H
hyvää ruokaapas
Vieras
Ot mutta nuo duunipaikkojen laitosruokalan tyyppiset paikat ovat kyllä kaukana "ulkonasyömisestä". Teollista moskaa, tyyliin "äitientekemät", eli sano miehellesi että ostaisi suoraan marketin altaasta jonkun lihaperunalaatikon ja lämmittää sen duunin mikrossa. Tulee halvemmaksi, ja voitte käydä sitten vapaa-ajalla illalla oikeasti ravintolassa ulkona syömässä kun rahat eivät mene jokapäiväisessä elämässä tylsien, mauttomien ja kalliiden laitosruokien syöntiin. Näin minä teen ja olen tyytyväinen. Raha riittää kun katsoo mitä haluaa.
Kannattaa huomata, että osa saa lounasseteleitä, jotka käyvät kylläkin ihan oikeissa ravintoloissa. Jos käy syömässä lounaalla sisäfilepihviä, niin lounari kattaa vain osan siitä ruoan arvosta, jolloin joutuu itse maksamaan loppuosan rahalla.
Omalla työpaikallani lounas tapahtuu kongressikeskuksessa, joten ruoka on todellakin kaukana hernekeitto & pannari -tyyppisestä ruoasta. Siitä huolimatta syön välillä eväitä, koska se ruoka on ns. ilmaista (vaihtoehtona olisi se, että heittäisin ruoan jämät roskikseen). Toisaalta, jos eväitä ei ole tai en ole ehtinyt käydä kaupassa, niin lounas on hyvä vaihtoehto saada hyvää ruokaa kohtuuhintaan.
Kahvit saa onneksi ilmaiseksi töistä ja pullat tms. voi jättää syömättä. Toisaalta esim. töihin oma kahvinkeitin (tai termospullossa kahvit) ja halutessaan keksipaketti tms. ei paljon maksa ja taatusti säästää, jos vertaa siihen, että jokaisesta kahvikupillisesta pitää erikseen maksaa. Tiedän kyllä omalta työpaikaltani erään, joka käy lähes päivittäin hakemassa capuccinoa, kun tavallisen kahvin makuun kuulemma kyllästyy. Ilmainen kahvi vai maksullinen capuccino? Nämä on just näitä asioita, joihin menee helposti muutama euro joka päivä ja niistä pienistä puroista kasvaa isoja virtoja.
Viimeksi muokattu: