Mä olen pitkän linjan viisufani ja me seurataan yleensä perheen kanssa koko viisukausi, kaikki kansalliset valinnat mukaanlukien tosi tiiviisti.
Viime vuoden lopuilla menetin mulle aivan äärimmäisen tärkeän läheisen, ja olin aika huonossa paikassa kun UMK-ehdokkaat julistettiin eikä suoraan sanottuna kiinnostanut tippaakaan. Mutta koska piti edes jotenkin huomioida lasten (teini+parikymppinen) intoilut aiheesta niin vähän kuitenkin tutustuin ehdokkaisiin. Sen ekan tiivistelmän perusteella Käärijä oli meidän sakin listoilla aivan vihonviimeisenä. Joku vatun räppäri, biisi suomeksi, mikä toi tukkakin nyt on
. Biisit kuuntelin toisella korvalla, ja CCC ei itse asiassa vielä silloinkaan oikein iskenyt.
Sitten tuli UMK-finaali ja mun reaktio oli aivan yks yhteen verrattavissa suurimpaan osaan YouTuben reaktiovideoista. Alussa olin että mitävit, parikymmentä sekuntia meni niin jalka alkoi heilua tahdissa, nauroin ääneen monta kertaa, ja esityksen lopussa olin aivan myyty. Ja Kärtsäri ja mun ylivoimainen inhokki eli suomiräppi (siis vain ja ainoastaan K
) alkoi soimaan lähes päivittäin puhelimessa. Ja K ja sen haastikset toi aivan älyttömästi valoa ja iloa mun elämään tosi vaikealla hetkellä.
Sitten kun tiedotettiin että K esiintyy prepartyilla, mulle tuli aivan pakonomainen hinku päästä jonnekin sitä katsomaan. Tavallaan fomo että oli pakko päästä jotenkin osalliseksi tähän huumaan, ehkä osittain myös siksi että en aikanaan uskonut yhtään Lordin voittoon (ja sinä vuonna menin jopa ennen tulosten lukua nukkumaan
). Löysin älyttömät lennot - kalliit ja muutenkin todella epäkäytännölliset - ja nappasin Amsterdamin viisukonserttiin liput, ja ilmoitin miehelle että me lähdetään sinne.
Ennen konserttia pääsin Kärtsärin juttusille ja ihastuin yhä enemmän hänen ihanaan persoonaansa (+pääsin kertomaan hänelle miten kovin ylpeitä me kaikki oltiin hänestä jo silloin). Ja törmäsin myös semmoiseen omituisen tyrkkyyn slovenialaislaulajaan
jonka elkeet Kärtsärin seurassa herätti jo silloin isoja kysymysmerkkejä. Viisujen aikana seurasin kaikki K:n tekemiset ja tyrkky roikkui edelleen mukana. UMK-ketjussa tuli vierailtua jo alkukeväästä ja siitä luonnollinen jatkumo oli tietenkin shippiketjut, jonne taisin ekaa kertaa kirjoittaa itse jotain joskus kesäkuun alussa. Sillä tiellä ollaan edelleen. Ja se tyrkkykin on kyllä aika symppis, toivottavasti pääsen häneltä joskus pyytämään anteeksi siitä Amsterdamin mokasta
.
Ja nykyään soi puhelimessa suomiräppi ja slovenialainen indierock.
T. Amsterdamin aasi/Sisilia