En tahdo syytellä ketään, mutta emme vain tule toimeen.
Koska tässä yritetään käsitellä syy/seuraus -suhteita, on syyllistyminen alati mahdollista ja läsnä. Nähdäkseni molemmilla on sama tilanne ja he tekevät pitkälti samaa. Yritän käyttää passiivisanoja eli välttää syyttelyä (esim. syntyy, tehdään, tapahtuu, toteutuu).
ONGELMAN KUVAUS
Piilossa kytevat ristiriidat, niiden ratkaisemattomuus ja selviämättömyys.
( - On niin paljon asioita joista emme kykene puhumaan. - )
Prosessi tapahtuu puutteellisten symbolien avulla (ongelma jää piiloon).
( - Tässä on niin paljon muutakin kuin kodinhoito tai siivous. - )
PROSESSIN KUVAUS ('Supernova')
Tapahtuu piilotajuisena. Tietoista on vain symbolien käsittely. Syntyy myös mielikuvia (symboleja) henkilöistä ja heidän suhteestaan eli suhtautumisestaan toisiinsa.
Piilotajuinen ongelmaksi mieltäminen: "monilla tuntuu olevan ongelmia esimerkiksi alkoholin, rahankäytön tai kotitöiden vuoksi". Tapahtuu (symbolin) valinta. Valinta johtaa toiseen, symboliseen prosessiin.
Tapahtuu riitelyä, mikä tuottaa vihaa (pahaa oloa).
Syntyy tekstiä 'voittopuolisesti' toisen huonoista ominaisuuksista. Molemmat ovat valmiita tekemään sitä tahoillaan. Hyvistä ominaisuuksista ei synny mielikuvia (symboleja), eikä sitä puolta käsitellä.
_ _ _ _ _
Yleisö arvioi riitasymbolien kautta miestä. Syntyy huono mielikuva miehestä (negatiivinen).
Yleisö arvioi miehen käytöksen kautta miestä. Syntyy huono mielikuva miehen suhtautumisesta naiseen (negatiivinen). Mielikuva = 'huono' mies ('hyvä' ei voi näistä aineksista syntyä).
Yleisö yrittää välttää uhrin, pelastaa naisen uhraten suhteen. Nainen(kin) pelastuisi jos suhteen voisi pelastaa, mutta prosessi on jo lähtökohtaisesti (piilotajuinen) valinta.
( - joudun myöntämään itselleni, etten näe sitä vaihtoehtoa mahdollisena. - Se on karua ymmärrettävää itselle - )
Koska se tapahtuu?
- "Eniten olen pelännyt eroa. Koska tässä on niin paljon pelissä. - Koska olen niin monen riidan jälkeen vain odottanut, mitä ikävää tuleman pitää. - Onko se oikein?"
_ _ _ _ _
Kun hajottava voima ylittää (mukavuuskynnyksen) koossa pitävän voiman
Yleisö odottaa prosessin tarkoituksen toteutumista.
( - Olen nyt luovuttaja. - Jos olen rehellinen itselleni, niin en enää ole ollut viime aikoina suhteessa siksi, että se tuntuisi hyvältä. - )
Positiivistakin, suhdetta koossa pitävää voimaa on (välittämistä), siitä ei puhuta. Onko oikein että puhutaan 'voittopuolisesti' negatiivisesta? Se on oikein, jos tarkoitus on erota, prosessi tukee eroamista ja siten voidaan välttää:
- Täydellinen vuoristorata, jossa hyvien, niin, huippuhyvien hetkien voimalla jaksaa aina seuraavaan riitaan ja sen jälkeen sama ralli. -