Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Näköjään on eroja lastenneuvoloissa, kuten oli äitiysneuvoloissakin kunnittain. Meillä tosiaan seuraava käynti 7kk ja se on lääkäri. Eikä meillä kyllä ole kysytty onko tämä väli sopiva vaan uusi aika annetaan vaan kysymättä. Mun käskettiin nyt soittaa jos poika ei 6kk kohdalla käänny, ei silloinkaan ylimääräistä käyntiä. Meidän vauvakerhossa on kyllä muitakin 6kk ikäisiä jotka ei käänny, eikä heitä ole pyydetty soittaa neuvolaan (eri täti).

Meillä tuli myös ne rokotukset jo 5kk kohdalla.

Mä aloitin aamupuuron tänään. Poika ol ihmeissään kun ruokaa tuli jo niin aikaisin (ennen syötiin vasta lounas), eikä näköjään kova nälkä ollut kun maitoa oli juotu 2h aikaisemmin.

Upea ilma tulossa, ja lämmin, jee. Nyt pitää ulkoilla paljon.

Meilläkin poika katsoo mielellään telkkaria, mikä vaan ohjelma käy. Nytkin leikkimatolla touhutessaan samalla vilkuilee telkkaria.
Mä kävin eilen pojan kanssa vauvakinossa. Se elokuva ei kyllä yhtään kiinnostanut, kaveri katseli vaan ihmeissään muita lapsia ja äitejä.

meillä oli tänään siis neuvola. ei antanukaan rokotteita.. mie muistin ihan väärin :)
painoa pojalla on nyt 8200g ja pituutta 70cm. keskikäyrällä mennään..

Tosi lämmin ilma joo. mut hirmu vaikee pukee poika kun ei tiedä mikä olis sopiva määrä. ja milloin vois luopua hatusta? tällä hetkellä pojalla on enää kypärämyssy. Tänään pihalla ollessa oli body,housut ja kevättakki+lapaset ja myssy. Tuntu sillti et poika pakahtuu. mut eihän sitä nyt tuosta vähempääkää voi laittaa. kumminki tuulen yms huomioon ottaen.

Sarppa, mulla on ollut pojalla näillä "kesäkeleillä" vain collarihousut, body, sukat ja kesäpipo. Vaunuissa on äitiyspakkauksen toppapussi auki ja poika makaa sen päällä. Muuten kaveri on hikimärkä. Tietysti jos poika "istuu" vaunuissa ja on tuulelle alttiinna olen laittanut myös collegetakin. Mutta näillä varusteilla on menty siis eilen ja tänään kun lämpöä on yli 20C.

Olen jo miettinyt toppapussista luopumista, mutta se on helppo kun sen voi laittaa kiinni jos tuntuu, että pojalla on kylmä ekä tarvitse kesken matkaa alkaa lisää pukemaan.

Meillä on Pinjalla ollut näillä keleillä body, sukkikset, ruskovillan haalari, ruskovillan tosi ohut kypärähattu ja villasukat. Ja manducan kanssa tosiaan ulkoillaan. Villa on siitä hyvä materiaali, että se ei hiosta, mutta pitää lämpimänä. Eilen tosin oltiin ulkona niinkin että Pinjalla oli vain body ja potkarit manducassa (siinä mun lämpö kuitenkin lämmittää jonkin verran), kun mulla on siihen sellanen fleecesuoja (musta, tosi järkevä värivalinta multa) ja sen kanssa tietenkin paahtui. Mutta mä mielummin puen vähän enemmän kun mietin ja stressaan että onkohan sillä nyt liian vähän vaatetta.

Mie taisin eilen pistää aivan liikaa päälle. ei viihtynyt yhtään. mutta tänään oli yli 20 astetta täällä niin laitoin pojalle vaan potkarit ja bodyn. ekana oli kypärämyssy ja ylimääräiset sukat mutta melkein heti otin ne pois. eli ilman hattuakin oltiin. mut mulla oli kuomu pään päällä, muuten täytyy pitää lippistä tms

Nämä helteet on vienyt meidän pojalta viimeisetkin unihiekat silmistä. Voi tätä heräilyä... Poika nukahtaa illalla suht normaalisti, mutta puolen yön jälkeen alkaa heräily, siis herää 5-15min välein, eikä tahdo nukahtaa millään uudestaan vaan herää hetken kuluttua uudestaan. Aamuyöstä sitten nukutaan taas normaalisti kun kämppä viilenee sopivaksi.

Ekoina hellepäivinä poika halusi ja joi vettä aika reilusti, mutta nyt ei enää halua juoda oikein mitään, huomaan että ruokahalukin on vähentynyt. Samahan se on itselläkin ettei kuumalla niin tee mieli ruokaa.

Lellu kuulostaa ihan samanlaiselta noi teidän yöt kun meilläkin oli viikko sit kun nää lämpimät kelit alko. joka yö meni silleen hyvin nukahti siinä klo 20 illalla ja nukkui sinne puolille öin. siitä asti nukkui sit vaan pienissä pätkissä. ja neljän aikaan sit valvoi sängyssää sinne aamukuuteen. Luulen et poikaa valvotti kuumuus ja valosuus.

Nyt yölevotomuudet on ohi onneksi. Yöllä pojalla on vaan vaippa päällä ja peittona pelkkä lakana. ja hyvin nukkuu. klo 19.00-19.30 pistän pojan unille ja herää seur kerran noin aamu 6-7 aikaan :))

meilläkin ruokahalu oli tipotiessää yhdes vaihees mut nyt maistuu jo vähän paremmin!

Meillä on yöt toistaiseksi menneet ihan hyvin, 2-3 syötöllä. Ruokahalu on meidänkin neidillä vähän vähentynyt, mutta ihan ok annoksia syö silti. Vettä Ida juo aika huonosti, pieniä kulauksia vaan.

Me oltiin tänään 6 kk neuvolassa. Kirpun uudet mitat 6,4 kg ja 65,5 cm. Terkan mielestä ei ole syytä huoleen, mutta mua vähän kyllä nyt toi kasvu huolestuttaa, joten saatiin lääkäriaika jo ens kuun alkuun. Lääkäri saa sitten katsoa tota kasvua ja kehitystä (ei käänny vieläkään mahalleen).

Aion nyt lopettaa imettämisen päivisin jos sitten korvikkeella vaikka kasvaisi paremmin. Vaikka eipä tuota maitoa suuria määriä kiinteiden ohella mene. Öisin ajattelin imettää, kun on itselle helpompaa niin. Toisaalta harmittaa vähentää imetystä, kun ei ole mitään takuita, että se auttaa painonnousuun, mutta onhan reilun 6 kk imetyskin ihan hyvä. Toiveena kun tietty on, että noi yösyönnit joskus loppuisivat.

Sarpan poika nukkuu kyllä kadehdittavan hyvin. Ja toivotaan, että Lellun pojallakin unet paranee pian.

Emppu toi 6kk imettäminen on kyl tosi hyvin. ainakin nykypäivänä! itsellä jäi siihen vajaaseen 3kk, tosin olisin voinut enemmän yrittää.
Onko teillä pysytty terveenä kun lapsi saanu noinkin pitkään ravinteikasta äidimaitoa?
Todella pikkuinen kaveri teillä, meillä ollaan jo vähän yli 8kg. Mut kaikki vauvat kehittyy eri tahtiin enkä usko et syytä huoleen on. mut ymmärrä kyllä et itseä huolettaa. miekin pyydän neuvolas aina lääkäri aikaa aijemmin jos joku asia tuntuu et vaivaa.

Huh on kyllä ollu niin totaalisen kuuma jotta. Ihana on kyllä ollu lähtee tonne pihalle kun ei ole sitä puketumis rumbaa vaan pystyy ottaa vaan pojan kainaloon ja menoks :D ainut vaan et kun sais pojan vielä pitämään arskalaseja. välilllä ne pysyy hyvin mut välillä repii koko ajan pois. ne on semmoset lenkillä olevat. en oo siis aina edes pitäny jos tiesän et pelkässä varjossa oleskellaan.

Sarppa, eipä tuo erityisen terve ole ollut, kun on jo 2 kunnon flunssaa sairastanut ja lisäksi taisi olla yksi pieni nuha. Esikoinen sairastui muistaakseni ekan kerran (flunssaan) lähempänä vuoden ikää vasta. En mäkään kauhean huolestunut ole, mutta pistäähän se miettimään, kun Ida on aina se kaikista pienin verrattuna ikätovereihin, vaikka syntyi aika suuripainoisena. Ja kun kuitenkin syö kiinteitäkin ihan hyvin. Että voisiko sitten olla jotain imeytymishäiriötä tms. Toi meijän terkka on sellainen huoleton tyyppi vähän joka asiassa, kun taas esim. mun siskon vauvan terkka on laittamassa aina tutkimuksiin pienestäkin varmuuden vuoksi.

Pakko oli muuten nyt illalla imettää, kun pakkautu tissit niin täyteen. Ärsyttävää tää siirtymäaika ennen ku tissit tottuu, että ei imetetäkään niin usein enää.

Mulla meni toi imetyksen lopetus aika helposti. Lopetin ensin päiväimetykset ja lopulta myös yösyötöt. Parina ekana yönä ei kuitenkaan voinut nukkua vatsallaan kun tissit oli niin täynnä, mutta mun ei onneksi tarvinnut enää tyhjentää erikseen. Mulla oli rinnat aika kipeät reilun viikon imetyksen jälkeen ja vuotoa oli jonkin verran. Nyt mulla on ihanan pienet rinnat, näin pienet ne ei ole olleet vuosiin. Täytyy vielä odotella muutama viikko ennenkun lähden liiviostoksille jos koko tästä vielä kutistuu.

Meidän poika kääntyi äsken ekan kerran selältä vatsalle. Varmaan tämä oli vaan yksittäinen kerta, mutta eiköhän se kohta taidon opi. Harmittaa, etten nähnyt miten se tapahtui. Tähän asti käsi on aina ollut tiellä, jalat on jo olleet pitkän aikaa oikeassa asennossa.

Sarppa, meilläkin yritetään välillä repiä aurinkolaseja pois päästä. Pienempänä antoi niiden olla, mutta nyt haluaisi hieroa silmiä jne ja lasit on tiellä. Mä käytän laseja vaan jos poika on hereillä vaunuissa ja pystyssä asennossa.

heips kaikille!

Meillä on olllu tässä hulinaa, talonmaalaukset ym niin ei oo kerenny kirjottelemaan.

Meille ei kyllä kuulu mitään uutta. ei oo tullu hampaita, ei ryömitä eikä istuta vielä. eikä oo opittu uusia taitoa. höh. mie niin ootan malttamattomana uusia kehitysvaiheita. jospa ne kaikki tulee sit nopeella tempolla. poikahan on kohta jo 7kk et luulis ainakin et hampaat alkais tulla.

Ei meilläkään mitään uutta ihmeellistä. Eilen poika oppi kyllä työntämään itseään mahallaan taaksepäin. Ihmeen nopeasti se nyt tyrkkää itsensä hankaliin paikkoihin. Tänäänkin ihan hetkessä poika oli työntänyt itsensä lipaston alle ja huusi sieltä kun ei päässyt itse pois ja löi päänsä lipaston reunaan. Ja eiköhän se tästä vaan pahene kun oppii eteenpäin ryömimään, apua.

Minä annoin eilen ekan kerran pojalle keitettyä kananmunaa perunan seassa. Löytyihän se ruoka josta poika ei tykkää. Suu ei aukea munalle juuri ollenkaan ja leukaankin tuli punaisia näppyjä, joten unohdetaan muna nyt ainakin muutamaksi kuukaudeksi.

Mä en tiedä mitä pitäisi tehdä meidän todella rauhattomien öiden suhteen. Poika herää monta kertaa yössä (siis 4-8). Luulen, että kaveri näkee unta johon herää kun yleensä huutaa tosi säkahtäneenä herätessään. Joskus pelkkä tutti auttaa, mutta yleensä herää sit puolen tunnin päästä uudelleen. Pelkkä tutittelu ja taputtele ei auta uneen, vaikka olen yrittänyt rauhoittaa. Usein maito auttaa uuteen uneen, joka on n.2-3h (jos hyvin käy). Viime yönäkin poika oli täyshereillä kahden aikaan yli tunnin. Pienempänä unet oli paremmat (sikeämmät) vaikka siiloinkin heräili 2-3 kertaa yössä. Kokeilin mummolassa omaa huonettakin, mutta mitään eroa nukkumisessa ei ollut.

Lellu, onpas kurjaa tollainen heräily. Toivottavasti on vaan joku vaihe, kun oppii liikkumaan. Itsekin kun joudun keskimäärin 4 kertaa yössä heräämään niin käyhän se voimille. Yhden noista herätyksistä aiheuttaa usein esikoinen. Eli ei ne 2-vuotiaanakaan vielä välttämättä nuku kuin unelma :)

En muuten muistanut mainita, että meille tuli vähän ennen 6 kk ikää eka hammas.

Ida on nyt viime päivinä alkanut nauramaan ääneen esikoisen touhuille. Siis ilman, että häntä mitenkään nauratetaan. Ihana <3 Motorisissa taidoissa ei ole edistystä tapahtunut.

Olen nyt sitten päässyt siihen, että imetän enää vain öisin. Muutama päivä siihen meni, että tissit tottui. Ida juo kyllä niin vähän maitoa päivällä, että tuskinpa toi kasvuun vaikuttaa.

Mun piti nyt tulla heti tuulettamaan, kun poika heräsi viime yönä (20.30-07.30 välillä) vain 2 kertaa ja pienen aamumaidon (07.30) jälkeen vetelee vieläkin sikeitä. Toivottavasti tämä ei ollut vain yksi yö, vaan tästä tulisi tapa ja pikkuhiljaa nämäkin herätykset jäisi pois.

Vaikka olenkin itse viimeinen kirjoittaja, piti tulla aktivoimaan ketjua.

Meillä pojan yöunet alkaa pikkuhiljaa rauhoittua. Vieläkin herätään ja syödään 3 kertaa klo 21-9 välillä, mutta minusta se on jo kohtuullista. Maitoa menee koko yönä yhteensä 200ml. En vaan yhtään ymmärrä, miten tuosta yösyönnistä ja heräämisestä päästään eroon. Poika on herätessään tosi levoton ja virkeä, että pelkällä "tassuttelulla" ja tutittelulla uni ei tule millään. Jos pulloa ei tule, alkaa huuto. Taidan rauhassa odottaa, että jos poika oppiessaan kunnolla liikkumaan on myös väsyneempi ja nukkuu paremmin.

Musta on huvittavaa, että vaikka kaikki pojan käteen osuva menee heti suuhun, niin syötäväksi tarkoitettua maissinaksua poika ei suostunut laittamaan suuhun, ei edes maistamaan. Sama juttu oli kun mies antoi pojan käteen palan patonkia imeskeltäväksi, ei laittanut ollenkaan suuhun sitäkään.

Me lähdetään viikonloppuna ekalle etelänmatkalle pojan kanssa. Odotan jo innolla tätä perheen yhteistä lomaa ja tietysti myös aurinkoa ja lämpöä. Vähän tietysti mietityttää, mitä pojalle pitää ottaa mukaan, paljonko ruokaa ja maitoa yms. Minä aion raahata tällä ekalla reissulla kaikki omat ruoat mukana, sitten isompana voin tarjota paikallisia purkkiruokia.

Kuinka usein kylvetätte/suihkuttelette vauvoja?
Meillä käydään vähintään suihkussa näillä lämpimillä ilmoilla lähes jokai ilta. Kaveri rakastaa vettä ja on innoissaan suihkussa ja kylvyssä. Saunassakin ollaan käyty, mutta vain pari minuuttia alalauteella. Saunasta poika ei erityisemmin välitä, istuu vaan ihmeissään sylissä, mutta ei halua heti poiskaan.

Vaikka olenkin itse viimeinen kirjoittaja, piti tulla aktivoimaan ketjua.

Meillä pojan yöunet alkaa pikkuhiljaa rauhoittua. Vieläkin herätään ja syödään 3 kertaa klo 21-9 välillä, mutta minusta se on jo kohtuullista. Maitoa menee koko yönä yhteensä 200ml. En vaan yhtään ymmärrä, miten tuosta yösyönnistä ja heräämisestä päästään eroon. Poika on herätessään tosi levoton ja virkeä, että pelkällä "tassuttelulla" ja tutittelulla uni ei tule millään. Jos pulloa ei tule, alkaa huuto. Taidan rauhassa odottaa, että jos poika oppiessaan kunnolla liikkumaan on myös väsyneempi ja nukkuu paremmin.

Musta on huvittavaa, että vaikka kaikki pojan käteen osuva menee heti suuhun, niin syötäväksi tarkoitettua maissinaksua poika ei suostunut laittamaan suuhun, ei edes maistamaan. Sama juttu oli kun mies antoi pojan käteen palan patonkia imeskeltäväksi, ei laittanut ollenkaan suuhun sitäkään.

Me lähdetään viikonloppuna ekalle etelänmatkalle pojan kanssa. Odotan jo innolla tätä perheen yhteistä lomaa ja tietysti myös aurinkoa ja lämpöä. Vähän tietysti mietityttää, mitä pojalle pitää ottaa mukaan, paljonko ruokaa ja maitoa yms. Minä aion raahata tällä ekalla reissulla kaikki omat ruoat mukana, sitten isompana voin tarjota paikallisia purkkiruokia.

Kuinka usein kylvetätte/suihkuttelette vauvoja?
Meillä käydään vähintään suihkussa näillä lämpimillä ilmoilla lähes jokai ilta. Kaveri rakastaa vettä ja on innoissaan suihkussa ja kylvyssä. Saunassakin ollaan käyty, mutta vain pari minuuttia alalauteella. Saunasta poika ei erityisemmin välitä, istuu vaan ihmeissään sylissä, mutta ei halua heti poiskaan.

Paljonkon syötte kiinteää ruokaa? Meillä meinaan loppus yö heräilyt sen jälkeen.. meillä juodaan enää maitoa/velliä enintään 600ml vuorokaudessa.
Neuvolassa neuvottiin vähentämään kun poika rupes heräilemään öisin. Tosin meillä puklattiin kanssa aika paljon niin senkin takia keskusteltiin neuvolassa että olisi parempi siirtyä pääsääntöisesti kiinteisiin kun puklauttelu ärsyttää kurkkua. Meillä käydään kylvyssä joka ilta.. jotenkin tuntuu että sen iltakylvyn aikana poika rauhoittuu ja on sitten valmis menemäänkin nukkumaan.. :)

Viimeksi muokattu:
Mirkulle, meillä syödään jo aamu- ja iltapuurot, lihaisa soseruoka ja välipalana hedelmäsosetta, siis neljä kiinteääruokaa päivässä. Maitoa menee päiväsaikaan n.500-600ml ja yöllä tuo 200ml. Neuvolassa kehotettiin antamaan maitoa 800ml/vrk. Meillä ei kiinteiden lisääminen ole rauhoittanut unia yhtään, poika on heräillyt yöllä samalla tavalla koko 6,5kk ikänsä. Heräily liittynee pojan sisäiseen rytmiin, ei nälkään, mutta vain tilkalla maitoa kaverin saa yöllä nukutettua nopeasti uudestaan.

Mirkulle, meillä syödään jo aamu- ja iltapuurot, lihaisa soseruoka ja välipalana hedelmäsosetta, siis neljä kiinteääruokaa päivässä. Maitoa menee päiväsaikaan n.500-600ml ja yöllä tuo 200ml. Neuvolassa kehotettiin antamaan maitoa 800ml/vrk. Meillä ei kiinteiden lisääminen ole rauhoittanut unia yhtään, poika on heräillyt yöllä samalla tavalla koko 6,5kk ikänsä. Heräily liittynee pojan sisäiseen rytmiin, ei nälkään, mutta vain tilkalla maitoa kaverin saa yöllä nukutettua nopeasti uudestaan.

Siis jokainen vauvahan on erinlainen.. en mä sillä :) esikoinen heräili kanssa yöllä monta kertaa pitkän aikaan.. ja nukutin tilkalla maitoa aina.. eikä siinäkään kyse nälästä silloin ollut. Mut meillä tämä pojan tilanne on ollut siinä mielessä varma ettei se pääsääntöinen maito/velli ruoka enää riittänyt edes 2,5kk iässä.. kun on aina nukkunut koko yön heräilemättä. :) Neuvolassa tosiaan meitä neuvottiin ettei kovin paljoa maitoa tai velliä ihan sen pulauttelun takia.. ärsyttää kurkkua tod paljon. Meillä ei ole koskaan oikein tuntunut pysyvän maito/velli sisällä ja sekin luultavasti johtuu siitä että meillä poika on ollut tod. kova liikkumaan aina. :)

Viimeksi muokattu:
Moiks! on pitäny monesti kirjottaa mut tosiaan aika kiirettä on pitäny. mut kohta alkaa talonmaalaus olla lopuillaan.

Lellu: Mie oon pyrkiny käyttämään joka päivä suihkussa/ammeessa. meillä poika kans rakastaa vettä ja tykkää olla äitin sylissä suihkussa. saunassakin ollaan käyty ja vähän löylyäkin otettu. poika oli ihan neutraali.. siis ei juuri reagoinut paitsi kun lähettiin suihkutilaa niin vaan hyristeli kun tuli yhtäkkii niin kylmä.

Mihin aikaan te muut laitatte naperot unille? Meillä oli ennen siinä 9 aikaan mut sit aikaistin sitö että sais illasta rentouttuu ja omaa aikaa. nykyään alotetaan ilta puuhat (iltapuuro, pesut ja sängys maitoa viel) ja noin 19.30-20.00 nukahtaa sit. siinä se yleensä sit nukkuu sinne aamu 6 ja juo ekat maidot ja jatkaa unia siihen 8 noin. Joskus harvoin poika herää yöllä kun on kääntynyt mahalleen unissaa.

Mie oon kans miettiny ostaisko jo noita maissinaksuja.. hmm.. meillä ei kyllä oo vielä yhtään hammasta..edelleenkään. ja muutenki poika suostuu syömään vain ihan sileää ruokaa. esim maissisose on aika paakkuista. ja kaiken ruoan yleensä vielä "laimenna" maidolla. Pitäis varmaan vähitellen rueta totuttamaan karkeampaan ruokaan.

ps. meillä ei vieläkään ryömitä/kontata/istuta ite.. :( mie kun niin kovasti jo odotan. =))

Sarppa, ei meidän pojallakaan ole yhtään hammasta. Parina päivänä oli niin kiukkuinen että epäilin jo niitä olevan tulossa, mutta mitään ei näy vieläkään joten tuskin se kiukku hampaista johtui. Niitä maissinaksuja voi kyllä syödä ilman hampaitakin, ne sulaa suuhun pelkästä syljestä. Tänään yritin taas tarjota sellaista, mutta vieläkään ei suostunut laittamaan sitä suuhun. Toisaalta, miksi väkisin tarjota "välipalaa" jos ei halua sitä syödä.

Meillä poika istuu jo melko tukevasti itsekseen. Kovalla lattialla istuminen on välillä huteraa (ei uskalla jättää yksin istumaan), mutta sohvalla tai rattaissa istuu jo tosi tomerasti. Rattaissa ei suostu yhtään nojaamaan selkänojaan vaan haluaa istua itse pystyssä, jos ei nuku.

Meillä poika kävi aikaisemmin nukkumaan jo klo 20, mutta nyt kun on niin valoisaa uni tulee vasta klo 21 maissa. Meillä käydään pesulla ja laitetaan unipuku ennen iltapuuroa, joka syödään klo 20 ja sen jälkeen saa pikkasen leikkiä tms.ennen iltamaitoa, jonka syö sängyssä, jonne nukahtaa vaihtelevasti 5-30 min aikana. Poika herää sit 01-02 maissa, 04 ja 06.30, mutta nukahtaa uudestaan kun saa pikkasen maitoa. Varsinaisesti herätään klo 8.30-9. Me käytetään pimennysverhoja kesällä makkarissa jotta poika ymmärtää että on yö. Mummolassa herätään aina jo klo 6-7 kun siellä on niin valoisaa, ettei poika nukahda uudestaan vaikka saa maitoa niinkuin kotona.

Meillä poika syö melko karkeaakin ja paksua sosetta. Mun itsetehdyt varsinkin on aika "möykkyisiä" kun en ole jaksanut soseuttaa riittävästi. Puuronkin teen normaaleista kauraryyneistä ja niistähän tulee sellaista karheaa puuroa verrattuna vauvojen puurojauheisiin. Kaurapuuro on kaverin ehdoton suosikkiruoka.

Heips!

Meillä Pinja ryömii eteenpäin ja nousee konttaus ja karhunkävelyasentoon, mutta ei istu vielä itse. Tuettuna kyllä ja rattaissa puoli-istuvasta pönkää hetkiksi istumaan, mutta melko huteraa on.

Mä en tosiaankaan kylvetä/suihkuta joka päivä, kerran pari viikossa. Musta tuntuu että mä en yksinkertasesti kerkeä. Mä en ymmärrä minne kaikki aika menee. Mä mietin sitäkin että miten mä saan kaikki ruokailut mahdutettua päivään, niin että Pinja söiskin vielä.. kun vieläkin meillä syödään kiinteitä pari kertaa päivässä. Nyt alan aikatauluttamaan päivää tarkemmin ja mahdutan 4 ruokailukertaa päivään. Tuntuu vaan että syö muutenkin soseita niin vähän, kun syö rintamaitoa vähän väliä ja täyttää sillä mahaa.

Nyt pitääkin jo taas joutua esikoisen hampaita pesemään!

Heips!

Meillä Pinja ryömii eteenpäin ja nousee konttaus ja karhunkävelyasentoon, mutta ei istu vielä itse. Tuettuna kyllä ja rattaissa puoli-istuvasta pönkää hetkiksi istumaan, mutta melko huteraa on.

Mä en tosiaankaan kylvetä/suihkuta joka päivä, kerran pari viikossa. Musta tuntuu että mä en yksinkertasesti kerkeä. Mä en ymmärrä minne kaikki aika menee. Mä mietin sitäkin että miten mä saan kaikki ruokailut mahdutettua päivään, niin että Pinja söiskin vielä.. kun vieläkin meillä syödään kiinteitä pari kertaa päivässä. Nyt alan aikatauluttamaan päivää tarkemmin ja mahdutan 4 ruokailukertaa päivään. Tuntuu vaan että syö muutenkin soseita niin vähän, kun syö rintamaitoa vähän väliä ja täyttää sillä mahaa.

Nyt pitääkin jo taas joutua esikoisen hampaita pesemään!

No täällä kans tultuu siltä että ei muuta ehdi kuin syöttämään poikaa.. meilläkin sitä ruokaa tuntuu menevän vaikka tosiaan syödään pääsääntöisesti kiinteetä ruokaa, maitoa hiukan joskus velliä hiukan. Täällä opetellaan nousemaan ylös.. tänään tyhjensin tiskikonetta kun poika konttasi tomerasti koneen luokse ja nappasi luukusta kiinni ja nousi polvilleen,mistä sitten yritti pystyyn. :)) Meillä istutaan jo aika tukevasti, eikä poika kyllä suostu oikein puoli istuvassa asennossa enää olemaankaan..

Viimeksi muokattu:
Teidän joidenkin vauvat tuntuu jo niin isoilta, kun liikkuvat, istuvat ja jopa nousevat pystyyn. Meidän neidillä ei tunnu olevan kiire minnekään. Kyllähän munkin esikoinen tässä iässä (tai no siis 5 kk ikäisenä) jo liikkui ympäri kämppää kierimällä, mutta pikkusisko ei vieläkään käänny edes mahalleen! No ens viikolla on lääkäri, katsotaan sitten lähettääkö meidät fysioterapiaan tms.

Meillä kylvetään myös vaan kerran pari viikossa, ei tosiaan ehtisi/jaksaisikaan joka ilta kylvettää. Ida syö 4 kiinteää ateriaa päivässä ja kyllä se siltä tuntuu, että koko ajan on joko syöttämässä, laittamassa ruokaa tai korjaamassa jälkiä. Esikoinen tietty syö itse, mutta sotkee vielä aika tavalla.

Nukkumaanmeno on nyt aikaistunut ja unilla ollaan viimeistään klo 20. Herätyksiä on vaihtelevasti, mutta vähintään 2-3, pari kertaa syö ja aamusta saa laittaa tuttia.

Ollaan tämä viikko oltu mun äidin luona lasten kanssa. Kivaa, kun on lapsilla vähän enemmän leikittäjiä kuin kotona.

Te, joilla on jo isompia lapsia niin missä istutitte lasta swen jälkeen kun sitteriä ei enää käytetty? Meillä siis poika tykkää aamuisin istua sitterissä ja katsella lastenohjelmia ja minä saan rauhassa tehdä aamutoimia sillä aikaa. Meillä kun on vain tuo keinuva moottorisitteri, jonka painoraja on 9kg, joka me ollaan varmasti jo ylitetty. Jos laitan pojan vain lattialle, ei malta katsoa telkkaria ja asento tv:n katseluunkin on hankala ja kaipaa seuraa nopeammin. Onko pienille omia "nojatuoleja"tms.? Pitäisi olla sellainen josta ei putoa vaikka vähän punkaakin pois. Sohvannurkkaan tota kaveri ei voi jättää enää hetkeksikään ilman valvontaa. Mun pitäisi tallentaa jotain lastenohjelmia, niitä kun voisi käyttää tarvittaessa "lapsenvahtina" muulloinkin kuin aamulla. Pienempänä pojalle kelpasi mikä vain tv-ohjelma, mutta nyt lastenohjelmat kiinnostaa selvästi eniten.

Mä kävin tänään sopimassa töihinmenosta syyskuussa. Nyt tuntuu aika hurjalta ajatukselta vielä kaveri hoitoon, mutta uskon että hienosti tulee siellä pärjäämään. Poika on tosi reipas ja sosiaalinen, ainakin vielä tässä vaiheessa. Marraskussa aion kyllä pitää 3vk lomaa, joten aika kevyt aloitus hoitoon on tiedossa. Ja 4pv/vk aion tehdä töitä ainakin ensi kesään asti.

Yhteistyössä