mammografiasta

  • Viestiketjun aloittaja mamis
  • Ensimmäinen viesti
Mä kävin viimekuussa, ihan oman mielenrauhani takia. Tissit litistettiin levyjen väliin ja kuvattiin yhdestä suunnasta. Sitten ultrattiin. Alle kolmekymppisiltä ei juuri mammoja oteta koska niistä kuvista ei saa yksinkertaisesti selvää. Mammo ei sattunut juurikaan, noi kystat vähän pisti irvistelemään, mutta muuten kivuton toimitus. Eikä ne levyt purista niin kovin, että siellä mitään menisi rikki. No worries :)
 
vierailija
Mä kävin viimekuussa, ihan oman mielenrauhani takia. Tissit litistettiin levyjen väliin ja kuvattiin yhdestä suunnasta. Sitten ultrattiin. Alle kolmekymppisiltä ei juuri mammoja oteta koska niistä kuvista ei saa yksinkertaisesti selvää. Mammo ei sattunut juurikaan, noi kystat vähän pisti irvistelemään, mutta muuten kivuton toimitus. Eikä ne levyt purista niin kovin, että siellä mitään menisi rikki. No worries :)
Mutta säteily yhä aiheuttaa syöpää, ehkä eivät sitä halunneet kertoa?
 
vierailija
Jostain luin, että rintasyöpää voitaisiin jo seuloa verikokeesta, mutta sitten kalliit mammolaitteet jäisivät käyttämättä ja rintojen lääppijät työttömiksi.
 
vierailija
Luulisi, että lääkäri voisi opetella mammolaitteen käytön, jolloin paikalle tarvittaisiin vain yksi ihminen. Tuskin kukaan nauttii rintojensa esittelystä. Monissa paikoissa on kuitenkin käytäntönä, että ensin hoitsu lääppii ja litistelee rintoja ja sen jälkeen pitää paljastella itsensä myös lääkärille, joka ultralaitteen kanssa vielä tökkii ja katselee. Kaksinkertainen nöyryytys. Vähän inhimillisempää käytäntöä kaipaisin. Toivottavasti joskus saadaan tähänkin itsepalvelusysteemi.
En ole itse kokenut nöyryytyksenä sen kummemmin mammografiaa, jota on otettu ollessani AA-kuppinen ja myöhemmin E-kuppirintainen - koskaan ei ole se tutkimus ollut kivuliasta. Hoitaja ei lääpi rintojasi, vaan asettelee ne siten, että ne ovat hyvässä asennossa kuvausta ajatellen. Ultraäänilaitteella ei ole koskaan radiologi rintojani "tökkinyt", ihan vain ammattimaisesti tutkinut ja samalla selittänyt löydökset.

Hanki sinä toki itsepalvelusysteemi. Lykkäät rintasi mammografiakoneeseen tietämättä yhtään mitään miten ne sinne laitetaan ja mitä nappia painetaan. Mahtaa tulla erinomaisia kuvia, jotka itsepalvelusysteemissä toki tulkitsetkin itse. Ja ultraäänivehkeellä tökit itse niitä tissejä katsoen samalla kuvaa ruudulta ruudulta asiasta mitään ymmärtämättä. Seulonta toteutui täydellisesti.
 

Yhteistyössä