Miten paljon syötte d-vitamiinia päivässä? Entä teidän lapset?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
22 vuotta olen saanut enkä käytä mitään lisättyäkään. Terveenä olen ollut.
Lainaan suoraan Ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta: " Jokseenkin kaikki suomalaiset lapset saavat auringonvalon puutteessa riisitaudin, ellei D-vitamiinia anneta." Vertaisin asiaa aurinkokennoihin eli jos aurinko ei paista tai on valju ei energiaa synny. D-vitamiinia alettiin antamaan vauvoille jo vuonna 1936.
Varsinkin marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana D-vitamiinin tarve on suurimmillaan.
 
vierailija
Evoluution tulosta on että, Suomalaiset eivät tarvitse juurikaan lisä D- vitamiinia. Pohjoiseen saapuneet tumma ihoiset tarvitsevat lisä D-vitamiinia. Heille täkäläinen auringon valo ei riitä.
Varmaan osasyy miksi suhteessa useampi mamu oli koronan takia teholla verrattuna suomalaisiin, unohdettu ottaa d:tä. Israelilaisen tutkimuksen mukaan 97% (mukana kaikki riskiryhmätkin) sairastuu vain lievästi jos D-tasot kunnossa.


Itse otan 50mikroa päivittäin, satunnaisesti 100.
 
vierailija
Niille, jotka eivät käytä D-vitamiinia lisänä niin huolehtikaa päivittäin riittävästä kalkin saannista. Viimeistään kun vaihdevuodet alkavat ja jos käytössä ei ole korvaavaa hormonihoitoa on suurempi riski sairastua osteoporoosiin. D-vitamiini edistää kalkin imeytymistä ja takaa vahvan luuston.
 
vierailija
Lainaan suoraan Ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta: " Jokseenkin kaikki suomalaiset lapset saavat auringonvalon puutteessa riisitaudin, ellei D-vitamiinia anneta." Vertaisin asiaa aurinkokennoihin eli jos aurinko ei paista tai on valju ei energiaa synny. D-vitamiinia alettiin antamaan vauvoille jo vuonna 1936.
Varsinkin marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana D-vitamiinin tarve on suurimmillaan.
Mahavaivaisia lapsia onkin melkoisesti sen takia.
 
vierailija
Yksi syy miksi lopetin veganismin, ei ole terveellisiä ne korvikkeet mihin on lisätty vitamiineja. En ikinä tarjoaisi lapsilleni niitä korvikkeita. Mutta moni uskoo että juomalla kauramaitoa tekee palveluksen myös omalle terveydelleen :eek: vaikka kuitenkin ultraprosessoitu tuote kyseessä.
 
vierailija
Täältä löytyy runsaasti tietoa D-vitamiinista ja sen hyödyistä. Kannattaa lukea.
 

Yhteistyössä