Oi niitä aikoja -ketju

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 149094
  • Ensimmäinen viesti
Netistä löytyi vaikka mitä ladattavaa, mutta jos äippä tuli kotiin kesken latauksen, iski hätä! Perheissä saattoi olla vain yksi kone.

Ellun kanssa hämmästelen koska meille eka tietokone tuli silloin kun mun toisiksi nuorin lapsi oli syntynyt.

Lapsuudessa oli VHS-kasetit. Joillain jopa Betat sitä ennen. Mummolaankin hankittiin Televisio suunnilleen silloin ku mä menin kouluun.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Ellun kanssa hämmästelen koska meille eka tietokone tuli silloin kun mun toisiksi nuorin lapsi oli syntynyt.

Lapsuudessa oli VHS-kasetit. Joillain jopa Betat sitä ennen. Mummolaankin hankittiin Televisio suunnilleen silloin ku mä menin kouluun.
Meille tuli eka tietsikka vuosituhannen vaihteessa. Eikä varmaan olisi tullut silloinkaan, ellei MTK olisi kantanut huolta jäsenistönsä kartallapysymisestä. Samoihin aikoihin näet avautui mahdollisuus hoitaa suhteita EUhun sähköisesti.
 
Mutta mikä on luultavasti kaikille yhteistä? Koulussa piti yrittää saada ääntä nokkahuilusta, yleensä huonolla menestyksellä.

Hieno soitin sille joka osaa - vaatii näemmä pitkähkön harjoittelun.
 
cd levyt tuli 90-luvulla ja olivat todella herkkiä naarmuuntumaan.
Mä haaveilin kannettavasta soittimesta, mutta enpäs sitten saanukkaan kun pattereilla toimivan seinäkellon...siis joululahjaksi, vaikka kyllä muuta lupailtiin :cautious:
Lerput olivat 1980-luvulla. Ysärillä olivat korput eli ne kovamuoviset, joita varmaan ajattelet.
Kyllä itse asiassa sekä cd-levyt että korput olivat käytössä jo 80-luvulla. Ainakin meillä.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Kyllä itse asiassa sekä cd-levyt että korput olivat käytössä jo 80-luvulla. Ainakin meillä.
Amigassa oli korput. Windows 95 oli ensimmäinen käyttöjärjestelmä, jonka asensin CD-romilta. Windows 3.11 tuli vielä kasana korppuja. Mustamäen torilta Tallinnasta rahdattiin kyllä piraatti-CD:tä jo ysärin alussa. Musiikista en ole koskaan ollut kiinnostunut, niin en muista oliko meillä CD-soitinta jo aikaisemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Johonkin tasohyppelypeliin tartti rivin diskettejä, lerppuja? asennukseen! Oli helpottava, kun tekniikka kehittyi ja tartti enää vaan pari kappaletta cd-levyjä. Juu, älkää naurako, en muista välttämättä nimityksiä oikeen näille..
Commodore 64:ssä oli lerppuasema, se oli edistyksellistä. Ja kasettiasema. Kopsattiin yhdeltä kaverilta peli kasetilla ja ihmeteltiin, kun sen lataus ei tuntunut loppuvan koskaan. Jossain vaiheessa ruvettiin sitten pelaamaan. Ihmeteltiin, kun joka kerta se toimi vähän eri lailla. Jälkeenpäin tajuttiin, että se toimivuus riippui siitä miten pitkälle oltiin sitä kasetilta ladattu :LOL: Joskus se oli mennyt loppuun saakka, kun kasettiversioissa oli jutut kahteen kertaan peräkkäin jonkin varmistuksen vuoksi. Ei oltu ymmärretty miten paljon hitaampi se kasettisysteemi oli lerppuihin verrattuna.

Lerppuja pystyi käyttämään molemmilta puolin, kun leikkasi kolon toisen puolen reunaan ja tunkemalla levyn toisin päin sisään. Teippaamalla umpeen sen sai kirjoitussuojattua.

Radiosta tuli lähetyksiä, minkä pystyi äänittämään tietokoneella käytettäväksi, sellaista vinku ininää. Ja oli lehtiä, mistä pystyi kirjoittamaan itse koneelle pelikoodin. Sitten sai tarkistaa, millä data-rivillä oli joku kirjoitusvirhe, kun kaikki ei toiminutkaan oikein. Koodirivien virheistä tuli yleensä virheilmoitus, joten se oli helpompi löytää.
 

Yhteistyössä