Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Vakavaa asiaa eturivitappeluista. Storyt 29 ja 30. Todella ikävää käytöstä ilmennyt. https://instagram.com/stories/jofancams/3225620605973042979?utm_source=ig_story_item_share&igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
Joo ikävää käytöstä kyllä, näyttää menevän joskus melko hysteeriseksi JO konserteissa tuolla päin. Huvitti sinänsä, kun 20-vuotias kokee olevansa "on the older side of the fandom". Kunpa hän tietäisikään... 😅
 
vierailija
En oo taaskaan kerennyt lukemaan kaikkia ketjun viestejä, mutta halusin vain ilmoittaa, että haluun vähintään yrittää piirtää Tom of Finland -henkistä kuvaa lentokapteeni-Boitsusta 🥵 Eikä tuo olisi multa varsinaisesti uusi aluevaltaus, koska tein alkusyksystä vähän samantapaisen sutaisun mopoilija-Kärtsystä 🤭

Oli myös mielenkiintoista lukea pohdintoja K/B-shipin sijoittumisesta yleiseen shippaus-/fandomkulttuuriin, kiitos tästä! Oon itse shippaillut ja lukenut ficcejä jo teinistä asti, joten tunnistin monia noista listatuista asioista. Mitä tulee tähän m/m-ilmiöön ja miksi se on niin suosittua nimenomaan naisten keskuudessa, niin tässä olisi aiheesta kiinnostava video:


- Jossu
 
vierailija
Olikohan täällä jo, mut ei liene haitaksikaan. Keikka sisääntulosta alkaen ja SSOL alku hyvistä asemista kuvattuna. 🛫✈ https://www.tiktok.com/@jo.fan.conserts/video/7295919101724167457?is_from_webapp=1&sender_device=mobile&sender_web_id=7296062752455312929
Kiitos, I can now translate the rest of the intro.
So after he introduces everyone, he says:
It is Monday, the 30th Oct, it is 11:O6pm. Our flight will take 90 minutes. We expect some turbulence due to an increase in the currents of love (*not sure how to translate this exactly, he makes a reference to air currents(?)) and new energy in the air. Both exits will be closed for the next 90 minutes. Make yourself comfortable, open your window and enjoy your flight.
Let's take off!"
 
vierailija
Kiitos, I can now translate the rest of the intro.
So after he introduces everyone, he says:
It is Monday, the 30th Oct, it is 11:O6pm. Our flight will take 90 minutes. We expect some turbulence due to an increase in the currents of love (*not sure how to translate this exactly, he makes a reference to air currents(?)) and new energy in the air. Both exits will be closed for the next 90 minutes. Make yourself comfortable, open your window and enjoy your flight.
Let's take off!"
Ihana intro 🥰
 
vierailija
Vauvalle oli linkannut joku sen stoorin missä Kärppy oli studiolla hengaamassa Erikan kanssa. Mä oon ollut se äänekkäin tuon collabin vastustaja, mut nyt kun näin sen stoorin, niin jotain kiinnostavaa siinä niiden dynamiikassa voiskin olla. Toki se oli maaliskuulta, ja maaliskuinen Käärijä oli kyllä ihan märkäkorvainen nöösipoika tähän lokakuiseen verrattuna, että jos siihen sais sit loihdittua nykyversion herrasta, niin voisin kelpuuttaa. 😊
 
vierailija
Voi kyllä, kiitos, kun avasit FandomPandoran lipasta ja kirjoitit siitä sellainen tää on kyllä ollut mulle, kun lippaan avaa, niin hankaluuksia laittaa kiinni, varsinkin kun lippaan sisältö vaikuttaa olevan vielä poikkeuksellisen aktiivista sorttia.

Tosi mielenkiintoista kyllä kuulla, miten tämä shippimaisema eroaa ns. keskimääräsestä shipistä! Yhteneväisyyksistä mulla yllätti ja tavallaan myös harmi, että RPF-keskustelun toistoa on muuallakin, mutta auttaa myös ymmärtään, että se kai tällä hetkellä tulee sitten yleensäkin tämänmuotoisen (rpf) shippipaketin mukana, kaiken kivan ohella.

Jännää myös kuulla tuo tiukka keskustely s/d ja luonteenpiirteet yms, ja että se herättää niin vahvaa "kiinnittyneisyyttä".

Hei joo, ilmaisin vähän hassusti, tarkoituksena oli sanoa, että M/M on ainut juttu, minkä osaan kuvitella olevan yleistä muissakin shipeissä. Ja nyt kyllä mun uteliaisuuspandora avautui lisää liittyen M/M yleisyyden taustoihin. Joten jos sulla inspistä tai kiinnostusta avata sitä vaikka lyhyestikin, mitä keskusteluja tai teorioita aiheesta on ollut, niin todella innokkaana kyllä kuulisin. Ainut minkä keksin on oletuksena pääosin naisyleisö, joka kuluttaa fanficiä ja että heihin (johon itsekin kuulun) vetoaa keskimäärin enemmän kirjallinen sisältö kuin miehiin keskimäärin. Nämä täysin hatusta vedettyjä oletuksia ja yleistyksiä siis.

Tämän shipin innoittamana halusin vähän tutkailla aiemmin, mistä tässä kaikessa on kyse myös tämän laivan ulkopuolella. Täällä mainittiin 1D/Larry, ja sen innoittamana luin pari ficiä tietämättä bändistä tai tyypeistä muuta kuin pari kohokohtavideota. Oli kyllä yllätys löytää pari samanlaista teemaa kuin BK-ficeissä, ja siihen liittyen yllättää vielä enemmän, että on melkein tietyt vakioteemat, jotka esiintyy eri fandomeissa sovitettuna. Jännää kyllä! Ne tuntui niin ainutlaatuiselta, esim s*x cam/-työ, vanhempi/yksinhuoltaja ja lapsi, niin tuntui jotenkin jopa vähän lässäyttävältä, että ne ei ollutkaan teemallisesti just ja vain tässä

Luonteenpiirteistä ficeissä vielä, että on kyllä jännä aatella, onko eri aikoina eri trendejä hlöiden piirteisiin liittyen perustuen esim siihen, mitä vaikutelmia tai "kuulumisia" he jakavat tai heistä näkyy. Tuntuu, että varsinkin Bn suhteen asetelma ja dynamiikka on kesän jälkeen tasoittunut tai tasapainottunut, ainakin osittain.

Eroavaisuuksiin liittyen en osaa edes kuvitella, miten hämmentävää ja erilaista ja vaikka mitä varmasti on, kun shipattava onkin yhtäkkiä näin lähellä maantieteellisesti, ja myös kulttuurillisesti ja kielellisesti. Jos olis jokin Aasian maa tms, niin ilman kielitaitoa olisi varmasti enemmän fandomin varassa. Ja joo, siinä on varmasti ns etulyöntiasema tiedonkulkuun, mikä tuo myös haastavaa asetelmaa.

Hauskaa varmasti myös kokeneena nähdä, miten uudet shipparit toimivat uudella maalla ilman aluksi varmaan ees käsitystä, että aiheen fiilistelylle, yhdessä ihmettelylle ja jakamiselle on nimi ja kokonainen kulttuuri.

Materiaalin paljouteen liittyen tuo on kyllä hämmentävää ja hauskaa mitä kirjoitit, että päätonttujen runsaan materiaalin tuoton ja jaon lisäksi myös heidän lähipiiri julkisuudessa laittaa shippiin pökköä pesään. tää saa kyllä ajattelemaan, että hyvä shippi sattui kohdalle tän materiaalipaljouden vuoksi Toivon todella kaikella lämmöllä, että tää on mun ainut shippikokemus, sitten kun joskus pääsen tästä irti, mutta tällaisen paljouden jälkeen hiljaisempi laiva vois tuntua tosi eriltä. Meinaan siis siltä osin, jos se perustuis vieläkin enemmän kuvitteluun, kun ei näkisi paljoa somevilauksia tai muuta kohdehenkilöistä.

Ja tuo suhteen kehittyminen ja se, että sitä on päässyt seuraamaan niin runsaasti eri hetkissä tekee kyllä tästä kiehtovaa. Vs jos olisivat vain jakaneet aluksi, ja sitten ei kuuluisi mitään. Voihan niinkin mennä tulevaisuudessa, toivottavasti olisi silloin mukavasta syystä, mutta hauskaa anyways, että näin paljolla polttoaineella itse päählöiden puolesta puksuttava laiva tuli kohdalle

Jos tulee vielä lisää mieleen aiheista tai haluat kertoa tai kuvata näitä juttuja lisää, niin täällä on kyllä tämän pandoralippaan korvat auki!
Kiva että pölinäni oli kiinnostavaa! Fandom on mulle eri muodoissaan ollut läpi elämän sellainen henkireikä, niin kiva päästä puhumaan siitä joskus metatasollakin. Ja öisiä höpinöitäni voisin korjata sen verran, että näähän on toki vain mun mietteitä ja kokemuksia, enkä ole tietenkään mikään auktoriteetti tässä. Täällä tulikin jo muilta pitkän linjan fandomkonkareilta kommentteja. :) (Vaikka siitä insestistä… joo, kaikenlaista mahtuu fikkeihin ja eri fandomeihin. Your kink is not my kink ja niin edelleen.) Esimerkiksi idolikulttuurista ja K-popista mulla ei ole mitään kokemuksia, muuta kuin mitä olen kaukaa havainnoinut. Mutta tulin ajatelleeksi, että idolikulttuurissa esimerkiksi se (shippi)materiaalin määrä henkilöistä saattaa olla ihan toista luokkaa kuin missään muualla; 24/7 streemejä idoleista, vlogeja, livestreamejä fanien miellyttämiseksi… Ja silti se on huomattavan paljon kuratoidumpaa kuin tämä meidän B/K-ilmiömme. K (ja B) on itse valinnut tuoda tätä shippiä esiin videoiden kautta ja viljelemällä siihen viittauksia puheissaan ja teoissaan. Ulkopuolisten tuottamaa materiaalia on toki viisuajoilta, mutta silloinkin päähenkilömme ovat olleet omia itsejään ja ovat itse vitsailullaan rohkaisseet tätä suuntaa. Ja tosiaan sitä materiaalia on ylettömän paljon aika pieneltä aikaväliltä, mikä on todella hämmentävää (verrattuna esim. edelliseen RPF-shippiini, jossa näyttelijät olivat kyllä samassa sarjassa 10 vuoden ajan, mutta heidän interaktauksestaan oli aika vähän julkista materiaalia ja melkein kaikki piti kaivaa fanien lyhyiden havaintojen kautta ja con-esiintymisistä, joita yhdessä heillä oli tosi vähän. Vasta tänä vuonna tuli ensimmäinen ”boyfriend”-vitsi liittyen heidän suhteeseensa, verrattuna K/B, jossa K täräytti sen viikon tutustumisen jälkeen…). Jää tosin nähtäväksi, paljonko K/B-materiaalia enää saadaan, mutta sehän ei fandomia pysäytä. Ehkä tahti vähän hiljenee ja suuri osa shippaajista jää horrostilaan, mutta heti jos K ja B ovat taas samassa tilassa, kaikki aktivoituvat. :D

Ja yksi ilmeinen epätyypillisyys minkä tykkänään unohdin mainita, on tietysti Käärijä ja Joker Out -fandomien yhteenkietoutuminen! En ole vastaavaa oikeastaan koskaan nähnyt. Jotkut fandomit tuppaavat olemaan ”naapureita” keskenään tai jakavat jonkin verran samoja faneja, mutta tällä lailla yhdessä fanittavat on mulle ainakin aivan uusi juttu. Tyypillinen tilannehan olisi se, että JO olisi se fanitettava bändi ja kaikki shipit tulisivat sen sisältä (mitä sitäkin näkyy, esim. BoKris on päätään nostanut tumblrissa, tai Jance) tai ihmiset keskittyisivät vain Kärtsään, jolla taas on oma universuminsa (Häärijä ja Daltonit), mutta tässä on jo lähtökohtaisesti crossover K/JO ihan vain K/B takia. Se taas aiheuttaa omat ongelmansa…jotka on ehkä tässä viime aikoina nähty, kun ihmiset eivät oikein osaa sijoittua oikein tällä kummallisella Vennin diagrammilla. Mutta se siitä.

Ja ehkä vielä yhtenä kommenttina, että hauskaa että lähdit lukemaan sitten 1D/Larry-fikkejä näistä lähtökohdista. :D RPF ei tosiaan ole suurimmalle osalle se ensikosketus fikkeihin, vaan yleensä se tutustuminen tapahtuu jonkin televisiosarjan tai animaatiosarjan kautta, fiktiivisten hahmojen shipin kautta. (Aika monille se ensikokemus tuntuu olevan, että ollaan tyytymättömiä kanonisiin tapahtumiin ja halutaan korjata asia. Vaikka että hahmo kuolee --> mars AO3:n lukemaan ja kirjoittamaan fix-it -fikkejä, joissa hahmo onkin elossa ja saa onnellisen lopun elämänsä rakkauden kanssa.) Fiktiivisiin hahmoihin ei liity samanlaisia eettisiä kysymyksiä kuin aitoihin ihmisiin, plus materiaalia ja näkemyksiä hahmojen pään sisään on aivan eri tavalla, joten fikkejä on huomattavan paljon helpompi tuottaa. Ja tästäkin tosiaan on se oma väittelynsä, kuinka näyttelijöitä pitäisi suojella fan artilta ja fikeiltä.

Tuolla tulikin ylempänä jo hyvä linkki vielä tästä M/M-ilmiöstä, miksi se kiehtoo erityisesti naisia, mutta voin ehkä palata tähän vielä vähän myöhemmin kun kaivan vähän linkkejä. Nyt on pakko lopettaa ja siirtyä oikean elämän pariin, plus tämä essee on jo ihan liian pitkä, anteeksi taas.
 

Yhteistyössä