Mun tarttis oppia juomaan viiniä.Kerro suosikki(punkkusi)

Kannattaa kokeilla chileläistä gato negro ja merlot! Se on pehmeetä, hedelmäistä ja hyvä opettelu punaviini. Tai sitten J&E Gallo ja sekin merlottina.
Kannattaa alottaa sellasesta jossa lukee merlot, koska se ei ole niin vahvaa.
 
viinin ystävä
pääsääntöisesti italialaiset tekee hyvää punaviiniä ja ranskalaiset hyvää valkoviiniä!
Ainoastaan aussit osaavat myös tehdä hyviä viinejä.Muut on vähän niin ja näin!
Jos et pahemmin ole viiniä juonut kannattaa aloittaa makeammista tosiaan.Minä pidän kuivista,mutta olenkin aina ollut viinin ystävä.
 
Silloin kun minä päätin opetella punkun juonnin, niin menin rohkeasti nykäsemään Alkon tätiä hihasta ja sanoin että haluan oppia juomaan punkkua, suosittele jotain. Hän ohjasi sellaiselle sokeripitoiselle punkkuhyllylle ja niistä oli tosi hyvä alottaa.
Kannattaa rohkeasti kysyä myyjiltä, ne on ammattitaitosta porukkaa =)
 
Älä hae hyvää punaviiniä, mikäli et ole aiemmin montaa maistanut.
Mielestäni hyvä on myös maukas ja saattaa olla hieman liian tuhti aloittajan suuhun. Valitse ekaksi joku edullinen keskiverto ja mieti millaista makua siihen kaipaisit. - Muista, että punaviini avattuna pilaantuu kovin nopeasti, joten maku ei säily, vaan etikoituu, joten kerta huitasulla...
 
karpaloviini paras
Punaviineissä voi olla (tai useimmiten on) kaliumferrosyanidia eikä se sen takia sovi mulle. Luomuviinejä voisin kokeilla joskus, mutta on niissäkin sitä?

Kiva sivusto löytyi - en ole lukenut vielä:
http://www.viiniweb.net/arkisto_2006.php
 
Itse tykkaan uuden maan viineista. Oikeastaan vaan shirazista. Nyt loysin taalla Sporessa todella hyvan viinin Kelly"s Revenge(loytyy monia eri rypalelajia). En tieda saako Alkosta. Taalla vahan harmittaa kun viiniharrastus on karsinyt, on niin pirun kalliit viinit taalla.
 
Minä myöskään en ole erityisesti punaviinin ystävä, mutta aikoinaan maailmalla törmäsin ihanaan aussiviiniin. Kyseistä merkkiä en ole Suomesta löytänyt, mutta vastaavaa shiraz-rypäleistä tehtyä punkkua löytyi Hardy's (?) nimisenä Alkosta.
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja viinin ystävä:
pääsääntöisesti italialaiset tekee hyvää punaviiniä ja ranskalaiset hyvää valkoviiniä!
Ainoastaan aussit osaavat myös tehdä hyviä viinejä.Muut on vähän niin ja näin!
Jos et pahemmin ole viiniä juonut kannattaa aloittaa makeammista tosiaan.Minä pidän kuivista,mutta olenkin aina ollut viinin ystävä.
Tjaa, nämä ovat niin mielipideasioita. Meillä harrastetaan viinejä ns. tosissaan enkä todellakaan suostu koskemaan ranskalaisiin valkoviineihin. Yleensäkin ranskalaisten viinien hinta-laatusuhde on aika heikko.
Valkoviinejä osataan tehdä Australiassa ja Saksassa, hieman käyttötarkoituksesta riippuen...Punaviineissä taas italialainen on hyvää pastan kanssa, mutta useimmiten esim. kunnon punaiselle lihalle liian heppoista. Silloin pitää katseet kääntää Chileen tai Argentinaan.

Mutta aloittelijalle suosittelisin lämpimästi espanjalaisia, niistä tykkäävät yleensä kaikki.
 
hmmm
Chileläiset viinit ovat parempia monesti juuri siksi, että sielä ei ole samoja ötököitä ja tauteja, mitä Euroopassa täytyy torjua ja ne heikentää viinin makuakin...

Lisäaineilla niitä makuvirheitä yritetään vähentää, mutta kokeilepa jotain tilaviiniä tai luomuviiniä (ei salllita), maku on ihan eri! Mut jokaisen on löydettävä itse sopiva, esim ikinä en olis uskonut, että tyrniviini on aivan ihanaa - ainakin se mitä Pihamaalla tekevät:)

Tilaviinit on marjoista tehtyjä viinejä, mutta niitä voi tilata Alkoonkinm nykyään. Niissä ei lisäaineita käytetä kuin se mitä etiketissä lukee, sulfiitteja ei pidä ottaa, jos on sulfa-allergia, mut kaliumsorbaatti on mun mielestä aika hyvä lisäaine - esim Bothniaplain käyttää sitä eikä koskaan ole tullut edes pää kipeäksi niistä viineistä. Kaliumferrosyanidia en löytänyt tuolta, mut EU:n säännöissä siitä löytyy asiaa, jos viitsii etsiä.

http://www.alko.fi/fi/C17E7993255DF19AC22572AC00309CFD/$File/Alkoholijuomien_lisa_ja_vierasaineet.pdf
 
Fleur de la Cour
Sangre de Toro noista alkon viineistä on sellanen kestosuosikki.. Muuten ostelen ihan silleen kokeilumielessä kaikenmoista, lueskelen hiukan aina siitä hintalapun vieressä olevista merkinnöistä, että onko millainen ja millaseen tilanteeseen on tarkoitettu. Joskus brassailen vuosikertaviineillä ja kyllähän ne yleensä aika hyviä on.
 

Yhteistyössä