Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tultiinko eilen siis siihen päätelmään, että B viittasi en edes tukehtunut -vitsillä siihen, että olisi itse ollut osana oddlycreamien pursottelua? Näinkö tästä voidaan siis päätellä, jos se on kommenttina siihen. Jopas menee kuumaksi etäshowflirtiksi:p
 
vierailija
Voi ei. Avaat Pandoran lippaan, kun kysyt tällaista, koska mun tekee mieli kirjoittaa kokonainen essee tästä. :'D Harvemmin kuitenkaan saan ihan luvalla puhua fandomelämästäni, ja olen siis pyörinyt esiteinistä lähtien erilaisissa fandomeissa. Mutta jos yritän tiivistää vähäsen, niin:

Tyypillistä:
- vääntö RPF:n eli real person fictionin etiikasta; onko oikein edes shipata? Mitä nämä ihmiset tästä ajattelevat? Pitääkö fikit laittaa lukkojen taakse? Mitä on sopivaa viedä shipattavien nähtäväksi ja kysyä heiltä? (Ja niissä fandomeissa, jotka eivät ole RPF vaan ihan fiktiivisistä henkilöistä, vääntöä on siitä, ettei vahingossakaan viedä näyttelijöiden nähtäväksi fan artia heidän hahmoistaan tai näytetä heille fikkejä.)
- itse asiassa M/M-paritukset ovat se yleisempi muoto. (Omassa fandomhistoriassani on ihan pari heteroparitusta ja pari lesboparitusta, kaikki muut ovat olleet homoparituksia.) Tästä on ihan mielenkiintoista teoriaakin, miksi näin on, mutta ei mennä siihen nyt. Ehkä pointtina on vain se, että AO3:n sisällöstä suurin osa on m/m-fikkejä.
- hyvin tyypilliset trendit fikeissä. Joka ikisestä fandomista löytyy coffee shop AU (alternate universe), Harry Potter AU, high school AU, college AU, pirates AU, omegaverse AU... näitä riittää, ja niitä on joka sormelle. Oman leimansa antaa aina fandomin oma lähtökohta, tässä tapauksessa Euroviisut ja se, kuinka päähenkilömme ovat tavanneet.
- taistelut henkilöiden rooleistä (sub/dom, bottom/top) ja niiden muuttuminen ajan myötä (kesän alussa bottom!Bojan oli selvästi oletus, sitten yleistyi bottom!Jere)
- taistelu henkilöiden luonteenkuvauksista. Niistä tulee fikeissä ja fandomeissa aina ajan myötä liioiteltuja - esim. Bojan kuvataan muuhun JO:n keskittyvissä fikeissä yleensä täysin pilvissä kulkevana hömppänä, joka tyypillisesti ei havaitse Janin ja Nacen kehittyvää suhdetta vaan hokaa sen viimeisenä. Tai on äärimmäisen ahdistunut ja masentunut herkkä ja rikkinäinen poika.

Epätyypillistä:
- suuri määrä ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin osallistuneet fandomiin eivätkä tunne sen konventioita eivätkä fikkien tyypillisiä piirteitä. Hauskaa sinänsä, että tämä näinkin hullu fandom on monille ensi kokemus fandomista!
- kuinka lähelle eettiset kysymykset tulevat itseäni, koska ensimmäistä kertaa olen niin lähellä fanituksen kohteita, että voin kävellä samoja katuja kuin he tai saada sellaista tietoa, jota toisilla fandomissa ei ole (Suomi-tietoutta siis, tai juoruja, jotka eivät kulje yhtä nopeasti ei-suomenkielisten korviin)
- kuinka paljon päähenkilöt itse ja heidän lähipiirinsä ovat ruokkineet shippiä ja millä tavoilla. K edelleen tykkäilee viikoittain fan artista, myös B/K artista, samoin kuin Häärijä. JO postaili melkein spämmin tavoin B/K videoita viisujen aikana ja sen jälkeen. Koko NT kontentti. Mitä ihmettä sekin oli.
- materiaalin paljous, todellakin! Äärimmäisen epätyypillistä saada alkulähteiltä lähtien (eli viisuista) miltei reaaliaikaista kuvaa siitä, miten päähenkilöittemme suhde on kehittynyt. Ja kuinka paljon he ovat itsekin näitä videoita kuvanneet ja jakaneet! En esim. odottanut lainkaan, että olisi saatu NT jälleennäkemisestä mitään videota, mutta toisin kävi.
- hyvin vähän loppujen lopuksi kunnollista draamaa! Erityisesti tumblrissa saa todella rauhassa seilata, ja fandom on muutenkin aika rauhallinen ja kunnioittava päähenkilöitä ja heidän lähipiiriään kohtaan (esim. sensuroi itse videoista pois asioita, joiden ei siellä kuuluisi olla tai ei jaa tiettyjä juttuja eteenpäin, vaikka saisi ne vahingossa tietää).
- itselleni Vauvapalsta on se viimeinen asia, jonka olisin olettanut shippaavan yhtään mitään, joten se on hyvin epätyypillistä xD Enkä ole itse siellä käynyt ikinä ennen tätä, mutta kun suurin osa keskusteluista tuntui olevan siellä, niin oli pakko hypätä mukaan! Muut fandomit yleensä toimivat Twitterissä ja tumblrissa (vanhaan hyvään aikaan LiveJournalissa).

Huh, anteeksi tekstimuuri. Olisin kirjoittanut varmaan pidemmänkin höpinän, mutta nyt on pakko lopettaa ja mennä nukkumaan. Toivottavasti tästä oli jotain iloa.
Voi kyllä, kiitos, kun avasit FandomPandoran lipasta ja kirjoitit siitä:) sellainen tää on kyllä ollut mulle, kun lippaan avaa, niin hankaluuksia laittaa kiinni, varsinkin kun lippaan sisältö vaikuttaa olevan vielä poikkeuksellisen aktiivista sorttia.

Tosi mielenkiintoista kyllä kuulla, miten tämä shippimaisema eroaa ns. keskimääräsestä shipistä! Yhteneväisyyksistä mulla yllätti ja tavallaan myös harmi, että RPF-keskustelun toistoa on muuallakin, mutta auttaa myös ymmärtään, että se kai tällä hetkellä tulee sitten yleensäkin tämänmuotoisen (rpf) shippipaketin mukana, kaiken kivan ohella.

Jännää myös kuulla tuo tiukka keskustely s/d ja luonteenpiirteet yms, ja että se herättää niin vahvaa "kiinnittyneisyyttä".

Hei joo, ilmaisin vähän hassusti, tarkoituksena oli sanoa, että M/M on ainut juttu, minkä osaan kuvitella olevan yleistä muissakin shipeissä. Ja nyt kyllä mun uteliaisuuspandora avautui lisää liittyen M/M yleisyyden taustoihin. Joten jos sulla inspistä tai kiinnostusta avata sitä vaikka lyhyestikin, mitä keskusteluja tai teorioita aiheesta on ollut, niin todella innokkaana kyllä kuulisin. Ainut minkä keksin on oletuksena pääosin naisyleisö, joka kuluttaa fanficiä ja että heihin (johon itsekin kuulun) vetoaa keskimäärin enemmän kirjallinen sisältö kuin miehiin keskimäärin. Nämä täysin hatusta vedettyjä oletuksia ja yleistyksiä siis.

Tämän shipin innoittamana halusin vähän tutkailla aiemmin, mistä tässä kaikessa on kyse myös tämän laivan ulkopuolella. Täällä mainittiin 1D/Larry, ja sen innoittamana luin pari ficiä tietämättä bändistä tai tyypeistä muuta kuin pari kohokohtavideota. Oli kyllä yllätys löytää pari samanlaista teemaa kuin BK-ficeissä, ja siihen liittyen yllättää vielä enemmän, että on melkein tietyt vakioteemat, jotka esiintyy eri fandomeissa sovitettuna. Jännää kyllä! Ne tuntui niin ainutlaatuiselta, esim s*x cam/-työ, vanhempi/yksinhuoltaja ja lapsi, niin tuntui jotenkin jopa vähän lässäyttävältä, että ne ei ollutkaan teemallisesti just ja vain tässä:D

Luonteenpiirteistä ficeissä vielä, että on kyllä jännä aatella, onko eri aikoina eri trendejä hlöiden piirteisiin liittyen perustuen esim siihen, mitä vaikutelmia tai "kuulumisia" he jakavat tai heistä näkyy. Tuntuu, että varsinkin Bn suhteen asetelma ja dynamiikka on kesän jälkeen tasoittunut tai tasapainottunut, ainakin osittain.

Eroavaisuuksiin liittyen en osaa edes kuvitella, miten hämmentävää ja erilaista ja vaikka mitä varmasti on, kun shipattava onkin yhtäkkiä näin lähellä maantieteellisesti, ja myös kulttuurillisesti ja kielellisesti. Jos olis jokin Aasian maa tms, niin ilman kielitaitoa olisi varmasti enemmän fandomin varassa. Ja joo, siinä on varmasti ns etulyöntiasema tiedonkulkuun, mikä tuo myös haastavaa asetelmaa.

Hauskaa varmasti myös kokeneena nähdä, miten uudet shipparit toimivat uudella maalla:D ilman aluksi varmaan ees käsitystä, että aiheen fiilistelylle, yhdessä ihmettelylle ja jakamiselle on nimi ja kokonainen kulttuuri.

Materiaalin paljouteen liittyen tuo on kyllä hämmentävää ja hauskaa mitä kirjoitit, että päätonttujen runsaan materiaalin tuoton ja jaon lisäksi myös heidän lähipiiri julkisuudessa laittaa shippiin pökköä pesään. tää saa kyllä ajattelemaan, että hyvä shippi sattui kohdalle tän materiaalipaljouden vuoksi;) Toivon todella kaikella lämmöllä, että tää on mun ainut shippikokemus, sitten kun joskus pääsen tästä irti, mutta tällaisen paljouden jälkeen hiljaisempi laiva vois tuntua tosi eriltä. Meinaan siis siltä osin, jos se perustuis vieläkin enemmän kuvitteluun, kun ei näkisi paljoa somevilauksia tai muuta kohdehenkilöistä.

Ja tuo suhteen kehittyminen ja se, että sitä on päässyt seuraamaan niin runsaasti eri hetkissä tekee kyllä tästä kiehtovaa. Vs jos olisivat vain jakaneet aluksi, ja sitten ei kuuluisi mitään. Voihan niinkin mennä tulevaisuudessa, toivottavasti olisi silloin mukavasta syystä, mutta hauskaa anyways, että näin paljolla polttoaineella itse päählöiden puolesta puksuttava laiva tuli kohdalle:)

Jos tulee vielä lisää mieleen aiheista tai haluat kertoa tai kuvata näitä juttuja lisää, niin täällä on kyllä tämän pandoralippaan korvat auki!
 
vierailija
Ei se Rietas tainnut sitten kovin rietas ollakaan, jos Allas Seapool oli sille jo liikaa. 😄 Pitääkö tässä tulkita, että Rietsu oli tää Eino Nurmisto, eikös sekin pahoittanut mielensä siellä? 🤭
 
vierailija
Mä luulen kyllä myös, että eivät ole malttaneet olla lukematta jotain niistä. Ja jostain syystä aattelen että johonkin elo-syyskuulle asti on voinut mennä ilman, mutta sitten uteliaisuus on voittanut.

Mitä jos ovat jopa lukeneet yhdessä NT:llä?!

Siitäpä tuli mieleen ficci-idea (vai onko tällainen jo?), tässä alku minificcinä. Tapahtumapaikkana Turku, NT:n aikaan.

B: Have you heard that people have apperantly written a lot of fanfics about us?
K: Yes, someone said something like that.
B: Have you read any of those?
K: Of course not! Why, have you?
B: (quiet for a second)
K: Bojan!!! You read fanfic where you and I do dirty things?!
B: No, no. Why would I do that?
K: Sori sori, of course you not read that stuff.
B: Jere, aren’t you at all curious, what we say and do in those fics?
K: Not really. Or I don’t know. Are you?
B: Are you?
K: I think you are.
B: If I’m totally honest, I can admit that I am a bit curious but also too ashemed to read them.
K: Have I not teach you not be ashamed of anything? You should do exactly those things you feel ashamed of. So now we must read at least one.
B: Now? Here?
K: Of course not here. In your hotel room. We go there and read one or two or maybe three together. Yes?
B: You really are crazy, you know that, right?
K: Yes yes, let’s go.
B: Yes.

Jatkakaa joku tosta.
- Golacha
Yhdessä vanhassa AO3-ficissä, varmaan kesä-heinäkuulta, toinen tunnusti lukeneensa ficcejä ja "inspiroituneensa" niistä tms.
 
vierailija
Jokerit jakanu uniform-klippejä tarinoissaan, niin luotan siihen, että K näkee Captain Bn jotain kautta, ja toivottavasti värähtää siellä päässä.
Ja onhan aina Madam ”Körtsän silmät” Cyka, häneen voimme luottaa!

PS. Mun rietastelutili IGssä seuraa Cykaa, virallinen tili ei ja silti näen Cykan tarinat myös viralliselta. Ehkä hän muutti tilinsä takaisin julkiseksi yleisen edun ja yhteiskuntarauhan nimissä? 😊
 
vierailija
Liittyen noihin muihin shippauksiin. Itse olen ollut aiemmin useassa fandomissa, jossa on shipattu miespareja, mukaan lukien kaksi miesparivaljakkoa, jotka esiintyivät yhdessä, sekä joitain fiktiivisiä hahmoja. En koskaan oikein tajunnut tätä. Yksi niistä miespareista oli oikeasti veljekset, niin se tuntui aina lähinnä ällöltä. Lisäksi tunsin livenä viisikymppisen (ei-suomalaisen) naisen, joka kirjoitti fanficcejä fiktiivisistä mieshahmoista, jotka kaanonissa olivat perheenjäseniä ja se tuntui tosi oudolta, käytti siis ihan inses ti-sanaakin niistä. Fanficeistä ei ikinä puhuttu ääneen, mutta uskon että kaikki nuo omissa fandomeissani tiesivät kyllä, että heitä shipattiin toisilleen ja mitä se tarkoitti käytännössä.
 
vierailija
Tultiinko eilen siis siihen päätelmään, että B viittasi en edes tukehtunut -vitsillä siihen, että olisi itse ollut osana oddlycreamien pursottelua? Näinkö tästä voidaan siis päätellä, jos se on kommenttina siihen. Jopas menee kuumaksi etäshowflirtiksi
No ainakin viisaana ihmisenä tiesi, mihin se lause tullaan liittämään. Eikä varmaan pannut pahakseen :D Kiitos ja anteeksi.
 
vierailija
Voi ei. Avaat Pandoran lippaan, kun kysyt tällaista, koska mun tekee mieli kirjoittaa kokonainen essee tästä. :'D Harvemmin kuitenkaan saan ihan luvalla puhua fandomelämästäni, ja olen siis pyörinyt esiteinistä lähtien erilaisissa fandomeissa. Mutta jos yritän tiivistää vähäsen, niin:

Tyypillistä:
- vääntö RPF:n eli real person fictionin etiikasta; onko oikein edes shipata? Mitä nämä ihmiset tästä ajattelevat? Pitääkö fikit laittaa lukkojen taakse? Mitä on sopivaa viedä shipattavien nähtäväksi ja kysyä heiltä? (Ja niissä fandomeissa, jotka eivät ole RPF vaan ihan fiktiivisistä henkilöistä, vääntöä on siitä, ettei vahingossakaan viedä näyttelijöiden nähtäväksi fan artia heidän hahmoistaan tai näytetä heille fikkejä.)
- itse asiassa M/M-paritukset ovat se yleisempi muoto. (Omassa fandomhistoriassani on ihan pari heteroparitusta ja pari lesboparitusta, kaikki muut ovat olleet homoparituksia.) Tästä on ihan mielenkiintoista teoriaakin, miksi näin on, mutta ei mennä siihen nyt. Ehkä pointtina on vain se, että AO3:n sisällöstä suurin osa on m/m-fikkejä.
- hyvin tyypilliset trendit fikeissä. Joka ikisestä fandomista löytyy coffee shop AU (alternate universe), Harry Potter AU, high school AU, college AU, pirates AU, omegaverse AU... näitä riittää, ja niitä on joka sormelle. Oman leimansa antaa aina fandomin oma lähtökohta, tässä tapauksessa Euroviisut ja se, kuinka päähenkilömme ovat tavanneet.
- taistelut henkilöiden rooleistä (sub/dom, bottom/top) ja niiden muuttuminen ajan myötä (kesän alussa bottom!Bojan oli selvästi oletus, sitten yleistyi bottom!Jere)
- taistelu henkilöiden luonteenkuvauksista. Niistä tulee fikeissä ja fandomeissa aina ajan myötä liioiteltuja - esim. Bojan kuvataan muuhun JO:n keskittyvissä fikeissä yleensä täysin pilvissä kulkevana hömppänä, joka tyypillisesti ei havaitse Janin ja Nacen kehittyvää suhdetta vaan hokaa sen viimeisenä. Tai on äärimmäisen ahdistunut ja masentunut herkkä ja rikkinäinen poika.

Epätyypillistä:
- suuri määrä ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin osallistuneet fandomiin eivätkä tunne sen konventioita eivätkä fikkien tyypillisiä piirteitä. Hauskaa sinänsä, että tämä näinkin hullu fandom on monille ensi kokemus fandomista!
- kuinka lähelle eettiset kysymykset tulevat itseäni, koska ensimmäistä kertaa olen niin lähellä fanituksen kohteita, että voin kävellä samoja katuja kuin he tai saada sellaista tietoa, jota toisilla fandomissa ei ole (Suomi-tietoutta siis, tai juoruja, jotka eivät kulje yhtä nopeasti ei-suomenkielisten korviin)
- kuinka paljon päähenkilöt itse ja heidän lähipiirinsä ovat ruokkineet shippiä ja millä tavoilla. K edelleen tykkäilee viikoittain fan artista, myös B/K artista, samoin kuin Häärijä. JO postaili melkein spämmin tavoin B/K videoita viisujen aikana ja sen jälkeen. Koko NT kontentti. Mitä ihmettä sekin oli.
- materiaalin paljous, todellakin! Äärimmäisen epätyypillistä saada alkulähteiltä lähtien (eli viisuista) miltei reaaliaikaista kuvaa siitä, miten päähenkilöittemme suhde on kehittynyt. Ja kuinka paljon he ovat itsekin näitä videoita kuvanneet ja jakaneet! En esim. odottanut lainkaan, että olisi saatu NT jälleennäkemisestä mitään videota, mutta toisin kävi.
- hyvin vähän loppujen lopuksi kunnollista draamaa! Erityisesti tumblrissa saa todella rauhassa seilata, ja fandom on muutenkin aika rauhallinen ja kunnioittava päähenkilöitä ja heidän lähipiiriään kohtaan (esim. sensuroi itse videoista pois asioita, joiden ei siellä kuuluisi olla tai ei jaa tiettyjä juttuja eteenpäin, vaikka saisi ne vahingossa tietää).
- itselleni Vauvapalsta on se viimeinen asia, jonka olisin olettanut shippaavan yhtään mitään, joten se on hyvin epätyypillistä xD Enkä ole itse siellä käynyt ikinä ennen tätä, mutta kun suurin osa keskusteluista tuntui olevan siellä, niin oli pakko hypätä mukaan! Muut fandomit yleensä toimivat Twitterissä ja tumblrissa (vanhaan hyvään aikaan LiveJournalissa).

Huh, anteeksi tekstimuuri. Olisin kirjoittanut varmaan pidemmänkin höpinän, mutta nyt on pakko lopettaa ja mennä nukkumaan. Toivottavasti tästä oli jotain iloa.
Kiitos kiinnostavista kommenteista! Minusta muuhun JO:hon keskittyvissä ficeissä Bojan tuppaa nykyään olemaan lähinnä ylipirteä, superrasittava, lapsellinen ADHD-poika. :) Mutta tuo on ehkä vähän uudempi näkemys.

- Joymuffin
 

Yhteistyössä