Mikä on irstain kokemasi pano.
Rannassa minunkin tapaus sattui. Kauan lähes neljä vuosikymmentä sitten tuolla
Kainuun perukoilla, silloin vielä sähköttömällä seudulla. Siellä oli kylän yhteinen
venevalkama, jossa oli kylän akkojen pyykkiranta.Olin silloin sellainen 17vuotias
koltiainen. Samanikäiset kaverit jo kehua retostelivat jo täyttä päätä omilla naisju-
tuillaan. En tosin ihan kaikkia heidän juttujaan ottanut aivan täydestä.
Naistahan se teki mieli jo minullakin, mutta ei vielä ollut sattunut tilaisuutta.
Sihen aikaan sillä kylällä oli vielä ihmisiä ,nuoriakin jonkin verran. Kerran oikein kuu-
malla ilmalla heinäajan jälkeen päätin lähteä käymään suolle .löytyisikö lakkoja.Jou-
duin menemään järven yli veneellä omaan lakkapaikkaan. Sinä kesänä niitä pitkästä
aikaa jonkin verran olikin.Kävelin veneen luokse rantaan,näin siellä olevan pyykkärin.
Tunsin hänet jo kaukaa erään maatalon emännäksi.Hän huistutti kättään, kuin hänelä
olisi ollut asiaa. Kävelin hänen luokseen, oliko sinulla asiaa minulle? No kun tuo pesu-
koneen rämä teki lakon,voisitko sitä vilkaista? Hän katsoi minua niin anovasti silmiin.
Hän oli tuonut kotoa sinne rantaan sellaisen polttomoottori käyttöisen pesukoneen.
Melkein arvasin mikä siinä on vikana.Hänellä oli mukana joitakin avaimia sekä uusi
sytytystulppa. Vaihdoin uuden tulpan niin muutaman nykäisyn jälkeen moottori läh-
ti käymään.Emäntä siinä ihmettelemään ,kylläpä satuitkin sopivasti rantaan,minne
sinä menet? Ajattelin käydä katsomassa löytyisikö lakkoja. Emäntä oli sellainen 40v
iloinen nainen. Olin kuullut hänestä kaikenlaisia juttuja, että hänet voi selättää
mies kuin mies.Minun ikäkaveritkin vähän puhuivat sellaista. Emännän yllä oli lyhyt
hihaton vanha leninki. Hän oli avojaloin. Mutta remonttimiehen palkka,hän huudah-
ti.Silloin sain äkkiä kuin lisää rohkeutta.No jos saanikein kunnon pusun emännältä,
se riittää. Sen sinä varmasti saat,samalla halasimme jo kiihkeästi.Käteni laskeutui
hänen pakaralle ja siitä leningin alle. Hyvänen aika, eikö hänellä olekaan pikkuhousuja.
Ei tuntunut olevan. Voi ei täällä aah,älä. Mennään tuonne meidän veveeseen. No men-
nään kyllä hänelläkin tekee mieli nuorta kyrpää. Sinä veneen pohjalla sitten nain
naapurin emäntää ensikerran. Hetihän minulla roiskahti emännän sisään.Äkkipoika
mikä äkkipoika. Hän kuiskasi äkkiä: Lähdetäänkö huomenna yhdessä sinne sinun
marjapaikkaan? Lähdetään vaan. Niinhän me tehtiin. Hän tuli vaan omalla veneellään
turvallisuus huomioden. Hänellä oli reppu selässä. Siinä oli eväiden lisäksi myös
viltti. Silläkin oli käyttöä marjareissulla. Kyllä lakkojakin löytyi sankot täyteen.