Kiltteydestä ym lasten palkitsemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyjä

Vieras
Tämä kuuluisi varmasti vanhemmuuspalstalle mutta siellä on niin hiljaista, että laitan tämän tänne.

Eli mitä mieltä olette yleisellä tasolla siitä, että kotitöistä/hyvistä koenumeroista ym "kiltteydestä" palkitaan pienin rahasummin lasta? Olen tilanteessa eräässä roolissa, missä on 2 lasta, joista toinen on ns. kympin tyttö joka saa näitä pikku rahoja jatkuvasti kouluaikaan ja hän saa ostella kaikkea kivaa itselleen kun taas sisko ei ole yhtä "kunnollinen" mutta suree sitä kun toinen ostaa kaikkea kivaa ja itse ei saa kuin välttämättömän, kun on toki sen itse aiheuttanut. Ja näin kesäisin tämä toinen on ahkera tekemään kotitöitä, toinen laiskempi.

En ole itse näiden lasten äiti. Mikä tällaisessa tilanteessa olisi oikeus, mikä kohtuus? Jos sille "huonommalle" lapselle aletaan jakaa rahaa samoin, se olisi huutava vääryys sille kympin tytölle? Menee motivaatio kaikkeen rehelliseen yrittämiseen ja ahkeruuteen jo lapsena jos sanat ja sopimukset on tehty rikottaviksi. Toisaalta tää nykytilanne taas on surkea 11-vuotiaalle tytölle kun toinen, 3v vanhempi ostaa kaikkea kivaa (ja leuhkii niillä nuoremmalleen tietysti).

Itse saatiin aina lapsena hyvistä numeroista pieni rahasumma eikä mitään ongelmia ollut mutta toisaalta oltiin aika samaa koulumenestystasoa. Eikä ennen kulutettu siten kuten tänä päivänä!

Entä millä selittää lapsille se, että toisen kummit tuovat kalliita lahjoja ja usein, toisen taas eivät juuri koskaan mitään. Tämäkin vielä niin päin että tämä kympin tyttö omaa juuri ne varakkaat lapsettomat kummit, joten....

Viikko tai kuukausiraha on se, millä taskurahaa annetaan. Kotitöiden palkitseminen erikseen on mielestäni outoa, miksi hitossa kakaroille pitää antaa rahaa kotitöitä, heidän pitäisi tehdä niitä osana arkea. Kummijuttuun en osaa ottaa kantaa, mielestäni kummit ei ole mitään lahja-automaatteja, toivottavasti tuo lahjaton saa kummeiltaan jotain muuta kuin materiaa, jota sitten myöhemmässä elämässään kykenee hyödyntämään.

Viikko tai kuukausiraha on se, millä taskurahaa annetaan. Kotitöiden palkitseminen erikseen on mielestäni outoa, miksi hitossa kakaroille pitää antaa rahaa kotitöitä, heidän pitäisi tehdä niitä osana arkea. Kummijuttuun en osaa ottaa kantaa, mielestäni kummit ei ole mitään lahja-automaatteja, toivottavasti tuo lahjaton saa kummeiltaan jotain muuta kuin materiaa, jota sitten myöhemmässä elämässään kykenee hyödyntämään.

Voimme toivoa tätä, mutta tiedän kyllä tapauksia joissa lapsi saa kummeiltaan hyvää sekä rahallisessa että seurallisessa että jopa kristillisessä muodossa (mikä on harvinaista). Toisaalta tiedän myös kummeja joilta ei tule kummilapselle hyvä jos myöhästynyttä Tiimarin joulukorttia. Oli vähän ilkeästi minusta vihjattu, että ne "rahallisesti anteliaammat" kummit olisivat automaattisesti jotenkin muuten poissaolevampia ja ei-kiinnostuneita kummilapsensa elämästä. Toki näitäkin on.

Kärjistettynä voin itse sanoa että lapsettomat (oli se sitten tahatonta tai tahallista lapsettomuutta) kummit ovat huomioivampia kaikin puolin. Tekevät jopa monesti testamentteja kummilapselleen! Vievät huvipuistoihin, Hop loppeihin sun muihin ja ottavat mielellään hoivaan viikonloppuna jotta vanhemmat pääsevät vaikkapa teatteriin. Ehkä se on ymmärrettävää, "lapselliset" kummit ovat luonnollisesti niin omien lastensa pauloissa, että kummilapsi voi jäädä vähemmälle, etenkin jos on joku veljenpoika, mikä voi olla velvollisuuskin kun on kummiksi pyydetty; ei ole kehdattu kieltäytyä vaikka veikkaa ei näkyisi mailla halmeilla kuin jouluna ja äitienpäivänä. Luo siinä sitten läheinen suhde kummilapseen...

Tällaisen havainnon olen tehnyt pienellä otannallani. Omat kummini olivat "lapsellisia", synttärinä ja jouluna tuli pieni muistaminen, mutta ei mitään huvipuistoihin tai yökyliin tms menoja ollut koskaan. Asuivat vanhempieni kanssa samalla paikkakunnalla, en tiedä miksi he eivät koskaan keksineet minulle mitään kivaa... Yritän toimia oman kummilapseni kanssa toisin.

Mielestäni lapsia tulisi kannustaa ja palkita kotitöistä sekä hyvästä koulumenestyksestä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä;11494339:
Tämä kuuluisi varmasti vanhemmuuspalstalle mutta siellä on niin hiljaista, että laitan tämän tänne.

Eli mitä mieltä olette yleisellä tasolla siitä, että kotitöistä/hyvistä koenumeroista ym "kiltteydestä" palkitaan pienin rahasummin lasta?

Työstä maksetaan "palkka", ei siitä miten koulussa pärjätään. On eri asia sitten kun valmistutaan, saadaan ammatti tai oppiarvo, silloin voi palkita rahalla. Koenumeroista ei pitäisi palkita eikä vastavasti menestymättömyydestä rangaista eli olla antamatta rahaa. Se eriarvoistaa perheen lapset. Jokainen ei kykene hyviin suorituksiin siitä huolimatta vaikka kuinka olisi ahkera ja tekisi läksyt tunnollisesti.

Vanhaan hyvään aikaan sai viikkorahan JOS teki sovitut kotityöt. Kyllä siinä oppi rahan arvon tuntemaan ja sen ettei sitä ilmaiseksi mistään tule.

meilllä on 4 lasta.
Meidän perheessä ei hirveästi näitä sinä sait enemmän vertailuja tehdä, ei aikuisten kesken eikä lasten kesken.

Kaikki lapset ovat omanlaisiaan. Vanhin on hyvä urheilussa, tokaksi nuorin taas on matemaattinen nero. Nuorimmainen on erittäin sosiaalinen pyryharakka kun taas tokaksi vanhin on lukutoukka ja koti"hiiri".

Jokainen lapsemme on yksilö ja jokaisessa heistä on hyviä ja huonoja piirteitä. Yksilöinä me heitä myös kohdellaan.

Esim. meidän urheilijapojasta ei ole kympin matemaatikoksi (todistuksessa 6) eikä matikan taitajasta tule huippu-urheilijaa vaikka heitä kuinka lahjottaisiin parantuneista suorituksista.

Aikuisten tehtävä on luoda perheeseen sellainen palkitsemisjärjestelmä, että perheen kaikki jäsenet kokevat onnistuvansa ja olevansa muiden silmissä yhtä hyviä kuin toinen.

Meillä annetaan lapsille ikävuosiin sidottua viikkorahaa. Viikkorahaa saa vaikka olisi kuinka tuhma. Meillä myös me vanhemmat, isä ja äiti, saavat viikkorahaa.
Viikkorahan lapsi ja aikuinen saa käyttää lähes mihin itse haluaa. Viikkorahakäytäntö alkaa heti kun lapsi tajuaa, että hei mikä rahanjako nyt on menossa.

Meillä joutuu jokainen perheenjäsen tekemään kotitöitä riippumatta siitä kiinnostiko vai ei eikä kotitöistä palkita. Kun opitaan kävelemään, opitaan heti pikkuhiljaa laittamaan oma ruokalautanen ja lasi astianpesukoneeseen, opitaan tekemään ruokaa yhdessä, siivotaan lelut joka ikinen ilta ennen nukkumaan menoa pois lattioilta, pistetään likaiset vaatteet likapyykkikoriin jo siinä vaiheessa kun ne riisutaan päältä, roskis viedään kun mennään ulos jne.. Ei meillä tarvitse lapsia kotitöihin edes kauheasti käskyttää. Homma toimii omalla painollaan, rutiinit pyörii päivästä toiseen automaattisesti. Niinhän sitä sanotaan, että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.

Meillä ei ole koskaan palkittu koulumenestyksestä eikä urheilusuorituksista. Koulusta saa stipendejä, urheilusta saa parhaan pelaajan tunnustuksia jne. Ne ovat meidän lapsille arvokkaampia kuin mitä meidän vanhempien antamat ykköseurot olisi.

Meillä lapset ovat oppineet pienestä pitäen sen, että vanhempien puhe riittää ja aikuisia totellaan. Emme siis uhkaile viikkorahan menetyksellä, emme nurkkaan laittamisella tms. Eipä ole tullut tarvetta muuttaa käytäntöä.

Mitä kummeihin tulee, niin itse olen ollut aika huono kummi näin aikuisen silmin katsottuna.
En muista omien lasteni, en edes omaa syntymäpäivää, muistan vielä vähemmän kummilasteni synttäreitä. Sen vuoksi olen ottanut tavakseni soittaa kerran kuukaudessa kummilapselleni. Nyt kun kummipoika on jo yli 10 vuotias puhelut voivat kestää pitkäänkin. Se on se meidän juttu. Hän asuu yli 500 km päässä. Lahjat annan yleensä sitten kun nähdään. Siinä voi olla keskikesällä samassa kuormassa joulu- ja syntymäpäivälahja. Kun nähdään, käydään hyvin usein kaksisteen kalassa. Eipä tuo ole valittanut koskaan kummitädin huonomuistisuudesta vaan iloisena poikana näyttää kalapaikkojaan, virveleitään, fillariaan sun muita härpäkkeitään kummitädilleen. Antamieni lahjojen arvo on muutaman kympin luokkaa/lahja.

Omat lapseni ovat olleet kummiensa luona yökylässä ja kummit ovat vieneet mm. leffaan silloin tällöin. Mutta ehkä se nyt vaan on helpompaa kun asutaan kaikki alle 10km päässä toisistamme ja hoidetaan toinen toistemme lapsia tarvittaessa.

Minusta apn tilanteessa aikuiset menettelevät väärin kun palkitsevat vain sitä joka osaa kaiken hyvin. Pitäisi huomata myös se, missä nuorempi on hyvä, mitä nuorempi osaa paremmin kuin tämä vanhempi tyttö.

meilllä on 4 lasta.
Meidän perheessä ei hirveästi näitä sinä sait enemmän vertailuja tehdä, ei aikuisten kesken eikä lasten kesken.
................

Minusta apn tilanteessa aikuiset menettelevät väärin kun palkitsevat vain sitä joka osaa kaiken hyvin. Pitäisi huomata myös se, missä nuorempi on hyvä, mitä nuorempi osaa paremmin kuin tämä vanhempi tyttö.

Hyviä ajatuksia ja kuulostatte harmoniselta perheeltä, oli mukava lukea tekstisi. Olette osanneet kasvattaa taitavasti lapset.

Kaikilla ei näin tasaista kuitenkaan ole. Okei, olen "äitipuolikandidaattina" omassa tilanteessani. Itsellä ei ole lapsia joten olen tosi jäävi puuttumaan toisten lasten kasvatukseen. Kuitenkin mieheni lapset ovat läheisiä minulle ja vietän paljon aikaa heidän kanssaan. Joskus vaan on surku katsella sitä "huonompaa" lasta kun toinen leveilee ostoksillaan ym. En tiedä tuleeko tästä yhtikäs mitään. Voiko lapseton "uusioäiti" kasvattaa toisen lapsia? Jos kuitenkin jonain päivänä asutaan vaikka samaa hushollia niin luulisi äitipuolellakin olevan oikeuksia - puhutaan kuitenkin hänenkin kodistaan ja vapaa-ajastaan? Puuttuuko sitten lapset ja heidän äitinsä jos "uusioäiti määrää"...? Vaikeita asioita, vaikeita....

Viimeksi muokattu:
minusta jokainen aikuinen voi ja jokaisen pitää kasvattaa lapsia.

Kasvattaminen on minun mielestäni eri asia kuin määräileminen.
Kun omaa hyvän maalaisjärjen ja halun olla tasapuolinen ja kun on vielä empatiakykyä, niin kyllä niillä pärjää pitkälle.

Minä olen tätä mieltä..
Se mitä sinun kattosi alla tapahtuu, kuuluu sinulle.
Se mitä tyttöjen äidin kotona tapahtuu kuuluu äidin vastuulle.
Se mitä miesystäväsi katon alla tapahtuu, kuuluu miesystäväsi vastuulle.

Minä sinuna hakisin molemmista tytöistä heidän hyvät puolensa esiin ja kehuisin/palkitsisin niistä. Samalla ohjailisin heidän isäänsä huomaamaan kummankin lapsen vahvuudet ja ohjaamaan lasten käytöstä toisiaan kohtaan, niin että siellä ei tulisi enää näitä... minä olen parempi kuin sinä...lällätyksiä esiin.
Isomman pitää jo 13 vuotiaana tajuta, että nuoremmasta ei ole mukavaa olla aina kaikessa häntä itseään huonompi.

Lapsi saa toki iloita ostamistaan jutuista ja palkinnoistaan, mutta ei lapsi saa "leveillä" nuoremmalleen, että.. katso mitä minä sain, sinä et saanutkaan mitään...

On isän, kaikkien aikuisten, tehtävä kitkeä epäasiallinen käytös pois isommasta sisaruksesta ja saada hänet näkemään miten pahalta nuoremmasta tuntuu.

Kaikkien aikuisten tehtävä on kannustaa nuorempaa lasta yrittämään parhaansa ja palkita hänet siitä yrittämisestä samalla tapaa kuin isompaakin kannustetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä;11494339:
Eli mitä mieltä olette yleisellä tasolla siitä, että kotitöistä/hyvistä koenumeroista ym "kiltteydestä" palkitaan pienin rahasummin lasta?

Minusta lapsille ei tarvitse maksaa kotitöiden tekemisestä, vaan lasten pitäisi oppia tekemään ne itsestäänselvänä osana kodin arkea, johon jokaisen siellä asuvan täytyy osallistua. Eihän aikuisillekaan kukaan maksa siitä, että he tekevät kotitöitä. Myöskään hyvistä koenumeroista ei tarvitse palkita rahalla, sillä se vain alleviivaa niiden huonommin koulussa menestyvien sisarusten "epäonnistumista".

Minusta lapsille ei tarvitse maksaa kotitöiden tekemisestä, vaan lasten pitäisi oppia tekemään ne itsestäänselvänä osana kodin arkea, johon jokaisen siellä asuvan täytyy osallistua. Eihän aikuisillekaan kukaan maksa siitä, että he tekevät kotitöitä. Myöskään hyvistä koenumeroista ei tarvitse palkita rahalla, sillä se vain alleviivaa niiden huonommin koulussa menestyvien sisarusten "epäonnistumista".

Kyllähän sitä monesti luvattomilla teillä ollut aviomieskin laitetaan rangaistukseksi viikon ajaksi imuroimaan, niin on vieraissa käynnit sillä kuitattu. Plus ehkä joutuu vielä ostamaan k-marketista sen Pirkka reilun kaupan ruusukimpun joka maksaa bauttiarallaa 5 euroa, voi olla tarjouksessa vähempikin.

Sen nähnyt.

Lapset kylläkin eri asia.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja näsäviisastusta;11495696:
Kyllähän sitä monesti luvattomilla teillä ollut aviomieskin laitetaan rangaistukseksi viikon ajaksi imuroimaan, niin on vieraissa käynnit sillä kuitattu. Plus ehkä joutuu vielä ostamaan k-marketista sen Pirkka reilun kaupan ruusukimpun joka maksaa bauttiarallaa 5 euroa, voi olla tarjouksessa vähempikin.

Sen nähnyt.

Lapset kylläkin eri asia.
Vieraissa käynnissä on? Siinähän ukot hyvveä hyvvyyttää seästää ommoa ellie ja näenpä se kestää pitempää ku ei kulu liikoa....käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Väenö;11495729:
Vieraissa käynnissä on? Siinähän ukot hyvveä hyvvyyttää seästää ommoa ellie ja näenpä se kestää pitempää ku ei kulu liikoa....käytössä.

Halvat on pelimerkit noissa perheissä. Kun ukko laittaa 500 -1000 egeä huoriin niin pirkka ruusuilla siitä selviää. Niinkö Väenö ..

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä;11495799:
Halvat on pelimerkit noissa perheissä. Kun ukko laittaa 500 -1000 egeä huoriin niin pirkka ruusuilla siitä selviää. Niinkö Väenö ..
Maksanu piparista, enkä ymmärrä, että jotkut maksavat. Vielä hullumpaa on vaimoa lahjoa, jos kappealta polulta on haerahtunu. Onnellisenta tietysti oesi jos kotona voesi hoetoa nämä seksiasietki.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä;11495799:

Eikä tarvita edes mitään satojen tai tonnien h** naisia vaan ihan tavallinen pubiruusu siitä lähiö pubista kelpaa kyllä. Tulee paljon halvemmaksikin: pari keppanaa tarjoamalla saat jo sänkyseuraa ja narahtamalla siitä sitten joutuu kylläkin imuroimaan viikon ajan. Ja kuuntelemaan tietysti nalkutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Väenö;11495810:
Maksanu piparista, enkä ymmärrä, että jotkut maksavat. Vielä hullumpaa on vaimoa lahjoa, jos kappealta polulta on haerahtunu. Onnellisenta tietysti oesi jos kotona voesi hoetoa nämä seksiasietki.

Totta kai olisi parempi jos kotona hoideltaisi nämä hommat mutta aina se ei mene niin. Silloin tarvii tosiaan kustantaa sille pubiruusulle ne keskarit sekä omalle muijalle ne ruusut, eli alta 15 egen tuosta selviää. Ellei kalsarit repeä imuroidessa kun kumartelee. Siitä tulee joku parin egen lisäkustannus.