Mun tarttis oppia juomaan viiniä.Kerro suosikki(punkkusi)

vierailija
Miten se tehdään, suomeksi?
Dekantointi tarkoittaa nesteen erottamista kiinteästä aineksesta kaatamalla se toiseen astiaan. Eli viini kaadettaisiin karahviin ja jätettäisiin sakka sinne pullon pohjalle. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että kun menet Alkoon ostamaan minkä tahansa viinipullon (hanapakkauksista puhumattakaan), niin ei siellä enää nykyään juuri sakkaa ole. Eli ei tarvitse dekantoida, vaan ihan voit pullosta kaataa lasiin.

Toisaalta dekantoinnin avulla viinin hengitys nopeutuu huomattavasti. Eli ajatuksena on, että kun viini pääsee kosketuksiin ilman kanssa sen maku muuttuu parempaan suuntaan, minkä takia viinin pitäisi antaa hengittää ennen tarjoilua. Usein tähän kuitenkin riittää ihan vaan se, että avaa pullon riittävän aikaisin. Esim. 3-4 tuntia ennen tarjoilua. Ja sitten taas toisaalta kun menet ravintolaan ja tilaat pullon pöytään, niin se avataan yleensä juuri ennen kaatamista. Eli mikä nyt sitten on totuus ja mikä on snobismia.

Itse en ole viinituntija ja yleensä olen aina ollut ihan tyytyväinen kaikkiin juomiini viineihin. Oleellisinta nautinnon kannalta on ollut se miten viini sopii yhteen syötävän ruoan kanssa. Parhaimmillaan makuelämys on selvästi parempi kuin osiensa summa, mikä onkin mielestäni viinin idea. En yleensä juo viiniä vain juomisen vuoksi, vaan sitä varten on olut, siideri ja lonkero.
 

Yhteistyössä