Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Kysymys painonnoususta? Ensimmäinen alkionsiirto ei tuottanut toivottua tulosta ja nyt pitäisi aloittaa toinen hoitokierto. Mietityttää mm. se, että keräsin ekalla rundilla viisi lisäkiloa! Viisi! Piti olla nestettä ja piti lähteä hormonien käytön lakattua. Ei lähtenyt grammaakaan. Niin sitä mietin, että tuleeko tässä nyt sitten viisi kiloa per kierros Miten muilla?
Mulla sama kokemus kuten @Pompelis eli en huomannut hormoneista johtuvaa painonnousua, eikä paino ole myöskään nyt tässä alkuraskaudessa (vko 12 mennessä) noussut enempää kuin sen normaalin pari kiloa.
 
  • Tykkää
Reactions: Eme79
Mulla sama kokemus kuten @Pompelis eli en huomannut hormoneista johtuvaa painonnousua, eikä paino ole myöskään nyt tässä alkuraskaudessa (vko 12 mennessä) noussut enempää kuin sen normaalin pari kiloa.
Kuten sanottua, sain varmaan kaikki haittavaikutukset.. Kostoksi olin just pari tuntia lätkimässä tennistä, kun kahteen viikkoon ei pystynyt. Rinnat oli niin arat, että ei voinut kuvitella ottavansa yhtäkään juoksuaskelta😬 Hiihtämään pystyi just ja just🙄
 
Kuten sanottua, sain varmaan kaikki haittavaikutukset.. Kostoksi olin just pari tuntia lätkimässä tennistä, kun kahteen viikkoon ei pystynyt. Rinnat oli niin arat, että ei voinut kuvitella ottavansa yhtäkään juoksuaskelta Hiihtämään pystyi just ja just
Heh, lajinvalinta- ja tottumiskysymys. 😉 Kun tietää, ettei aristus ole vaarallista, sen voi ajatella normaalina lihasaristuksena (jota ainakin itselläni on melkein aina jossakin päin kroppaa 😄) johon turtuu, kun endorfiinit alkaa jyllätä. Laadukkaat&riittävän tukevat sporttiliivit auttaa asiaa myös. 🙂
 
Heh, lajinvalinta- ja tottumiskysymys. Kun tietää, ettei aristus ole vaarallista, sen voi ajatella normaalina lihasaristuksena (jota ainakin itselläni on melkein aina jossakin päin kroppaa ) johon turtuu, kun endorfiinit alkaa jyllätä. Laadukkaat&riittävän tukevat sporttiliivit auttaa asiaa myös.
Ne on jo ne Anna Kourninovankin muinoin mainostamat ”vain pallot pomppivat”😄 Vakavasti puhuen, täytyy varmaan puhua lääkärin kanssa. Rinnat ja vatsa molemmat niin arat, etten tiennyt miten päin olisin taiteillut limulaatikon kaupasta kotiin. Ei pystynyt kantamaan sen paremmin rintaa, kuin vatsaakaan vasten. Ei ehkä ihan normia?
 
Ne on jo ne Anna Kourninovankin muinoin mainostamat ”vain pallot pomppivat” Vakavasti puhuen, täytyy varmaan puhua lääkärin kanssa. Rinnat ja vatsa molemmat niin arat, etten tiennyt miten päin olisin taiteillut limulaatikon kaupasta kotiin. Ei pystynyt kantamaan sen paremmin rintaa, kuin vatsaakaan vasten. Ei ehkä ihan normia?
Ei tosiaan kuulosta ihan perus oireilta eli ehdottomasti mainitse lääkärille. Tai sitten vaan kuulut pieneen vähemmistöön, joka reagoi noin :( Jännä, että vatsakin on noin kosketus herkkä.
 
  • Tykkää
Reactions: Eme79
Ei tosiaan kuulosta ihan perus oireilta eli ehdottomasti mainitse lääkärille. Tai sitten vaan kuulut pieneen vähemmistöön, joka reagoi noin Jännä, että vatsakin on noin kosketus herkkä.
No ilmankos. Pikkasen oon ihmetellyt miten muut pärjää näiden oireiden kanssa ja monta kertaa putkeen😅🙈 Vatsavaivat, ihan karsea turvotus ja ilmavaivat ja sitten vielä toi helkkarin ellotus. Siis jatkuva ällö olo ja yökötys. Tyhmää varmaan kysyä, kun kai nää räätälöidään jokaiselle oman tilanteen ja tarpeen mukaan, mutta mitä lääkkeitä teillä on ja millaisilla annostuksilla? Mulla on 2mg Zumenonia neljä päivässä ja se on se mistä pahiten oloja syytän. Sitten on 400mg Cyclogest kaksi kertaa päivässä. Se lisää sitten väsymyksen noihin muihin oireisiin.
 
No ilmankos. Pikkasen oon ihmetellyt miten muut pärjää näiden oireiden kanssa ja monta kertaa putkeen Vatsavaivat, ihan karsea turvotus ja ilmavaivat ja sitten vielä toi helkkarin ellotus. Siis jatkuva ällö olo ja yökötys. Tyhmää varmaan kysyä, kun kai nää räätälöidään jokaiselle oman tilanteen ja tarpeen mukaan, mutta mitä lääkkeitä teillä on ja millaisilla annostuksilla? Mulla on 2mg Zumenonia neljä päivässä ja se on se mistä pahiten oloja syytän. Sitten on 400mg Cyclogest kaksi kertaa päivässä. Se lisää sitten väsymyksen noihin muihin oireisiin.
Oon käynyt Redditin puolella paljonkin lueskelemassa ihmisten kokemuksia näistä hoidoista ja itseasiassa siellä kyllä moni valittaa just tollaisia oireita. Mulla ja ymmärtääkseni usein muillakin on Zumenol x 3 per päivä ja Lugesteron / Cyclogest x 3 per päivä. Ja itseasiassa tässä ainakin toistaiseksi menestyksekkäässä siirrossa oli myös Terolut x 2 per päivä. Oireet niistä oli silti maltilliset. Lukuunottamatta, että myös mulle Lugesteron aiheuttaa kovaakin väsymystä, mutta toisaalta väsymys on jatkunut senkin jälkeen kun lääkkeet loppui eli raskauskin vaikuttaa :D .
 
  • Tykkää
Reactions: Eme79
Oon käynyt Redditin puolella paljonkin lueskelemassa ihmisten kokemuksia näistä hoidoista ja itseasiassa siellä kyllä moni valittaa just tollaisia oireita. Mulla ja ymmärtääkseni usein muillakin on Zumenol x 3 per päivä ja Lugesteron / Cyclogest x 3 per päivä. Ja itseasiassa tässä ainakin toistaiseksi menestyksekkäässä siirrossa oli myös Terolut x 2 per päivä. Oireet niistä oli silti maltilliset. Lukuunottamatta, että myös mulle Lugesteron aiheuttaa kovaakin väsymystä, mutta toisaalta väsymys on jatkunut senkin jälkeen kun lääkkeet loppui eli raskauskin vaikuttaa .
Mulla tuli ekoilla kerroilla erilaisia oireita, mutta sit kroppa jotenkin tottui lääkkeisiin ja ennen tätä onnistunutta siirtoa olin ihan elämäni vedossa, varmaan viimeinkin hormonitasot kohdillaan.
Mutta se mikä ärsyttää on, että mulla on noi lääkkeet kasvattaneet entisestään turhan isoja tissejä, ja nyt sitten vielä raskauskin. Epäilyttää, palautuuko ne ikinä, kun e-pilleritkin aikanaan teki saman eikä palautunut. :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Eme79
Mulla tuli ekoilla kerroilla erilaisia oireita, mutta sit kroppa jotenkin tottui lääkkeisiin ja ennen tätä onnistunutta siirtoa olin ihan elämäni vedossa, varmaan viimeinkin hormonitasot kohdillaan.
Mutta se mikä ärsyttää on, että mulla on noi lääkkeet kasvattaneet entisestään turhan isoja tissejä, ja nyt sitten vielä raskauskin. Epäilyttää, palautuuko ne ikinä, kun e-pilleritkin aikanaan teki saman eikä palautunut.
Kiitos avusta @Florie ja @Pompelis !👍😊 Just tätä mietin, että voisiko olla niin, kroppa tottuisi, eikä ensijärkytyksestään toivuttuaan reagoisi noin kovin.
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Mulla tuli ekoilla kerroilla erilaisia oireita, mutta sit kroppa jotenkin tottui lääkkeisiin ja ennen tätä onnistunutta siirtoa olin ihan elämäni vedossa, varmaan viimeinkin hormonitasot kohdillaan.
Mutta se mikä ärsyttää on, että mulla on noi lääkkeet kasvattaneet entisestään turhan isoja tissejä, ja nyt sitten vielä raskauskin. Epäilyttää, palautuuko ne ikinä, kun e-pilleritkin aikanaan teki saman eikä palautunut.
No niin, ala @Florie jotain praktiikkaa pykäämään, koska oikeassa olit😃 Puhuin siis lääkärin kanssa ja se ei kuulemma ole ihme, että oireita tulee, kun oma estrogeenituotanto ei ole ihan tapissa ollut😄 Eli pitäisi siis myös lieventyä. Ja se estrogeenin lisäämä rasvakudos puolestaan helpoimmin tulee siihen kohtaan, mikä luonnostaan kenenkin vartalon mallissa parhaiten rasvaa kerää. Sinulla siis nähtävästi rinnat ja minulla persaus😄 Ja rintojen arkuudesta lääkäri sanoi, että ovat kuulemma saaneet olla kuin herran kukkarossa, niin aivan varmasti aristavat..
 
No niin, ala @Florie jotain praktiikkaa pykäämään, koska oikeassa olit Puhuin siis lääkärin kanssa ja se ei kuulemma ole ihme, että oireita tulee, kun oma estrogeenituotanto ei ole ihan tapissa ollut Eli pitäisi siis myös lieventyä. Ja se estrogeenin lisäämä rasvakudos puolestaan helpoimmin tulee siihen kohtaan, mikä luonnostaan kenenkin vartalon mallissa parhaiten rasvaa kerää. Sinulla siis nähtävästi rinnat ja minulla persaus Ja rintojen arkuudesta lääkäri sanoi, että ovat kuulemma saaneet olla kuin herran kukkarossa, niin aivan varmasti aristavat..
Haa, no niin, tämähän vahvisti omat mutuilut, mainiota! Vielä kun voisi jotenkin vaihdella sitä keräävää kohtaa - tasapainon vuoksi ottaisin mielelläni vaihteeksi sen persauksen. 😄
 
  • Tykkää
Reactions: Eme79
Hei!

Olen uusi tässä ketjussa ja toivon, ettei kysymykseni suututa ketään, koska se ei ole tarkoitus. Tulin siis vaan kyselemään kokemuksia. Pohdin alustavasti lahjasoluhoitoja. Ikää mulla 42v ja kyseessä sekundaarinen lapsettomuus. Kyselisin sellaista asiaa, että onko missään klinikalla mahdollista nähdä lahjoittajan kuvaa (lapsena tai aikuisena)? Toivoisin siis, että voisin valita luovuttajan, joka näyttäisi mahdollisimman paljon itseltäni ts tulisi sellainen tunne, että kasvoissa on paljon tuttua. Suomessa tämä ei kai ole mahdollista, mutta entä esim Viron klinikoilla?
 
Hei!

Olen uusi tässä ketjussa ja toivon, ettei kysymykseni suututa ketään, koska se ei ole tarkoitus. Tulin siis vaan kyselemään kokemuksia. Pohdin alustavasti lahjasoluhoitoja. Ikää mulla 42v ja kyseessä sekundaarinen lapsettomuus. Kyselisin sellaista asiaa, että onko missään klinikalla mahdollista nähdä lahjoittajan kuvaa (lapsena tai aikuisena)? Toivoisin siis, että voisin valita luovuttajan, joka näyttäisi mahdollisimman paljon itseltäni ts tulisi sellainen tunne, että kasvoissa on paljon tuttua. Suomessa tämä ei kai ole mahdollista, mutta entä esim Viron klinikoilla?
Venäläisillä klinikoilla taisi olla tämä mahdollisuus, muistelen että virolaisilla ei.
Itsekin varmuuden vuoksi selvittelin ulkomaisia klinikoita, lähinnä jos ikäraja tulisi vastaan.
Suomessakin pyritään löytämään hiusten ja silmien värin sekä pituuden osalta samannäköinen lahjoittaja.
 
  • Tykkää
Reactions: Miuku79
vierailija
Suomessa lainsäädäntö ei salli kuvien keräämistä sukusolujen lahjoittajista. Monessa muussa maassa kyllä ja lahjoittajista voi saada paljon muutakin tietoa, mutta vähän ristiriitaisesti nämä lahjoittajat ovat usein täysin anonyymejä eli lapsi ei koskaan voi saada lahjoittajan henkilöllisyyttä tietoonsa ja tämä saattaa olla lapselle nuoruudessa/varhaisessa aikuisuudessa isokin kriisin paikka kun pohtii omaa identiteettiään ja juuriaan. Harkitsisin siis tarkkaan, lähtisinkö tällaista täysin anonyymiä lahjoittajaa käyttämään vaikka samalla ymmärränkin hyvin toiveen löytää ulkonäöltään mahdollisimman paljon itseä muistuttava lahjoittaja.
 
Venäläisillä klinikoilla taisi olla tämä mahdollisuus, muistelen että virolaisilla ei.
Itsekin varmuuden vuoksi selvittelin ulkomaisia klinikoita, lähinnä jos ikäraja tulisi vastaan.
Suomessakin pyritään löytämään hiusten ja silmien värin sekä pituuden osalta samannäköinen lahjoittaja.
Kiitos tiedosta! Kuulostaa varmaan tosi pinnalliselta, mutta uskon asioissa yleensä aina omaan intuitioon ja ensivaikutelmaan jne ja tässä asiassa häiritsee tosi paljon ettei kuvaa ole mahdollista nähdä. Mutta nämä voivat olla typeriäkin ajatuksia ja ehkäpä neuvonnan kautta nämäkin ajatukset voivat muuttua.
 
Suomessa lainsäädäntö ei salli kuvien keräämistä sukusolujen lahjoittajista. Monessa muussa maassa kyllä ja lahjoittajista voi saada paljon muutakin tietoa, mutta vähän ristiriitaisesti nämä lahjoittajat ovat usein täysin anonyymejä eli lapsi ei koskaan voi saada lahjoittajan henkilöllisyyttä tietoonsa ja tämä saattaa olla lapselle nuoruudessa/varhaisessa aikuisuudessa isokin kriisin paikka kun pohtii omaa identiteettiään ja juuriaan. Harkitsisin siis tarkkaan, lähtisinkö tällaista täysin anonyymiä lahjoittajaa käyttämään vaikka samalla ymmärränkin hyvin toiveen löytää ulkonäöltään mahdollisimman paljon itseä muistuttava lahjoittaja.
Hyviä pointteja sinulla! Totta tuo, että lapsen on tärkeä halutessaan voida selvittää geneettisiä juuriaan. Juuri siitä syystä anonyymi luovuttaja ei ole mulla toiveissa missään nimessä. Pohdin tätä ulkonäköasiaa paljon siitäkin syystä, että minulla on jo geneettisiä lapsia ja he ovat hyvin samannäköisiä keskenään ja haluaisin edes yrittää parhaani, että mahdollinen sisarus sopisi joukkoon, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Ymmärrän toki, että tietyt piirteet voivat tulla kaukaakin suvusta ja kaikki lapset eivät todellakaan näytä vanhemmiltaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Adelieamanda
Kiitos tiedosta! Kuulostaa varmaan tosi pinnalliselta, mutta uskon asioissa yleensä aina omaan intuitioon ja ensivaikutelmaan jne ja tässä asiassa häiritsee tosi paljon ettei kuvaa ole mahdollista nähdä. Mutta nämä voivat olla typeriäkin ajatuksia ja ehkäpä neuvonnan kautta nämäkin ajatukset voivat muuttua.
Ei yhtään kuulosta pinnalliselta, vaan ihan ymmärrettävää! itsekin aikoinaan pohdin näitä asioita pitkään, kun mietin lähteäkö tähän prosessiin. Olen nyt raskaana ja täytyy sanoa, että ajan kuluessa tulevan vauvan ulkonäön merkitys vähenee. Tietty jännittää ja mietityttää minkä näköinen sieltä tulee, mutta enemmän merkitsee se, että vauva on terve.

Ja jännä juttu mitä lääkärit sanovat, on se että luovutetun munasolun kanssa kohtu ei ole vain ”hautomispaikka”, vaan äidin geenit vaikuttaa siihen, mitkä geenit lapselta aktivoituvat. Ja monesti lapset muistuttavat paljonkin äitiä, eikä uskoisi että on eri henkilön munasolusta.
 
Ei yhtään kuulosta pinnalliselta, vaan ihan ymmärrettävää! itsekin aikoinaan pohdin näitä asioita pitkään, kun mietin lähteäkö tähän prosessiin. Olen nyt raskaana ja täytyy sanoa, että ajan kuluessa tulevan vauvan ulkonäön merkitys vähenee. Tietty jännittää ja mietityttää minkä näköinen sieltä tulee, mutta enemmän merkitsee se, että vauva on terve.

Ja jännä juttu mitä lääkärit sanovat, on se että luovutetun munasolun kanssa kohtu ei ole vain ”hautomispaikka”, vaan äidin geenit vaikuttaa siihen, mitkä geenit lapselta aktivoituvat. Ja monesti lapset muistuttavat paljonkin äitiä, eikä uskoisi että on eri henkilön munasolusta.
Tuo on ihan totta, uusimpien tutkimusten mukaan kohdussa oleminen vaikuttaa tosiaan aiemmin tiedettyä enemmän syntyvään lapseen, mikä on ihana juttu :)
 
Ei yhtään kuulosta pinnalliselta, vaan ihan ymmärrettävää! itsekin aikoinaan pohdin näitä asioita pitkään, kun mietin lähteäkö tähän prosessiin. Olen nyt raskaana ja täytyy sanoa, että ajan kuluessa tulevan vauvan ulkonäön merkitys vähenee. Tietty jännittää ja mietityttää minkä näköinen sieltä tulee, mutta enemmän merkitsee se, että vauva on terve.

Ja jännä juttu mitä lääkärit sanovat, on se että luovutetun munasolun kanssa kohtu ei ole vain ”hautomispaikka”, vaan äidin geenit vaikuttaa siihen, mitkä geenit lapselta aktivoituvat. Ja monesti lapset muistuttavat paljonkin äitiä, eikä uskoisi että on eri henkilön munasolusta.
Ja tähän lisäisin muuten vielä omalla klinikalla kuulemani, että kuulemma siihen törmää usein, että vieraat ihmiset kehuvat äitinsä näköiseksi... Tämä siis ilmeisesti johtuu ilmeistä ja eleistä, jotka ovat opittuja ja tuovat yhdennäköisyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
@Florie Mukava kuulla, että polyypin poistolla voisi olla "scratching"-vaikutus. Olin kuullut aiemmin että era-testillä voisi olla sellainen vaikutus. Mulla on vihdoinkin tulossa ens viikon tiistainan alkion siirto. Luin toisesta ketjusta, että sun raskaus on sujunu hyvin ja sait ultrasta positiivisia uutisia. Mahtava juttu, paljon onnea :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Florie
Mua hieman huolestuttaa Lugestronin aloitusajankohta. Sain ohjeeksi aloittaa Luget 3.3 ja alkion siirto on 8.3. Mulle on tehty BeReady-testi pari vuotta sitten ja sen tulos oli early-receptive. Sain testistä 70 pistettä ohjeeksi " full receptive is potentially achieved after 12-24h. Testissä aloitin Terolutin ke 10.6 annoksella 1+2 ja näyte otettiin maantaina 15.6. Eli siis testipäivä oli 6.Terolut-päivä. Nyt siis siirtopäivä tulee olemaan 6.Luge-päivä. Mielestäni Luget pitäisi aloittaa päivää aiemmin. Miten muilla on eran/beReadyn tulos on muuttanut keltarauhasen aloitusta?
 
Tosi kiinnostavaa tämä mitä kirjoitatte kohdun/epigenetiikan vaikutuksesta! Olisiko kellään linkkiä näihin tutkimuksiin?
Tässä pari linkkiä aiheeseen. @Florie 🙂







 
Viimeksi muokattu:
@Florie Mukava kuulla, että polyypin poistolla voisi olla "scratching"-vaikutus. Olin kuullut aiemmin että era-testillä voisi olla sellainen vaikutus. Mulla on vihdoinkin tulossa ens viikon tiistainan alkion siirto. Luin toisesta ketjusta, että sun raskaus on sujunu hyvin ja sait ultrasta positiivisia uutisia. Mahtava juttu, paljon onnea
Kiitos! ❤ Mä tiesin kanssa tosta era-vaikutuksesta ja kun harmittelin lääkärille sen menettämistä polyypin takia, hän tosiaan sanoi että käytännössä sama homma.

Ihanaa että siellä homma etenee, peukut on tiukasti pystyssä!
 

Yhteistyössä