Pelko suhteen katkeamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelokas

Vieras
Olen 28-vuotias nainen ja aloitin joitakin kuukausia sitten seurustelun oltuani sitä ennen yli kaksi vuotta sinkkuna.

Suhteessa on kaikki hyvin. Meillä on hauskaa yhdessä. Ymmärrämme ja kannustamme toisiamme, meillä on samanlaiset arvot ja samoja kiinnostuksenkohteita.

Mutta minua on alkanut vaivata hirvittävä irrationaalinen pelko siitä, että suhde menee pilalle. Olen seurustellut elämässäni muutamia kertoja aiemminkin. Kaikki suhteet ovat päättyneet hyvin julmilla tavoilla, ja olen tullut täydellisesti petetyksi, mitätöidyksi ja alistetuksi. Esimerkiksi edellinen poikaystäväni päätti yli neljä vuotta kestäneen suhteen netissä ja aloitti välittömästi uuden suhteen erään kaverini kanssa. Sittemmin paljastui, että mies oli tehnyt myös muita ikäviä tekoja, joita jouduin selvittelemään vielä kuukausien ajan. Minut on myös aiemmin jätetty tekstiviestillä, menty kihloihin uuden kanssa alle kuukausi eromme jälkeen jne. Kun tähän vielä lisää sen, ettei luottamukseni ihmisiin ole ollut kovin korkealla aiemminkaan koulukiusaamisen ja toisen vanhempani alkoholismin vuoksi, on ollut välillä hyvin rankkaa. Olen kylläkin käynyt menneisyydestäni puhumassa terapeutin kanssa.

Olen huomannut alkaneeni tarkkailla miestä yhdessä olessamme. En siis tarkoita sitä että laittaisin hänet jatkuvasti vakuuttelemaan rakkauttaan ja sitoutumistaan, mutta olen huomannut ylitulkitsevani hänen käytöstään. Jos hän sanoo tai tekee asioita eri tavalla kuin yleensä tms. niin jokin hälytyssignaali alkaa heti soida sisälläni. Olen myös huomannut miettiväni elämäntilanteitamme, ja laativani "entä jos"-tyylisiä skenaarioita. Esimerkiksi hän on hakemassa opiskelupaikkaa, ja olen alkanut miettiä, että entä jos hän tapaa koulussa jonkun uuden jne. En siis pysty nauttimaan suhteesta tämän huolehtimisen ja stressaamisen vuoksi. Vaikka mikään hänen käytöksessään ei vihjaa siihen että hän olisi jotenkin kevyellä mielellä liikkeellä.

Tämä on todella raskasta, enkä halua torpedoida suhdetta. Haluaisin päästä tästä pelosta ja ajatuksista eroon. Tilannetta jotenkin korostaa se, että olin siinä pisteessä, että kovasti toivoin suhdetta pitkän sinkkuajan jälkeen. Lähipiirissäni kaikki seurustelevat tai ovat naimisissa, ja olin tähän asti ainoita sinkkuja. Minä ja ystäväpiirini alamme olla siinä iässä, että ihmiset perustavat perheitä tai alkavat ylipäätään suhtautua parisuhteisiinsa vakavammin. Ehkä taustalla on myös jonkinlainen pelko yksinjäämisestä, ja siitä, että "jään hyllylle" kun kaikki ystäväni muuttavat yhteen, menevät naimisiin tai hankkivat lapsia.

Mutta miten päästä tästä pelosta eroon?

Elämä on riskejä, muta ilman riskejä ei ole elämää.
Koeta nauttia suhteesta nyt, mutta mieti valmiiksi ja tee selväksi itsellesi että jos suhde loppuu sinä jatkat elämää. Mieti myös itseksesi sitä rajaa mikä teko on tarpeeksi paha, jotta sinä lähdet suhteesta ja jatkat elämää. Tämän rajan voit tuoda julkikin, jos tilanne joskus sitä vaatii, mutta pidä siitä kiinni. Sinun elämäsi on sinulle se tärkein, ei suhde, niin mukavaa kuin se voi ollakin.

Pitkiin parisuhteisiin kyllä kuuluu ylä- ja alamäkiä. Ne 30 vuotta yhdessä olleet sopuisat parit tuskin ovat sitä olleet toisilleen aina, ovat vain selvitelleet asiat ja päättäneet sitoutua toisiinsa ja antaa anteeksi... Sitä rajaa miettiessä sekin kannattaa muistaa.

Olette vielä nuoria, kun puhut koulusta tai opiskelupaikan hakemisesta. Sinun kannattaa jatkaa sitä terapiaa, ei tuollainen käytös ole normaalia. Normaalilla itseluottamuksella varustettu nuori nainen ajattelee, että no, jos poikakaveri lähtee kävelemään, niin saa etsiä parempaa tyttöystävää. Sinulla on selkeä itsetunto-ongelma, johon olet jumittunut. Apua hakemaan siitä - mielenterveystoimistoon.

Pelokas,

Just näitä neuvoja älä noudata!!!!
Älä mieti tai jossittele, äläkä spekuloi. Elä ja nauti tästä hetkestä.

Kyllä minäkin pidän tärkeänä ajatusta, että jos tää suhde loppuu, niin mun elämä jatkuu. Että mä en jää tyhjän päälle vaikka joku suhde katkeaisikin. Emmehän kuitenkaan voi tietää katkeaako tämä suhde ollenkaan lähivuosinakaan ja wiltsujohannan neuvo pelokkaalle on totta sekin, että elä ja nauti tästä nyt!- Erilaisia näkökulmia ja puolia samaan asiaan. Pelokas, onnea!

Viimeksi muokattu:
Olette vielä nuoria, kun puhut koulusta tai opiskelupaikan hakemisesta. Sinun kannattaa jatkaa sitä terapiaa, ei tuollainen käytös ole normaalia. Normaalilla itseluottamuksella varustettu nuori nainen ajattelee, että no, jos poikakaveri lähtee kävelemään, niin saa etsiä parempaa tyttöystävää. Sinulla on selkeä itsetunto-ongelma, johon olet jumittunut. Apua hakemaan siitä - mielenterveystoimistoon.

Ei asiat aina ole näin yksinkertaisia, että tällaisesta tarvitsis lähtee ammatti auttajalta apua hakemaan. Kyllä tuon ymmärtää, että jos ihmisen elämässä on ollut kiusaamista ym. mistä nimim. Pelokas kirjoitti, niin ennen kuin suhde oikein vakiintuu ja voi alkaa luottaa toiseen, on epävarma. Sorry, hirveen huonosti nyt saan sanottavani esille, mutta kai ymmärrätte.

Viimeksi muokattu:
"Suhteessa on kaikki hyvin. Meillä on hauskaa yhdessä. Ymmärrämme ja kannustamme toisiamme, meillä on samanlaiset arvot ja samoja kiinnostuksenkohteita."

Oletko sinä valmis kestämään tämän hyvän tilanteen? Elämän sietämättömän keveyden?
Anna itsellesi lupa nauttia täysillä siitä, mitä teillä on.

Mitä itse ajattelet, onko hän juuri se mies, jonka kanssa saattaisit vakiintua? Haluaisitko hänen kanssaan lapsia joskus tulevaisuudessa? Ehkä jonain päivänä hieman epäröit pelottavaa uutta tulevaisuutta. Ehkä mieskin jonain ohikiitävänä hetkenä epäröi. HÄn kuitenkin on kanssasi, tutustuu sinuun lisää. Ongelmia teidän suhteessanne ei tunnu olevan, jo s sinä uskallat luottaa. Anna elämän kantaa. Keskity nauttimaan siitä.

Ei asiat aina ole näin yksinkertaisia, että tällaisesta tarvitsis lähtee ammatti auttajalta apua hakemaan. Kyllä tuon ymmärtää, että jos ihmisen elämässä on ollut kiusaamista ym. mistä nimim. Pelokas kirjoitti, niin ennen kuin suhde oikein vakiintuu ja voi alkaa luottaa toiseen, on epävarma. Sorry, hirveen huonosti nyt saan sanottavani esille, mutta kai ymmärrätte.

No milloin sitä ammattiapua sitten haetaan..?

Viimeksi muokattu:
Minusta tuntuu tämän miehen kanssa ihan erilaiselta kuin muiden. Vielä kertaakaan ei ole tullut eteen sellaista tilannetta, että miehessä olisi jotain sellaista jota en hyväksyisi, mutta jonka kuitenkin päätän painaa villaisella. Usein tällaiset asiat kuitenkin jäävät kaihertamaan. Tarkoitan tällaisilla asioilla joitain tapoja toimia tai ajatusmalleja. Esimerkiksi yhdellä entisistä poikaystävistäni oli tapana hoitaa raha-asiansa hyvin leväperäisesti, mitä katsoin pitkään läpi sormien ajatellen, että kun hän on nuori, niin kyllä se siitä. Kuitenkin hänelle tuli myöhemmin hyvin suuria ongelmia tämän asian vuoksi, ja huomasin itsekin olevani niissä tahtomattani osallisena välillisesti.
Tämän miehen kanssa kaikki asiat elintavoista rahankäyttöön ja tulevaisuuden haaveisiin istuvat hyvin yksiin omieni kanssa. Ei ole mitään mitä tarvitsisi "sietää". Päinvastoin: löydän hänestä koko ajan uusia hienoja puolia.

Omat vanhempani ovat olleet naimisissa yli 30 vuotta siitä huolimatta, että toisella on ollut ongelmia alkoholin kanssa. Nyt asiat ovat kuitenkin viime vuosina menneet paljon paremmiksi, kun toinen on päättänyt laittaa juomiselleen stopin. Raitis vanhempani ajatteli kaikkea sitä mitä he toisilleen merkitsevät, ja sitä mitä ovat yhdessä kokeneet, eikä halunnut luopua siitä taistelematta. Onneksi alkoholismin kanssa kamppaileva vanhempani tajusi kaiken arvon, ja hänen onnistui lopettaa tuhoava käytöksensä.
Itsekin haluaisin suhteen, jossa toiseen sitouduttaisiin niin, että oltaisiin valmiita tekemään paljon suhteen eteen, eikä ajateltaisi esimerkiksi alkuhuuman tasoittumisen merkitsevän suhteen alamäkeä. Lähipiirissäni on tällaisia pariskuntia, eri ikäisiä. Yksi on esim. kolmenkympin kieppeillä, yhteiseloa takana lähes 10 v., ovat "yrittäneet" erota monta kertaa, mutta palanneet aina yhteen, ja tajunneet että niin on paras. Vaikka toisella heistä on ollut todella raskasta välillä, he ovat pysyneet yhdessä. Ja heistä näkee, että vaatisi jotain hyvin hyvin suurta ja raskasta, jos heidät haluaisi kammeta erilleen. Usein mietin mitkä ovat ne asiat, joista tällaiset pariskunnat syntyvät.

Tiedostan sen, että pitäisi nauttia tilanteesta. Mutta mietin mielessäni koko ajan, että "nauti nyt, nämä ovat niitä aikoja joita muistelet sitten kun kaikki on pielessä". En haluaisi ajatella niin! Usein olen kuullut sanonnan "sitä saa mitä tilaa", ja pelkään että tällä negatiivisimpaan mahdolliseen lopputulokseen varautuvalla ajatusmallillani petaan vain itselleni huonoa.

Mies ei ole enää ihan parikymppinen, ja hakee opiskelemaan hieman keskimääräistä vanhempana. Itse olen miestä hieman vanhempi.

Kai sä ymmärrät, että olet aikuistumassa? Ihminen aikuistuu siinä 28 vuoden tienoilla. Noi aiemmat suhteet on niitä nuoruuden suhteita jolloin kumpikin osapuoli on ollut henkisesti vielä epäkypsä.

Yksi perustava asia pitää aina muistaa, että toista ihmistä ei voi omistaa. Kyseessä on kahden aikuisen tasa-arvoisen ihmisen välinen parisuhde ei omistussuhde. Kannattaa tarkoin miettiä onko kyseessä muodostuva läheisriippuvuus, johtuen asiasta X. Mitä tiukemmalle kiristät nyörejäsi partneriisi sitä varmimmin työnnät häntä itsestäsi pois.
Avoimmuus, luottamus, rehellisyys, keskustelu, toisen kunnioittaminen ja huomioiminen puolin&toisin, joustot, minun sijalle sinä, rakkaus .... siinä joitakin hyvän parisuhteen rakennuselementtejä.
Sinuna keskustelisin partnerisi kanssa näistä ongelmista, joista nyt kirjoitit tänne. Avokkisi ei ole ajatustenlukija eikä voi tietää mikä mieltäsi kulloinkin painaa ja miksi toimit kuten toimit.

itselläni on lapsuudenystävä. Olemme tunteneet nyt 54 vuotta. Ystäväni murehtii vielä 57 vuotiaanakin kaikesta. Siis ihan kaikesta. Sellainen hän on ollut koko ikänsä ja sellaisena tulee ilmeisesti kuolemaan.

Ystäväni ollut yhden ja saman miehen kanssa aviossa jo 35 vuotta. Mies oli hyvännäköinen nuorena ja on vieläkin. Ystäväni oli tosi nätti ja solakka nuorena. Kaunis hymy joka valaisi huoneen, silloin kun ystäväni huolehtimiseltaan ehti hymyilemään. Heillä on kolme lasta, nyt jo 3 lastenlastakin.
Ylipainoa ystävälläni on tällä hetkellä jotain 50 kiloa. Koko ikänsä on valittanut miten ruma ja mitätön hän on. miten hän ei osaa mitään. Ollut koko ajan epävarma itsestään ja avioliitostaan.
Jostain syystä mies on pysynyt ystäväni rinnalla koko ajan eikä näytä kyllästymisen eikä tympeentymisen merkkejä. Käsittääkseni heillä on erittäin hyvä ja tasavertainen parisuhde.

Itse olen ajatellut, että ystäväni on haaskannut elämänsä murehtimiseen. Puuskahtanut joskus omalle miehelleni, että tollanen sairas huolehtiminen on tosi rasittavaa, ystävältäni jää monta kokemusta kokematta ylivarovaisuuden takia.

Mutta sitten taas olen todennut, että ehkä tuo sitten on se ystäväni osa tässä maailmassa. Pitää jarruja koko ajan päällä kaikessa. Ehkä hän hillitsee meitä muitakin ja muuttaa omalta osaltaan maailman pyörän pyörimistä turvallisempaan suuntaan.

Enpän muuta neuvoa osaa antaa kuin, että joko hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet, murehdit joka ikistä juttua yötä päivää tai muutut.

itselläni on lapsuudenystävä. Olemme tunteneet nyt 54 vuotta. Ystäväni murehtii vielä 57 vuotiaanakin kaikesta. Siis ihan kaikesta. Sellainen hän on ollut koko ikänsä ja sellaisena tulee ilmeisesti kuolemaan.

Ystäväni ollut yhden ja saman miehen kanssa aviossa jo 35 vuotta. Mies oli hyvännäköinen nuorena ja on vieläkin. Ystäväni oli tosi nätti ja solakka nuorena. Kaunis hymy joka valaisi huoneen, silloin kun ystäväni huolehtimiseltaan ehti hymyilemään. Heillä on kolme lasta, nyt jo 3 lastenlastakin.
Ylipainoa ystävälläni on tällä hetkellä jotain 50 kiloa. Koko ikänsä on valittanut miten ruma ja mitätön hän on. miten hän ei osaa mitään. Ollut koko ajan epävarma itsestään ja avioliitostaan.
Jostain syystä mies on pysynyt ystäväni rinnalla koko ajan eikä näytä kyllästymisen eikä tympeentymisen merkkejä. Käsittääkseni heillä on erittäin hyvä ja tasavertainen parisuhde.

Itse olen ajatellut, että ystäväni on haaskannut elämänsä murehtimiseen. Puuskahtanut joskus omalle miehelleni, että tollanen sairas huolehtiminen on tosi rasittavaa, ystävältäni jää monta kokemusta kokematta ylivarovaisuuden takia.

Mutta sitten taas olen todennut, että ehkä tuo sitten on se ystäväni osa tässä maailmassa. Pitää jarruja koko ajan päällä kaikessa. Ehkä hän hillitsee meitä muitakin ja muuttaa omalta osaltaan maailman pyörän pyörimistä turvallisempaan suuntaan.

Enpän muuta neuvoa osaa antaa kuin, että joko hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet, murehdit joka ikistä juttua yötä päivää tai muutut.

Ai, sinä olet ollut ystävä- varmasti et ole enää. Kiva kun kerroit tämänkin.

Viimeksi muokattu:
kuinka niin?
Olen ainakin tuhat kertaa sanonut ystävälleni mitä mieltä olen hänen turhasta murehtimisestaan.
Kyllä hän tietää minun mielipiteeni erittäin hyvin, ja on itsekin samaa mieltä, että 99% hänen murehtimisistaan on täysin turhia.

Meidän ystävyytemme kestää hänen murehtimiset ja minun suoraan sanomiset.

No onhan aloittelijalla ollut tässä rankkaa, ymmärrettävää miksi tuntemukset on tuommoisia. Koita kuitenkin pitää itsesi kurissa, ja älä anna suhteen kärsiä tästä. Koska jos muutut vainoharjaiseksi ja mustasukkaiseksi, niin sitten se suhde meneekin pilalle ja jäät taas yksin. Tsemppiä!