M
Moon
Vieras
Olen muuttamassa yhteen toisen puoliskoni kanssa hänen omistamaansa asuntoon ja pohdin tässä, että mikä mahtaisi olla paras tapa jakaa kulut? Minä tienaan meistä enemmän. Olen kokopäivätöissä, puoliskollani on tällä hetkellä osa-aikaduuni ja kesäksi siihen tulee tauko; kesällä hän ei siis tienaa mitään ja ei tällöin pysty maksamaan asunnosta aiheutuvia kuluja itse läheskään kokonaan. Syksyllä hän palaa taas osa-aikatöihin. Mikäli minä en asuntoon olisi muuttamassa, ratkaisisi hän asian ottamalla asuntoon alivuokralaisen. Tulevaisuudessa mahdollisesti ostaisin asunnosta puolet ja tuleva avokki olisi halukas myöskin myymään sitten kun asia on meille ajankohtainen, mutta tällä hetkellä sitä ei vielä mietitä, katsotaan nyt ensin miten yhdessä asuminen ylipäänsä toimii. Minä siis tulen maksamaan hänelle asunnosta vuokraa. Olen tähän asti asunut yksin vuokralla. Minkälainen prosenttimäärä tässä tilanteessa mielestänne olisi järkevä vuokrani määräksi? Onko minun kohtuullista vaatia 50-50 kun minä kuitenkin tienaan enemmän, varsinkaan tuolta kesän ajalta kun hän ei tule tienaamaan mitään? Toisaalta taas jos minä maksan selvästi suuremman osan noin yleensä ja kesän aikana jopa 100% hänen lainanlyhennyksestään, niin tuntuu sekin vähän väärältä. Entä korot? Onko mielestänne kohtuullista, että minun osuuteni vaihtelee korkojen mukaan? Sitten on tietenkin vielä juoksevat kulut.
En halua enkä aio yhdessä asuessa todellakaan alkaa nipottamaan ja laskemaan jokaista senttiä tarkalleen, mutta myöskin se tuntuisi väärältä, että hän asuisi asunnossaan välillä lähes tai kokonaan ilmaiseksi. Tokihan tilanne voi myöhemmin kääntyä myös niin, että minä olen työttömänä tai tienaan huomattavasti vähemmän kuin nyt ja hänellä taas on itsellään parempi taloudellinen tilanne.
Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä ja josko jollakin vaikka olisi omakohtaisia kokemuksia vastaavasta tilanteesta!
En halua enkä aio yhdessä asuessa todellakaan alkaa nipottamaan ja laskemaan jokaista senttiä tarkalleen, mutta myöskin se tuntuisi väärältä, että hän asuisi asunnossaan välillä lähes tai kokonaan ilmaiseksi. Tokihan tilanne voi myöhemmin kääntyä myös niin, että minä olen työttömänä tai tienaan huomattavasti vähemmän kuin nyt ja hänellä taas on itsellään parempi taloudellinen tilanne.
Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä ja josko jollakin vaikka olisi omakohtaisia kokemuksia vastaavasta tilanteesta!