Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Edelleen kokonaisuudessaan ja ns. isossa kuvassa sateenkaarivähemmistöjen oikeudet ovat menneet eteenpäin. Suomessa esimerkiksi vasta ihan viime vuosina samaa sukupuolta olevat parit ovat saaneet ensimmäiset lapset ulkoisen adoption kautta (oikeus tähän tuli tasa-arvoisen avioliittolain myötä), ja toisena esimerkkinä naisparit ja itselliset naiset ovat muutaman vuoden ajan päässeet julkiselle puolelle hedelmöityshoitoihin. Edelleen siis tällaisissa lainsäädännöllisissä asioissa suunta on ollut eteenpäin. Itse uskon, että se on sitten juuri vastaisku tälle, että äärioikeistoradikaalit ja muut konservatiiviset tahot ovat olleet äänekkäämpiä meidän oikeuksien vastustamisessa. Ne vastustavat tahot ovat pieni vähemmistö, mutta voivat huonolla säkällä saada paljon pahaa aikaan. Tai vähintään aiheuttaa turvattomuutta.

Joistakin Euroopan maista (saati USA:sta) on myös ihan viime ajoilta näyttöä siitä, että saavutetut oikeudet eivät ole itsestäänselvyys, ja asiat voivat mennä takapakkia. Usein näissä on taustalla kehityskulku, jossa oikeistokonservatiiviset tahot ovat saaneet enemmän valtaa politiikassa. Siksi on tärkeää, että tasa-arvon eteen tehdään jatkuvasti töitä koko ajan.

Sateenkaarivähemmistöjen edellytyksissä elää avoimesti tavallista ja hyvää elämää ei ole myöskään pelkästään kyse niistä ison tason asioista kuten oikeudesta mennä naimisiin, vaan myös siitä miten tulee kohdatuksi arjessa. Olen itse nuorehko, koulutettu nainen ja elän varsin liberaalissa kuplassa, enkä ehkä siksi ole juurikaan kohdannut itse syrjintää. Mutta silti heteronormatiivisuus aiheuttaa vähemmistöstressiä. Joka kerta kun joku esimerkiksi kysyy, onko mulla viime aikoina ollut mitään miesjuttuja, joudun aina käymään sen parin sekunnin mietinnän pääni sisällä, että vastaanko tähän jotenkin kiertelevästi (ja samalla vahvistan kysyjän hetero-oletusta) vai tulenko kaapista. Yksittäinen tällainen tilanne ei ole mitenkään paha, mutta kun tätä toistuu satoja kertoja vuosien aikana, se väkisinkin lisää tietynlaista näkymättömyyden kokemusta. Ja kyllä, vituttaa kun aina vähän väliä joku sanoo, että mitä te valitatte, teillähän on jo kaikki samat oikeudet kuin muillakin.

Haha, työpaikan radiosta alkoi soida CCC samalla kun kirjoitin tätä.

Stella
Kiitos ja aamen! 🙏❤

Näin sateenkaarevana ex-heterona, jolla on lapsia heterosuhteesta, mutta elän naisen kanssa, törmään jatkuvasti hetero-oletukseen ja juuri tuo toistuva kaapista tuleminen on oikeasti todella raskasta. Kuten Stella tuossa kirjoitikin, aina pitää tehdä se päätös uudelleen ja uudelleen jaksanko/haluanko/uskallanko kertoa ja olenko valmis vastaanottamaan sen vastapuolen tunteet on ne mitä ikinä, yleensä kuitenkin positiivisia onneksi. Silti aina ei jaksa. Se ei tosiaan ole kerran karmit kaulassa kaapista ulos tavan tallaajalle.

Onneksi eteenpäin on menty, mutta paljon on vielä tekemistä ja juuri sen takia sitä meteliä pitää pitää ja jotta asiat ei ottaisi takapakkia.

Nyt jatkan palstojen kahlaamista. Ilta pois puhelimelta ja heti hirmuinen lukusavotta odottamassa. 😅

Ailakki
 
  • Tykkää
Reactions: ona.ona.ona
vierailija
Ihanaa nähdä iloinen B videolla ja K kärppänä tykkäämässä postauksesta ❤

Ja are you -koru on näköjään hyvin edustettuna keikalla ja videollakin ilmeisesti 😄

Kiitos ihanista minificeistä! Niiden jatkoksi taidan mennä lukemaan kuuroficin uuden luvun 🥰

💡🤔❤🔥
 
vierailija
Siinä oli joku toinen, joka hermostui hänestä ja mäkin sanoin sit hänelle. Se toinen oli kyllä nyt pahempi kuin mä. Olin itsekin ilkeä hänelle, mutta kun hän nostattaa minussa juuri ne tunteet. Ei hän vaikuttanut siihen hajoavan.
 
vierailija
No miksi sitä ajojahtia pitää tehdä? Se alkuun kuulosti jonkun miehen vihapuheelta, pitää heijastaa omia ongelmia toiseen ihmiseen?
Siksi, että kirjoittelis ilman nimimerkkiä! Muutkin siihen kykenee, niin niin hänkin. Meinaan ärsyttää kun pystyy seuraamaan, että jokainen tuollainen positiivinen viesti on hänen. Eivät ne kuitenkaan ainakaan minulle ole kertaakaan tuoneet mitään iloa. Ihan perusasioita puhuu.
 
vierailija
Minusta ne viestit on hauskoja, ei oo haitannut kenenkään nimimerkit minua, voihan tuo käytös kertoa ehkä jostain kateudesta hänen miestään tai ulkomailla asumista tai muuta kohtaan? Mites tällä palstalla siedät, kun monta nimimerkillistä?
 
vierailija
Siksi, että kirjoittelis ilman nimimerkkiä! Muutkin siihen kykenee, niin niin hänkin. Meinaan ärsyttää kun pystyy seuraamaan, että jokainen tuollainen positiivinen viesti on hänen. Eivät ne kuitenkaan ainakaan minulle ole kertaakaan tuoneet mitään iloa. Ihan perusasioita puhuu.
Sehän on sinun ongelmasi sinun ajattelussasi. Itsekkin lähinnä skippaan ne vaikka muut tuntuvat niistä tykkäävän. Ei ole minulle ongelma enkä ole tätä kertaa lukunottamatta edes maininnut asiasta.
 
vierailija
Minusta ne viestit on hauskoja, ei oo haitannut kenenkään nimimerkit minua, voihan tuo käytös kertoa ehkä jostain kateudesta hänen miestään tai ulkomailla asumista tai muuta kohtaan? Mites tällä palstalla siedät, kun monta nimimerkillistä?
Joo, ei se täällä ole haitannut yhtään. Jos Vauvalla kaikilla ois nimimerkki niin taatusti siellä ois muitakin inhokkeja, jotkut sikailijat tietty. RR:ssä siis ärsyttää jokin ja ainakin se on se minusta väkinäinen positiivisuus, mikä on huono termi, että tietenkin tykkään positiivisuudesta. En vain hänenlaisestaan, on minusta niin teennäinen ihminen.
Monet hänen positiivisina kertomansa jutut eivät ole edes mitään ihmeellisiä, silti jengi onnihan että oooh, olitko sä ystävällinen sun kummitytöille! Wauuuu. Ja halusitko sä ilahduttaa heitä, mitä ihmettä!!! Ni mä oon vähän silleen et 🥴 kun minusta toi on ihan tahvo tavallista.
 
vierailija
No itse en ole koskaan vauvalla käynytkään.
Okei, mutta Tavastiayönä sieltä päätettiin tulla jatkamaan tänne. Loin aiheelle oman ketjun, mutta joku sieltä(?) oli jo aloittanut tämän ketjun ja kaikki tulivat tähän, minäkin. Joten mulle tämä on Vauvan varaketju.
Menin muuten lueskelemaan äsken kyseistä yötä… What a night, what a night… se fiilis! Ja yllättäviä klippejä ja tietoja tulee vastaan. Ts. ärsyttää, kun insta ei näytä postausten päivämääriä!!! Eikä kommenttien!
K oli kommentoinut Jokereiden haastisvideoon, jossa B sanoo toimittajalle sen are youn, että Are you? Ois kiva tietää minä päivänä… 14vk sitten ei jaksa laskea…
 

Yhteistyössä