minulta poistettiin kohtu 15 vuotta sitten.
Ajat eivät ole näköjään muuttuneet näissä naistentautien hoitamisessa.
Minä pääsin leikkaukseen vasta 3-4 vuoden kuluttua vaivojen alkamisesta.
Ihana jo eläkkeellä ollut naisgynegologi näki kuukautisista pitämäni vuotopäiväkirjat. Vuotoja oli pahimmillaan silloin jo 200 päivää vuodesta.
Käytin jopa lasten suorakaiteen muotoisia vaippoja, montaa yösidettä yms. päällekkäin.
Myyntityön tekeminen oli tosi vaikeaa. Pahimmillaan kävin puolen tunnin välein vaihtamassa sidettä huoltoasemilla tien päällä ollessani.
Mieslääkäreitä helvetilliset vuodot, selkä- ja yhdyntäkivut ei kiinnostanu tipan tippaa. Katsoivat vain hemolobiiniarvoja ja kun niissä ei ollut mitään hälyttävää, mitään ei tehty.
Kohtu poistettiin avoleikkauksella koska kasvaimet olivat yhteispainoltaan vähän yli 2kg ja hyvin takana lähellä selkärankaa. Niitä oli sekä kohdun sisä- että ulkopuolella.
Samalla poistettiin toinen munasarja ja johdin. Siinäkin oli kasvaimia pitkin matkaa. Toinen munasarja oli terve joten se jätettiin hormonitoiminnan ylläpitäjäksi.
Minähän olin tosi hyväkuntoinen muutoin leikkaukseen mennessäni, enkä uskonut että kunto romahtaa täysin. Enkä tykkää syödä mitään lääkkeitä joten... leikkauksen jälkeisenä päivänä pyörryin sairaalan vessaan.
Sen jälkeen otin kipulääkkeitä vähän tiuhempaan tahtiin ja uskoin hoitajia jotka sanoivat että liiku vain sängyn ympärillä askel kerrallaan, pysähdy ja rentouta lihakset heti kun tuntuu huonolta.
Pääsin sairaalasta pois 3 päivän päästä, mutta vain sen vuoksi että mies otti lomaa ollakseen kotona. Ilman tätä olisin ollut sairaalassa viikon verran pidempään.
Kotona liikuin ihan hiipimällä vain muutamia kymmeniä askeleita kerrallaan ensimmäisen viikon.
Seuraavalla viikolla pääsin jo 50 m postilaatikolle ja takaisin.
Toki liikuin näitä pieniä hipsutuksia joka tunti valveilla oloaikana.
Kolmantena viikkona, ihanana kevätaurinkopäivänä, lähdimme koiran kanssa vähän pidemmälle lenkille. Kunto tuntui jo tosi hyvältä.
10 min päästä, oltiin noin 300m päässä kotoa
, voimat loppuivat totaalisesti ja pois tultiin paikalle sattuneen postinjakajan autokyydillä.
Toisen puolen reunimmainen tikkaus aukesi vähän ja verta valui.. joten vaikka päällisin puolin olin muka jo hyvässä kunnossa, sisäpuolen paraneminen olikin vasta alussa. Ei muuta kuin sairaalaan tsekkauksiin. Onneksi mitään vakavaa ei tullut tästä.
Sairasloma kesti 6 viikkoa jonka jälkeen kykenin toimistotyöhön, mutta en pystynyt esim. istumaan pitkiä jaksoja kerrallaan. Ns. terve olin noin 8 viikon kuluttua leikkauksesta.
Mutta kesällä en voinut tehdä puutarhatöitä esim. nostella tai siirrellä kiviä kuten ennen.
Jos leikkaus olisi tehty silloin kun nuo kasvaimet olivat pieniä ja kaikki vielä siellä kohdun sisäpuolella.. olisin päässyt paljon vähemmällä
Mulla on ihana mies. Hän ei vongannut yhdyntöjä ennen kuin olin todella terve. Lääkärin ohje oli vähintään viisi viikkoa.
Hellyyttä ja muuten seksuaalisesti tapahtuvaa huolenpitoa hän kyllä sai minulta jo kolmen viikon jälkeen. Meidän parisuhteelle tuo leikkaus oli ihana juttu. Seksielämä parani monta sataa % ja jatkuu yhä samanlaisena.
Paikat eivät ole kuivuneet, johtuisiko tuosta jäljelle jääneestä munasarjasta vai mistä. Vaihdevuosiongelmia mulla ei ole ollut, ihan muutamia kuumia aaltoja silloin tällöin.