ihastuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuatarvitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulle tuli mieleen omat teini-iän ja nuoruudenaikaiset ihastumiset, ne olivat niin ihania ja viattomia juttuja. Nuoret tytöt ihastuvat usein omiin opettajiinsa ja teini-ikäisenä johonkin poikaan, joka on jotenkin niin söpö. Silloin ei ajatella vielä mitään peppuja ja peniksiä.
Monet nuoret naiset ihastuvat laulajiin ja näyttelijöihin ja urheilutähtiin ja heidän kiiltokuvamaiseen olemukseen, sillä miestenkin valokuvia retusoidaan nykyään, tietokone-
tekniikalla voi saada vaikka mitä aikaiseksi. Mutta näiden tähtien elämään kuuluu usein, viina, huumet ja ilotytöt, mitkä eivät olekkaan niin hohdokkaita asioita. Kyllä sitten ne kuuluisat vaaleanpunaiset silmälasit tipahtavat silmiltä, kun tajuaa, minkälaista heidän elämänsä voi olla oikeasti.
Minä itse silloin ihan nuorena katselin jotakin miestä aina huuliin ja silmiin ja kiinnitin huomiota puheääneen ja sitten tapahtui se ihastuminen. Eli avoin katse ja hieman hymyilevät huulet ja miellyttävä ääni, niin sellaiseen minä ihastuin. Mutta sehän on vain se ensivaikutelma minkä jostakin ihmisestä voi saada ja sekin voi olla erilainen riippuen siitä missä jonkun sattuu ensin kerran kohtaamaan. Olin kyllä 20-vuotiaana aika neitseellinen, enkä tiennyt vielä kaikkea mahdollista miesten ja naisten välisiin ihmissuhteisiin ja seksiin liittyviä asioita, ja hyvä oli, etten tiennytkään. Nykyäänhän pitää olla jo 20-vuotiaana kaiken kokenut joka asiassa.

No jos olet noin tyhmä että menet avautumaan miehellesi ihastumisesta joka ei vielä edes ole johtanut mihinkään, niin kärsi ja ota opiksesi. Ei tuollaisia asioita kannata mennä miehelle tunnustamaan! Vai luuletko tosiaan niin että miehesi tulisi sinulle kertomaan jos olisi ihastunut työkaveriinsa? Ei ikimaailmassa, ei tunnustaisi vaikka jäisi rysän päältä kiinni!

Olisit pitänyt ihastuksesi omana tietona, niitä kuule tulee ja menee ja pitkässä parisuhteessa on ihana kiva huomata että onhan niitä muitakin miehiä kuin oma mies.

No jos olet noin tyhmä että menet avautumaan miehellesi ihastumisesta joka ei vielä edes ole johtanut mihinkään, niin kärsi ja ota opiksesi. Ei tuollaisia asioita kannata mennä miehelle tunnustamaan!

Minä tunnustan kumppanilleni vahvat ihastukseni. Mitäpä niitä kätkemään? Ihastuksen tunnustaminen on yksi tapa sanoa rakkaalleni, että olen valinnut sinut. Jos kumppanini ottaisi ihastuksistani nokkiinsa, niin se kertoisi ainoastaan hänen realismin ja suhteellisuudentajun puutteestaan. Pitkiin suhteisiin ulkopuoliset ihastukset nyt vain kuuluvat - molemminpäin.

Kannattaa myös huomioida, että jos haaveilee romanttisesta, tunneherkästä ja emotionaalisesti lahjakkaasta miehestä, joka loihtii arkeen vaaleansinistä pikkukivaa, niin hänenlaisensa myös helposti ihastuu muihin. On ihan tutkittu juttu, että tunteellisesti tiedostavat ihmiset ovat keskimääräistä herkempiä ihastumaan.

Periaatteellinen insinöörijunttura saattaa pystyä elämään suhteessa muita katselematta, mutta silloin suhteen romanttinen puolikin on usein muodollisuuksia.

Vähän realismintajua, hei!

Viimeksi muokattu:
Minä tunnustan kumppanilleni vahvat ihastukseni. Mitäpä niitä kätkemään? Ihastuksen tunnustaminen on yksi tapa sanoa rakkaalleni, että olen valinnut sinut. Jos kumppanini ottaisi ihastuksistani nokkiinsa, niin se kertoisi ainoastaan hänen realismin ja suhteellisuudentajun puutteestaan. Pitkiin suhteisiin ulkopuoliset ihastukset nyt vain kuuluvat - molemminpäin.

Jep. Toisaalta te naimisissa olevat miehet ja miksei naisetkin voisitte peittää sen ihastuksenne siltä ihastuksen kohteelta jos tämä ei ole sitä vastaanottavaista sorttia. On suhteellisen noloa, kun juuri naimisiin mennyt mies pyörii väkkäränä ympärillä ja tuijottaa spanielin silmin. Ja varsinkin kun muut kiinnittää siihen huomiota. Ihastuminen on ihanaa, kevyttä, ei raskaita rakastumisen tunteita, mutta sen pitäminen piilossa siltä kohteelta, tuo sitä elämän suolaa.

Viimeksi muokattu:
Mä olisin kyllä eri mieltä siitä, että kannattaako ihastuksistaan puhua kumppanilleen. Mä pitäisin sitä enemmän sääntönä kuin poikkeuksena, että pitkän suhteen aikana ihastuu muihin. Ja mä arvostan rehellisyyttä parisuhteessa. Olen ollut ihastunut muihin ja olen kertonut sen miehelleni. Kyllä se ihastuminenkin on jo jotain, ei voi sanoa etteikö mitään olisi tapahtunut. Sille on vaan vaikea voida mitään, jos ihastuu niin ihastuu. Jos kuitenkin jättää kertomatta kumppanilleen, jää aivan yksin sen asian kanssa. Ja kun yksinään kelailee asiaa päässään, siitä tulee paljon vaikeampi. Olen huomannut, että kun ihastuksesta kertoo kumppanilleen, se laimenee. Se ei enää ole oma pikku salaisuus.

Harva ihminen varmaan elää ikänsä pitkässä parisuhteessa koskaan keneenkään muuhun ihastumatta. Miksi asiasta pitäisi tehdä kamala tabu? Olemme ihmisiä ja tässä maailmassa on lukuisia kiinnostavia ihmisiä. Uskollisuus on valinta, mutta tunteitaan on vaikea hallita. Ite olen kymmenvuotisen suhteemme aikana ihastunut ainakin neljä tai viisi kertaa ja kiinnostunut ainakin 40 kertaa jostakin toisesta miehestä. Tiedän kuitenkin rakastavani omaa miestäni, joten mitä pikku ihastuksilla on väliä, niitä tulee ja menee.

Jos kuitenkin jättää kertomatta kumppanilleen, jää aivan yksin sen asian kanssa. Ja kun yksinään kelailee asiaa päässään, siitä tulee paljon vaikeampi.

Näin siinä todellakin helposti käy. Ihastuksen varjelu myös helposti johtaa ihastuksen syvenemiseen. Salatussa on kasvuvoimaa.

Toinen asia on se, että ihastuessa käytös muuttuu. Puolison on hyvä ymmärtää, mitä muuttuneen käytöksen taustalla on.

Viimeksi muokattu: