Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kiva että pölinäni oli kiinnostavaa! Fandom on mulle eri muodoissaan ollut läpi elämän sellainen henkireikä, niin kiva päästä puhumaan siitä joskus metatasollakin. Ja öisiä höpinöitäni voisin korjata sen verran, että näähän on toki vain mun mietteitä ja kokemuksia, enkä ole tietenkään mikään auktoriteetti tässä. Täällä tulikin jo muilta pitkän linjan fandomkonkareilta kommentteja. (Vaikka siitä insestistä… joo, kaikenlaista mahtuu fikkeihin ja eri fandomeihin. Your kink is not my kink ja niin edelleen.) Esimerkiksi idolikulttuurista ja K-popista mulla ei ole mitään kokemuksia, muuta kuin mitä olen kaukaa havainnoinut. Mutta tulin ajatelleeksi, että idolikulttuurissa esimerkiksi se (shippi)materiaalin määrä henkilöistä saattaa olla ihan toista luokkaa kuin missään muualla; 24/7 streemejä idoleista, vlogeja, livestreamejä fanien miellyttämiseksi… Ja silti se on huomattavan paljon kuratoidumpaa kuin tämä meidän B/K-ilmiömme. K (ja B) on itse valinnut tuoda tätä shippiä esiin videoiden kautta ja viljelemällä siihen viittauksia puheissaan ja teoissaan. Ulkopuolisten tuottamaa materiaalia on toki viisuajoilta, mutta silloinkin päähenkilömme ovat olleet omia itsejään ja ovat itse vitsailullaan rohkaisseet tätä suuntaa. Ja tosiaan sitä materiaalia on ylettömän paljon aika pieneltä aikaväliltä, mikä on todella hämmentävää (verrattuna esim. edelliseen RPF-shippiini, jossa näyttelijät olivat kyllä samassa sarjassa 10 vuoden ajan, mutta heidän interaktauksestaan oli aika vähän julkista materiaalia ja melkein kaikki piti kaivaa fanien lyhyiden havaintojen kautta ja con-esiintymisistä, joita yhdessä heillä oli tosi vähän. Vasta tänä vuonna tuli ensimmäinen ”boyfriend”-vitsi liittyen heidän suhteeseensa, verrattuna K/B, jossa K täräytti sen viikon tutustumisen jälkeen…). Jää tosin nähtäväksi, paljonko K/B-materiaalia enää saadaan, mutta sehän ei fandomia pysäytä. Ehkä tahti vähän hiljenee ja suuri osa shippaajista jää horrostilaan, mutta heti jos K ja B ovat taas samassa tilassa, kaikki aktivoituvat.

Ja yksi ilmeinen epätyypillisyys minkä tykkänään unohdin mainita, on tietysti Käärijä ja Joker Out -fandomien yhteenkietoutuminen! En ole vastaavaa oikeastaan koskaan nähnyt. Jotkut fandomit tuppaavat olemaan ”naapureita” keskenään tai jakavat jonkin verran samoja faneja, mutta tällä lailla yhdessä fanittavat on mulle ainakin aivan uusi juttu. Tyypillinen tilannehan olisi se, että JO olisi se fanitettava bändi ja kaikki shipit tulisivat sen sisältä (mitä sitäkin näkyy, esim. BoKris on päätään nostanut tumblrissa, tai Jance) tai ihmiset keskittyisivät vain Kärtsään, jolla taas on oma universuminsa (Häärijä ja Daltonit), mutta tässä on jo lähtökohtaisesti crossover K/JO ihan vain K/B takia. Se taas aiheuttaa omat ongelmansa…jotka on ehkä tässä viime aikoina nähty, kun ihmiset eivät oikein osaa sijoittua oikein tällä kummallisella Vennin diagrammilla. Mutta se siitä.

Ja ehkä vielä yhtenä kommenttina, että hauskaa että lähdit lukemaan sitten 1D/Larry-fikkejä näistä lähtökohdista. RPF ei tosiaan ole suurimmalle osalle se ensikosketus fikkeihin, vaan yleensä se tutustuminen tapahtuu jonkin televisiosarjan tai animaatiosarjan kautta, fiktiivisten hahmojen shipin kautta. (Aika monille se ensikokemus tuntuu olevan, että ollaan tyytymättömiä kanonisiin tapahtumiin ja halutaan korjata asia. Vaikka että hahmo kuolee --> mars AO3:n lukemaan ja kirjoittamaan fix-it -fikkejä, joissa hahmo onkin elossa ja saa onnellisen lopun elämänsä rakkauden kanssa.) Fiktiivisiin hahmoihin ei liity samanlaisia eettisiä kysymyksiä kuin aitoihin ihmisiin, plus materiaalia ja näkemyksiä hahmojen pään sisään on aivan eri tavalla, joten fikkejä on huomattavan paljon helpompi tuottaa. Ja tästäkin tosiaan on se oma väittelynsä, kuinka näyttelijöitä pitäisi suojella fan artilta ja fikeiltä.

Tuolla tulikin ylempänä jo hyvä linkki vielä tästä M/M-ilmiöstä, miksi se kiehtoo erityisesti naisia, mutta voin ehkä palata tähän vielä vähän myöhemmin kun kaivan vähän linkkejä. Nyt on pakko lopettaa ja siirtyä oikean elämän pariin, plus tämä essee on jo ihan liian pitkä, anteeksi taas.
Tää oli kyllä mielenkiintoista 👀 Ja mua ainakin kiinnostaa lisää tuo M/M suosio naisten keskuudessa.
 
vierailija
Vauvalle oli linkannut joku sen stoorin missä Kärppy oli studiolla hengaamassa Erikan kanssa. Mä oon ollut se äänekkäin tuon collabin vastustaja, mut nyt kun näin sen stoorin, niin jotain kiinnostavaa siinä niiden dynamiikassa voiskin olla. Toki se oli maaliskuulta, ja maaliskuinen Käärijä oli kyllä ihan märkäkorvainen nöösipoika tähän lokakuiseen verrattuna, että jos siihen sais sit loihdittua nykyversion herrasta, niin voisin kelpuuttaa.
Löydätkö enää linkkiä? Yritin mennä vauvalle mutta en pysty sitä selailemaan 😰
 
vierailija
Kärtsy selkeästi inspiroitunut Bn vedennielemiskuvasta. Tästä jollekin hyvä kuvapari-idea, jos osaa/tykkää sellaisia askarrella👌

 
vierailija
vierailija
Eilisistä pilottiasuista inspiroituneena, millaisia asuja toivoisit Jokereiden päälle, jos saisit valita asun esim ensi Halloweenille?

Tää oli kyllä yllättävän kuumaa heiltä, tai siis Bojanilta erityisesti musta.
 
vierailija
Vihdoin ehdin katsoa tämän. Nämä pojat ovat kyllä super rauhallisen oloisia verrattuna touhutonttuihin Bojan ja Jere. Ihanasti molemmat kuvailivat Bojania sanalla ” star” ⭐
Tuossa oli mainintaa ikävistä kommenteista keskustelupalstoilla.
@LadySLO:) have you ever read those chats they refer to (negative comments) ?

 
vierailija
Vihdoin ehdin katsoa tämän. Nämä pojat ovat kyllä super rauhallisen oloisia verrattuna touhutonttuihin Bojan ja Jere. Ihanasti molemmat kuvailivat Bojania sanalla ” star” ⭐
Tuossa oli mainintaa ikävistä kommenteista keskustelupalstoilla.
@LadySLO:) have you ever read those chats they refer to (negative comments) ?

Can you tell me at which minute they talk about that?
 
vierailija
JO keikoista huomaa jotenkin miten erilainen tunnelma on aikuisten K18 keikoilla ja sallituilla. Tarkoitan sitä miten erilaista vuorovaikutus yleisön kanssa on. Esimerkkeinä voi katsoa vaikka pätkiä Tampereen keikalta tai Dublinista. Bändillä on balkanilla selvästi maine teinityttöjen suosimana poikabändinä, mikä aiheuttaa ennakkoluuloja vanhemmassa kuulijakunnassa. En tiedä vaatiiko se että on musiikillisesti vakavastiotettavampi, tuosta leimasta irtautumista. Haastatteluissa on tullut ilmi miten kaverit ovat selvästi nauttineet eniten noista K18 keikoista, eikä ihme jos teinifanien kiihkoilu on tuollaista mitä näissä kuvauksissa on kerrottu. Lontoossakin ikäraja oli 14 ja sieltä on kuultu vaikka mitä tarinoita erikoisesta fanikäytöksestä. Ei ole ihme että bändi haluaa mieluummin muistaa sen aurinkoisen puolen. Toisaalta yhtye puhuu paljon sukupolvikokemuksesta mikä heitä yhdistää tietyikäiseen fanikuntaan. Näissä keskusteluissa huomaa miten jotkut oletettavasti vanhemman sukupolven edustajat vierastavat androgyyniä pukeutumista (ja haluaisivat pukea heidät johonkin 2010-luvun tyyliin) eikä tunnista bändin suosimia nettimeemejä, mikä toisaalta aiheuttaa hauskaa sekoilua. Arvostan itse näin vanhempana milleniaalina ja liialliseen kyynisyyteen taipuvana että bändi haluaa ylistää myös tietynlaista lapsenomaista elämäniloa. Taidan olla jotenkin poikkeava kun tykkään myös SSOL:sta. Sanoissa on samanaikaisesti ironista sävyä ja toisaalta naiivia toivetta paremmasta maailmasta.
 
vierailija
En oo taaskaan kerennyt lukemaan kaikkia ketjun viestejä, mutta halusin vain ilmoittaa, että haluun vähintään yrittää piirtää Tom of Finland -henkistä kuvaa lentokapteeni-Boitsusta 🥵 Eikä tuo olisi multa varsinaisesti uusi aluevaltaus, koska tein alkusyksystä vähän samantapaisen sutaisun mopoilija-Kärtsystä 🤭

Oli myös mielenkiintoista lukea pohdintoja K/B-shipin sijoittumisesta yleiseen shippaus-/fandomkulttuuriin, kiitos tästä! Oon itse shippaillut ja lukenut ficcejä jo teinistä asti, joten tunnistin monia noista listatuista asioista. Mitä tulee tähän m/m-ilmiöön ja miksi se on niin suosittua nimenomaan naisten keskuudessa, niin tässä olisi aiheesta kiinnostava video:


- Jossu
Siitä Bojanin traktorikuvasta saisi kans Bojan of Slovenia tyylisen kivan kuvan. Suosittelen kokeilemaan piirtämistä!
 

Yhteistyössä