Olen seurustellut poikakaverini kanssa vuoden ajan. Suhde tuntuu ihan hyvälle. Minulla on takana useampikin huono suhde ja olenkin onnellinen ollut siitä että nykyisen poikakaverini kanssa elely on jotain niin paljon parempaa kuin aiemmissa suhteissani. Yksi ongelma kuitenkin löytyy ja se on alkanut vaivata minua kovasti, nimittäin poikakaverini juominen. Yhtään ainutta viikonloppua tuntemisemme aikana hän ei ole ollut juomatta. Useinmiten hän juo sekä perjantaina että lauantaina, jos vain kunto kestää. Myös jos keskelle viikkoa sattuu yleisiä lomapäiviä, on lähdettävä juomaan. Joskus hän myös ottaa työstä vapaata ja kuinka ollakaan lomaa edeltävänä päivänä on päästävä juomaan. Itse juon ehkä kerran pari kuussa, ei niinkään usein tekisi mieli, mutta jos en ole mukana messissä niin silloin emme näe viikonloppuisin.
Olen yrittänyt hienovarisesti ilmaista poikakaverilleni huoltani hänen juomisestaan, yrittänyt ehdotella jos vaikka viikonloppuisin tehtäisiin jotain muuta yhdessä. Jos vaikka sen yhden viikonlopun voisi olla juomatta, että näkisin ettei alkoholi oli hänelle ongelma. Mutta se todellakin taitaa olla ongelma ja iso sellainen. Olen yrittänyt vakuutella itselleni, että jos tämä on nyt vain sitä nuoruutta, ollaanhan kuitenkin vielä alle kolmekymppisiä. Mutta kyllä tässä on alkanut pelotta miten tulevaisuudessa käy. Sen verran hyvin on hänen kanssaan muuten mennyt, että on tullut mietittyä, jos tämä olisi pysyvämpää. Nyt en enää tiedä, alan pelätä sitä, että rauhoittuuko tuo juominen ikinä, tuleeko elämässä vastaan mitään sellaista mikä menee juomisen edelle, esim mahdolliset tulevat lapset vai onko se lapsiperheenkin elämä sitten sitä, että isi lähtee aina viikonloppuisin viihteelle.
Tarinasi kuulosti niiiiin tutulta, ja huolesi on mielestäni ihan aiheellinen. Minulla on avomies, ja kaksi ihanaa lasta. Mieheni kanssa olemme olleet yhdessä 11 vuotta, johon sisältyy hyvin lyhyt seurustelu ennenkuin aloin odottaa ensimmäistä lastamme. Tuosta ajasta aika moni viikonloppu meni mieheni kaljotellessa. Hän oli juonut myös synnyttämään lähtöä edeltäneenä iltana. Ei paljon, mutta kuitenkin. Ennen lapsen syntymää hän sanoi, että sitten kun vauva on syntynyt, hän "rauhoittaa" juomistaan. No, jos rauhoittamiseksi lasketaan ettei ota määrällisesti niin paljon kuin ennen. Samoin kävi toisen lapsen syntymän jälkeen.
Kerran vanhempi lapsemme, hän oli silloin jo 7v, oli eräänä lauantaipäivänä koulukaverinsa synttäreillä ja minä nuoremman lapsemme kanssa yli tunnin ajomatkan päässä sukulaislapsen synttäreillä. Mieheni lupasi hakea hänet kotiin, ja kyllä hakikin: oli soittanut lapselle ja käskenyt lähteä jo kävelemään kotiin päin, hän tulisi vastaan. Jossain vaiheessa puhelimeni soi, lapsi sieltä soitti ja sanoi että ei pääse vessaan kun isi nukkuu siellä, kuorsaus vain kuulemma kuului. Onneksi lapsella oli jo silloin oma kännykkä, ja onneksi appivanhempani asuvat muutaman kilometrin päässä ja olivat kotona, soitin heille ja pappa kävi hakemassa lapsen mummolaan siksi aikaa kunnes ehtisin ajaa toisilta synttäreiltä kotiin. Kun sinne ehdin, mies vieläkin nukkui pytyllä haisten kuin rankkitynnyri! Kyllä silloin pisti niin vihaksi ettei ikinä! Sen jälkeen mieskin kyllä terästäytyi, vähäksi aikaa.
Tämä nyt oli tapahtuma sieltä ääripäästä ja ainoa kerta kun olen lähtenyt noin pitkään matkaan ilman jompaa kumpaa lasta, ainakaan niin että hänen tarvitsee mennä kotiin jos en itse ole siellä vastassa. Ihan vaan varulta.
Näihin vuosiin on mahtunut "villimpiä" ja rauhallisempia aikoja, mutta aina on alkoholi ollut kuvioissa, enemmän tai vähemmän. Väkivaltainen mies ei ole ikinä kuitenkaan ollut. Ensialkuun hän perusteli juomistaan sillä ettei saa tarpeeksi seksiä. Toki viikolla perhe-elämän arki rokotti yhteistä aikaa. Viikonloppuisin taas mies yleensä joi, joten ei paljon kiinnostanut kaljalta tai viinalta haiseva mies.
Muutaman kerran hän yllätykseksi järjesti lapset perjantaina tai lauantaina mummolaan yökylään, että saisimme olla kahden. Yleensä minä vein heidät sinne, ja kun tulin takaisin kotiin, hän ehdotti että lähtisimme kerrankin yhdessä käymään yksillä. Ellei ollut jo sillä välin livahtanut omille teilleen.
Nykyään hän on yleensä perjantaisin korkannut ensimmäisen kaljansa jo ennen kuin olen tullut töistä. Hän saattaa myös yhtäkkiä hävitä kotoa sanomatta mihin menee. Joskus hän tulee piankin takaisin ja suht ok-kunnossa, mutta joskus tuntikausia myöhemmin todella humalassa ihan muina miehinä: on kuulemma käynyt baarissa laulamassa karaokea. Ja jos hänellä sattuu olemaan vapaapäivä viikolla, niin edellisenä iltana takuuvarmasti on kaljapäkki jääkaapissa tai autotallissa.
Tällaista ei aikaisempina vuosina tapahtunut. Olen tästä maininnut muutamaankin otteeseen hänelle, mutta kuuroille korville tuntuu kaikuvan.
Enää hän ei myöskään vetoa seksin vähyyteen, tekosyinä on milloin mitäkin muuta. Vaikka palkankorotuksen saaminen, hyvin mennyt työkeikka tm. "Sen kunniaksi kun" jne.....
Hän on itsekin sanonut että viina maistuu hänelle turhan hyvin, mutta mitään hän ei tunnu olevan halukas asian suhteen tekemään. Kerran hän kyllä krapuloissaan pyyteli kovasti anteeksi ja sanoi ilmoittautuneensa AA-ryhmään, mutta siitä ei sen koommin maininnut, eli vain valehteli rauhoitellakseen minua.
Monesti hän muille kehuu miten minä ja lapset olemme hänelle tärkeimpiä maailmassa, vaikka minusta alkoholi on jo kyllä ajanut meidän ohi. Nyt ollaankin siinä pisteessä, että minulta alkaa olla kärsivällisyys lopussa, en usko että jaksan enää kauan saman katon alla. Monet ovat kyllä ihmetelleet miten olen näinkin kauan jaksanut.
Tästä tulikin aika pitkä kirjoitus, mutta tällainen on minun tarinani. Mutta niinkuin alussa kirjoitin, olet mielestäni ihan aiheesta huolestunut. Itse ehkä olen ollut vähän liian lepsu tässä asiassa, minä kun olen niitä ihmisiä jotka yrittävät vältellä kaikenlaisia komplikaatioita viimeiseen asti, vaikkakin sitten oman hyvinvoinnin kustannuksella. Mutta tsemppiä sinulle kovasti ja toivottavasti asiasi järjestyvät parhain päin.