Miten paljon syötte d-vitamiinia päivässä? Entä teidän lapset?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei mitään ylimääräistä eikä lisättyä. Terveenä olen saanut olla vuosikausia. Luomuvoissa jvarmaan on luonnostaan riittävästi, kalaakin syön. Elimistössä on oltava sopivasti kolesterolia, et se pystyy valmistamaan sitä. Auringossa en ole, koska vaalea ihoni ei sitä siedä, mutta pilvistä siroaa sopivasti valoa. Mahavaivat alkaa pienestäkin määrästä esimerkiksi Valion d-vitaminoiduista tuotteista, koska niissä on maissiöljy - ja niin tekee monella muullakin, koska sen vinkin olen saanut netistä...
 
vierailija
Lapset saivat järkyttävät mahakivut äitiyspakkauksen Vitolista. Onneksi kuulin, et ei sitä kannata antaa yhtään. Vitarinista ei tullut, mutta ei sitäkään tarvinnut antaa kuin kaamoksen aikaan.
 
vierailija
Sopivaan annokseen vaikuttaa moni asia. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044#s10

Mä en syö vitamiinilisiä.
Enkä minä, mut en ole myöskään auringossa, jos ei ole ihan pakko, eikä ole sitäkään:LOL:.
"Ihon tuottama luonnollinen D3-vitamiini (kolekalsiferoli) aiheuttaa hyperkalsemiaa vasta erittäin suurina annoksina (yli 500 mikrog/vrk jatkuvasti), jotka suurentavat veren kalsidiolin tasolle yli 500 nmol/l. Tämän tiedon perusteella viranomaiset ovat asettaneet D-vitamiinin turvallisen päiväsaannin ylärajaksi 100 mikrog/vrk."
 
Aqela
Enkä minä, mut en ole myöskään auringossa, jos ei ole ihan pakko, eikä ole sitäkään:LOL:.
"Ihon tuottama luonnollinen D3-vitamiini (kolekalsiferoli) aiheuttaa hyperkalsemiaa vasta erittäin suurina annoksina (yli 500 mikrog/vrk jatkuvasti), jotka suurentavat veren kalsidiolin tasolle yli 500 nmol/l. Tämän tiedon perusteella viranomaiset ovat asettaneet D-vitamiinin turvallisen päiväsaannin ylärajaksi 100 mikrog/vrk."
Mä vältän aurinkoa. En välitä ruskettumisesta.
 
Yhden tabletin verran silloin tällöin kun muistan :D
Ei mitään hajua, minkä vahvuisia, ja välillä menee viikkoja, että muistan edes ottaa.
Oman purkin vieressä on lasten d-vitamiiniversio; paljon paremman makuinen, semmoinen pureskelutabletti, joten luulisin, että niitä nautitaan säännöllisemmin.
En ole muistanut vahdata.
Tänään muistutan illalla (y)
 
vierailija
Syyskuusta huhtikuulle kohtalaisen säännöllisesti: lapset 25-50 µg/pv ja aikuiset 100-150µg/pv.
Toukokuusta syksyyn otetaan silloin tällöin. Käytössä lapsilla ollut vauvasta lähtien d-tipat ja aikuisilla joko tipat tai kapseli oliiviöljyllä terästettynä.
 
Maksimiannos on kylläkin 10 mikrogrammaa.
Eikä oo. Supmessa on liian alhaiset suositukwet. Niillä ei saa mitään hyltyä.
Apteekissakin proviisori hymyili tuolle wanhalle 10 mikron ohjeelle, kun ostin 2x50 mikron purkkia, kun satasta ei ollut.

Teini syö 50/pvä, aikuiset otetaan 100. No, välillä ei muista ottaa päivittäin. Kesällä en ota koska, tulee oltua m-sillaan mökillä ja pihalla kotonakin (ei suoraa näköyhteyttä ainoihin kahteen naapuriin). Tai aina ilman paitaa, kun voi, ja aina ilman aurinkorasvoja. Niissähän sitä on vaikka mitä :X3:

Hiljattain otettiin laaja verikoe työterveyden piikkiin, hyvät oli kaikki arvot :love:

Paitsi 6:n kolesterolista ne aina urputtaa, siinä ne on kyllä vielä metsässä. Terveellisemmin ei oikein voi syödä, eli tuo on se oikea meikäläiselle.

Joskus erehdyin ottamaan :poop:-vastatiinejä, henkihän siinä meinasi lähteä(n) Sivuvaikutuksia sivuvaikutusten perään vaan :confused:
 
vierailija
Minulla sama kuin yhdellä aiemmallakin vastaajalla eli en ota mitään vitamiinilisiä ja terveenä olen saanut olla aina. Lapsetkaan ei ota. Kesällä ollaan paljon ulkona.
 
vierailija
Evoluution tulosta on että, Suomalaiset eivät tarvitse juurikaan lisä D- vitamiinia. Pohjoiseen saapuneet tumma ihoiset tarvitsevat lisä D-vitamiinia. Heille täkäläinen auringon valo ei riitä.
 

Yhteistyössä