi joku laittaa "mielipiteeksi", mutta on sillä ainakin jonkinlaiset perusteet.

MV-lehti ei minua itsessään kiinnosta. Mutta koska jotkut muutkin sinun "uutislähteet" ovat hieman samankaltaisia, niin siinä suhteessa vertailu on yhä ajankohtaista.

Tässä on yksi esimerkki mihin tuollainen "journalismi" johtaa. Ja taatusti MV-lehden innoittamia olivat myös vastaanottokeskuksiin tehdyt iskut.
”Mutta koska jotkut muutkin sinun "uutislähteet" ovat hieman samankaltaisia, niin siinä suhteessa vertailu on yhä ajankohtaista.”

Annatko muutaman esimerkin, kiitos.

Kuten mainittua, tämä on Aihe vapaa eli täällä saa keskustella mistä haluaa. Miksi joku haluaa rajoittaa keskustelua... no, voimme vain arvailla syitä. Palstalta löytyy kuitenkin paljon sellaisia keskusteluita, joissa ei ole politiikkaa tai puoluetaustaa.

Aloittaja taitaa olla Alepa. Hän itse haukkuu hyvin kärkkäästi ihmisiä ja sitten valittaa, että hänen viestejään ilmoitetaan asiattomiksi. Huvittava tapaus.

vierailija
En ole aloittaja enkä Alepa. Ettekö lainkaan huomaa kuinka keskustelu on rajoittunutta vain tiettyihin asioihin ja niiden jankkaamiseen?
Päivästä toiseen nousee vanhat ketjut uudelleen ja uudelleen. Yleisimmät aiheet rajoittuvat yksittäisen ihmisen elämän ympärille, panemiseen, vanhoihin terveysketjuihin, naisten ulkonäköön tai ikään, politiikkan vastakkainasetteluun riippuen puoluekannasta ja itseoppineisiin ravintoterapeutteihin. Kun kaikki tämä höystetään vielä hyvin erikoisilla kirjoittajilla niin kakku on valmis eikä sitä syö pirukaan.

En ole aloittaja enkä Alepa. Ettekö lainkaan huomaa kuinka keskustelu on rajoittunutta vain tiettyihin asioihin ja niiden jankkaamiseen?
Päivästä toiseen nousee vanhat ketjut uudelleen ja uudelleen. Yleisimmät aiheet rajoittuvat yksittäisen ihmisen elämän ympärille, panemiseen, vanhoihin terveysketjuihin, naisten ulkonäköön tai ikään, politiikkan vastakkainasetteluun riippuen puoluekannasta ja itseoppineisiin ravintoterapeutteihin. Kun kaikki tämä höystetään vielä hyvin erikoisilla kirjoittajilla niin kakku on valmis eikä sitä syö pirukaan.
Minkälaisia ketjuja sinä olet aloittanut tai mistä sinä haluaisit keskustella?

Täällä on semmonen yöeläjä kuin Paula. Nostaa aivan käsittämättömiä ketjuja vuosien takaa, parin sanan nostolla.
Yön jälkeen näkee kuinka on riehunut täällä.

Toki perheaiheisia ketjuja saisi olla täällä enemmän.

vierailija
Kuten mainittua, tämä on Aihe vapaa eli täällä saa keskustella mistä haluaa. Miksi joku haluaa rajoittaa keskustelua... no, voimme vain arvailla syitä. Palstalta löytyy kuitenkin paljon sellaisia keskusteluita, joissa ei ole politiikkaa tai puoluetaustaa.

Aloittaja taitaa olla Alepa. Hän itse haukkuu hyvin kärkkäästi ihmisiä ja sitten valittaa, että hänen viestejään ilmoitetaan asiattomiksi. Huvittava tapaus.
Kaikki on vain sinun mielikuvitusta. Aloittaja voi olla kuka tahansa
maailmassa käyttäen Google-kääntäjää. Erikoista, että ruokakauppaketju keskustelee kanssasi. Mistä juttelet kotikulmasi ruokakaupan kanssa?
Kuiskaileeko sinulle siellä seinät vai lihatiskin kyljykset?

Täällä on semmonen yöeläjä kuin Paula. Nostaa aivan käsittämättömiä ketjuja vuosien takaa, parin sanan nostolla.

Unohdit mainita, että p@ula on kultakaivos kaikkine tietoineen.
Hänellä on äärimmäisen suuri tietämys terveydestä, ravinnosta ja ulkopuolisista haitoista ja myrkyistä, joilla on vaikutusta meidän terveyteen.
Hän on myös selvillä korruptiosta ja/ terveyttämme heikentävistä rutiineista muun muassa terveydenhuollossa.

Esko 40-49 vuotias, perustelet vetämättömyyttäsi ja terveyshaittoja iälläsi.
Sen sijaan, että halveeraat terveitä ihmisiä, kysy miten nämä ihmiset voivat, jotka ovat ottaneet vastuun terveydestään omiin käsiinsä, eli tutkivat itse ja kokeilevat rohkeasti, ajan kanssa, mikä on hyväksi. Näin saatat itsekin parantaa elämänlaatuasi.👍

Pahin pelkosi varmasti on että et voi mussuttaa pullaa ja suklaata enää joka päivä, ja, siksi dumaat kaikki jotka yrittävät kertoa miten voisit paremmin.🤷‍♀️

vierailija
Olen kanssasi palstasta samaa mieltä. Ummehtunut palsta, joka pitäisi saada siivottua uuteen kukoistukseen.

Kukaan ei kiellä aloittamasta näitä perheaiheisia ketjuja.
-Rouva on hyvä vaan ja ei muuta kuin kirjainta toisen perään.

vierailija
Olen kanssasi palstasta samaa mieltä. Ummehtunut palsta, joka pitäisi saada siivottua uuteen kukoistukseen.
Lakaistaan ensin pahimmat hämähäkin seitit ja pölyt ruudulta.
Kun ruutu alkaa näyttää siistimmältä, jotain mukavaa voisi kehitellä.
Ketjun pitää olla ehdottomasti vapaa mustista kirjoittajista. Sallittu siis vain harmaille, ei harmaana mustille kirjoittajille.

”Mutta koska jotkut muutkin sinun "uutislähteet" ovat hieman samankaltaisia, niin siinä suhteessa vertailu on yhä ajankohtaista.”

Annatko muutaman esimerkin, kiitos.
No yritetään muistaa kommentoida kun seuraavaksi vastaan tulee. Mielestäni ainakin Venäjä-Ukrainaan ja Trumpiin (ja hänen vastustajiin) liittyvissä asioissa on aika värikkäitä lähteitä kaiveltu. Mutta en nyt rupea vanhoja kaivamaan, yritetään muistaa kun seuraavat mielenkiintoiset lätinät alkaa liittyen USA:n vaaleihin taikka siihen mitä tapahtuu Ukrainan puolustustaistelussa.

Nuo Islam-ilta linkit olikin mielenkiintoinen. Katselin vähän alusta ja en kyllä ollut havaitsevinani propagandaa. Aika uhkaavaa kuvastoa islamin suhteen pikemminkin, tarttee katsoa kokonaan. Muista kyllä katsoneeni noita aikoinaan ja

Sitten vielä semmoinen, tuli mieleen noista cancelointi-kirjoituksistasi ja siitä, että syytit minua lokeroinnista. Olen vahvasti eri mieltä. Mulla tulee rl:ssä (käytetäänkö tätä termiä vielä, vai olisko se pitänyt jättää 90-luvulle ja ircciin?) monenlaisia ihmisiä vastaan. Just viimeksi tuli yks nuori kaveri (omissa hommissaan todella pätevä) ja kun se oli USA:ssa just ollut, niin tulihan siinä puheen aiheeksi tulevat pressan vaalit. Trumpin tukijaksi yllättäen paljastui. Tämä on korkeammin koulutetuissa aika harvinaista.

No ei se mun suhtautumista häneen kauheesti muuta. Ehkä jos aiheesta keskustellaan vielä, niin mieluusti kuulisin, että eikö näe Trumpia yhtään uhkana demokratialle. Etenkin kun aika moni vanhan liiton rebu-vaikuttajakin sen tekee.

Mut samalla tavalla ajattelen, että hän on todella pätevä tyyppi omassa työssään. Ja monissa työn ulkopuolisissakin asioissa arvostan hänen näkemyksiään.

Ja en minä sinuakaan lokeroi. Itse asiassa aika harvaa henkilöä lokeroin, koska aika usein ihmisistä paljastuu kaikkea yllättävää. En edes lokeroi kaikkia tietyistä maista tulevia samaan sakkiin. En ajattele, että jokainen venäläinen mies on tappajaraiskaaja Ukrainan tapahtumista huolimatta. Tai että jokainen irakilainen mies olisi raiskaaja vaikka tilastoissa se varmaan moninkertaisesti todennäköisempää on kuin vaikkapa kantasuomalaisella. Silti se yksittäisen irakilaisen todennäköisyys on aika pieni, max 1%, joka toki on käsittämätön luku kun se suomalaisella huitelee ehkä promillen kymmenesosissa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
No yritetään muistaa kommentoida kun seuraavaksi vastaan tulee. Mielestäni ainakin Venäjä-Ukrainaan ja Trumpiin (ja hänen vastustajiin) liittyvissä asioissa on aika värikkäitä lähteitä kaiveltu. Mutta en nyt rupea vanhoja kaivamaan, yritetään muistaa kun seuraavat mielenkiintoiset lätinät alkaa liittyen USA:n vaaleihin taikka siihen mitä tapahtuu Ukrainan puolustustaistelussa.

Nuo Islam-ilta linkit olikin mielenkiintoinen. Katselin vähän alusta ja en kyllä ollut havaitsevinani propagandaa. Aika uhkaavaa kuvastoa islamin suhteen pikemminkin, tarttee katsoa kokonaan. Muista kyllä katsoneeni noita aikoinaan ja

Sitten vielä semmoinen, tuli mieleen noista cancelointi-kirjoituksistasi ja siitä, että syytit minua lokeroinnista. Olen vahvasti eri mieltä. Mulla tulee rl:ssä (käytetäänkö tätä termiä vielä, vai olisko se pitänyt jättää 90-luvulle ja ircciin?) monenlaisia ihmisiä vastaan. Just viimeksi tuli yks nuori kaveri (omissa hommissaan todella pätevä) ja kun se oli USA:ssa just ollut, niin tulihan siinä puheen aiheeksi tulevat pressan vaalit. Trumpin tukijaksi yllättäen paljastui. Tämä on korkeammin koulutetuissa aika harvinaista.

No ei se mun suhtautumista häneen kauheesti muuta. Ehkä jos aiheesta keskustellaan vielä, niin mieluusti kuulisin, että eikö näe Trumpia yhtään uhkana demokratialle. Etenkin kun aika moni vanhan liiton rebu-vaikuttajakin sen tekee.

Mut samalla tavalla ajattelen, että hän on todella pätevä tyyppi omassa työssään. Ja monissa työn ulkopuolisissakin asioissa arvostan hänen näkemyksiään.

Ja en minä sinuakaan lokeroi. Itse asiassa aika harvaa henkilöä lokeroin, koska aika usein ihmisistä paljastuu kaikkea yllättävää. En edes lokeroi kaikkia tietyistä maista tulevia samaan sakkiin. En ajattele, että jokainen venäläinen mies on tappajaraiskaaja Ukrainan tapahtumista huolimatta. Tai että jokainen irakilainen mies olisi raiskaaja vaikka tilastoissa se varmaan moninkertaisesti todennäköisempää on kuin vaikkapa kantasuomalaisella. Silti se yksittäisen irakilaisen todennäköisyys on aika pieni, max 1%, joka toki on käsittämätön luku kun se suomalaisella huitelee ehkä promillen kymmenesosissa.
Tero - konteksti!

Jos esittämäni videot ovat olleet jonkun triviaalin (ei lääkäri/ansioitunut tutkija joka ei esitä videossaan tieteellisiä tutkimuksia/tilastoja tms.) ihmisen esittämä, en ole todistanut mitään.
Samalla tavalla olen usein linkitellyt Puopoloa tai 23 minuuttia, joissa on erinomaista ajankohtaista sisältöä.

Kun todistan jotakin niin silloin esitän todisteet. Esim. Ukrainaan liittyen muistan sellaisen, että ihmettelin miten Ukrainasta maahamme virtaavista tuberkuloosipotilaista tai hiv-potilaista ei ole tiedoitettu mediassa meille ajoissa, vaikka tästä on tiedetty. Ja, kuinka sairaat ihmiset käsketään rintamalle lakimuutosten turvin.

Esitin ukrainaksi dokumentteja Ukrainan hallinnon sivustolta suomeksi käännettynä, koska minua pyydettiin todistamaan väitteeni.

Miksi sitten usein mainitset minut kirjoituksissasi kun asia koskee Trumpia tai Mv-lehteä? Silloinkin vaikka en ole edes ottanut osaa kyseiseen ketjuun. Et edes tägää minua, että voisin kumota väitteesi tai ottaa osaa keskusteluun.🤷‍♀️
Lispetti-ketjussa kysyit minulta kysymyksiä joihin sait selkeän vastauksen. Silti jatkossa olet tehnyt minusta useita vääriä väitteitä näistä samoista asioista.

Toivotaan, että jatkossa pelaat reilua peliä.

Apropoo, montako reilun pelaajan merkkiä/pyttyä löytyy hyllystä?
Veikkaan että sinulla niitä on MONTA!
Kentällä on helpompi olla reilu koska se vaikuttaa koko joukkueen mentaliteettiin. Nöyryys on tärkeä oppi.💪

Tero - konteksti!

Jos esittämäni videot ovat olleet jonkun triviaalin (ei lääkäri/ansioitunut tutkija joka ei esitä videossaan tieteellisiä tutkimuksia/tilastoja tms.) ihmisen esittämä, en ole todistanut mitään.
Samalla tavalla olen usein linkitellyt Puopoloa tai 23 minuuttia, joissa on erinomaista ajankohtaista sisältöä.

Kun todistan jotakin niin silloin esitän todisteet. Esim. Ukrainaan liittyen muistan sellaisen, että ihmettelin miten Ukrainasta maahamme virtaavista tuberkuloosipotilaista tai hiv-potilaista ei ole tiedoitettu mediassa meille ajoissa, vaikka tästä on tiedetty. Ja, kuinka sairaat ihmiset käsketään rintamalle lakimuutosten turvin.

Esitin ukrainaksi dokumentteja Ukrainan hallinnon sivustolta suomeksi käännettynä, koska minua pyydettiin todistamaan väitteeni.

Miksi sitten usein mainitset minut kirjoituksissasi kun asia koskee Trumpia tai Mv-lehteä? Silloinkin vaikka en ole edes ottanut osaa kyseiseen ketjuun. Et edes tägää minua, että voisin kumota väitteesi tai ottaa osaa keskusteluun.🤷‍♀️
Lispetti-ketjussa kysyit minulta kysymyksiä joihin sait selkeän vastauksen. Silti jatkossa olet tehnyt minusta useita vääriä väitteitä näistä samoista asioista.

Toivotaan, että jatkossa pelaat reilua peliä.

Apropoo, montako reilun pelaajan merkkiä/pyttyä löytyy hyllystä?
Veikkaan että sinulla niitä on MONTA!
Kentällä on helpompi olla reilu koska se vaikuttaa koko joukkueen mentaliteettiin. Nöyryys on tärkeä oppi.💪
No en oikein harrasta tägäämistä. Usko tai älä, moni inssi (jopa IT-inssi) ei jaksa tuommoista säätöä. Mun hyvä kaveri on IT-arkkitehtuurin huippuammattilainen, mutta ei se osaa oikein mitään käytännön juttuja. Tai no, osaa jos sitä kiinnostaa, mutta ei yleensä kiinnosta.

Mutta Trumpissa ja Venäjä-aiheissa olet kyllä usein se, joka ekana mieleen tulee. Ymmärrettävästi, koska olet kuitenkin melkeinpä ainoa vakikirjoittaja, joka symppaa enemmän tai vähemmän molempia. Tai ainakin suhtautumisessa on selkee ero.

On myös aiheita, joissa edustat tämän palstan enemmistöä (kuten mamuviha. Käytän tuota sanaa tarkoituksella, itse näen sen sellaisena. Itseni koen vain mamukriittiseksi. Ei tähän tarvi tarttua). Niissä en ehkä samalla tavalla korosta sinua.

Muista lempiaiheistasi (rokotteet ja sapuskat) en ole niin kiinnostunut, joten en niistä keskustele pahemmin.

vierailija
Täällä kyllä eräät vakio nikit luovat palstan huonon ilmapiirin. Jankkaamalla omaa agendaa ja sitä kautta myrkyttää keskustelun tason.
Olen saanut tänään hyvää sekä ikävää palautetta kirjoituksistani.
Palstan arkistosta löytyy mukavaa luettavaa. Omia juttuja lukiessani usein nousee hymy huulilleni. Viesteistäni muistuu mieleeni asioita, joita ei enää ole olemassa.
Palstan pitää olla sellainen, johon kuka tahansa uskaltaa kirjoittaa ilman pelkoa
huutelusta, jota sain tänäänkin osakseni. Olen taitava kirjoittaja, ja se kalvaa joitakin itsestään liikoja luulevia.

Yhteistyössä