Saako kerrostalossa tai rivitalossa kuunnella musiikkia ilman kuulokkeita?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kuule tää on 2021 valmistunut rivitalo ja silti kuulostaa että mitään ei olisi laitettu eristeeksi noiden seinien väliin, on aikoinaan tutkittu ja sanottu että täyttää kaikki standardit. Naapurin koiran haukkuminen kuuluu myös niin kuin se haukkuisi mun asunnon puolella
Jos täyttää standardit, niin rakentaisin itse lisäeristyksen. Ei ole vaikeaa. Käytännössä uusi väliseinä parin sentin raolla, joka toimii samalla äänieristeenä, vanhan seinän viereen.
 
vierailija
En luule, että elitte kuin siat pellossa, mutta luulen että elitte kuin omakotitalossa.
No mitenkä omakotitalo asuminen eroaa, kerros tai rivitalo elämästä, muusta kuin siinä ettet voi klo 22 jälkeen pestä esimerkiksi pyykkiä tai tehdä muita meluisia asioita. Mutta miksi kukaan töissäkäyvä omakotitalossakaan asuva tekisi yöllä mitään muuta kuin nukkuisi? Eli yhtä hiljaista on omakotitalossa asuvalla yöllä, kuin kerros tai rivitalossakin asuvalla.

Eli jos sä väität, että kerros tai rivitalossa ei voi hiljaisuusajan ulkopuolella

- puhua normaalisti, ei kuiskaten
- kuunnella kohtuudella musiikkia ja tv just niin kuin haluaa
- imuroida päiväsaikaan
- pestä pyykkiä päiväsaikaan
- käydä vessassa niin kuin huvittaa
- käydä suihkussa silloin kun on tarve

Näin me elettiin omakotitalossa ja tuo kuulostaa minusta järkeenkäypältä, hyviin käytöstapoihin sopivalta. Jos tuo elintyyli ei sovi mitenkään kerros tai rivitaloon, niin sitten se tarkoittaa että kerros ja rivitaloissa eletään kusi sukassa
 
vierailija
Jos tuo elintyyli ei sovi mitenkään kerros tai rivitaloon, niin sitten se tarkoittaa että kerros ja rivitaloissa eletään kusi sukassa
Niinhän siellä eletäänkin kusi sukassa koska kunnioitetaan naapurien rauhaa. Se on sitä yhteisöllisyyttä, jota toisaalta toitotat ja joka sitten ei käykään kun se osuu omaan nilkkaan. Kerrostalossa kasvaneet oppivat pienestä pitäen (tai oppivat ainakin ennen vanhaan) ettei rappukäytävässä huudeta eikä pattereja paukuteta leikkiessä. Omakotitalosta muuttaville nämä asiat usein aiheuttavat ongelmia. Tietenkin voi olla, että juuri sinun kohdallasi on joku mielisairas sattunut seinän taakse, mutta jos kerran äänitasotkin on mitattu ja asetuksen mukaiseksi todettu ja silti käytöksestäsi valitetaan, niin ehkä siinä käytöksessä on jotain valittamisen arvoista.

Rivitalot taitavat kyllä olla kaikkein pahimpia äänien kannalta. Kerostaloissa sentään usein on paksua betonia väliseinänä, mutta rivarissa saattaa olla sellainen nyrkillä läpäistävä levyseinä asuntojen (ja muiden huoneiden) välissä. Lisäeristäminen on silloin ratkaisu.
 
vierailija
Niinhän siellä eletäänkin kusi sukassa koska kunnioitetaan naapurien rauhaa. Se on sitä yhteisöllisyyttä, jota toisaalta toitotat ja joka sitten ei käykään kun se osuu omaan nilkkaan. Kerrostalossa kasvaneet oppivat pienestä pitäen (tai oppivat ainakin ennen vanhaan) ettei rappukäytävässä huudeta eikä pattereja paukuteta leikkiessä. Omakotitalosta muuttaville nämä asiat usein aiheuttavat ongelmia. Tietenkin voi olla, että juuri sinun kohdallasi on joku mielisairas sattunut seinän taakse, mutta jos kerran äänitasotkin on mitattu ja asetuksen mukaiseksi todettu ja silti käytöksestäsi valitetaan, niin ehkä siinä käytöksessä on jotain valittamisen arvoista.

Rivitalot taitavat kyllä olla kaikkein pahimpia äänien kannalta. Kerostaloissa sentään usein on paksua betonia väliseinänä, mutta rivarissa saattaa olla sellainen nyrkillä läpäistävä levyseinä asuntojen (ja muiden huoneiden) välissä. Lisäeristäminen on silloin ratkaisu.
Juuri näin! Ja siellä ei näköjään ap ymmärrä, että seinänaapurinsa voi hyvinkin paljon varoa omia ääniään. Ja ap sikailee.

Ap:lle ainoa vibkkini on, että muuta oikeasti sinne ok-taloon, kun ilmeisesti se on realistinen vaihtoehto. Mitä ihmettä sä itseäsi rivarissa kiusaat??
 
vierailija
suihkussa saat käydä vaikka kello 03.27, jos silloin on pakko suihkussa käydä. Ihan riippumatta siitä onko teidän talossa hiljaisuusaika. Musiikkia saat kuunnella silloin, kun ei ole hiljaisuusaika, mutta se ei saa olla kohtuutonta. Voit vaikka soittaa täysillä yhden lempikappaleesi, jos siltä tuntuu, mutta sen jälkeen ääniä on pidettävä kohtuullisella tasolla.

Jos kuulokkeet aiheuttavat sinulle tinnitusta, niin kuuntelet musiikkia liian kovaa.
 
vierailija
Mun on vaikea uskoa pahvitalojen olemassaoloon
Kyllä sellaisia on. Enemmän on kuitenkin sellaisia ihmisiä, jotka soittavat musiikkia liian kovalla ja sitten uhriutuvat kun asiasta huomautetaan ja ryntäävät nettiin kertomaan kuin oikeasti musiikki on ollut niin hiljaisella, että edes itse ei kuullut sitä metrin päästä ja kuinka naapuri on kerrostalokyttääjä ja muutenkin hullu.
 
vierailija
No sieltähän se vastaus tulikin, että kusi sukassa pitäisi elää ja te oikein kannatatte tätä.

Ettekö te ymmärrä että se kusi sukassa eläminen ei ole normaalia elämää ja ei tee kenenkään mielenterveydelle hyvää!?
 
vierailija
No sieltähän se vastaus tulikin, että kusi sukassa pitäisi elää ja te oikein kannatatte tätä.

Ettekö te ymmärrä että se kusi sukassa eläminen ei ole normaalia elämää ja ei tee kenenkään mielenterveydelle hyvää!?
Ja ne välit kannattaa paskoa naapuriin popittsmalla joka päivä 3 h musaa täysillä, asunnossa missä on edelleen pahviseinät??

Kuuleeko porukka oikeasti, että ap:n naapuri on niin pyhimys ettei missään vaiheessa valita/kosta mitenkään?

Itse keräisin varmaan tuossa vaiheessa jo nimilistaa saadakseni ap:lle häädön, enkä olisi yhtään pahoillani.
 
vierailija
Eikä ole pelkkä ääni asia jossa ihminen tarvitsee vastaan tulemista, vaan on useita asioita joissa on hyvä tehdä kompromisseja. Kuvailin miten elän eli sivistyneesti mutta musta leivotaan sikailija vaan huonon äänieristyksen takia. Mun tinnitus on aikoinaan puhjennut jo muusta, kun kerron että kuulokkeet pahentaa sitä ja KOITAN miettiä, että mikä olisi sopiva määrä päivässä tai viikossa kuunnella musiikkia, jotta naapuri ei hermostuisi... niin jengi vaan on sitä mieltä että ihan sama miten paljon sulla tinnittää , yhtään ei osata tulla vastaan ja tähän asti naapuri on ollut enimmäkseen tyytyväinen kun mun kämpästä ei kuulu mitään koska olen pitänyt kuulokkeita , mutta välillä itse hermoilee pyykinpesukoneen takia, suihkussa käymisen tai jos jotkut pelaa ulkona fudista ja pitää mekkalaa
 
vierailija
Ja ne välit kannattaa paskoa naapuriin popittsmalla joka päivä 3 h musaa täysillä, asunnossa missä on edelleen pahviseinät??

Kuuleeko porukka oikeasti, että ap:n naapuri on niin pyhimys ettei missään vaiheessa valita/kosta mitenkään?

Itse keräisin varmaan tuossa vaiheessa jo nimilistaa saadakseni ap:lle häädön, enkä olisi yhtään pahoillani.
Hanki apua. Mikä tarve sulla on liioitella, normaalin puheen voimakkuudella ei ole täysillä, eikä muutama tunti tarkoita koko päivää ja sinä haluat vaan kostaa kun toisella on terveydellinen ongelma

jotta saat oman tahtos läpi

ei yhtään vastaantulemista. Ei helvetti että ihmiset voi pahoin !
 
vierailija
Ja ne välit kannattaa paskoa naapuriin popittsmalla joka päivä 3 h musaa täysillä, asunnossa missä on edelleen pahviseinät??

Kuuleeko porukka oikeasti, että ap:n naapuri on niin pyhimys ettei missään vaiheessa valita/kosta mitenkään?

Itse keräisin varmaan tuossa vaiheessa jo nimilistaa saadakseni ap:lle häädön, enkä olisi yhtään pahoillani.
Jos sä haluat kostaa ihmiselle joka ei halua sulle mitään pahaa, niin mieti mitä se kertoo sinusta itsestäsi. Hyi saatana!
 
vierailija
No sieltähän se vastaus tulikin, että kusi sukassa pitäisi elää ja te oikein kannatatte tätä.

Ettekö te ymmärrä että se kusi sukassa eläminen ei ole normaalia elämää ja ei tee kenenkään mielenterveydelle hyvää!?
No kun siinä on juuri se, että mikä kullekin on normaalia elämää. Omakotitalossa kasvaneiden ei ehkä kannata kerrostaloon muuttaa. Ja vastaavasti kerrostalossa kasvaneiden ei kannata välttämättä ottaa vastuuta pihan hoidosta.
 
vierailija
juu on, mutta ei saa tunkea niitä tupakansavuja toisen kotiin tai toisen hengitysteihin. SE ei ole normaalia elämää.... ei vaikka sitä tekisi parvekkeelta käsin. Tupakka ON myrkky.
Tupakka on paha myrkky joo, mutta ei se niin pahasti kulkeudu toisen hengitysteihin jos ihminen menee parvekkeelle tupakalle ja laittaa perässään parvekkeen oven kiinni... tuolla kadullakin on tupakoitsijoita joiden ohi joudut menemään ja sitten on ilmansaasteet joita ei voi välttää...
 
vierailija
juu on, mutta ei saa tunkea niitä tupakansavuja toisen kotiin tai toisen hengitysteihin. SE ei ole normaalia elämää.... ei vaikka sitä tekisi parvekkeelta käsin. Tupakka ON myrkky.
Myös äänisaaste on "myrkky". Pointti on siinä, että tuollainen normaali elämä ei ole mikään peruste sille, että joku asia saa häiritä naapureita. Naapureiden häirintä ei ole normaalia elämää, vaan sellaista, jota pyydetään anteeksi ja pyritään minimoimaan.

Laki sallii erinäisiä normaalin elämän asioita, mutta ei se sitä tarkoita että niitä välttämättä pitäisi tehdä naapuria huomioimatta. Suihkussa käyminen työpäivän jälkeen on sellainen häiriötekijä, joka on välttämätön, vaikka tulisikin yöllä kotiin. Musiikin soittaminen tuntikausia ei ole välttämätöntä, vaikka tapahtuisi keskellä päivää.
 
vierailija
Myös äänisaaste on "myrkky". Pointti on siinä, että tuollainen normaali elämä ei ole mikään peruste sille, että joku asia saa häiritä naapureita. Naapureiden häirintä ei ole normaalia elämää, vaan sellaista, jota pyydetään anteeksi ja pyritään minimoimaan.

Laki sallii erinäisiä normaalin elämän asioita, mutta ei se sitä tarkoita että niitä välttämättä pitäisi tehdä naapuria huomioimatta. Suihkussa käyminen työpäivän jälkeen on sellainen häiriötekijä, joka on välttämätön, vaikka tulisikin yöllä kotiin. Musiikin soittaminen tuntikausia ei ole välttämätöntä, vaikka tapahtuisi keskellä päivää.
On se välttämätöntä, että ihminen tarvitsee välillä piristettä elämäänsä musiikin kautta. Ei sen ole pakko olla se 3h, tässä aprikoin justiinsa että mikä määrä ois päivässä hyvä

Eikä asia voi olla myöskään niin että naapuri saa häiriintyä mistä tahansa. Tuohan olisi tosi vittumaista jos on silleen että nyt mä häiriinnyin tosta, tosta ja tosta ! etkä saa tehdä näitä asioita enää :D tai minä alan kostotoimenpiteisiin tai valitan isännöitsijälle , eri asia on jatkuvat aamuöiset bilettäjät ja patterinhakkaajat

Siis tuollainen KOSTAJA on pahempi ihminen kuin minä, koska pyrkii tahallisesti kiusaamaan, minä koitan vaan elää omaa elämääni ja pohtia ratkaisua, että mikä olisi mahdollisimman hyvä että saan pitää oman nautintoni myös musiikin/tv kuuntelusta mutta mun ei tarviis kärsiä myöskään tinnityksestä ja etten myöskään haittaisi naapuria .
 
vierailija
Kannattaisikohan ap oikeasti vain suosiolla muuttaa?

Sinulle on on vastailtu hyvin, että musiikin popitus rivarissa täysillä eristeiden puuttuessa ei ole hyvä idea.

Ja tästä suutut, eli muuta ok-taloon popittamaan.

Se vaan vttu on niin, että naapurisopu ei kestä tuollaista.
 
Ap, hanki kunnon vehkeet ja käännä nupit kaakkoon klo 07-22. Kun naapuri sitten hyppii seinille ja tulee valittamaan, voit sovittelun jälkeen sopia, että soitatkin vain ihan normivehkeillä 6 h vuorokaudessa. :devil:

jos naapurisi olisi m1es, sattaisi hän positiivisesti innostua dj-harrastuksestasi (ainakin jos olisit ... no sopivan näköinen)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä