Koska juoppo sairastuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tampereen Tiltu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hanki enemmän itseäsi kuvaava kuva tai kuva itsestäs. mielipiteesi tulevat riman alta. sori vaan
Yhdyn ihan 100% tämän kirjoittajan näkemykseen. Haluan jatkaa vielä tästä vähän eteenpäin tätä ajatusta: Huomaatteko, että tämä koko keskustelu pyörii sen ympärillä, miten alkoholisti raitistuu, ja mikä on puolison (mahdollistajan?) rooli siinä.

Mielestäni tämä koko ajatusmalli on ihan perseestä. Eli siinähän tavallaan ajatellaan, että sen naisen pitäisi tehdä sen miehen alkoholismille jotain. Eli joko lopettaa välinpitämättömyys / lopettaa hyysääminen /lopettaa mahdollistaminen /lopettaa vastuuttaminen /alkaa vaatia vähemmän /alkaa vaatia enemmän, tai mitä nyt sitten mitäkin, kuppikunnasta riippuen.

Haluaisin kysyä tätä: MIKSI VITUSSA SEN NAISEN PITÄISI OLLA VASTUUSSA SIITÄ, JUOKO SE JUOPPO VAI EI ???

Mielestäni on ihan fakta, että se juoppo juo joka tapauksessa. Syyt löytyy juomiselle aina, jos juoda halutaan. Ja jos ei haluta, niin silti on pakko juoda.

On tosi surullista, että tämäkin keskustelu pyörii sen ympärillä, miten se nainen saisi sen juopon raitistumaan.

Viimeksi muokattu:
Juoppo juo viinanhimoon. Juoppo lopettaa vain omasta tahdostaan, joskus ehkä myös pakon edessä, ja se pakko on yleensä lääkäri, joka lukee madonluvut. Eipä juuri muuten, koettu on. Holistin puolison tehtävä on pitää huolta omasta itsestään ja elämästään, ja lasten elämästä. Se on hänen vastuunsa tässä elämässä. Ainokainen puhuu kyllä täysin totta, ja realismia.

hanki enemmän itseäsi kuvaava kuva tai kuva itsestäs. mielipiteesi tulevat riman alta. sori vaan

En heti edes tajunnut, mitä kuvaa tarkoitat. Viittaat siis ilmeisesti tuohon avatar-kuvaani?
Anteeksi jos se ärsyttää. Myönnän, että en ole oikeasti noin kaunis (esittää 20-luvun mykkäelokuvien tähteä Louise Brooksia) mutta tukka on samanlainen, siksi valitsin tuon.

Onko sulla jotain annettavaa tähän alkoholismikeskusteluun?

Viimeksi muokattu:
Juoppo juo viinanhimoon. Juoppo lopettaa vain omasta tahdostaan, joskus ehkä myös pakon edessä, ja se pakko on yleensä lääkäri, joka lukee madonluvut. Eipä juuri muuten, koettu on. Holistin puolison tehtävä on pitää huolta omasta itsestään ja elämästään, ja lasten elämästä. Se on hänen vastuunsa tässä elämässä. Ainokainen puhuu kyllä täysin totta, ja realismia.
no mutta kukas se siellä kirjoittelee, ainokainenhan se ihan itse.

Viimeksi muokattu:
no mutta kukas se siellä kirjoittelee, ainokainenhan se ihan itse.

Miksi ihmeessä keskustelisin itseni kanssa täällä? Olenko loukannut mielipiteilläni jotenkin, kun piikittelet? Kerro ihan suoraan, mikä mättää.

Mielestäni tämä on hyvä keskustelu. Kernaasti kuulisin mitä mieltä olet (jos siis olet eri mieltä kuin minä) ja miten perustelet itse käsityksesi.

Oletko itse elänyt alkoholistin kanssa? Minä en ole, joten omakohtaista kokemusta ei ole, kuten jo tuolla aiemmin sanoin.
Silti tämä on mielestäni tosi mielenkiintoinen aihe. Ulkopuolisena lukijana huomioni kiinnittyi siihen, että keskustelun konteksti on hyvin vahvasti sen mukainen, mitä nainen tekee/jättää tekemättä, vaikka mieshän on se, jolla se ongelma on. Tämä pisti silmään (alkoholikeskustelussa usein muuten on näin!) ja siksi päätin pistää lusikkani soppaan. Kerro ihmeessä oma kantasi asiaan.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Epäilen:
Mihin sinä tarvitset juovan miehen, mihin tarpeeseen sielussasi, persoonassasi ja historiassasi? Ihminen kun jää huonoihin olosuhteisiin silloin, kun tarvitsee ne itse johonkin omassa elämässään, jonkin asian pakoon, jonkin oivalluksen pakoon, ja varsinkin usein jonkin totutun, rankankin kuvion ja asetelman jatkamiseen, ettei elämä tuntuisi liian oudolta, ettet joutuisi vastuuseen omasta elämästäsi, ettet joutuisi purkamaan jotain, mikä on purkamatta. Onnikin kun on monelle liian pelottava asia, jos se on outoa! Vapaus samoin, esim. vapaus hoitajan roolista, vahvan ihmisen roolista. Miehesi voi juoda, mutta syy siihen, miksi jäät, on omassa persoonassasi ja psyykessäsi. Moni muu ei jäisi, monen ei tarvitsisi! Sinä tarvitset tuon tilanteen jostain syystä, jostain ei hyvästä syystä, vaikket sitä ehkä itse hahmota.

Ja ei, se syy ei ollenkaan luultavasti ole rakkaus mieheen. Ei ainakaan ainoa syy. Sillä jos mies puuttuisi, etsisitkö miettimättä syytä jonkin vastaavan tilanteen, mihin jatkaa pakoa? Mieti, rehellisesti. Etsi se kolo ja asia, mihin tarvitset tämän lajin elämän, niin et enää ehkä tarvitsekaan tämän lajin elämää. Tämän lajin suojamuuria omalta elämältäsi.

Nyt on asunto vuokrattu,ymmärrän tarvitsemani parempaa. Mutta keropa mihin panen suloisen yhteisen koiran? Yksin en jaksa hoitaa ja miehen hoitoon en luota.
JA rakkauden vuoksi olen jäänyt, mutta nyt vaihdan toisen tyylin.Nyt on löydettävä ystäviä.

Yhteistyössä