Miehen juominen liiallista ja aiheuttaa ongelmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joku vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pyri saamaan mies vaihtamaan kannabikseen. Täysi-ikäiselle se on täysin haitaton päihde, joten edut alkoholiin verrattuna ovat huomattavat. Yhtä vahva se ei ole, mutta sopii arki-iltoihin paremmin korvaamaan alkoholi.

Viime viikonlopunkin aikana, josta aiemmin kerroin, sanoin miehelle kahdesti siitä, että voisi mennä oma-aloitteisesti lääkäriin lääkitystä hakemaan. Se korjaisi ongelman, mies raitistuisi ja parisuhde pelastuisi.

Ne jotka suosittelivat eroa, eivät ole saaneet minua vielä vakuuttuneeksi siitä, että vaikeuksien pakeneminen olisi oikea vaihtoehto ja tässä perusteluita: miehen ja minun välillä on tunteita laajassa skaalassa.

Meistä kirjoittaneista moni on sen oppinut kipeimmän kautta, että toista ei voi muuttaa. Toista ei voi myöskään pakottaa lopettamaan juomista eikä hakemaan siihen lääkitystä. Ja tunteita sitä on, kymmenen vuoden "taistelusta" huolimatta, edelleen minullakin.

Kirjoituksistasi saa sen kuvan, että miehen juominen häiritsee suuresti sinua ja elämäänne, mutta et halua erota, sillä enemmän kuin miehesi juominen, sinua häiritsee ajatus siitä, että olisit eronnut. Sinun mukaasi "joka toinen suomalaismies on samanlainen alkoholisti", "Usassa on niin paljon muuta mitä voi tehdä, ei tarvitse välttämättä parisuhdetta lainkaan" ja "Sehän tässä juuri rajottaakin elämää, kun on suurin osa vuodesta jotain muuta vuodenaikaa kuin kesää. Tämä Doktor pillin kotimaa Usa taas on niin monipuolinen, että siellä voi valita asuinpaikan vaikka sillä perusteella, että missä lämpötiloissa haluaa vuotensa viettää. Niin tuhansien järvien, mutta onko täällä Suomenlahden kokoisia järviä, kuten Usassa. Siellä on muuten sitten jokia ja kanjoneita korvaamassa järvien vähäisyyttä".

Kukaan ei myöskään voi suositella toiselle eroa, voi vain kertoa omista kokemuksistaan ja kommentoida sen perusteella, mitä toinen - tässä tapauksessa siis sinä, ap - itsestään kirjoittaa. On hyvä, jos tuskasi purkautuu tänne kirjoittamalla, mutta ilmeisesti kaikkien omat kokemukset ja sinulle annetut ajatukset ovat "vääriä", sellaisia, joita ei voi tai joita ei ole järkeä tai edes mahdollista ajatella tai toteuttaa. Ratkaisu on täysin sinun ja miehesi. Muista kuitenkin edelleen, että toista ei voi pakottaa muuttumaan. Itse voit toki hyväksyä miehesi 80 viikkoannoksen juomatahdin ja muuttuneen luonteen. Sekin on mahdollista, että mies haluaa lopettaa juomisensa ja hakeutuu hoitoon, kyllähän tuollaistakin tapahtuu.

Viimeksi muokattu:
Maanantain vastaisena yönä juovuksissa oleva mies sai unissaan jotain sätkyjä ja jotenkin enemmän epilepsialta vaikuttivat kuin liskojen yöltä.

Eilen mies töpötteli juovuksissa kävellessään.

Viime viikonlopunkin aikana, josta aiemmin kerroin, sanoin miehelle kahdesti siitä, että voisi mennä oma-aloitteisesti lääkäriin lääkitystä hakemaan. Se korjaisi ongelman, mies raitistuisi ja parisuhde pelastuisi.

Ne jotka suosittelivat eroa, eivät ole saaneet minua vielä vakuuttuneeksi siitä, että vaikeuksien pakeneminen olisi oikea vaihtoehto ja tässä perusteluita: miehen ja minun välillä on tunteita laajassa skaalassa.

Et taida käsittää, jotta alkoholistin paras ja suurin rakkaus on siinä pullossa. Et sitäkään, jotta miehesi aivosoluista hyvin suuri osa on jo tuhoutunut, eikä koskaan enää uusiudu. Se muuttaa ihmisen luonteen, hän ei ole entisensä. Alkoholin aiheuttamat tuhot tyhmentävät, hidastavat aivotoimintaa ja käsityskykyä, muuttavat käytöstä. Tärkeäksi jää vain aineen saamisen varmistaminen. Sinä olet nyt miehellesi se varmin tae siitä.

Ärtyneisyys selvin päin johtuu vieroitusoireista ja siitä, jotta joka solu huutaa alkoholia. Sen tarve menee yli kaiken muun.
Kertomasi sätkyttelyt olivat viinakramppeja ja töpöttelevä kävely oire katkokävelystä, joka taitaa olla miehlläsi kohta aina. Se merkitsee hyvin pitkälle mennyttä alkoholismia ja aivotoiminnan häiriötä. Kyse on siis hyvin vaikea-asteisesta alkoholismista. Näitä ennenaikaisia vanhuksia näkee sairaalassa odottamassa dementiaosastolle pääsyä.

Torjut hyvin pontevasti itseltäsi näitä tosiasioita. Olet ilmeisen valmis hoitamaan miestäsi edelleen, sillä hänestä saat itsestäsi riippuvaisen lapsen. Se on tulevaisuutesi. Riittää siis, kun laitat pulloon viinaa maidon sijaan.

Viimeksi muokattu:
Kovasti kannustatte eroamaan, kukaan ei ota huomioon sitä, että joka toinen suomalaismies on samanlainen alkoholisti.
Mitä väliä sillä on, vaikka olisikin (enkä usko, että alkoholismi nyt ihan noin yleistä on)? Eivät ne muut miehet ole teidän liitossanne, vain te kaksi. Eikä yhdestä eroaminen tarkoita, että heti pitäisi ottaa riesaksi toinen samanlainen, yksinkin pystyy olemaan.

Tai pitäisi oikeastaan sanoa kolme, koska alkoholi on kaikesta päättäen miehelle tärkeämpi kuin mikään muu. Hän ei muutu, vaikka kuinka pyytäisit ja rukoilisit. Jos haluat mielenrauhaa itsellesi, jätät miehen ja alat elää omaa itsenäistä elämää.

Ero ei ole koskaan helppo, varsinkaan jos yhdessä on oltu vuosikymmeniä, mutta mieti, onko parempi, että mies pilaa teidän molempien elämän vai että hän pilaa vain oman elämänsä? Ajatus yksin elämisestä ilmeisesti kammottaa sinua enemmän kuin nykyisen, myös epätyydyttävän, elämän jatkaminen.

On alkoholisteja, jotka ovat raitistuneet vasta, kun puoliso on lähtenyt. Puoliso omalla toiminnallaan tavallaan mahdollistaa juomisen jatkumisen - enkä sano tätä mitenkään syyttääkseni, totean vain faktan. Kun toinen huolehtii siitä, että pöydässä on ruokaa ja laskut maksettu, juoppo voi rauhassa jatkaa elämistä kuin pellossa. Hänen ei tarvitse ottaa itsestään aikuisen vastuuta, kun toinen hoitaa ja paapoo.

Tältä kannalta katsottuna ero voisi olla paras ratkaisu myös miehellesi.

Viimeksi muokattu:
Tämähän on ihan selvä homma. Mies on ap:n "harrastus", jota ilman hän ei osaa kuvitella elävänsä. Silloinhan pitäisi ihan oikeasti miettiä mitä ITSE elämältä haluaa! Nyt kaikki päivät ja illat täyttyvät siitä että hoivaa miestä. Samalla hän voi tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi, sillä mieshän on se Paha ja Ongelmainen.

Tästä lähtökohdasta on helppo ymmärtää, miksi ap kammoaa sitä että hän olisikin itsenäinen yksilö, joka joutuu itse miettimään mitä illat tekee, miten aikansa viettää. Ja millainen ihan oikeasti itsekään on, kun ei voi enää verrata itseään juoppoon äijään jonka rinnalla on helppo loistaa.

Kaikki tuo marmatus onkin sitten vain sitä oman pinnan kiillottelua, kuinka MINÄ kyllä haluaisin normaalin parisuhteen ja normaalin elämän, mutta kun MINÄ en sentään halua hylätä miestä, MINÄ olen niin hyvä ihminen että uhraan oman elämäni toisen alkoholismille. Jos ei marmattaisi, niin kukaan ei ehkä hoksaisi kuinka suurenmoisen uhrautuvainen pyhimys ap on!

Doktor pillin sanomiset ei sovi Suomeen eikä suomalaisiin. Usassa on niin paljon muuta mitä voi tehdä, ei tarvitse välttämättä parisuhdetta lainkaan. Siellä voi vaikka ostaa halvan auton ja ajella halvoilla bensoilla ja löytyy halpoja hostelleja ja motelleja ja ihan omasta maasta löytyy rantalomakohteita, jos vaan jaksaa ajaa.

Tämä viesti on hupaisa - jopa hauska. Niin huvittava, että koko aloitus tuntuu feikiltä.

Katumainokset vilkkuvat:
"Oletko kyllästynyt alkoholisoituviin puolisoihin? Muuta USA:an! Et tarvi parisuhdetta ollenkaan!"

Viimeksi muokattu:
Vieläkö tohtorisarja pyörii telkussa? Oprah ja Dr. Phil ovat tehneet pitkän päivätyön hyvinvoinnin eteen.

Suosittelen puolestani lukemaan kirjoja. Niistä saa parhaiten avun itselleen.

Kyllä Suomessakin voi elää ilman parisuhdetta. Ei tarvitse hommata vanhaa auton rotiskaa ja ajella ympäriinsä.

Kyllä aivosolut uusiutuvat. Ei pidä laukoa totuuksia, joista ei ole faktatietoa.

Mitä tällä lauseella tarkoitat, ""Doktor Pilli""?

Tarkoitan sitä, että aivotutkimus menee lujaa vauhtia eteenpäin.
Jos kaivaa uusinta tietoa aivojen uusioutumisesta, ei toivo ole menetetty.

Maailmassa on paljon riippuvuuksia. Nyt kohistaan sokeririippuvuudesta.

En jaksa pidempään nettiroikkumista. Olo on erittäin väsynyt, sillä luin viime yönä kirjaa toisella kotimaisella. Kirjan päähenkilö on kuin minä. Harvoin sattuu käsiini kirja, josta tulee tunne, että lukee tarinaa kuin itsestään. Naisen edesmennyt mies oli monen mielestä hankala tyyppi.
Varsinainen gubbe. Mutta älä kysy mikä kirja on kyseessä. Dr. Pilli enkä on lukenut kirjan, jos on käännetty englanniksi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Dr. Pilli";11427591]Tarkoitan sitä, että aivotutkimus menee lujaa vauhtia eteenpäin.
Jos kaivaa uusinta tietoa aivojen uusioutumisesta, ei toivo ole menetetty.

Maailmassa on paljon riippuvuuksia. Nyt kohistaan sokeririippuvuudesta.

En jaksa pidempään nettiroikkumista. Olo on erittäin väsynyt, sillä luin viime yönä kirjaa toisella kotimaisella. Kirjan päähenkilö on kuin minä. Harvoin sattuu käsiini kirja, josta tulee tunne, että lukee tarinaa kuin itsestään. Naisen edesmennyt mies oli monen mielestä hankala tyyppi.
Varsinainen gubbe. Mutta älä kysy mikä kirja on kyseessä. Dr. Pilli enkä on lukenut kirjan, jos on käännetty englanniksi.[/QUOTE]

Kiitän selvennyksestä, alepatäti.

Naureskelin äsken kävellessäni käytävällä. Joku oli jättänyt pöydälle avonaisen alepa-kassin.
Uteliaana kurkkasin sisälle. Siellä oli liikuntavarusteet.

Joten vain pieni osa alepassa asioivista on pullan mussuttajia.

Tsemppiä päihderiippuvaisten läheisille. Iloitsen, että mäkikotka on saanut työtarjouksen olympiakisoista.

Sehän tässä juuri rajottaakin elämää, kun on suurin osa vuodesta jotain muuta vuodenaikaa kuin kesää. Tämä Doktor pillin kotimaa Usa taas on niin monipuolinen, että siellä voi valita asuinpaikan vaikka sillä perusteella, että missä lämpötiloissa haluaa vuotensa viettää.

Niin tuhansien järvien, mutta onko täällä Suomenlahden kokoisia järviä, kuten Usassa. Siellä on muuten sitten jokia ja kanjoneita korvaamassa järvien vähäisyyttä.

Kuten aiemmin kirjoitin, tekosyitä. Talvihan on täynnä harrastemahdollisuuksia -retkiluistelu, hiihto, kirjastot, museot, teatterit, näyttelyt, luennot...
Muuta sinne ihanaan usaan. Mieleeni tulee joku mexikaani joka haaveilee paremmasta elämästä rajan toisella puolella. Heille se onkin ehkä parempaa, kuin kotimaassaan, mutta ettei suomessa keksi vaihtoehtoja ja että syy yhdessäolon jatkumiseen on se, ettei olla usassa! Huh!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämäntyö;11427500:
Tämähän on ihan selvä homma. Mies on ap:n "harrastus", jota ilman hän ei osaa kuvitella elävänsä. Silloinhan pitäisi ihan oikeasti miettiä mitä ITSE elämältä haluaa! Nyt kaikki päivät ja illat täyttyvät siitä että hoivaa miestä. Samalla hän voi tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi, sillä mieshän on se Paha ja Ongelmainen.

Tästä lähtökohdasta on helppo ymmärtää, miksi ap kammoaa sitä että hän olisikin itsenäinen yksilö, joka joutuu itse miettimään mitä illat tekee, miten aikansa viettää. Ja millainen ihan oikeasti itsekään on, kun ei voi enää verrata itseään juoppoon äijään jonka rinnalla on helppo loistaa.

Huoh, aloitustekstissä kyllä kerroin, että kaikkea on kokeiltu, myös asumuseroa.

Tämä viesti on hupaisa - jopa hauska. Niin huvittava, että koko aloitus tuntuu feikiltä.

Katumainokset vilkkuvat:
"Oletko kyllästynyt alkoholisoituviin puolisoihin? Muuta USA:an! Et tarvi parisuhdetta ollenkaan!"

Ei se ollut huvittava, eikä hauska. Ne oli minun tuntemuksiani, eikä niille saa nauraa. Olen kovasti kärsinyt elämässäni, enkä todellakaan mikään egoisti niinkuin täällä sinun lisäksi yksi toinenkin kirjottelee.

Kyynisyytesi ja ilkeytesi, Wiltsu, on aika järkyttävää minusta. On minulla itsetunnon rippeetkin kuitenkin jäljellä.

Viimeksi muokattu:
Pyri saamaan mies vaihtamaan kannabikseen. Täysi-ikäiselle se on täysin haitaton päihde, joten edut alkoholiin verrattuna ovat huomattavat. Yhtä vahva se ei ole, mutta sopii arki-iltoihin paremmin korvaamaan alkoholi.

Ei mikään hyvä vinkki, suosittelemasi kannabis näkyy esim. työnantajan teettämissä verikokeissa 5 viikkoa viimeisen käytön jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Huoh, aloitustekstissä kyllä kerroin, että kaikkea on kokeiltu, myös asumuseroa.

No miksi ihmeessä sitten vielä suostuit muuttamaan miehen kanssa takaisin yhteen!? Jos olet jo kerran kaiken kokeillut, niin sitten varmaan jo ymmärrät että sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

a) Jatkat samaa elämää alkoholistin puolisona ja ymmärrät, että tilanne ei tule koskaan muuttumaan. Lopetat kaiken valittamisen, koska tilanne on täysin sinun itsesi valitsema eikä valittaminen auta yhtään mitään.

b) Muutat itseäsi eli eroat koska mies ei tuosta muutu.

En ymmärrä mitä muuta nyt oikein haet, kai tajuat että alkoholismia ei pysty kukaan ulkopuolinen parantamaan? Et sinä eikä kukaan muukaan. Joko täysin vapaaehtoisesti jäät tilanteeseen tai lähdet siitä. Sinun valintasi.

Viimeksi muokattu:
Ei mikään hyvä vinkki, suosittelemasi kannabis näkyy esim. työnantajan teettämissä verikokeissa 5 viikkoa viimeisen käytön jälkeen.

No ei kai ne testit yllätyksenä tule. Pari viikkoa taukoa tekee puhtaan pulmusen. Mulle ei ainakaan ole tehty yhtään testiä työpaikan puolesta, mutta olen ollut samassa duunipaikassa jo yli 10 vuotta.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämäntyö;11427983:
...sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

a) Jatkat samaa elämää alkoholistin puolisona ja ymmärrät, että tilanne ei tule koskaan muuttumaan. Lopetat kaiken valittamisen, koska tilanne on täysin sinun itsesi valitsema eikä valittaminen auta yhtään mitään.

b) Muutat itseäsi eli eroat koska mies ei tuosta muutu.

Kokeile ensin vaihtoehto
aa) Asetat ehdon puolisollesi: Hän lopettaa alkoholin käytön kokonaan (k-o-k-o-n-a-a-n) tai tienne eroavat lopullisesti (l-o-p-u-l-l-i-s-e-s-t-i).

Kerron yhden omakohtaisen kokemuksen:

Noin vuonna -95 (kauan on aikaa siis...), silloinen avomieheni istutti minut juuri valmistuneen omakotitalomme keittiön pöydän ääreen. Hän sanoi minulle, että mikäli en NYT sano hänelle, että rakastan häntä, hän kävelee tuosta ulko-ovesta ulos eikä tule takaisin enää koskaan.

Hän asetti itselleen rajan sille, miten häntä kohdellaan ja halusi saavuttaa jotain parempaa elämässään (jonka myös saavutti; ihanan vaimon ja kaksi suloista tytärtä).

ja missähän tämä mies nyt on Wiltsu?
Loppuiko rakkaus ihanaan vaimoon ja parempaan elämään, vai miksi sinulla on ties kuin mones mies hänen jälkeensä jo menossa?

Älä viitsi esiintyä besserwisserinä, kun itse et ole pystynyt yhtäkään parisuhdetta pystyssä pitämään.

Yhteistyössä