Ihanaa että olette kaikki täällä! Ja aivan parasta että kuullaan plussauutisia, sillä siinä missä tuttujen raskaudet tuntuu välillä puukon iskuilta, täällä sama uutinen tuo toivoa, ainakin itselle ja ainakin tällä hetkellä.
Kävin tänään aukkarissa, kaikki meni hyvin eikä tehnyt kovin kipeääkään, minusta pidettiin huolta ja vointia kyseltiin. Myooma on olemassa,"muuttaa jonkin verran kohdun muotoa, ei estä eikä edistä raskautta", mutta molemmat munanjohtimet on auki. Saatiin pyynnöstäni myös lähete julkiselle
Mutta ai s***t*na kun minua alkoi siinä asiantuntijan kanssa jutellessa kismittää epäoikeudenmukaisuus mitä tässä maassa lapsettomuuteen apua hakevat kohtaa. Siinä julkiselle lähetettä pyytäessäni tulin maininneeksi siitä että olen kuullut että yksityisen puolella saadut hoidot vähennetään julkisella annettavista hoidoista joten halutaan siksikin katsoa julkisen puolen kortti ensin (taloudellinen syy on meillä kyllä suurin syy). Mutta kuulema tämäkin vaihtelee sairaaloittain ja tämä käytäntö on esim. Helsingissä mutta ei täällä minne itsellä lähete tehtiin. Toki tähän varoituksen sana että nämä käytännötkin voi muuttua, saman sanoi lääkärikin.
Jäin samalla miettimään voisiko tuo aiemmin jonkun mainitsema "keskenmenosta vuoden odotusaika alkaa uudelleen ennen seuraavia hoitoja" olla sairaalakohtaista? Olen nimittäin kuullut saman podcast-jakson jossa lapsettomuuslääkäri sanoo että ei nollaa, vaan lukuun otetaan vaan syliin asti saadut lapset. Ja tästä aloin eteenpäin pohtimaan että miten voi olla että julkisella, kaikille olevinaan niin tasa-arvoisella puolella, asiat voi mennä näin. Ja olisiko jossain joku tutkiva journalisti joka selvittäisi että miten eri kriteerit vaihtelee hyvinvointialueiden välillä. Tiedän että jonojen vuoksi toiset haluavat lähetteen esim. Tampereelle tai Turkuun mielummin kuin Helsinkiin, mutta onko esim.näiden kolmen kaupungin välillä eroja myös kriteereissä...
Sori pitkä vuodatus, mikä sisälsi lähinnä vain kysymyksiä ilman vastauksia. Oon aina ollu huono kestämään epäoikeudenmukaisuutta ja sitten kun on kyse vielä näin kipeästä, henkilökohtaisesta ja hitto soikoon vielä aikarajoitetusta asiasta nousee verenpaine sangen korkealle