Onnea kolmannesta lapsesta! Mäkin täällä mietin jo asioita pitkälle, vaikka raskaus on ihan alussa. Kiva kuulla, että täällä on muitakin ulkomailla asuvia! Itse olen asunut jo vuosia ulkomailla, mutta koen mukavammaksi jutella täällä suomalaisella palstalla. Omat ajatukset lapsen kasvatuksesta jne on kuitenkin varmaan aika suomalaisia...
Mua kanssa kauhistuttaa nuo päiväkotimaksut täällä meidän asuinkaupungissa, just yksi kaveri sanoi, että maksaa 1700 euroa/kk... Mun miehen veljellä on kaksi lasta, niin au pairin palkkaaminen tulee halvemmaksi kuin päiväkoti.. Näissä tilanteissa on ikävä Suomen neuvolaa ja päiväkoteja! Ja kaikkia muita etuuksia Äitiyspakkaus on niin ihana, mutta en kyllä saa sitä, kun en kuulu enää Kelan piiriin.
Mun asuinmaassa ei siis ole mitään neuvolaa, vaan siis pitää itse valita (siis oikeasti valita, koska lääkäreillä ja kätilöillä on lyhyet sepustukset sairaalan sivuilla ja sitten netistä voi lukea arvosteluja) synnytyslääkäri tai 2 kätilöä. Onneksi meillä on ihana lapsettomuusklinikka, joka seuraa mun raskautta ekan kolmanneksen, olen siitä tosi kiitollinen.
Koska meet ekaan ultraan
@__hosuli__ ?? Täällä onkin ollut puhetta varhaisultrasta yksityisellä, ymmärrän kyllä hyvin että mietityttää, koska hinnat on aika tyyriitä. Itse koin keskenmenon lomamatkalla Suomessa viime vuonna ja ravasin kahdesti yksityisellä. Se toka ultra oli niin nopeakin ja silti ihan törky hintanen!