Tosiaan näin on, mutta kuinka suurella prosentilla Suomen kansalaisista tuo toteutuu.Jos on biokompostori ja jatkokomposti+ulkohyyskä sekä puulämmiteiset uunit, joista tuhka niin lannoitteet tulee kuin itsestään.
Tosiaan näin on, mutta kuinka suurella prosentilla Suomen kansalaisista tuo toteutuu.Jos on biokompostori ja jatkokomposti+ulkohyyskä sekä puulämmiteiset uunit, joista tuhka niin lannoitteet tulee kuin itsestään.
Meillä järjestelmä ollut käytössä jo 10 vuotta ja toimii hyvin. On sisäwct mutta ulkohyyskä rakennettiin ja on käytössä varsinkin kevät-kesä ja syksyllä. Biojäte päätyy "pikkuystäville" eli mikrobeille käsittelyyn ja lopuksi peltoon tai kasvihuoneeseen.Tosiaan näin on, mutta kuinka suurella prosentilla Suomen kansalaisista tuo toteutuu.
No mutta pohjois-koreassahan tämä ihmisten ulosteiden käyttö pelloilla toimiikin erittäin hyvin. Ihmiset on loisia täynnäJos on biokompostori ja jatkokomposti+ulkohyyskä sekä puulämmiteiset uunit, joista tuhka niin lannoitteet tulee kuin itsestään.
Kyllähän maa-artisokan istutus varmasti onnistui. Sitä nyt ei saa kuolemaan millään atomipommia tehottomammalla.Meillä järjestelmä ollut käytössä jo 10 vuotta ja toimii hyvin. On sisäwct mutta ulkohyyskä rakennettiin ja on käytössä varsinkin kevät-kesä ja syksyllä. Biojäte päätyy "pikkuystäville" eli mikrobeille käsittelyyn ja lopuksi peltoon tai kasvihuoneeseen.
Puhdas puutuhka on hyvä kalkinlähde peltoon ja marjapesaille.
Ekologinen elämäntapa vaatii vähän viitseliäisyyttä ja mielenkiintoa mutta on palkitsevaa. Jännityksellä odotan kevättä ja sitä kuinka maa-artisokan istutus onnistui.
Ihminen viljeli silloin lähes kaiken itse. ihmisiä oli vähemmän. Taudit, nälkä ja sodat pitivät ihmiskunnan kasvua kurissa 1800- luvulle asti.
Vasta tämä toisen maailmansodan jälkeinen kaupungistuminen pakotti repimään maasta enemmän irti, mitä se noin luonnostaan olisi kasvanut.
Niimpä. Muuten olis kaikki hyvin, mutta lehmät on pierineet liikaa.Äläs nyt innostu. Varsinkin lehmät on jo muutenkin piereksineet koko universumin tärviölle.
Kahvi onkin hyvä esimerkki kotimaisesta ruuasta.Kahvipaketin hintakin noussut jo 5 euroon. Siis nämä tavalliset Kultakatriinat ym. Kahvi oli ainoita syötäviä/juotavia, joiden hinta pysynyt edes jotenkin entisellään, mutta nyt jopa se kallistui prosentuaalisesti hurjasti.
Puan kannattaa maalta ostaa vanha maatalo ja kasvattaa itse ruokansa.
Olen huomannut saman.Kyllähän maa-artisokan istutus varmasti onnistui. Sitä nyt ei saa kuolemaan millään atomipommia tehottomammalla.
Kyllähän maa-artisokan istutus varmasti onnistui. Sitä nyt ei saa kuolemaan millään atomipommia tehottomammalla.
Olen huomannut saman.
Lisäksi luomupersiljaa ja tilliäMilläs meinaat kasvatella...?
Nostan ne syksyllä. Viimeksi kun jätin maa- artisokat maahan talven yli, ne oli aika näivettyneen näköisiä keväällä... Nyt jätin maahan vään juurakkoa ja pieniä paloja kasvista, jos se vaikka alkaisi taas keväällä kasvaa.Hei mitä te teette nille? Nostatte syksyllä vai jätätte sijoilleen? Ku mä kyllä onnistuin tappamaan omani joskus kauan sitten. *huokaus*
Hyvin tuo näyttää kasvavan mut miten sen sais kukkimaan?Kahvi onkin hyvä esimerkki kotimaisesta ruuasta.
Nostan ne syksyllä. Viimeksi kun jätin maa- artisokat maahan talven yli, ne oli aika näivettyneen näköisiä keväällä... Nyt jätin maahan vään juurakkoa ja pieniä paloja kasvista, jos se vaikka alkaisi taas keväällä kasvaa.
Meille tuli kyseinen kasvi emännän tarhurikouluaikana, kanta on lähtöisin jostakin Lohjan seudulta.Hei mitä te teette nille? Nostatte syksyllä vai jätätte sijoilleen? Ku mä kyllä onnistuin tappamaan omani joskus kauan sitten. *huokaus*
Onhan se. mutta eipä tarvi ihmetellä, minulta tuli vuosi sitten joulun alla paikallisessa sittarissa eräs neropatti kyselemään, mistäpäin mahtaa löytyä kotimaista riisiä. Vinkkasin hiukan epämääräosesti, ehkä hiukan Kiinan suuntaan ja snoin, että eiköhän sitä tuoltapäin löydy.Kahvi onkin hyvä esimerkki kotimaisesta ruuasta.
Sain mukulat nyt syksyllä kun ystävä nosti niitä maasta ja jakoi uusiin. Olen siis istuttanut syyskuussa ja keväällä pitäisi nousta kukat ja sitten syksymmällä satoa maasta.Hei mitä te teette nille? Nostatte syksyllä vai jätätte sijoilleen? Ku mä kyllä onnistuin tappamaan omani joskus kauan sitten. *huokaus*
Meillä artisokka kukkii kyllä vasta lokakuulla, jonka jälkeen vasta kannattaa aloittaa korjuu.Sain mukulat nyt syksyllä kun ystävä nosti niitä maasta ja jakoi uusiin. Olen siis istuttanut syyskuussa ja keväällä pitäisi nousta kukat ja sitten syksymmällä satoa maasta.
no kuinkas ison alan arvelit lannoittaa tuolla. tämä asiahan kolahtaa enemmän nyt pelkän viljankasvattajan niskaan, kuin esim. sellaisen, jolla on siihen karjaa lisäksi. koska paskaa syntyy tooosi paljonJos on biokompostori ja jatkokomposti+ulkohyyskä sekä puulämmiteiset uunit, joista tuhka niin lannoitteet tulee kuin itsestään.
Meillä artisokka kukkii kyllä vasta lokakuulla, jonka jälkeen vasta kannattaa aloittaa korjuu.
En ole koskaan kuullutkaan keväällä kukkivasta artisokasta.
no kuinkas ison alan arvelit lannoittaa tuolla. tämä asiahan kolahtaa enemmän nyt pelkän viljankasvattajan niskaan, kuin esim. sellaisen, jolla on siihen karjaa lisäksi. koska paskaa syntyy tooosi paljon
kaikki ruohosilpulla. Kastemadoille lannoitteita kaiken. Tuhkaa voi myös käyttää loppukesästä kun silppua ei enää silloin käytetä. Koskaan en ole ostanut keinolannoitettq.Mikään noista ei tuota satoa kovinkaan pitkään lannoittamatta.
Luomukvinoa korvaa riisin!Onhan se. mutta eipä tarvi ihmetellä, minulta tuli vuosi sitten joulun alla paikallisessa sittarissa eräs neropatti kyselemään, mistäpäin mahtaa löytyä kotimaista riisiä. Vinkkasin hiukan epämääräosesti, ehkä hiukan Kiinan suuntaan ja snoin, että eiköhän sitä tuoltapäin löydy.
naapuri lopetti juuri, kun ei sillä luomulla saanut edes omalle karjalle tarpeeksi ruokaa. ehkä tämä toimii jollain tavalla pelkille viljanviljeliöille, kun siitähän saa myydessä paremman hinnan ja sitten tuetkin on isommatPitää kentis ryhtyä toimimaan kuten luomuviljelijä. Viljelykierto ja typensitojakasveja.
Tietenkään siten ei tuoteta yhtä edulisesti mutta eipä vehnäjauopussi nykyäänkään luomuna hirmusti maksa. Sillä rahalla, mikä nyt menee hävikkinä roskikseen, ostaisi yksi jos toinenkin pelkkää luomua ja silti taitaisi jäädä rahapussiin kokonaisuudessa ekstraa.