Eläinproteiini-fani Lispetin ja sekasyöjä-Echon ruokadebatti, muutkin voi osallistua

Siis. Lihan hyödyt ja haitat: kyllä, pihvi tekee kylläisemmäksi kuin porkkana.
Mutta kuten Roosa sanoi, niin siinä ei tule otettua ähkyssä muita juttuja.
Ja liha on hyvää; kasvisruokaa täytyy prosess...myllätä, että siitä saa yhtä hyvää. Mutta vaikka mun muksut syö sekaruokaa monipuolisesti, niin ne ja mun mies jos saisivat päättää, niin söisivät vain sen lihan.

Mutta tuo luonto on pakattu täyteen ravintoaineikkaita kasviksia jotka auttaa terveyteen. Meidän on käytettävä niitäkin.
Mutta jos liha on demonisoitu ihan turhaan, se on väärin.

Jos rasva ja liha tekee kylläisemmäksi niin miksi kaikki ylipainoisista ihmiset eivät lisää näitä?
Lukuisat ihmiset ovat laihtuneet ja päässeet mieliteoistaan kun ovat näin tehneet. Siinä oppii kuuntelemaan kehoa ja mieliteot roskatuotteisiin vähenevät.
 
vierailija
Mä luulen, että tuskin ihminen mitään vihreetä söiskään, jos se olisi huomannut, että tässä pärjää pelkällä lihalla. Ei sille olis tullu tarvetta lähteä pureskelemaan lanttua, perunaa, väkertämän viljasta leipää, jos liha olisi tuonut oloon kaiken tarvittavan. Ilmeisesti ei sitten tuonut, koska sen rinnalla on hyvä olla muitakin tuotteita.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mutta jos liha on demonisoitu ihan turhaan, se on väärin.

Jos rasva ja liha tekee kylläisemmäksi niin miksi kaikki ylipainoisista ihmiset eivät lisää näitä?
Lukuisat ihmiset ovat laihtuneet ja päässeet mieliteoistaan kun ovat näin tehneet. Siinä oppii kuuntelemaan kehoa ja mieliteot roskatuotteisiin vähenevät.
Miksi luulet, ettei ylipainoiset ihmiset söisi lihaa? Ne syö sitäkin liikaa
 
vierailija
Lissulle ei-läskien ruokavalio 1920-luvulta, sama @KalaMies :lle.

"1920-luvulla syötiin perunaa ja viljoja
1920-luvulla suomalainen söi pääasiassa juureksia ja viljatuotteita: ruista, ohraa ja kauraa. Tyypillinen ateria koostui perunasta ja kastikkeesta, jossa oli niukasti lihaa. Salaatteja ei syöty, mutta kaalit, puolukkasurvos, lantturaaste, etikkakurkut ja -punajuuret kuuluivat ruokapöytään.
Yhteiskuntaluokkien ja toisaalta maaseudun ja kaupungin ruokailutottumuksissa oli suuria eroja. Työ oli fyysistä, joten lämpimiä aterioita syötiin jopa 3–4 kertaa päivässä."


En mä sano että 1920-luvulla olis ollut asiat hyvin eikä tuo menyy ole ihanne, niukkuudessa silloinkin elettiin. Mutta pointtini on se, että ne kasvikset ja vilja eivät olleet lihottajia.
20-luvulla oltaisiin jo kuoltu vanhuuteen
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Uskomatonta, että tämmöisen aiheen ketjusta tulee näin pitkä ennätysajasta.

Vihervegaanien esiinmarssi ja kasvisruokavalion tunkeminen joka paikkaan on taas näitä "musta tuntuu"-juttuja. Näin ne asiat koetaan. Todellisuudessa lihaa vedetään enemmän kuin koskaan:

Vatsat täyttyvät nyt tavalla, jota aiemmat sukupolvet ihmettelisivät – Näin liha valloitti suomalaisten lautaset (yle.fi)

Ite tykkään lihasta, mutta olen vähentänyt sitä (ehkä puoleen entisestä). Mutta en tosiaan korvaa sitä millään prosessoiduilla hötöillä.

Ennen syötiin kasviksia paljon, eikä tarvinnut edes puhua erikseen kasvisruokapäivistä, koska niitä oli kouluissa ihan automaattisesti aika usein.
 
Mä luulen, että tuskin ihminen mitään vihreetä söiskään, jos se olisi huomannut, että tässä pärjää pelkällä lihalla. Ei sille olis tullu tarvetta lähteä pureskelemaan lanttua, perunaa, väkertämän viljasta leipää, jos liha olisi tuonut oloon kaiken tarvittavan. Ilmeisesti ei sitten tuonut, koska sen rinnalla on hyvä olla muitakin tuotteita.
Lihaa ei ollut aina saatavilla, mutta kun sitä oli niin sitä syötiin, tuskin oli samalla ”lautasella” mitään rehuja.😁

Ja aika monet vihannekset, pavut ym täytyy ensin keittää tai muuten valmistaa, että niitä pystyy syömään. Pavuthan ovat ihmisvarsalke aika myrkkyä sellaisenaan syötynä. Eikä kasvikset, hedelmät ja vihannekset olleet aikoinaan tällaisia kuin nykypäivänä. Hedelmätkin olivat happamia/karvaita, ei ollenkaan niin makeita kun millaiseksi me olemme ne jalostaneet.
 
Uskomatonta, että tämmöisen aiheen ketjusta tulee näin pitkä ennätysajasta.

Vihervegaanien esiinmarssi ja kasvisruokavalion tunkeminen joka paikkaan on taas näitä "musta tuntuu"-juttuja. Näin ne asiat koetaan. Todellisuudessa lihaa vedetään enemmän kuin koskaan:

Vatsat täyttyvät nyt tavalla, jota aiemmat sukupolvet ihmettelisivät – Näin liha valloitti suomalaisten lautaset (yle.fi)

Ite tykkään lihasta, mutta olen vähentänyt sitä (ehkä puoleen entisestä). Mutta en tosiaan korvaa sitä millään prosessoiduilla hötöillä.

Ennen syötiin kasviksia paljon, eikä tarvinnut edes puhua erikseen kasvisruokapäivistä, koska niitä oli kouluissa ihan automaattisesti aika usein.
Ai samalla tavalla kuin olet puhunut Wokestakin? Sinusta se on hyvin pieni vähemmistö millä ei ole mitään vaikutusta yhtään mihinkään?
Jopa eduskunnassa ja kouluissa hypetetään kasvissyöntiä ja laitetaan pelkkää kasvisruokaa tarjolle kasvispäivinä tai sitten on pelkkää kasvisruokaa ja jotain lihankaltaista ruokaa. (suurimmaks osaks nämä lihatuotteet eivät ole kunnon lihaa)

Niin Yle tarkoittaa varmaan yliprosessoitua lihaa?
Ja meiltähän on maatalous menossa alas. Monet lihatuotantotilat ovat lopettaneet ja lopettavat, palstaltakin löytyy meiltä lähes ent. haikun kasvattaja. Yliprosessoidussa lihassa ei ole välttämättä edes lihaa kuin pieni prosentti. Ei se ole siis lihaa!


Onko sinun mielestäsi markettien lihaosasto kasvanut? Minun mielestäni se on supistunut. Enää ei myydä edes sisäelimiä.
Villilohta ei saa, eikä sardiineja lasipurkissa/vedessä vaan ainoastaan jossain saasteöljyssä saa purkitettua kalaa.
 
Ai samalla tavalla kuin olet puhunut Wokestakin? Sinusta se on hyvin pieni vähemmistö millä ei ole mitään vaikutusta yhtään mihinkään?
Jopa eduskunnassa ja kouluissa hypetetään kasvissyöntiä ja laitetaan pelkkää kasvisruokaa tarjolle kasvispäivinä tai sitten on pelkkää kasvisruokaa ja jotain lihankaltaista ruokaa. (suurimmaks osaks nämä lihatuotteet eivät ole kunnon lihaa)

Niin Yle tarkoittaa varmaan yliprosessoitua lihaa?
Ja meiltähän on maatalous menossa alas. Monet lihatuotsntotilat ovat lopettaneet ja lopettavat, palstaltakin löytyy meiltä lähes ent. haikun kasvattaja. Yliprosessoidussa lihassa ei ole välttämättä edes lihaa kuin pieni prosentti. Ei se ole siis lihaa!


Onko sinun mielestäsi markettien lihaosasto kasvanut? Minun mielestäni se on supistunut. Enää ei myydä edes sisäelimiä.
Villilohta ei saa, eikä sardiineja lasipurkissa/vedessä vaan ainoastaan jossain saasteöljyssä saa purkitettuakalaa.
itämerestä on pyydetty lohet niin vähiin että ei sitä juuri riitä enää kaupan kalatiskiin

maksaa saa
 
itämerestä on pyydetty lohet niin vähiin että ei sitä juuri riitä enää kaupan kalatiskiin

maksaa saa
Olis sitten ees norjalaista. Ja median pitäisi tykittää sisäelimistä, nehän ovat todella ravitsevia, miksi nekin on lopetettu!

Ihminen on kyllä vieraantunut täysin luonnosta. Kaikesta epänormaalista yritetään tehdä normaala. Pyh ja pah sanon minä.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis

Tässä Teropekan linkissä taas hehkutetaan kuinka liha on epäterveellistä! Eikö olekin outoa?

Tutkimukset eivät tue väitettä!

Kirjoittaisivat suoraan että yliprosessoidut lihatuotteet ovat epäterveellisiä. Ei niillä ole lihan kanssa juurikaan tekemistä. Lukekaa vaikka leibeleistä.
Ei ihmislajin ruokavaliolle tavanomaiset eläimet, mitkään, ole sellaisenaan epäterveellisiä.
 
Olis sitten ees norjalaista. Ja median pitäisi tykittää sisäelimistä, nehän ovat todella ravitsevia, miksi nekin on lopetettu!

Ihminen on kyllä vieraantunut täysin luonnosta. Kaikesta epänormaalista yritetään tehdä normaala. Pyh ja pah sanon minä.
kasvatettua kirjolohta ja Norjan kassilohta on läjhes aina, muuta kalaa ihan satunnaisesti
 
vierailija
Lihaa ei ollut aina saatavilla, mutta kun sitä oli niin sitä syötiin, tuskin oli samalla ”lautasella” mitään rehuja.

Ja aika monet vihannekset, pavut ym täytyy ensin keittää tai muuten valmistaa, että niitä pystyy syömään. Pavuthan ovat ihmisvarsalke aika myrkkyä sellaisenaan syötynä. Eikä kasvikset, hedelmät ja vihannekset olleet aikoinaan tällaisia kuin nykypäivänä. Hedelmätkin olivat happamia/karvaita, ei ollenkaan niin makeita kun millaiseksi me olemme ne jalostaneet.
Eikö lihaa muka kypsennetä tai valmistella? Vedätkö raakaa lihaa suoraan lehmän kyljestä?
 
kasvatettua kirjolohta ja Norjan kassilohta on läjhes aina, muuta kalaa ihan satunnaisesti
Nooh, jospa ne keksii keinot millä siitä kassilohesta sais hyvät ravinnot. Kyllähän ne niille pikkukalarehua ovat alkaneet syöttää, mutta en tiiä tän päivän lukemia.

Huolestuttavan alas muun muassa nuo omega 3:t kerkes painua noissa kassilohissa, joissain oli vain alle puolet normaalista, muistaakseni.
 

Yhteistyössä