Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

vierailija
Jännä juttu - me ei päästy Ovumialla jonoon ennenkuin lahjasoluneuvonta oli käyty. Ehkä jono on nyt sitten pitempi kuin viime keväänä.

Mä kävin Virossa päiväseltään ja 30 € maksoi lautta edestakas. Tosi, jos ei asu Helsingissä, niin tulee paljon lisää matkakuluja. Laskin, että muutama tuhat euroa olisi säästynyt per hoitorundi.
Ja tähän vielä, että Ovumialla olisi voinut tehdä ultrat eli mieheltä olisi tarvittu 1 käynti = luovutuskäynti ja naiselta sitten aloitustarkastus ja siirrot.
 
Jännä juttu - me ei päästy Ovumialla jonoon ennenkuin lahjasoluneuvonta oli käyty. Ehkä jono on nyt sitten pitempi kuin viime keväänä.

Mä kävin Virossa päiväseltään ja 30 € maksoi lautta edestakas. Tosi, jos ei asu Helsingissä, niin tulee paljon lisää matkakuluja. Laskin, että muutama tuhat euroa olisi säästynyt per hoitorundi.
Kuinkahan pitkiä ne jonot sitten oikein on 🤔 Ja kuinka pihalla mä mahdan olla kustannuksista 🙈 Siis kertokaa nyt mulle kuinka paljon yks hoitorundi oikein maksaa ja mitä siihen käytännössä kuuluu 🙄 Sorry tyhmyyteni..
 
Viiiiiddduuuuu: alkiolla / pötköllä olikin kaikki hyvin, sydän sykki ja mitat viikkojen mukaisesti!!! Huh mikä helpotus, nyt voin alkaa relata. En voi uskoa, että tää on tapahtumassa. Naapurihuoneenkin hoitaja tuli helpottuneena onnittelemaan kesken ultran. Mikä onni! Jos / kun tämä pötkö tulee vauvana ulos niin oon todella näyttänyt mun lapsuuden sairaudelle keskaria.
 
Kuinkahan pitkiä ne jonot sitten oikein on Ja kuinka pihalla mä mahdan olla kustannuksista Siis kertokaa nyt mulle kuinka paljon yks hoitorundi oikein maksaa ja mitä siihen käytännössä kuuluu Sorry tyhmyyteni..
Dextralla jonotin munasoluluovuttajaa toukokuu 2020-maaliskuu 2021. Ennen koronaa jono oli noin puolisen vuotta. Hoidon hinnaksi yhdellä siirrolla taisi tulla hieman vajaa 9000€. Toki mulla käytössä myös luovutetut siittiöt, mutta niiden hinta on tuossa kokonaisuudessa aika pieni. Psykologilla ei tarvinnut uudestaan käydä koska oli mun toinen hoitorundi samalla klinikalla ja infektionäytteet sain otettua kunnallisella puolella (asun nykyään muualla kuin pk-seudulla). Hintaan kuului lääkärin suunnittelukäynti, ultra, siittiöt ja niiden käsittely, luovutetut munasolut, solu- ja alkioviljely, mikroinjektio, alkion pakastus ja sulatus, alkionsiirto.
 
Täällä taustalla edelleen lueskelen mitä teille muille kuuluu, en vaan itse ole jaksanut kirjoitella. Raskaus meni hyvin viikolle 31+ asti, väsymystä vaan, sen jälkeen olen ollut sairaalassa tarkkailussa kolme kertaa kolmen viimeisten viikkojen aikana verenvuotojen takia. Ei onneksi mitään suuria vuotoja, mutta tarpeeksi että säikähtää. Vauvalla on kaikki hyvin mutta istukka, joka tulee tosi alas synnytyskanavan päälle, siellä herkästi vuotaa. Koska vuotoja on ollut useamman kerran viimeisten kolmen viikon aikana ja ilmeisesti syöksyvuodon riski lisääntyy kohti loppuraskautta on sektio nyt suunniteltu viikolle 35+, jos sinne asti selviän. Nyt 33+5. Onneksi raskaus on jo näin pitkällä ja vauvan painoarvio tiistaina 2050g. Alkuviikosta, kun olin taas sairaalassa, pistettiin kortisonia kypsyttämään vauvan keuhkoja ja vielä yksi annos olisi tarkoitus pistää ennen sektiota. Luotan siihen, että vauva hyvin selviää vaikka jonkunlainen sairaalajakso voi tullakin. Lähinnä tässä ahdistaa nimenomaan mahdollinen pitkä sairaalajakso, sillä koronan takia sisaruksia ei päästetä täällä osastolle, eli en saa tavata esikoista niin kauan kun ollaan sairaalassa.
 
  • Rakkaus
Reactions: MARIAL43 ja Florie
Täällä taustalla edelleen lueskelen mitä teille muille kuuluu, en vaan itse ole jaksanut kirjoitella. Raskaus meni hyvin viikolle 31+ asti, väsymystä vaan, sen jälkeen olen ollut sairaalassa tarkkailussa kolme kertaa kolmen viimeisten viikkojen aikana verenvuotojen takia. Ei onneksi mitään suuria vuotoja, mutta tarpeeksi että säikähtää. Vauvalla on kaikki hyvin mutta istukka, joka tulee tosi alas synnytyskanavan päälle, siellä herkästi vuotaa. Koska vuotoja on ollut useamman kerran viimeisten kolmen viikon aikana ja ilmeisesti syöksyvuodon riski lisääntyy kohti loppuraskautta on sektio nyt suunniteltu viikolle 35+, jos sinne asti selviän. Nyt 33+5. Onneksi raskaus on jo näin pitkällä ja vauvan painoarvio tiistaina 2050g. Alkuviikosta, kun olin taas sairaalassa, pistettiin kortisonia kypsyttämään vauvan keuhkoja ja vielä yksi annos olisi tarkoitus pistää ennen sektiota. Luotan siihen, että vauva hyvin selviää vaikka jonkunlainen sairaalajakso voi tullakin. Lähinnä tässä ahdistaa nimenomaan mahdollinen pitkä sairaalajakso, sillä koronan takia sisaruksia ei päästetä täällä osastolle, eli en saa tavata esikoista niin kauan kun ollaan sairaalassa.
Tsemppiä kovasti loppuraskauteen. Olet varmasti osaavissa käsissä ja kaikki menee hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Sukkis
Täällä taustalla edelleen lueskelen mitä teille muille kuuluu, en vaan itse ole jaksanut kirjoitella. Raskaus meni hyvin viikolle 31+ asti, väsymystä vaan, sen jälkeen olen ollut sairaalassa tarkkailussa kolme kertaa kolmen viimeisten viikkojen aikana verenvuotojen takia. Ei onneksi mitään suuria vuotoja, mutta tarpeeksi että säikähtää. Vauvalla on kaikki hyvin mutta istukka, joka tulee tosi alas synnytyskanavan päälle, siellä herkästi vuotaa. Koska vuotoja on ollut useamman kerran viimeisten kolmen viikon aikana ja ilmeisesti syöksyvuodon riski lisääntyy kohti loppuraskautta on sektio nyt suunniteltu viikolle 35+, jos sinne asti selviän. Nyt 33+5. Onneksi raskaus on jo näin pitkällä ja vauvan painoarvio tiistaina 2050g. Alkuviikosta, kun olin taas sairaalassa, pistettiin kortisonia kypsyttämään vauvan keuhkoja ja vielä yksi annos olisi tarkoitus pistää ennen sektiota. Luotan siihen, että vauva hyvin selviää vaikka jonkunlainen sairaalajakso voi tullakin. Lähinnä tässä ahdistaa nimenomaan mahdollinen pitkä sairaalajakso, sillä koronan takia sisaruksia ei päästetä täällä osastolle, eli en saa tavata esikoista niin kauan kun ollaan sairaalassa.
Täällä taustalla edelleen lueskelen mitä teille muille kuuluu, en vaan itse ole jaksanut kirjoitella. Raskaus meni hyvin viikolle 31+ asti, väsymystä vaan, sen jälkeen olen ollut sairaalassa tarkkailussa kolme kertaa kolmen viimeisten viikkojen aikana verenvuotojen takia. Ei onneksi mitään suuria vuotoja, mutta tarpeeksi että säikähtää. Vauvalla on kaikki hyvin mutta istukka, joka tulee tosi alas synnytyskanavan päälle, siellä herkästi vuotaa. Koska vuotoja on ollut useamman kerran viimeisten kolmen viikon aikana ja ilmeisesti syöksyvuodon riski lisääntyy kohti loppuraskautta on sektio nyt suunniteltu viikolle 35+, jos sinne asti selviän. Nyt 33+5. Onneksi raskaus on jo näin pitkällä ja vauvan painoarvio tiistaina 2050g. Alkuviikosta, kun olin taas sairaalassa, pistettiin kortisonia kypsyttämään vauvan keuhkoja ja vielä yksi annos olisi tarkoitus pistää ennen sektiota. Luotan siihen, että vauva hyvin selviää vaikka jonkunlainen sairaalajakso voi tullakin. Lähinnä tässä ahdistaa nimenomaan mahdollinen pitkä sairaalajakso, sillä koronan takia sisaruksia ei päästetä täällä osastolle, eli en saa tavata esikoista niin kauan kun ollaan sairaalassa.
Minä kävin maskin kanssa lapsia moikkaamassa ulkona kun oli kuopuksella sairaalajakso kun syntyi. Jos vaan sun oma vointi sallii ja joudutte olemaan pitempään niin noin voi tehdä. Meillä oli noille isommille tärkeetä et näkivät, että äiti on oikeesti kunnossa. On jotenkin lapsille pelottavaa kun joku on sairaalassa..
 
Minä kävin maskin kanssa lapsia moikkaamassa ulkona kun oli kuopuksella sairaalajakso kun syntyi. Jos vaan sun oma vointi sallii ja joudutte olemaan pitempään niin noin voi tehdä. Meillä oli noille isommille tärkeetä et näkivät, että äiti on oikeesti kunnossa. On jotenkin lapsille pelottavaa kun joku on sairaalassa..
Joo, pakkohan niin on voida tehdä. Toivottavasti ymmärtävät myös osastolla sen ettei äiti voi yhtäkkiä vaan kadota lapsen elämästä. Esikoinen vielä vajaa 2v, niin ei vielä ymmärrä mistä on kyse vaikka kuinka selittäisi.
 
  • Tykkää
Reactions: noppa_89
Viiiiiddduuuuu: alkiolla / pötköllä olikin kaikki hyvin, sydän sykki ja mitat viikkojen mukaisesti!!! Huh mikä helpotus, nyt voin alkaa relata. En voi uskoa, että tää on tapahtumassa. Naapurihuoneenkin hoitaja tuli helpottuneena onnittelemaan kesken ultran. Mikä onni! Jos / kun tämä pötkö tulee vauvana ulos niin oon todella näyttänyt mun lapsuuden sairaudelle keskaria.
En tajua miten en huomannut tätä aiemmin… mutta siis aivan IIIHANAA, niin happy for you @Pompelis 💗 🥰
 
  • Rakkaus
Reactions: Pompelis
Kuinkahan pitkiä ne jonot sitten oikein on Ja kuinka pihalla mä mahdan olla kustannuksista Siis kertokaa nyt mulle kuinka paljon yks hoitorundi oikein maksaa ja mitä siihen käytännössä kuuluu Sorry tyhmyyteni..
Jonon pituuteen vaikuttaa sekin, miten nopeasti sopiva luovuttaja löytyy, eli se on vähän tuuristakin kiinni. Me aloitettiin jonotus huhtikuussa 2021 ja loppukesästä (heinä-elokuussa 2021) soitettiin, että nyt olis just meille sopiva luovuttaja tiedossa. Asia eteni sitten sekä luovuttajan että meidän aikataulujen puitteissa niin, että eka siirto tehtiin marraskuun alussa. Kustannukset on olleet varmaan suunnilleen tuota samaa luokkaa kuin @Sukkis edellä mainitsi (tarkkaa summaa en tosin tiedä, koska en ole itse laskuja maksanut), klinikkakin on sama.
 
Kiitos kovasti @Florie ja @Adelieamanda ! Kirjoitteletteko jollekin muulle palstalle kuin tänne? Mua ei kiinnosta liittyä mihinkään perus "elokuiset"-ryhmään, mutta voisi olla kiva jakaa tuntemuksia raskauden ajan kun tää on kuitenkin eka kerta. Ehkä pitäisi kuitenkin siirtyä pois tästä ryhmästä niin tää jää hoidoissa oleville / harkitseville...
 
Kiitos kovasti @Florie ja @Adelieamanda ! Kirjoitteletteko jollekin muulle palstalle kuin tänne? Mua ei kiinnosta liittyä mihinkään perus "elokuiset"-ryhmään, mutta voisi olla kiva jakaa tuntemuksia raskauden ajan kun tää on kuitenkin eka kerta. Ehkä pitäisi kuitenkin siirtyä pois tästä ryhmästä niin tää jää hoidoissa oleville / harkitseville...
Mä en ole kirjoitellut muualla kuin tässä ketjussa, eli vinkkaa jos löydät jonkun sopivan ryhmän! 😘 @Pompelis (ja muutkin!)
 
Kiitos kovasti @Florie ja @Adelieamanda ! Kirjoitteletteko jollekin muulle palstalle kuin tänne? Mua ei kiinnosta liittyä mihinkään perus "elokuiset"-ryhmään, mutta voisi olla kiva jakaa tuntemuksia raskauden ajan kun tää on kuitenkin eka kerta. Ehkä pitäisi kuitenkin siirtyä pois tästä ryhmästä niin tää jää hoidoissa oleville / harkitseville...
Mä liityin tovi sitten Helminauha-ryhmään Facebookissa ja siellä perustettiin wa-ryhmä raskaana oleville. Oon nyt kirjoitellut noissa jonkin verran. Täällähän on muuten jossain myös ketju lahjasoluilla raskautuneille, pitäisikö elvyttää se?
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
Mä en ole kokenut lapsettomuutta sillä tavalla, kuin moni hedelmöityshoitoihin turvautunut on, joten en ehkä siitä syystä koe kuuluvani Helminauhan kaltaisiin ryhmiin. Sinänsä kiinnostaisi kyllä jakaa kokemuksia lahjasoluilla raskautuneiden kanssa, varsinkin siinä vaiheessa kun lapsi on jo syntynyt. ☺💗
 
@Adelieamanda Vaikka Helminauhassa onkin paljon lapsettomuuteen liittyvää avautumista, niin ymmärtääkseni ryhmä on alunperin perustettu lahjasoluperheiden tukemiseen. Siellä on muun muassa tietoa perhetapaamisista ym. Lisäksi on raskausajan keskustelua ja lapsiperhekeskustelua.

Mutta toki myös paljon tilitystä lapsettomuuden ja hoitojen tuskasta.
Kiitos tiedosta! @Emmelie75
Se mikä mua mietityttää ja mihin olis kiva saada vertaistukea, on asetelma, missä (tulevat) sisarukset eivät ole biologisesti mitään sukua keskenään. Haluaisin tosi paljon kuulla kokemuksia siitä, miten lapset tämän on kokeneet. Toistaiseksi meidän 7v (pian 8) tietää vain, että jos kaikki menee hyvin, saa ens kesäloman jälkeen pikkusiskon tai -veljen. Siitä on kyllä puhuttu, että siskon/veljen isä on eri kuin hänellä eli isäpuoli, mutta lapseni suhtautumisesta päätellen tässä ei nykylasten maailmassa ole mitään erikoista. 😂
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75
Helminauhassa on ainakin useampia ihmisiö, joilla on luomulapsiakin. Mulle se ryhmä on ollut tosi iso tuki vähän joka vaiheessa. Tänne kirjoittelen tyhmempiä juttuja. :D Kuten äh miten turhauttava tää jonotusvaihe taas on! Ja jotenkin vaan NIIN paljon haluaisin kokea uudelleen raskauden enkä tiedä miten pääsen yli siitä jos se ei onnistukaan. Enkä siis yhtään jaksa uskoa, että onnistuisi, mutta edes jotain toivoa on kun mahdollinen siirto (korkeintaan kaksi) on vielä edessä. Niin haluaisin saman luovuttajan, mutta tosiaan voi aikaisintaan maaliskuun puolivälissä luovuttaa seuraavan kerran jos nyt enää edes haluaa. Mitä jos jotain menee pieleen eikä tule siirrettävää, ehtiikö vielä saada uuden luovuttajan ennen heinäkuun synttäreitä? Tuskin...

Ja jotenkin hassusti mua harmittaa, että meidän luovuttaja on lahjoittanut solujaan muillekin. En oikeastaan edes ajattele nyt pojan mahdollisia puolisisaruksia, jotenkin vaan kaikki tuntuu nyt vähemmän ainutlaatuiselta. Saatteko ajatuksesta kiinni?
 
Kuinkahan pitkiä ne jonot sitten oikein on 🤔 Ja kuinka pihalla mä mahdan olla kustannuksista 🙈 Siis kertokaa nyt mulle kuinka paljon yks hoitorundi oikein maksaa ja mitä siihen käytännössä kuuluu 🙄 Sorry tyhmyyteni..
Meillä meni noin 12 000. Siihen tuli kolme siirtoa, kun kaksi ekaa johti keskenmenoon. Aika monta ultraa ja kolme siirtoa. Mä kävin vielä rautainfuusiossa ja kolmannessa raskaudessa rasvaliuos- tiputuksessa, jota ei Suomessa enää saa. @Ramiina vannoo kans tiputuksen nimeen 😍
 
Helminauhassa on ainakin useampia ihmisiö, joilla on luomulapsiakin. Mulle se ryhmä on ollut tosi iso tuki vähän joka vaiheessa. Tänne kirjoittelen tyhmempiä juttuja. :D Kuten äh miten turhauttava tää jonotusvaihe taas on! Ja jotenkin vaan NIIN paljon haluaisin kokea uudelleen raskauden enkä tiedä miten pääsen yli siitä jos se ei onnistukaan. Enkä siis yhtään jaksa uskoa, että onnistuisi, mutta edes jotain toivoa on kun mahdollinen siirto (korkeintaan kaksi) on vielä edessä. Niin haluaisin saman luovuttajan, mutta tosiaan voi aikaisintaan maaliskuun puolivälissä luovuttaa seuraavan kerran jos nyt enää edes haluaa. Mitä jos jotain menee pieleen eikä tule siirrettävää, ehtiikö vielä saada uuden luovuttajan ennen heinäkuun synttäreitä? Tuskin...

Ja jotenkin hassusti mua harmittaa, että meidän luovuttaja on lahjoittanut solujaan muillekin. En oikeastaan edes ajattele nyt pojan mahdollisia puolisisaruksia, jotenkin vaan kaikki tuntuu nyt vähemmän ainutlaatuiselta. Saatteko ajatuksesta kiinni?
Suositus myös ryhmälle 😍. Uskon saavani kiinni ajatuksesta. Luovuttajan motiivi voi kuitenkin olla aittaa mahdollisimman montaa ja toisaalta me kaikki ollaan ainutlaatuisia 🤭😍
 
Kiitos tiedosta! @Emmelie75
Se mikä mua mietityttää ja mihin olis kiva saada vertaistukea, on asetelma, missä (tulevat) sisarukset eivät ole biologisesti mitään sukua keskenään. Haluaisin tosi paljon kuulla kokemuksia siitä, miten lapset tämän on kokeneet. Toistaiseksi meidän 7v (pian 8) tietää vain, että jos kaikki menee hyvin, saa ens kesäloman jälkeen pikkusiskon tai -veljen. Siitä on kyllä puhuttu, että siskon/veljen isä on eri kuin hänellä eli isäpuoli, mutta lapseni suhtautumisesta päätellen tässä ei nykylasten maailmassa ole mitään erikoista. 😂
Mulla on kome luomulasta ekasta avioliitosta ja tää yksi lahja nykyisestä. En pode millään tavalla lapsettomuutta tällä taustalla osakseni identiteettiäni, vaikkakin seitsemän vuotta viimeistä odotettiin. Olen helmiryhmässä ja meitä muita vastaavia on monta. Olen ajatellut myös lapsen kannalta, ehkä hän tarvitsee vertaistukea jossakin vaiheessa. Tyttö on kohta 2 v. Meillä suku ja perhe kohtelee pikkuista rakastaen ja vertaisenaan. ♥😍
 
  • Rakkaus
Reactions: Pompelis
Suositus myös ryhmälle . Uskon saavani kiinni ajatuksesta. Luovuttajan motiivi voi kuitenkin olla aittaa mahdollisimman montaa ja toisaalta me kaikki ollaan ainutlaatuisia
Ehkä mun harmitus johtuu lähinnä siitä, että luovuttaja lahjoitti jollekin muulle sellaiseen aikaan, että omat suunnitelmat meni uusiksi. Tai se, etten jostain syystä ollut yhtään ajatellut että niin voisi käydä, vaikka yleensä murehdin ihan kaikkea jo etukäteen. Maaliskuu olis ihan hyvä jos vaan kaikki menee niin kuin pitää, mutta näin korona-aikaan voi kyllä mikä tahansa mennä pieleen.
 

Yhteistyössä