Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Yes, Serbo-Croatian was the official language spoken in ex-YU (except in Slovenia and Macedonia).
Within that, there were dialects, but now for political reasons they are considered separate languages. In reality, differences are small, but apparently, B can switch from one to another pretty well and is often complimented for that. I saw some positive comments on Twitter after this last interview as well.
Kris speaks Serbo-Croatian pretty well too, but of course nowhere near B's level.
But to answer your question, Slovenians can understand Serbian/Croatian, but Serbs/Croats claim they don't understand us. 😆
And nobody understands Macedonian, they are like from another planet.

I'm personally probably at the same level as Jan. I understand pretty much everything, I can get by with some speaking in a restaurant or a shop etc, but when you want to explain more complex things, it gets hard.
Even if you don't understand all the words, you can guess from the context. But then there are some words which mean one thing in Slovenian and something else in Serbian/Croatian. "Ljubim / Ljubim te" was discussed a few times here or the other site. It means "I love you" in Slo, but "I kiss you" in Ser/Cro. Then there are some words which can lead to funny situations. For example "stol" means chair in Slo but "desk" in Serb/Cro. "Zahod" means sunset in Slo, but toilet in Serb/Cro.
So be careful if a handsome Balkan guy invites you to watch zahod one day! :) :) :)
This is really interesting! Must write down that thing about zahod just in case 😄

I'm not one of the linguists of the cattle but can't help comparing this with the Nordic languages.

Finnish would be like Macedonian, from a completely different planet. Norwegians, Danes and Swedes understand each others' languages pretty well (especially DEN/NOR, I would even go as far as compare them to Serbian/Croatian). Maybe Swedish would be like Slovenian although maybe not as far out for Scandinavians as Slovenian to other Balkan people.

And then of course Swedish speaking Finns (Swedish as mother tongue) have no difficulties in mingling with Scandinavians as their nunciation of Swedish is apparently easier for many to understand than "proper" Swedish spoken in Sweden.

Oh there are a few other languages, too, such as Icelandic, the oldest Scandinavian language. You can understand some words of it if you know another Scandi language but it's a different language.
 
  • Rakkaus
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Joo, olisi todella mielenkiintoista, jos joku tutkija tarttuisi aiheeseen. Olisin ainakin itse ensimmäisenä lukemassa sitä tutkielmaa
Olen myös samaa mieltä, että täytyy olla aika sokea, jos ei tuota B:n ja K:n välistä yhteyttä huomannut siellä Euroviisuissa.
Mutta tietenkin, jos ei viisuja aktiivisesti seurannut, niin sitten toki on se voinut jäädä pimentoon.
Itsehän ihan vahingossa päädyin tälle matkalle, kun satuin lomailemaan ennen viisuja. Olin ihan innoissani Käärijän valinnasta ja katselin niitä kaikkia prepartyklippejä sekä K:n jakamaan materiaalia. Ja niinhän siinä sitten kävi, että B&K:n välinen spesiaali suhde nappasi heti mukaansa. Eihän sitä voinut olla seuraamatta, niin paljon siitä huokui iloa, onnea ja yhdessäolon riemua.
Se, mikä siitä mielestäni teki jotenkin erikoisen oli se, että osapuolet tuntuivat niin erilaisilta ja vetivät silti toisiaan puoleensa.
Minä en huomannut enkä ollut edes katsonut suurinta osaa K ja B yhteisestä materiaalistaan vielä viisujen aikana. Enkä ollut myöskään vielä missään somessa mukana joten sekin rajoitti. Seurasin viisut puhtaasti viisuina ja K seuraten. Olen siis viisufani mutta yleensä en ole seurannut somessa tms. ketään osallistujaa ollenkaan. Vasta viisujen jälkeen eksyin vauvan ketjuun. Siinä olikin sitten kirittävää ja hirveästi materiaalia mitä en ollut nähnyt.
 
vierailija
Varmaankin on joku tekijä, mutta minulla ei ole aavistustakaan, mikä se voisi olla. Todella kiinnostava kysymys. Tai ehkä on useitakin tekijöitä. Kun mietin omaa historiaani, sillä voisi olla jotain tekemistä lapsuuden olosuhteiden kanssa, mutta voi olla kyse jostain muustakin kuin siitä, että on ollut vailla jotain. Minulle olisi jostain syystä elämää suurempi juttu, jos noiden kahden välillä olisi suurta rakkautta. Mä ajattelen ja pystyn kuvittelemaan sen tunteen enemmän K sta Bojaniin päin olevana. Johtuu varmaan siitä, että B on minulle kiinnostavampi henkilö. Ihan hullua, että kun näkyy joku merkki ja todiste heidän välillään olevasta siteestä, päivä kirkastuu. Ei mitään järkeä.
Mä joskus täällä ja vauvalla ihmettelen sellaista tuttuuden tunnetta ja sitä, että joku ehti sanoittamaan mun ajatukset juuri ennen kuin ennätin kirjoittamaan mitään itse. Vauvalla joku aina tarttuu heti mun outoon huumoriin ja jatkaa sitä. Mä en ole koskaan ennen missäkään palstalla kokenut mitään tällaista.
 
vierailija
Joo, olisi todella mielenkiintoista, jos joku tutkija tarttuisi aiheeseen. Olisin ainakin itse ensimmäisenä lukemassa sitä tutkielmaa
Olen myös samaa mieltä, että täytyy olla aika sokea, jos ei tuota B:n ja K:n välistä yhteyttä huomannut siellä Euroviisuissa.
Mutta tietenkin, jos ei viisuja aktiivisesti seurannut, niin sitten toki on se voinut jäädä pimentoon.
Itsehän ihan vahingossa päädyin tälle matkalle, kun satuin lomailemaan ennen viisuja. Olin ihan innoissani Käärijän valinnasta ja katselin niitä kaikkia prepartyklippejä sekä K:n jakamaan materiaalia. Ja niinhän siinä sitten kävi, että B&K:n välinen spesiaali suhde nappasi heti mukaansa. Eihän sitä voinut olla seuraamatta, niin paljon siitä huokui iloa, onnea ja yhdessäolon riemua.
Se, mikä siitä mielestäni teki jotenkin erikoisen oli se, että osapuolet tuntuivat niin erilaisilta ja vetivät silti toisiaan puoleensa.
Mielenkiintoista pohdintaa tänään❤

Jos oma graduprosessini ei olisi jo alkanut ja suht pitkällä, olisin varmaan ainakin vakavasti harkinnut että tekisin työni jostain tähän fandomiin liittyvästä - siis jos sen voisi tehdä jotenkin anonyymisti niin ettei tutkijanakaan tarvitsisi paljastaa henkilöllisyyttään😅
 
vierailija
Mä aloin seurata K & B -kuviota vasta viisujen jälkeen. K:n viisumenestys kiinnosti kyllä, ja olin todennut että Slovenialla on söpö poika viisuissa. En silti ensinajatellut mitään erityistä, kun luin K:n viisuystävyydestä B:n kanssa. No se vähän ihmetytti, kun K jo viisuissa kaavaili sitä, kuinka B tulee Suomeen pötköttämään formulalakanoihin ja katsovat sitten yhdessä Salkkareita 😄

Vasta viisujen jälkeiset K:n haastikset sitten herättivät kunnolla mielenkiinnon poikien väliseen suhteeseen. Tuntui, että nyt on joku tehnyt todella syvän vaikutuksen Kärtsäriin. Vauva.fi:n lukijana päädyin fiilistelyketjuun opiskelemaan lisää, ja sillä tiellä ollaan 😄🙈 😍
 
This is really interesting! Must write down that thing about the toilet just in case

I'm not one of the linguists of the cattle, but I can't help comparing this with the Nordic languages.

Finnish would be like Macedonian, from a completely different planet. Norwegians, Danes and Swedes understand each others' languages pretty well (especially DEN/NOR, I would even go as far as comparing them to Serbian/Croatian). Maybe Swedish would be like Slovenian although maybe not as far out for Scandinavians as Slovenian to other Balkan people.

And then of course Swedish speaking Finns (Swedish as mother tongue) have no difficulties in mingling with Scandinavians as their pronunciation of Swedish is apparently easier for many to understand than "proper" Swedish spoken in Sweden.

Oh there are a few other languages, too, such as Icelandic, the oldest Scandinavian language. You can understand some words of it if you know another Scandi language but it's a different language.
Kiitos! Yeah, I think it might be similar, just like you described it. :)
 
vierailija
This is really interesting! Must write down that thing about zahod just in case

I'm not one of the linguists of the cattle but can't help comparing this with the Nordic languages.

Finnish would be like Macedonian, from a completely different planet. Norwegians, Danes and Swedes understand each others' languages pretty well (especially DEN/NOR, I would even go as far as compare them to Serbian/Croatian). Maybe Swedish would be like Slovenian although maybe not as far out for Scandinavians as Slovenian to other Balkan people.

And then of course Swedish speaking Finns (Swedish as mother tongue) have no difficulties in mingling with Scandinavians as their nunciation of Swedish is apparently easier for many to understand than "proper" Swedish spoken in Sweden.

Oh there are a few other languages, too, such as Icelandic, the oldest Scandinavian language. You can understand some words of it if you know another Scandi language but it's a different language.
I always thought Norwegians and Swedish understand each other, but find Danish difficult? At least my Finnish friends who speak Swedish at home struggle with Danish.

Spain & Portugal have a similar situation. Spanish people assume that Portuguese people understand Spanish (and they do quite well), but then the Spanish act like they don’t undestand one word of Portuguese. The languages are very similar but pronounced differently. I have studied both. Sometimes when I listen to Bojan sing in Slovenian it sounds a bit like Portuguese. They have similar sh-sound. I googled and found out that most Slavic languages are stress-timed and this is the main reason why European Portuguese sounds like a Slavic language.
(Portuguese is spoken in my home, but not by me.)
 
vierailija
Mä joskus täällä ja vauvalla ihmettelen sellaista tuttuuden tunnetta ja sitä, että joku ehti sanoittamaan mun ajatukset juuri ennen kuin ennätin kirjoittamaan mitään itse. Vauvalla joku aina tarttuu heti mun outoon huumoriin ja jatkaa sitä. Mä en ole koskaan ennen missäkään palstalla kokenut mitään tällaista.
Tämä tuttuuden tunne on jotain tosi mystistä. Olen itse tutustunut tämän Puutarhan kautta useampiin ihmisiin syvemmin, ja tavannut osan heistä myös livenä useamman kerran. Tosi jännää ja jotenkin huvittavaakin on, että livekohtaamisissa ollaan tavallaan ohitettu sellainen tavanomainen tutustumisvaihe, ja sen sijaan vaan alettu puhua pälättää ristiin ja rastiin ihan kuin oltaisiin aina tunnettu. Crazy things happens, niin kuin Kärdekin sanoi turkoosilla matolla 😄
 
vierailija
Joo, olisi todella mielenkiintoista, jos joku tutkija tarttuisi aiheeseen. Olisin ainakin itse ensimmäisenä lukemassa sitä tutkielmaa
Olen myös samaa mieltä, että täytyy olla aika sokea, jos ei tuota B:n ja K:n välistä yhteyttä huomannut siellä Euroviisuissa.
Mutta tietenkin, jos ei viisuja aktiivisesti seurannut, niin sitten toki on se voinut jäädä pimentoon.
Itsehän ihan vahingossa päädyin tälle matkalle, kun satuin lomailemaan ennen viisuja. Olin ihan innoissani Käärijän valinnasta ja katselin niitä kaikkia prepartyklippejä sekä K:n jakamaan materiaalia. Ja niinhän siinä sitten kävi, että B&K:n välinen spesiaali suhde nappasi heti mukaansa. Eihän sitä voinut olla seuraamatta, niin paljon siitä huokui iloa, onnea ja yhdessäolon riemua.
Se, mikä siitä mielestäni teki jotenkin erikoisen oli se, että osapuolet tuntuivat niin erilaisilta ja vetivät silti toisiaan puoleensa.
Vähän samanlainen tarina itselläni. En ole Euroviisu-fani, mutta keväällä innostuin Käärijä-ilmiöstä, hänen persoonallisesta tyylistään ja siitä, että kerrankin Suomella olisi mahdollisuus menestyä. Katsellessani aiheeseen K/Euroviisut liittyviä klippejä mm youtubesta törmäsin K&B-juttuun. Googlasin asiaa ja päädyin vauvalle ihan ensimetreillä 🙂 Juuri kaikki noiden kahden välillä hehkuva ja säkenöivä veti mukaansa.

Ja jos ajattelen asiaa syvällisemmin, niin luultavasti liittyy siihen kaipuuseen, että joskus mulla oli tiivis kaveriporukka (ilman mitään romanttisia mausteita), jossa oli paljon yhteistä hassuttelua ja heittäytymistä, just tollasta "yksi yhteinen aivosolu" meininkiä. Ja joskus mulla oli myös useamman vuoden parisuhde, jossa oli tosi vahva henkinen yhteys, kaiken kemian ja muun lisäksi.
 
I got interested in B&K story during ESC preparties. I had IG from before, but rarely used it. Since then, I've become a religious follower. I also reactivated my Twitter because of them, which I haven't used for 10 years. And I even downloaded Tiktok which I swore I would never do. Wadafak?

When those neck kisses after the final happened, I had to know - what do the Finns think of this? That's how I found you all. I stick around for the humour, great links, mayhem and you lovely Suomi people. :) At the moment I'm quite busy so I find it hard to keep up with Vauva so I hang here in the shadows of the Garden.
 
vierailija
I got interested in B&K story during ESC preparties. I had IG from before, but rarely used it. Since then, I've become a religious follower. I also reactivated my Twitter because of them, which I haven't used for 10 years. And I even downloaded Tiktok which I swore I would never do. Wadafak?

When those neck kisses after the final happened, I had to know - what do the Finns think of this? That's how I found you all. I stick around for the humour, great links, mayhem and you lovely Suomi people. At the moment I'm quite busy so I find it hard to keep up with Vauva so I hang here in the shadows of the Garden.
Don't know why, but I felt "awww" when reading your text:) somehow it feels so cool that you've found us here! And the sentence "I had to know - what do the Finns think of this?" :D:D I can relate in a way to that (what do others generally think of this, they/others must see this too, as it seems so obvious). I wonder if you've learnt a lot or some Finnish words along the way? I hop on and off the boat so I may not've seen if you've mentioned it before. And appreciating a lot all your effort keeping up with messages written in Finnish and then the automatic translations! The musta/black/in my opinion and tuperrapinat things were hilarious:D good that you asked:D "hanging in the shadows of garden" was also warming:)
 
  • Rakkaus
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Mä seurasin Kärtsän nousua UMK:sta lähtien ja prepartyjakin tarkkailin, joten olin tietoinen tästä K&B-yhteydestä ihan alusta lähtien. Se vaan tempaisi mut mukaansa kunnolla itse viisuviikolla, ja, no, finaalin katastrofi ja sitä seuraavat kaulapusut, Bojanin mystinen katoaminen ja kaikki se kummallinen viestintä sen jälkeen piti mut kyllä otteessaan. Olen ollut tumblrissa ja sitä kautta seurannut Euroviisuja ja melkein vuosikymmenen, mutta tää oli eka kerta, kun jouduin siirtymään sieltä muualle etsiäkseni lisää tietoa fanitukseni/obsessioni kohteista, koska kukaan ei tosissaan oikein analysoinut tai puhunut asiasta siellä. Olisiko jopa ollut, että jonkun tumpun tägeissä mainittiin, että älkää ikinä menkö katsomaan vauva.fi:n keskustelua K/B:stä, se on ihan foliohattuilua, joten totta kai kiinnostuin ja googletin asian. Vauva sinänsä oli mulle tuttu vain Kalevauvan biiseistä, niin odotukset oli sen mukaiset 🤣 Ja pariin ekaan viikkoon en mitään kirjoitellutkaan, seurasin vain keskustelua puoliksi huvittuneena ja puoliksi kiinnostuneena, siirryin tänne puutarhan puolelle jatkamaan, ja noh, jossain välissä sorruin liittymään kirjoitteluunkin mukaan. En muista enää, mikä oli se viesti, johon koin pakottavaa tarvetta vastata, mutta sen jälkeen jokin pato murtui ja tällä tiellä ollaan. Tämä hölmö huumori ja kummallinen mutta mukaansatempaava yhteisö tän K/B-ilmiön ympärillä on pitänyt mut mukana kaikkien mayhemien, aallonpohjien ja paattien uppoamisten läpi. Myöhäistä enää yrittää poistua, mulla on teltta täällä puutarhan nurkassa ja hytti paatista ikuisella varauksella.

Kai se enimmäkseen omalla kohdallani on vain tyhjyyden paikkaamista omassa, tylsässä elämässäni, mutta toisaalta tämä into ja ilo kahden (sielunkumppanin, touhutontun, ystävän) ihmisen väleistä on tuonut aika paljonkin mulle, esimerkiksi ekan keikkakokemuksen ties kuinka moneen vuoteen ja uudenlaista kielen ja kulttuurintuntemusta. Että ei tämäkään ihan hukkaan ole mennyt.

Sori tästä romaanista, nyt menen nukkumaan vihdoin. 😅
 
vierailija
Voi kun Jesse huoltaa Kärpsyä hellästi 💓

 
vierailija
Minä en ole euroviisuihminen yhtään, mutta tänä vuonna seurasin vähän enemmän, koska CCC iski ensikuulemalta. Halusin kuitenkin itselleni uskotella seuraavani ennen kaikkea kiinnostavaa ilmiötä, että mitä nuo muut tekevät, enkä minään fanina. Instaa minulla ei ole, mutta Twitterissä näin pari K&B-klippiä, ainakin Titanicin. Vauvan ketju pomppasi minulle esiin kai perustamispäivänään, kun joidenkin lehtien sivuilla näkyy Vauvan suosituimmat ketjut. Piti sitten mennä sinnekin "tutkimaan tätä ilmiötä" ja hups, sille tielle jäin. :)

Ajoitus oli siinä mielessä hassu, että elämäni on ollut vuosia puuduttavan tylsää heikon terveydentilan takia, mutta tuolloin olin juuri ihastunut itse, jolloin tavallaan luulisi, että ajankohta ei olisi ollut otollisin, mutta näemmä se oli.

Kyllä tämä on muuttanut elämää hurjasti tavoilla, joita kaikkia en voi edes mihinkään julkisesti kirjoittaa. :) (Osa tunnistettavuussyistä ja osa mitä vittua -syistä.) Se Belgradin-keikkakin oli itselleni itse asiassa aika mullistava kokemus tavoilla, joita alan vasta nyt, 1,5 viikkoa myöhemmin, ymmärtää vähän paremmin.

- Joymuffin
 
vierailija
Mun aamutoimet; juon kahvia ja luen puutarhan sekä M/S Loverpoolin eiliset uutiset. Sen jälkeen lähden töihin. Vielä puoli vuotta sitten tuli luettu ensin ne oikean maailman uutiset.
 

Yhteistyössä