vierailija
Tää oli kyllä mielenkiintoista Ja mua ainakin kiinnostaa lisää tuo M/M suosio naisten keskuudessa.Kiva että pölinäni oli kiinnostavaa! Fandom on mulle eri muodoissaan ollut läpi elämän sellainen henkireikä, niin kiva päästä puhumaan siitä joskus metatasollakin. Ja öisiä höpinöitäni voisin korjata sen verran, että näähän on toki vain mun mietteitä ja kokemuksia, enkä ole tietenkään mikään auktoriteetti tässä. Täällä tulikin jo muilta pitkän linjan fandomkonkareilta kommentteja. (Vaikka siitä insestistä… joo, kaikenlaista mahtuu fikkeihin ja eri fandomeihin. Your kink is not my kink ja niin edelleen.) Esimerkiksi idolikulttuurista ja K-popista mulla ei ole mitään kokemuksia, muuta kuin mitä olen kaukaa havainnoinut. Mutta tulin ajatelleeksi, että idolikulttuurissa esimerkiksi se (shippi)materiaalin määrä henkilöistä saattaa olla ihan toista luokkaa kuin missään muualla; 24/7 streemejä idoleista, vlogeja, livestreamejä fanien miellyttämiseksi… Ja silti se on huomattavan paljon kuratoidumpaa kuin tämä meidän B/K-ilmiömme. K (ja B) on itse valinnut tuoda tätä shippiä esiin videoiden kautta ja viljelemällä siihen viittauksia puheissaan ja teoissaan. Ulkopuolisten tuottamaa materiaalia on toki viisuajoilta, mutta silloinkin päähenkilömme ovat olleet omia itsejään ja ovat itse vitsailullaan rohkaisseet tätä suuntaa. Ja tosiaan sitä materiaalia on ylettömän paljon aika pieneltä aikaväliltä, mikä on todella hämmentävää (verrattuna esim. edelliseen RPF-shippiini, jossa näyttelijät olivat kyllä samassa sarjassa 10 vuoden ajan, mutta heidän interaktauksestaan oli aika vähän julkista materiaalia ja melkein kaikki piti kaivaa fanien lyhyiden havaintojen kautta ja con-esiintymisistä, joita yhdessä heillä oli tosi vähän. Vasta tänä vuonna tuli ensimmäinen ”boyfriend”-vitsi liittyen heidän suhteeseensa, verrattuna K/B, jossa K täräytti sen viikon tutustumisen jälkeen…). Jää tosin nähtäväksi, paljonko K/B-materiaalia enää saadaan, mutta sehän ei fandomia pysäytä. Ehkä tahti vähän hiljenee ja suuri osa shippaajista jää horrostilaan, mutta heti jos K ja B ovat taas samassa tilassa, kaikki aktivoituvat.
Ja yksi ilmeinen epätyypillisyys minkä tykkänään unohdin mainita, on tietysti Käärijä ja Joker Out -fandomien yhteenkietoutuminen! En ole vastaavaa oikeastaan koskaan nähnyt. Jotkut fandomit tuppaavat olemaan ”naapureita” keskenään tai jakavat jonkin verran samoja faneja, mutta tällä lailla yhdessä fanittavat on mulle ainakin aivan uusi juttu. Tyypillinen tilannehan olisi se, että JO olisi se fanitettava bändi ja kaikki shipit tulisivat sen sisältä (mitä sitäkin näkyy, esim. BoKris on päätään nostanut tumblrissa, tai Jance) tai ihmiset keskittyisivät vain Kärtsään, jolla taas on oma universuminsa (Häärijä ja Daltonit), mutta tässä on jo lähtökohtaisesti crossover K/JO ihan vain K/B takia. Se taas aiheuttaa omat ongelmansa…jotka on ehkä tässä viime aikoina nähty, kun ihmiset eivät oikein osaa sijoittua oikein tällä kummallisella Vennin diagrammilla. Mutta se siitä.
Ja ehkä vielä yhtenä kommenttina, että hauskaa että lähdit lukemaan sitten 1D/Larry-fikkejä näistä lähtökohdista. RPF ei tosiaan ole suurimmalle osalle se ensikosketus fikkeihin, vaan yleensä se tutustuminen tapahtuu jonkin televisiosarjan tai animaatiosarjan kautta, fiktiivisten hahmojen shipin kautta. (Aika monille se ensikokemus tuntuu olevan, että ollaan tyytymättömiä kanonisiin tapahtumiin ja halutaan korjata asia. Vaikka että hahmo kuolee --> mars AO3:n lukemaan ja kirjoittamaan fix-it -fikkejä, joissa hahmo onkin elossa ja saa onnellisen lopun elämänsä rakkauden kanssa.) Fiktiivisiin hahmoihin ei liity samanlaisia eettisiä kysymyksiä kuin aitoihin ihmisiin, plus materiaalia ja näkemyksiä hahmojen pään sisään on aivan eri tavalla, joten fikkejä on huomattavan paljon helpompi tuottaa. Ja tästäkin tosiaan on se oma väittelynsä, kuinka näyttelijöitä pitäisi suojella fan artilta ja fikeiltä.
Tuolla tulikin ylempänä jo hyvä linkki vielä tästä M/M-ilmiöstä, miksi se kiehtoo erityisesti naisia, mutta voin ehkä palata tähän vielä vähän myöhemmin kun kaivan vähän linkkejä. Nyt on pakko lopettaa ja siirtyä oikean elämän pariin, plus tämä essee on jo ihan liian pitkä, anteeksi taas.