N
Nimimerkki unohtui
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aiheesta ja vierestä;10485482:Hyvin paljon ohi aiheen edelleen, mutta itse olen hyvätuloisen pariskunnan toinen osapuoli ja ennemmin helvetti jäätyy kuin syön työlounaaksi eilistä jauhelihakastiketta ynnä eilisiä perunoita mikron kautta sekä vähän tomaattia, kurkkua sekä salaattia. Tomaattien kilohinta on tällä hetkellä 3-5 euroa/kg joten tuolla ilmoittamallasi hinnalla et montaa tomaattisiivua per ateria saa. jos tuosta yhteensä neljä ateriaa tehtiin. Samoin sata grammaa jauhelihaa per ateria on minusta melkoisen vähän. No, eipä se paljon maksanutkaan.
- - -
Pidän ruoanlaitosta tosi paljon enkä viitsi viedä iloa harrastuksestani sillä, että siitä tulee rasittava velvollisuus. Koskaan ei ole kukkaronpohja ruokanautintojen takia pilkottanut, vaan hetkellisiä likviditeettivajeita on aiheutunut suuremmista ostoksista, hemmottelusta kalliimmilla vaate- ja asustesatsauksilla jne. Jos ap:n nainen on edes keskituloinen ja vuokra se vajaa tonni puokkiin niin ei ole kyllä mistään työpaikkaruokailusta kiinni rahojen riittäminen vaan vika on jossain muualla.
Neljä tomaattia oli siinä ja kyllä siitä ihan mukavasti saa lohkoja salaattiin, kun salaattiin tuli toki muutakin (tomaattia, salaattia, kurkkua, sipulia) ja sitten kasvisosion pääosa tuli niistä höyrytetyistä vihanneksista, eli salaatti ei ollut ainoaa "vihreää" lautasella. Kastikke oli tomaattipohjainen ja lisäksi siinä oli sipulia, valkosipulia ja mausteita, eli ei toki pelkkää jauhelihaa syöty ruoan kanssa. Jotkut haluavat panna enemmän kastiketta ruokaansa, silloin toki kattilallinen voi olla pieni määrä kahdelle ihmiselle ja kahdelle aterialle. Meillä usein jääkin tuonkokoisesta kastikkeesta vielä jonkin verran, sen voi syödä sitten vaikka lämpimän voileivän päällä yhtenä täytteenä.
Mutta kuten totesin, kukin tavallaan. Kun ruokatunti on puoli tuntia ja lounaspaikkoja ei ole ihan lähellä, ei siinä puolessa tunnissa ehtisi oikein muuta kuin mennä ravintolaan ja tilata, se ruoka kun pitäisi vielä saadakin, syödä ja ehtiä takaisin töihin, joten mieluummin otan siis niitä omia eväitä ja syön ulkona sitten kaikessa rauhassa pitkän kaavan mukaan.
Siitä olen samaa mieltä, että jos vuokra on se 780 euroa jaettuna kahdella ja senkin maksaminen tekee tiukkaa, niin ei varmasti voi työpäivänä ulkona lounastaminen tehdä likviditeettivajetta, vaan jostain muusta on kyse. Nämä kommenttini siis koskivat ainoastaan sitä, että kaikkien ei ole syystä tai toisesta järkevää käydä ulkona lounaalla ja että itse tehden tulee edullisempaa kuin ulkona syöden.