Kohdunpoisto

• Viestiketjun aloittaja natsi
  • Ensimmäinen viesti
Marja
Multa poistettiin kohtu laskeuman vuoksi pari kuukautta sitten. Leikkaus tehtiin puudutuksella alateitse. Sain kylläkin myös jonkinlaisen nukutuksen. Kaikki sujui hyvin. Sairaalassa olin kaksi päivää ja sairaslomaa tstotyöstä viisi viikkoa. Jälkitarkastusta ei tarvita.

Helppoa
Itsekin pääsin todella helposti kohdunpoistoon. Lapset on tehty, hormonaalinen ehkäisy ei minullekaan sovi migreenin takia ja kuparikierukka oli aivan kamala. Oikeastaan menin yksityiselle hakemaan lähetettä sterilisaatioon, mutta valitun samalla kohdunlaskeumasta, mikä synnytysten seurausta ja tosiaankin joissakin yhdyntäasennoissa on varsin kivulias. Gynekologi tuumasi, että kohdunpoisto on varmaan edessä seuraavan viiden vuoden sisällä, joten samahan tuo olisi poistaa nyt. Ei ainakaan ehkäisy pettäisi:).

Sama tunne oli kuin aiemmallakin kirjoittajalla eli 38 vuoteen tuli noin 15 vuotta lisää. Mutta ikinä en kadu leikkausta. Kummallista, miten erilaiset kriteerit gynekologeillakin on ennenkuin voivat sen lähetteen sairaalaan kirjoittaa.

4kymppinen
Täällä toipumassa leikkauksesta, kolmas saikkuviikko meneillään. Minulle tehtiin myooma- ja kohdunpoisto tähystysleikkauksena. Kivuliaat ja runsaat kuukautiset oli ensin vaivana ja niitä yritettiin hormooneilla saada tasaantumaan, myooma taisi vaikuttaa kuitenkin, painoi lopulta myös virtsarakkoa. Minulla on onnenani ollut juurikin vanhempi MIESgynegologi, joka aika nopeasti myooma- löydöksen jälkeen ehdotti, että kun leikataan, niin samalla mahdollisuus poistaa kohtu. Perusteli asiaa elämänlaadun paranemisella ja tulevien ongelmien ehkäisemisellä. Samainen tohtori on mm. sitä mieltä, että nykyajan naisella on kuukautiskierto turhan usein, kun lapsiakin tehdään vähemmän, eli kannattaa pitkiä kuukautiskiertoja, viritettynä hormoonihoidolla. Ihmettelee aina suomalaisen naisen sisua ja sietokykyä, kun naiset kestävät kipuja ja vaivoja vuositolkulla sinnikkäästi. En epäillyt hetkeäkään asetettua tarjousta.
Leikkaus meni hyvin ja seuraavana päivänä pääsin kotiin, sairaalassa tarjottiin mahdollisuutta olla vielä toinenkin yö, jos itsestä tuntuu. Tyhmänä lähdin kotiin, vaikka parasta olisi ollut levätä vielä toinen päivä hyvässä sängyssä ja nauttia hoitajien huolenpidosta. No, kotona mies ja äitini sitten auttelivat ensimmäiset päivät mua ylös sängystä ja sukkia jalkaan jne. Olin kyllä melkoisen kipeä, torkkuja otin useammat päivässä, söin pieniä annoksia, kun vatsaa kramppasi. Puuroa, päärynää, hedelmiä muitakin, marjoja, paljon vettä, että suolen toiminta palautuisi mahdollisimman pian.

Neljä reikää masussa ja dreenin reikä oli kaikista kipein. Dreeni sattui sairaalassakin ihan älyttömästi, vaikka sain suoraan suoneen kipulääkettäkin, onneksi otettiin nopsasti pois. Napareikä kiristi ja vihloi myös inhottavasti kotona. Jossain vaiheessa alkoi haavakivut sitten helpottaa ja sitten oli kipeänä kaikki ympäröivät lihakset, hermot, ihokin. Kunto meni aika alas, olin aivan veto pois melkein kaksi viikkoa. 4:nä päivänä kyllä jo olin ulkona pihassa "hiipimässä", mies oli adjutanttina, jos pyörryttää tai heikottaa. Pikkuhiljaa hiipiminen muuttui jo askeleiksi ja lenkki piteni joka päivä, lenkin jälkeen olin aivan voimaton.
Joka päivä huomasin kuitenkin paranemisen edistyvän ja voimien lisääntyvän. Kotona oli kipulääkkeenä 800 Buranaa yöksi ja muuten sitten Panadolia 1g, niillä pärjäsi ihan hyvin. Eka viikon nukuin ja lepäsin vain selälläni ja tyynyjä polvitaipeiden alla, ainoa rento asento. Vuotoa ei ollut juuri ollenkaan toipumisen aikana, ehkä kolmena päivänä niukkaa veristä, sen jälkeen ihan kevyimmällä intiimilätkällä on menty.
Kotosalla olen jaksanut jotain pientä puuhastelua, ei mitään nostelua, vääntöä, kääntöä. Istuminen oli lähes mahdotonta alussa, nyt kolmannella viikolla jo onnistuu, mutta pitää nousta ja suoristaa vähänväliä itsensä. Vieläkään en ole täydessä iskussa, eli en jaksa ihan työpäivää olla pystyssä. Kolmen viikon saikun sain ja lisää saan tarpeen mukaan.
Suurin ongelma on tainnut olla se, että mitä laittaa päällensä ;oD Kun tämänhetken muoti ei oikein suosi reikävatsaista potilasta. Mulla ainakin kaikki alushousujen saumat painoi ja kiristi, kotiverkkareitten vyötärö jäi juuri keskelle mahaa,jne. Joten mummoalushousukaupasta kunnon pökät vaan. Alussa ei olisi muutenkaan mahtuneet mitkään housut, kun vatsaonteloon pumpattu laajennuskaasu teki minusta ainakin 2 nroa suuremman. Edelleenkin olen aikeissa hankkia maxi- mallia pikkareita muutaman parin, kun jotenkin vaan tuntuu kaikki painavan.

Sairaalassa kun juttelin kanssasisarien kanssa, melkein alkoi hävettää, kun tuntui että kaikilla on oolut aivan hirveitä vuotvaivoja ja kremppoja, että itse olen päässyt aika helpolla leikkaukseen! Vaikka omasta mielestä ihan riittävät vaivat itselläkin ollut.
Nyt tuntuu oudolta, kun ei tarvitse muistaa ottaa mitään pillereitä, eikä hamstrata siteitä ja tampooneita, eikä seurata kiertoa!? Höh! Kummallista...mutta mahtavaa.
Jälkitarkastus minulla on varattuna parin viikon päähän.

38 enkä kadu
Leikattu viikko sitten yksityisellä puolella myoma ja kohtu samalla poistettu. Kunnallisella puolella eivät suostuneet leikkamaan kuin myoman munasarjasta vaikka suurin syy on kohdussa. Eli mirena kierukan laittoivat sinne kaksi vuotta sitten ja sillä toivoivat suurien vuotojen ja kipujen pois meneen toivottiin, mutta toisin kävi eli myomat tuli siitä hyvästä...

Toipuminen on ollut yllättävän hyvää ja kipuja todella vähän (poistettiin tähystämällä) ainoastaan vatsa on edelleenkin huomattavan turvonnut ja virtsaa tulee vähällä paineella verrattuna aiempaan tilanteeseen joten mietin että soitaisinko lääkärilleni ko. asiasta?

Neuvona heille jotka saavat "huonoa kohtelua kunnallisella puolella" tehkää tämä juttu yksityisellä sairaalalla niin teitä KUUNNELLAAN!!

XXXL
Suurin ongelma on tainnut olla se, että mitä laittaa päällensä ;oD Kun tämänhetken muoti ei oikein suosi reikävatsaista potilasta. Mulla ainakin kaikki alushousujen saumat painoi ja kiristi, kotiverkkareitten vyötärö jäi juuri keskelle mahaa,jne. Joten mummoalushousukaupasta kunnon pökät vaan. Alussa ei olisi muutenkaan mahtuneet mitkään housut, kun vatsaonteloon pumpattu laajennuskaasu teki minusta ainakin 2 nroa suuremman. Edelleenkin olen aikeissa hankkia maxi- mallia pikkareita muutaman parin, kun jotenkin vaan tuntuu kaikki painavan.[/QUOTE]

:))), sama juttu. Kaupasta ei meinannut löytyä sellaisia alushousuja, jotka olisivat tuntuneet päällä mukavilta. Sellaisia vyötärölle yltäviä maxi-sloggia (kaikista suurinta kokoa) sitten mieheni kävi kaupasta ostamasta, kun en itse kyennyt ostoksille. Sairaalasta läksin pois sairaalan alushousut jalassa, kun omat (ne jotka oli sairaalan mentäessä ollut jalassa) eivät mahtuneet päälle!

Muutenkin vatsan seutu oli arka, eikä oikein mitään voinut pitää päällä. Mekkokin tuntui ilkeältä, kun se liikkui vatsan päällä. Leikkauksen jälkeen tuntui, kuin kaikki vatsahermot olisivat olleet iholla. Myös suihkussa vatsaan osuva vesi tuntui ilkeältä. Luovuutta sain käyttää esim. siinä, miten nostan lattilalle pudonneet tavarat ylös, miten solmin kengän nauhat tai miten nukun. Myös istuminen tuntui haavassa, ja auton kyydissä tunsin pienetkin tien epätasaisuudet ilkeänä kipuna vatsassa. No, vatsa toimi kyllä, mutta kun ei olisi millään kärsinyt tehdä isompaa tarvetta, kun tuntui, että haava repeää. Onneksi tämä vaiva ei kestänyt pitkään, ehkä reilun viikon leikkauksesta vessahommatkin alkoi sujua ilman tuskanhikeä.

Minut leikattiin avoleikkauksella, mutta jälkivaivat olivat samat kuin sinulla. Sairaslomaa oli neljä viikkoa, kyllä siinä ajassa jo työkuntoiseksi tulin. Leikkauksesta on nyt viisi vuotta (leikattiin 40v. syntymäpäivälahjaksi!)., ja olo on mitä mainioin. Vaivat jäi leikkauspöydälle ja seksi sujuu paremmin kuin ikinä. En kadu muuta kuin sitä, etten mennyt leikkaukseen aiemmin.

narsku
Itselleni tehty viikkositten kohdunpoisto,syy vuotohäiriöt ja kohdunlimakalvonkasvu ja siitä johtuvatmuutokset.Tähystysleikkkauksena tehty toimenpide sujui suunnitellusti ja toipuminen, on sujunu melko hyvin.Parivuorokautta sairaalasssa.Kotona pärjännyt aika vähällä kipulääkkeellä,ummetus mikä minua vaivaa tällä hetkellä on pahinta,vaikka olen yrittänyt kaikki konstit sen estämiseksi.Navan kohta on todella arka ja vatsa turvonnut ,ettei mikään housu ole hyvä päällä.Tänä aamuna vuotoa tullut ensimmäisen kerran ja sellainen tunne että ei olisi kaikki kunnossa sisällä.Olen tehnyt pieniä kävely lenkkejä ulkona, ja kotijoukot ovat 110% mukana.
Olen lääkäreiden kanssa yhteistyössä tehtyyn päätökseen,( vaikka minua mietitytti aluksi,)erittäin tyytyväinen tässävaihessa.Onni oli että minulle sattui hyvät ja ymmärtävät todella ammattitaitoiset lääkärit ja hoitohenkilökunta.Suosittelen jos jotakin askaruttaa toimenpide.

laskeumavaivainen
Itsekin pääsin todella helposti kohdunpoistoon. Lapset on tehty, hormonaalinen ehkäisy ei minullekaan sovi migreenin takia ja kuparikierukka oli aivan kamala. Oikeastaan menin yksityiselle hakemaan lähetettä sterilisaatioon, mutta valitun samalla kohdunlaskeumasta, mikä synnytysten seurausta ja tosiaankin joissakin yhdyntäasennoissa on varsin kivulias. Gynekologi tuumasi, että kohdunpoisto on varmaan edessä seuraavan viiden vuoden sisällä, joten samahan tuo olisi poistaa nyt. Ei ainakaan ehkäisy pettäisi:).

Sama tunne oli kuin aiemmallakin kirjoittajalla eli 38 vuoteen tuli noin 15 vuotta lisää. Mutta ikinä en kadu leikkausta. Kummallista, miten erilaiset kriteerit gynekologeillakin on ennenkuin voivat sen lähetteen sairaalaan kirjoittaa.
Oliko sulla kuinka paha se laskeuma, kun siitä valittelit ja poistoon pääsit/jouduit. millaisia vaivoja? Kuuluukohan selkåkipukin semmoisiin vaivoihin?

Viimeksi muokattu:
mimmi
heipä hei!

Olin 1.3 kohdunpoistossa, joka tehtiin alakautta. Vointi ollut tähän asti yllättävän hyvä, mutta...
Omistan ns. laiskan suolen, joten olen joutunut ottanaan ummetusta helpottavaa lääkettä ja nyt on 2 aamuna ollut helvetilliset krampit peräsuolen ja peräaukon seudulla.
Soitin asiasta jo sairaalaankin. Krampit helpottavat, kun saa kakattua ja särkylääkkeet alkavat vaikuttamaan, mutta kun ne kestävät yli tunnin, niin siinä on kyllä kertämistä!!!!

Olisko vinkkejä, luomu-lääkkeistä, jolla vatsan saisi toimimaan kunnolla????

ikikukka
Minulla oli jotain luomulääkettä nestemäisenä, mutta ei näköjään enää ole kaapissa. Käytin myös ihan tavallista oliiviöljyä ruokalusikallisen aamulla tyhjään vatsaan. Se auttoi parhaiten, jos sen pystyy ottamaan. Ei ole mitenkään maukasta. Mitkään apteekin pillerit eivät auttaneet.

mimmi
Hei!

Kiitos vinkistä! Voin vaan kuvitella, kuinka pahalta se oliiviöljy maistuu, mutta jos se tepsii, niin kokeilen ehdottomasti!

Ostin jo visiblin- kuituvalmistetta ja pellavansiemeniä hätäpäissäni.

Onko kukaan muu kokenut sellaisia kramppeja, kuin minä????

Kissa
Mä avoleikkaukses 18.4. Poistettiin kohtu,kohdunkaula ja munasarjat.Sairaalassa 4pvää.(Tosin
olisin jo päässy päivää aiemmin,mut varmistelin et varmasti oon kykenevä kotiin.)Hakaset (n.25
kpl)poistettii 29.4. ja yllätys,yllätys ,haava ei viel umpeutunutkaan kokonaan. No teipit laittoivat
ja käskivät seurata tilannetta. Itse vaihdoin eilen suihkun jälkeen teipit ja nyt näyttäis paremmalta.Maha oli tosi kipee ja söin särkylääkkeitä 2 viikkoo.Nyt oon lopettanu niiden oton.
Kävely sujuu viel hitaammin ku normaalisti,mut onneks viel pari viikkoa sairaslomaa. Mul vatsan
toimintaan autto Aktivia-jugurtti,kuivatut luumut ja laku. Karpalomehua oon juonu,ettei tu virtsa
ongelmia.Mahaa täytyy varoa viel,mut ottaa omanajan ku leikkauksesta toipuu.Tiedän kokemuk-
sesta, ku eka muksu leikattiin sektiolla samasta paikkaa. Lääkäri kirjotti hormonipillerit lievemmät ja vahvemmat jos tuleetarvetta sekä hormonigeeliä emättimeen,jos kuivuutta rupee
esiintymään. Nyt sitten vaan oottelen et millo se mummotauti iskee(oon 47.v).Toivottavasti ei
ainakaan pahasti...:)Leikkaukseen pääsin tosi nopeesti. Kävin yksityisel lääkäril ja koko prosessi
alko marraskuussa,ku kovat kk kivut jaj vuotoa monta päivää. Endometrioosi kasvaimia 2kpl ja
kohtu täynnä myomia.Lähete leikkaukseen maaliskuussa ja peruutuspaikkasoitto tuli 15.4.

MC
Hei!
Olen menossa kohdunpoistoleikkaukseen.
Multa poistetaan toinen munasarja ja kohtu. En vielä tiedä millä menetelmällä operaatio tehdään.
Kiitos kaikille tänne kirjoittaneille ja kokemuksiaan jakaneille.

Tulen myös kirjoittamaan leikkauksen jälkeen omia tuntemuksiani, jos jollekin on niistä apua :)

Itse menen leikkaukseen melko runsaiden ja kivuliaiden vuotojen ja endometrioosin vuoksi. Toisessa munasarjassa on myös jokin kasvain.
Tammikuussa olen ollut lääkärillä, joka laittoi jonoon. Ennen leikkausta tuo sama lääkäri vielä tarkistaa onko muutoksia tuohon talven tilanteeseen. Seuraavana päivänä sitten leikataan.

vierailija
Kävin viikko sitten gynenpolilla ja laittoivat kohdunpoiston leikkausjonoon.
Runsaat kuukautiset ja kohtu oli suurentunut kesästä lisää.
Heinäkuussa laitettiin hormoonikierukka mutta se katosi johonkin
kolmen kuukauden aikana. Kohdun sisältä sitä ei löytynyt.
Toivottavasti kaikki menee hyvin. Isossa leikkauksessa olen ollut
aikaisemminkin mutta sillon operoitiin tuolla aivojen puolella.
Jotenkin jännittää se kaikki toipuminen siitä ei haluaisi kovin romahtaa.

Toipilas
Olen parhaillaan sairauslomalla avoleikkauksena tehdyn kohdunpoiston jälkeen. Ystäväpiirissäni on monia, joille sama operaatio on tehty aikaisemmin ja todella monet ovat toipuneet nopeasti ja olleet tyytyväisiä jälkeenpäin. Itselleni on ollut suuri yllätys se kivun ja väsymyksen määrä, mikä leikkausta on seurannut. Tämän kuitenkin kestää, koska toipumisen jälkeen elämänlaatu paranee huimasti.

vieras
Olin kohdun poistossa 15.11.11 elikkä reilu kaksi viikkoa siitä kun laittoivat leikkuujonoon jonka piti olla kaksi kuukautta. Siinä ei paljon kerennyt leikkuutta pähkäileen :)
Kaikki meni hyvin, tähystymällä tekivät vaikka oli kuulemma tiukka ottaa pois, paitsi että hb laski liian alas kun tuli vuotoa leikkauksen aikana ja piti lisätä verta ja tulehdusarvot nousi. Viikko vierähti sairaalassa ja nyt alkaa neljäs sairasloma viikko. Työn vuoksi noin pitkä saikku (keittiöllä)
Toipuminen on kuitenkin edennyt hyvin. Tähystyshaavat on parantuneet ja vatsa sisältä ei ole enää kuin muutamasta kohdasta kipee. Nyt vain odotellaan kokonaan parantumisesta ja toivotaan ettei patologi löydä kohdusta mitään sen kummempaa. On ihanaa kun menkat jäi sinne leikkuupöydälle, nyt ei ole ollut oikeestaan minkäälaista haavavuotoakaan. Tästä se elämänlaatu paranee yhdeltäosin :) Mukavaa joulun odotusta kaikille :))

sinkkunainen
Olisin kysynyt miten tuo kohdunpoisto vaikuttaa seksielämään? Mietin lähinnä onko se edes mahdollista tai tuntuuko miehestä sen jälkeen jotenkin erilaiselta?
Ainakaan oma lääkärini ei mitenkään sanonut näitä asioita, oli muutenkin sellainen latinaa suoltava ja kiireinen tapaus, jolta ei tohtinut paljon kysellä mitään.

Taru
Hei.
Miten käy oireiden joita oli ennen kohdunpoistoa? Oliko kellään esim. rintojen arkuutta/ turvotusta ennen kuukautisia? Loppuiko ne myös kohdunpoiston jälkeen? Entä päänsärky ennen kuukautisia? Minulla vaivana runsaat kuukautiset. On kokeiltu pillereitä ja mirenaa jo kerran (tiputtelua 1,5v). Olen pyytänyt kohdunpoistoa, mutta vielä kerran laitettiin Mirena pari kuukautta sitten. Taas tiputtelee koko ajan, päänsärkyä 8-10 pv kuukautisten aikaan, turvottaa ja finnejä rinta ja selkä täynnä... Ja eikun kestettävä on.

Mulla sama ongelma,2 ensimmäistä kierukkaa toimi hyvin ,eli 10 vuotta kaikki ok.Tämä nykyinen mirena laitettiin 2007 joulukuussa ja siitä asti ollut vuotopäiviä enempi kuin kuivia.Lisäksi jatkuva hiivatulehdus koska on pidettävä sidettä jatkuvasti,sanan varsinaisessa merkityksessä vituttaa.Kävin kättärillä ja toivoin kohdunpoistoa ,koska olen jo 40 ja en halua lisää lapsia.Sain siellä todella tylyä kohtelua ja lisää hormonipillereitä.Kiloja on tullut viimeisen kierukan aikana 12 lisää,vaikka elän todella terveellisesti.Lääkäri väitti että kilot kuuluvat ikääntymiseen.Tuskimpa nais lääkärit itse sietäisivät samaa...eli uimisen voi unohtaa samoin yhdynnän ja jatkuvasti alapää kuin tulessa"hiivantakia"...kommentoikaa

Viimeksi muokattu:
poistettu 2002
Tarulle, etsi uusi lääkäri joka ymmärtää ongelmasi.

Ennen leikkausta mulla oli kuukautisvuotopäiviä 140 - 180 päivää vuodessa useamman vuoden ajan.
5-10 päivää hirveetä vuotoa, siihen päälle toiset 5-10 päivää tiputtelua.
Niihin ei auttanut mikään. Mieslääkärit katsoivat veriarvoja ja sanoivat, että hyvältähän tää näyttää, hemogloibiini on 145-158 ei tässä mitään hätää, kokeillaan tätä tai tätä pilleriä.
Yhdelle miesgynelle suorastaan huusin, että pidä ite sidettä yli puolet aikaa elämästäsi ja harrasta seksiä vaan kerran pari kuukaudessa. Keski-ikäinen mieslääkäri katsoi tylsänä eteensä ja sanoi, ikäväähän se on, voin kirjoittaa tästä sinulle mielialalääkereseptin. Tokaisin kiitos ei ja painelin ovesta ulos. Äijä juoksi perässä..tässä tämä lasku, maksatko tuohon kassalle.

Luojan kiitos, naisgynegologille (oli 8:s lääkäri jolla kävin). Hän katsoi vuotokalentereitani viimeiseltä 3 vuodelta ja passitti pikana leikkaukseen. Pääsin kättärille alle 2 viikossa. Kohdun poisto, munasarjat jäi.
Olin tosi kipeä, kesti yli 5 viikkoo ennenkuin pääsin töihin.

Muiden mielestä olin liian nuori 38v. Vaikka muksut oli tehty jo aikapäivää sitten, emmekä niitä halunneet enää lisää.

Seksihommat olivat meillä tuossa vaiheessa tosi huonolla tolalla. Ei tehnyt mieli miehellä eikä itselläkään kun aina oli ruskeeta vuotoo. Hirveetä sotkemista, vuodon vuoksi jatkuvaa kondomin käyttöä.

Mitään haittoja en ole huomannut kohdun poistosta. Eikä ole mieskään. Seksielämä on parantunut sata kertaa paremmaksi. Ollaan silleen lähes päivittäin ja parisuhde kukoistaa, käsi kädessä kävellään kaupungilla, reissataan maailmalla nyt kun nuorinkin on lähtenyt kotoa.
Ei siis mitään paikkojen väljentymistä tms. Päinvastoin pystyy jumppaamaan paljon paremmin. Oma kunto on todella hyvä (ennen olin aina väsynyt), elämä on hyvin valoisaa ja mukavaa.
Ei ole ollut vaihdevuosioireita eikä mitään muutakaan. Kaikkein parasta tässä on ollut se ettei ole kuukautisia. Ei tarvitse ostaa enää siteitä selkäreppukaupalla eikä kulkea vauvan vaippa housussa peläten että koska lirahtaa veret taas läpi.

poistettu 2002
unohdin sanoa, että mulla puhkesi migreeni 12 vuotiaana, eli samaan aikaan kuin mensut alkoi.
Äidilläni oli migreeni, vanhimmalla tyttärelläni on migreeni joka tulee vain kuukautisten aikaan.

Mulla oli sellasia kohtauksia että, oli pakko maata hipihiljaa pimeessä. Ei puhettakaan, että olis voinut pitää silmiä auki. Kokeiltiin kymmeniä erilaisia lääkkeitä. silloin 2002 markkinoille tullut viimeisin lääke, en muista enää nimeä, auttoi kyllä, mutta vain jos sen otti hyvissä ajoin, eli niitä piti popsia tavallaan varmuuden vuoksi kun vuotoa oli jatkuvasti.

Migreeni jäi leikkauspöydälle. Ei ole ollut yhtään migreenikohtausta sen jälkeen.

4kuus
On hienoo lukee toistenkin kokemuksia kohdunpoistosta.
Mä kävin naisgynellä, se kyseli kaikkee kiertoja ja kestoja, määriä ja hemoglobiinikin pyöri 106 ja 113 välillä (syön edelleen rautatabletteja ), se sai mut puhuttua ympäri et kokeiltais hormoonikierukkaa, lupauduin, mut sehän oli ihan katastrofi, 4 viikkoo hirvittävää vuotoo kaiken aikaa ja siihen vielä mielialan vaihtelut, Uudelleen ajavaraus sille naisgynelle, et tää ei pelitä, kierukka otettiin samantien pois. ei siinä sit enää paljon keskusteltu mitä vaihtoehtoja olis ollu. paperit laitettiin eteenpäin ja nyt on kohtu poistettu. koko prosessi alkoi syyskuussa ja nyt tammikuun lopussa olin leikkauksessa. tää leikkaus tehtiin epiduraalipuudutuksessa ja alakautta, munasarjat jäi paikalle. koko kohtu lähetettiin johonkin tutkimukseen
Lääkäri kertoi näin lähtöpäivänä:
olet todella hyvin parantunut ( mistä se vois sen tietää ku mä makasin sängyllä, eikä ollu ees pidelly mua )Sairaslomaa 3 vko jos tarvetta niin työterveyshuolto antaa sitä lisää, kotitöitäkin saa ihan normaalisti tehdä, se meni vielä jotenkin ok mut sit se sano et minkäänlaista yhdyntää ei saa harrastaa 3 kuukauteen, mä olin ihan äimänä. puolenvuoden päästä olet sit ihan terve että se arpikudos alkaa venyä ja antamaan periksi et yhdyntäkin tuntuu sit mielekkäämmältä.
kolme päivää siellä maattuani mä lähdin sit kotiin nää ohjeet mukanani, asia jäi kuitenkin sen verran vaivaamaan et seuraavana päivänä mä soitin osastolle ja kysyin tätä 3 kk:tta. hoitaja totes et tässä on tullut nyt jokin väärin käsitys ei selipaatissa nyt niin kauaa tartte olla, että se on noin 4 viikkoa eli kun vuodot on loppu. sitä tässä odotellessa :)) tääkin kuulostaa aika oudolta miten arpikudos venyy, mut kaikki on nyt tähän mennessä ihan hyvin ja jälkitarkatustakaan ei nykyään tehdä jos ei ole tarvetta. Meinaan mennä siihen jälkitarkastukseen jos huolivat

lumikeijukainen
Olisin kysynyt miten tuo kohdunpoisto vaikuttaa seksielämään? Mietin lähinnä onko se edes mahdollista tai tuntuuko miehestä sen jälkeen jotenkin erilaiselta?

Minulta poistettiin kohtu n. 10v. sitten ja voin vakuuttaa että kyllä on vaikuttanut seksielämään. Yhdyntä tekee kipeää ja epäilenkin että vaginani on lyhentynyt vaikka lääkäri vakuuttelikin ettei mikään ole muuttunut. Että se siitä seksielämästä sitten. Ikää alkaa kuitenkin olla jo kuutisenkymmentä mittarissa eikä miehenikään enää halua niin usein... että näillä eväillä mennään.

jospa
sulla on vaan limakalvot liian kuivat ja sen vuoksi yhdynnät tuntuu kivuliaalta?
Ainakin mulla limakalvot kuivuu enkä enää kostu samalla tapaa kuin nuorempana.
Me ollaan käytetty liukastegeeliä ja hyvin toimii. Sitä saa apteekista eikä ole mitenkään noloa edes sitä ostaa, ostaahan mies sieltä Viagratkin reseptillä (hänellä on diabetes, lääkkeet aiheuttaa ongelmia seisokissa).

ikikukka
Ei minulla vaikuttanut seksielämään mitenkään, paikkojen kuivumisen takia on tietty käytettävä liukasteita. Alkuun leikkauksen jälkeen oli hankalaa, mutta kuukausien kuluessa vaivat katosivat.

Leikkaukseen pettynyt
Lääkärit kyllä kilvan vakuuttavat, ettei kohdunpoisto vaikuta seksielämään. Kyllä vaikuttaa. Kysymys ei tosiaankaan ole kostumisesta. Sehän hoituu liukasteella, jos on ongelmaa. Mutta mutta - kun ei kertakaikkiaan enää ole TUNTOA siellä emättimen pohjalla. Jostakin palstalta luin että yhdyntä on kuin tulpatonta mopa polkisi. Siltä se hiljalleen alkaa tuntuakin. ei ole mitään mieltä jyystää, kun ei tule niitä mielihyvän tuntemuksia, mitä akaisemmin oli.
Ennen kohdunpoistoleikkausta sain orgasmin lähes joka yhdynnässä, toisinaan jopa useitakin peräkkäin. Nyt kiihotun, mutta tuntemukset katoaa jonnekin. jää vain hirmu pettynyt ja surullinen olo. Yritin lääkäreille aluksi tätä asiaa selittää, mutta tuntuu kuin eivät ymmärtäisi tai eivät halua ymmärtää. Kyllä kaduttaa, että menin koko leikkaukseen. Olisi pitänyt vain kärvistellä vaivojen kanssa. Kaipa ne olisivat joskus loppuneet. tai sitten ei. Olisin kai joskus päässyt sitten eläkkeelle selkä ym kipujen takia.
Mieshän ei kohdunpoistoa huomaa, sillä eihän hän tunne onko kohtua vai ei.

Yhteistyössä