Asuntolainan otto naisystävän kanssa mietityttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epäilevä mies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja aiheesta ja vierestä;10485482:
Hyvin paljon ohi aiheen edelleen, mutta itse olen hyvätuloisen pariskunnan toinen osapuoli ja ennemmin helvetti jäätyy kuin syön työlounaaksi eilistä jauhelihakastiketta ynnä eilisiä perunoita mikron kautta sekä vähän tomaattia, kurkkua sekä salaattia. Tomaattien kilohinta on tällä hetkellä 3-5 euroa/kg joten tuolla ilmoittamallasi hinnalla et montaa tomaattisiivua per ateria saa. jos tuosta yhteensä neljä ateriaa tehtiin. Samoin sata grammaa jauhelihaa per ateria on minusta melkoisen vähän. No, eipä se paljon maksanutkaan.

- - -

Pidän ruoanlaitosta tosi paljon enkä viitsi viedä iloa harrastuksestani sillä, että siitä tulee rasittava velvollisuus. Koskaan ei ole kukkaronpohja ruokanautintojen takia pilkottanut, vaan hetkellisiä likviditeettivajeita on aiheutunut suuremmista ostoksista, hemmottelusta kalliimmilla vaate- ja asustesatsauksilla jne. Jos ap:n nainen on edes keskituloinen ja vuokra se vajaa tonni puokkiin niin ei ole kyllä mistään työpaikkaruokailusta kiinni rahojen riittäminen vaan vika on jossain muualla.

Neljä tomaattia oli siinä ja kyllä siitä ihan mukavasti saa lohkoja salaattiin, kun salaattiin tuli toki muutakin (tomaattia, salaattia, kurkkua, sipulia) ja sitten kasvisosion pääosa tuli niistä höyrytetyistä vihanneksista, eli salaatti ei ollut ainoaa "vihreää" lautasella. Kastikke oli tomaattipohjainen ja lisäksi siinä oli sipulia, valkosipulia ja mausteita, eli ei toki pelkkää jauhelihaa syöty ruoan kanssa. Jotkut haluavat panna enemmän kastiketta ruokaansa, silloin toki kattilallinen voi olla pieni määrä kahdelle ihmiselle ja kahdelle aterialle. Meillä usein jääkin tuonkokoisesta kastikkeesta vielä jonkin verran, sen voi syödä sitten vaikka lämpimän voileivän päällä yhtenä täytteenä.

Mutta kuten totesin, kukin tavallaan. Kun ruokatunti on puoli tuntia ja lounaspaikkoja ei ole ihan lähellä, ei siinä puolessa tunnissa ehtisi oikein muuta kuin mennä ravintolaan ja tilata, se ruoka kun pitäisi vielä saadakin, syödä ja ehtiä takaisin töihin, joten mieluummin otan siis niitä omia eväitä ja syön ulkona sitten kaikessa rauhassa pitkän kaavan mukaan.

Siitä olen samaa mieltä, että jos vuokra on se 780 euroa jaettuna kahdella ja senkin maksaminen tekee tiukkaa, niin ei varmasti voi työpäivänä ulkona lounastaminen tehdä likviditeettivajetta, vaan jostain muusta on kyse. Nämä kommenttini siis koskivat ainoastaan sitä, että kaikkien ei ole syystä tai toisesta järkevää käydä ulkona lounaalla ja että itse tehden tulee edullisempaa kuin ulkona syöden.

Alkuperäinen kirjoittaja aiheesta ja vierestä;10485482:
Hyvin paljon ohi aiheen edelleen, mutta itse olen hyvätuloisen pariskunnan toinen osapuoli ja ennemmin helvetti jäätyy kuin syön työlounaaksi eilistä jauhelihakastiketta ynnä eilisiä perunoita mikron kautta sekä vähän tomaattia, kurkkua sekä salaattia. Tomaattien kilohinta on tällä hetkellä 3-5 euroa/kg joten tuolla ilmoittamallasi hinnalla et montaa tomaattisiivua per ateria saa. jos tuosta yhteensä neljä ateriaa tehtiin. Samoin sata grammaa jauhelihaa per ateria on minusta melkoisen vähän. No, eipä se paljon maksanutkaan.

Ja voi huoh, onhan se halpaa, mutta mutta... Lounassetelit etuna minullakin eli maksan verotusarvon. Eilen söin sushia. Tänään söin thairuokaa seisovasta pöydästä. Huomenna ehkä jokin ruokaisa salaatti ja ylihuomenna kortteliravintolan omatekoista lindströminpihviä. Minä olen sinin tapaan niin monessa asiassa niin tehokas, näppärä ja taloudellinen, että en oikein jaksa tästä asiasta syyllisyyttä tuntea. Minulle se ruokavalion monipuolistuminen ja vaivannäkön väheneminen on kyllä tasan tarkkaan jokaisen sentin arvoinen, jonka lounasruokailuun sijoitan. Jos lounaspaikkojen valikoima olisi huono niin kai se olisi pakko evästellä, mutta pääkaupungin keskustassa on varaa valita. Tiedän että se on euromääräisesti kalliimpaa, mutta siitä saatava nautinto ja hyvinvointi on sen lisäsumman arvoinen :)

Pidän ruoanlaitosta tosi paljon enkä viitsi viedä iloa harrastuksestani sillä, että siitä tulee rasittava velvollisuus. Koskaan ei ole kukkaronpohja ruokanautintojen takia pilkottanut, vaan hetkellisiä likviditeettivajeita on aiheutunut suuremmista ostoksista, hemmottelusta kalliimmilla vaate- ja asustesatsauksilla jne. Jos ap:n nainen on edes keskituloinen ja vuokra se vajaa tonni puokkiin niin ei ole kyllä mistään työpaikkaruokailusta kiinni rahojen riittäminen vaan vika on jossain muualla.

Minulla ja miehelläni on erilliset tilit ja erilliset lainat. Laina menee aina suoraveloituksena itse valittavana päivänä, joten siitä ei ap:n nainen pääse luikertelemaan eikä selittelemään. Tai selittäköön sitten pankille. Rahaa en miehelleni lainaa enkä ole häneltä itselleni pyytänyt.

Täsätäkös ap tulee hullua hurskaammaksi! Ootte ku joku vitun kanalauma kaakattaessanne mitä kukin syö. sarioisen seuraava mainospila?

Tämä keskustelu on vähän poikennut sivuraiteille.
Monissa paikoissa lounasruoka on ihan kelvollista syötävää, on useampia salaatteja yms.
Jopa ABC:n lounas on ihan ihmisravinnoksi kelpaavaa ja itsehän sen valitsee mitä lautaselleen mättää. Maku on mieto, että se miellyttäisi useimpia, mutta aina voi lorauttaa purkista oman mielensä mukaan lisää.

Työstä tietysti riippuu, mutta toista kunnon ateriaa ei ainakaan toimistotyöntekijä tarvitse.
Jos lounaan saa 5,50 - 8 euroa, kannattaa lapsettomien tai yksinäisten tosissaan miettiä sitäkin vaihtoehtoa. Mitä sillä hinnalla saa itse valmistettua, jos kaikki aineet pitää ostaa?
Lounaan lisäksi ei tarvitse kuin aamupalan ja jotain kevyttä illaksi, salaattia yms.

Aina näissä keskusteluissa on runsain mitoin niitä pyhimyksiä, jotka pää punaisena kaiket illat väsää olemattomista tarvikkeista ilmaiseksi herkullisia ateriota ja eväitä. Jos tekee pitkää päivää, kai sitä voi jotakin itselleenkin suoda?
Lapsiperheet on vähän eri asia, lapsille on pakko tehdä ruokaa illaksikin ja samalla siitä syö itsekin. Mutta kun tuo vaihe on ohi, niin ruuanlaitto on enemmän vapaaehtoista.

Mutta rahankäyttöön:
Miksi asunto pitää ostaa yhteisesti, jos näet jo etukäteen katastrofin merkit? Osta se omiin nimiisi, avokkisi voisi maksaa vaikka yhtiövastikkeen. Jotain korvausta asumisestahan hänen pitää maksaa. Raha-asiat ovat niitä suuria kysymyksiä, joissa pitäisi olla samoilla linjoilla, että liitto ylipäänsä onnistuu. Ennuste teille ei ole kovin hyvä, ei kannattane sitoa itseään enempää.

Hei! Nyt en ymmärtänyt. Olemme lapseton pari ja rakastamme mm. ruoanlaittoa, ei tuliisi mieleemmekään syödä mitään Amican kesäkeittoa tai lihamureketta lounaalla kun itse pystymme huomattavasti parempaan. Anteeksi itsekehu.

"Jos tekee pitkää päivää voi sitä kai itselleenkin jotain suoda" Hetkinen! Ai että jos ei syö Amican hernekeittoja 8 eurolla, ei nauti elämästään. Kuule. Voin kertoa että me mm. matkustamme, syömme RAVINTOLOISSA toisinaan hyvän viinin kera ja ajan kanssa, käymme oopperassa, teatterissa ym. Lisäksi olemme panostaneet mm. sisustukseen.

Kyllä ne meidän duunissa on miltei PERHEELLISIÄ jotka käyvät syömässä noissa duunilounaspaikoissa, perusteenaan kuinka eivät kertakaikkiaan jaksa laittaa ruokaa edes perheelleen enää, saati sitten vielä pitäisi omat työruoatkin laittaa. Aika menee jäkisharrastuksiin kuskaamiseen, TV:n ja tietsan tuijotuksiin iltaisin jne. Vyötärön ympäristöstä päätellen ei ainakaan vanhemmat itse harrasta mitään liikuntaa.

Teen toimistotyötä mutta tarvitsen itse ainakin ne 2 lämmintä ateriaa päivässä enkä ole lihava. En käytä makeita leivonnaisia, makeisia jne. juuri lainkaan, siitä jää moni kilo kertymättä.
Pelkällä salaatilla en tule kuin vihaiseksi.

nämä ovat valintoja.

Viimeksi muokattu:
Siis ap:n vaimo tienaa mukavasti, mutta hänellä ei ole aina varaa maksaa (oletettavasti) 390 euron osuuttaan vuokrasta? Ymmärsin siis, että tuo 780 euroa on kokonaisvuokra, eikä yhden osuus. Miten näin voi säännöllisesti ja vielä mukavasti tienaavalle tapahtua? Oletan myös, että ap:n avovaimon rahat menevät todellakin häneen itseensä, eivätkä esim. sairaan ja rahattoman äidin hoitokotimaksuihin tai työttömän siskon ja tämän lapsien ruokakuluihin tai ettei hänellä ole kallista lääkitystä vaativaa sairautta, josta hän ei vielä saa Kela-korvausta tms.

Vaikka ap:n vaimon nettotulot olisivat 800 euroa - jota ei varmasti voisi luonnehtia mukaviksi tuloiksi - jäisi hänelle vielä noistakin tuloista oman vuokraosuutensa jälkeen yli 400 euroa käyttöön. Oletettavasti hänen nettotulonsa ovat kuitenkin paljon enemmän kuin tuo 800. (Vetäisin tuon 800 siitä, että yksi ystäväni tienaa tuon verran ja hän maksaa kaupungin asunnosta n. 350 euroa vuokraa ja pärjää ihan mukavasti).

Jos avovaimon palkkapäivä on ollut vaikkapa 15.3. ja vuokranmaksupäivä on nyt 2.4., eikä hänellä ole siihen enää rahaa, tehkää vaikkapa seuraavasti:

Nyt tämän kerran annat hänelle anteeksi joko koko oman osuutensa tai sitten osan siitä ja sitten seuraavana palkkapäivänään eli 15.4. hän maksaa välittömästi puolet 2.5. erääntyvästä vuokrasta, tai vaikka kokonaan sen, riippuu vähän hänen nettotuloistaan. Sitten 15.5. hän maksaa puolet 2.6. erääntyvästä vuokrasta, 15.6. puolet 2.7. erääntyvästä jne. Jos haluatte maksaa vuokran yhtenä könttäsummana, avatkaa toinen tili vuokrakuluille ja hän siirtää sille toiselle tilille oman osuutensa aina etukäteen, aina heti, kun palkka tilille napsahtaa.

Mikäli hänen itsekurinsa ei riitä siihen, että hän "vapaaehtoisesti" maksaa jotakin niin tylsää kuin asumiskuluja, hän voi syöttää pankkiohjelmaansa toistuvan maksun tietylle päivälle (ainakin minun pankkiohjelmassa tämä on mahdollista) tai tekee pankin kanssa suoraveloitussopimuksen. Molemmissa tapauksissa vuokrasumma singahtaa automaattisesti joko vuokranantajan tilille tai yhdessä avaamallenne vuokratilille.

Kokeilkaa tätä jonkin aikaa ennen kuin otatte sen lainan - ja jos lainan aikanaan otatte, jatkatte samaan malliin. Eihän nainen voisi juuri missään (ainakaan pääkaupunkiseudulla) asua alle 400 eurolla, ellei kyseessä olisi pieni kaupungin vuokra-asunto, mutta niitä on kovin vähän tarjolla. Niin ja ilmaiseksi hän ei voisi asua missään, niin kuin nyt välillä tuntuu tekevän.

Kyllä minullakin voi olla sellainen tilanne, että reilun parin viikon päästä palkkapäivästä tililläni ei olisi enää vuokraa vastaavaa summaa (mies on työtön ja hänellä on alaikäinen lapsi, jonka tarpeet on myös otettava huomioon), mutta tämä johtuu siitä, että ne pakolliset kulut tosiaan maksetaan heti palkkapäivänä ja mies työttömyyskorvauspäivänä, jolloin sellaista tilannetta ei ainakaan niin kauaa, kun minä olen töissä, pääse tulemaan, etteikö vuokraan tai muihin pakollisiin kuluihin olisi rahaa.

P.S. Kyllä nuo ruokajutut sinällään kuuluvat tähän ketjuun, että mies kertoi avovaimonsa käyttävän n. 200 euroa työpaikkaruokailuun, kun hän ottaa eväitä mukaan.

Minusta tärkeintä on tajuta, että mihin se raha oikein menee. Jos on kulinaristi tai vihaa ruoanlaittoa tai on vain yksinkertaisesti laiska ja saamaton tehdäkseen edullisia eväitä, niin kaikissa näissä tapauksissa on hyvä tajuta, kuinka paljon suunnilleen siihen ruokaan menee rahaa yhden palkanmaksujakson aikana.

Jos hänellä on kuukausipalkka ja jos hän on keskituloinen nainen (bruttopalkka esim. 2200 - 2600 euroa), niin hänelle jää käteen veron jälkeen esim. 1500 euroa. Jos hän ostaa joka päivä kahvia 3 eurolla, patongin Cafe Picnicistä limun kera 10 eurolla, iltapäivälehden 2 euroa ja suklaapatukan kioskista 2 euroa, niin se tekee tässä esimerkissäni 17 euroa, joka kuukauden aikana 20 työpäivän aikana tekee 340 euroa eli se on peräti yli viidesosa (eli yli 20 %) koko kuukauden nettotuloista!!! Ja tässä on siis vasta työpäivän aikana käytetty raha. Joku eläkeläinen tai köyhä opiskelija sinnittelee tuollaisella summalla kuukauden!!! Näitä tällaisia miehiä ja naisia on tosi paljon, joilla raha riittää jotenkuten. Syytetään pihiä pomoa, kun se ei anna palkankorotuksia, mutta ei yhtään tajuta, että itselläkin on aihetta tehdä jotakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Putosin kärryiltä;10486198:
Siis ap:n vaimo tienaa mukavasti, mutta hänellä ei ole aina varaa maksaa (oletettavasti) 390 euron osuuttaan vuokrasta? Ymmärsin siis, että tuo 780 euroa on kokonaisvuokra, eikä yhden osuus. Miten näin voi säännöllisesti ja vielä mukavasti tienaavalle tapahtua? Oletan myös, että ap:n avovaimon rahat menevät todellakin häneen itseensä, eivätkä esim. sairaan ja rahattoman äidin hoitokotimaksuihin tai työttömän siskon ja tämän lapsien ruokakuluihin tai ettei hänellä ole kallista lääkitystä vaativaa sairautta, josta hän ei vielä saa Kela-korvausta tms.

Vaikka ap:n vaimon nettotulot olisivat 800 euroa - jota ei varmasti voisi luonnehtia mukaviksi tuloiksi - jäisi hänelle vielä noistakin tuloista oman vuokraosuutensa jälkeen yli 400 euroa käyttöön. Oletettavasti hänen nettotulonsa ovat kuitenkin paljon enemmän kuin tuo 800. (Vetäisin tuon 800 siitä, että yksi ystäväni tienaa tuon verran ja hän maksaa kaupungin asunnosta n. 350 euroa vuokraa ja pärjää ihan mukavasti).

Jos avovaimon palkkapäivä on ollut vaikkapa 15.3. ja vuokranmaksupäivä on nyt 2.4., eikä hänellä ole siihen enää rahaa, tehkää vaikkapa seuraavasti:

Nyt tämän kerran annat hänelle anteeksi joko koko oman osuutensa tai sitten osan siitä ja sitten seuraavana palkkapäivänään eli 15.4. hän maksaa välittömästi puolet 2.5. erääntyvästä vuokrasta, tai vaikka kokonaan sen, riippuu vähän hänen nettotuloistaan. Sitten 15.5. hän maksaa puolet 2.6. erääntyvästä vuokrasta, 15.6. puolet 2.7. erääntyvästä jne. Jos haluatte maksaa vuokran yhtenä könttäsummana, avatkaa toinen tili vuokrakuluille ja hän siirtää sille toiselle tilille oman osuutensa aina etukäteen, aina heti, kun palkka tilille napsahtaa.

Mikäli hänen itsekurinsa ei riitä siihen, että hän "vapaaehtoisesti" maksaa jotakin niin tylsää kuin asumiskuluja, hän voi syöttää pankkiohjelmaansa toistuvan maksun tietylle päivälle (ainakin minun pankkiohjelmassa tämä on mahdollista) tai tekee pankin kanssa suoraveloitussopimuksen. Molemmissa tapauksissa vuokrasumma singahtaa automaattisesti joko vuokranantajan tilille tai yhdessä avaamallenne vuokratilille.

Kokeilkaa tätä jonkin aikaa ennen kuin otatte sen lainan - ja jos lainan aikanaan otatte, jatkatte samaan malliin. Eihän nainen voisi juuri missään (ainakaan pääkaupunkiseudulla) asua alle 400 eurolla, ellei kyseessä olisi pieni kaupungin vuokra-asunto, mutta niitä on kovin vähän tarjolla. Niin ja ilmaiseksi hän ei voisi asua missään, niin kuin nyt välillä tuntuu tekevän.

Kyllä minullakin voi olla sellainen tilanne, että reilun parin viikon päästä palkkapäivästä tililläni ei olisi enää vuokraa vastaavaa summaa (mies on työtön ja hänellä on alaikäinen lapsi, jonka tarpeet on myös otettava huomioon), mutta tämä johtuu siitä, että ne pakolliset kulut tosiaan maksetaan heti palkkapäivänä ja mies työttömyyskorvauspäivänä, jolloin sellaista tilannetta ei ainakaan niin kauaa, kun minä olen töissä, pääse tulemaan, etteikö vuokraan tai muihin pakollisiin kuluihin olisi rahaa.

P.S. Kyllä nuo ruokajutut sinällään kuuluvat tähän ketjuun, että mies kertoi avovaimonsa käyttävän n. 200 euroa työpaikkaruokailuun, kun hän ottaa eväitä mukaan.

Jos tällaiset järjestelyt täytyy tyttikselle tehdä, eiköhän hän ole jo holhouksen tarpeessa? Onko tuollaisia oikeasti jossain olemassa, ettei eurot kertakaikkiaan pysy hanskassa/tilillä vaan ne vuotavat kuin seula johonkin Elloksen tilille?

Alkuperäinen kirjoittaja vielä ruoasta;10486299:
Minusta tärkeintä on tajuta, että mihin se raha oikein menee. Jos on kulinaristi tai vihaa ruoanlaittoa tai on vain yksinkertaisesti laiska ja saamaton tehdäkseen edullisia eväitä, niin kaikissa näissä tapauksissa on hyvä tajuta, kuinka paljon suunnilleen siihen ruokaan menee rahaa yhden palkanmaksujakson aikana. .

Jos on kulinaristi, hän ei syö noissa laitos/duunipaikkaruokaloissa vaan oikeassa ravintolassa tai syö omia herkullisia ruokiaan eväänä.

Jos tällaiset järjestelyt täytyy tyttikselle tehdä, eiköhän hän ole jo holhouksen tarpeessa? Onko tuollaisia oikeasti jossain olemassa, ettei eurot kertakaikkiaan pysy hanskassa/tilillä vaan ne vuotavat kuin seula johonkin Elloksen tilille?

Minustakin tuntuu oudolta, ettei "vapaaehtoisesti" maksa heti palkkapäivänään pakollisia menoja tai säästä niitä varten eräpäivään asti, mutta jos kerta kaikkiaan näin ei osaa tai halua tehdä, niin joku suoraveloitus voisi olla ratkaisu.

En tosiaan ottaisi tuosta noin vain mitään lainoja tällaisen hulda huolettoman kanssa, ennen kuin hän on osoittanut, että - edes tavalla tai toisella - hän on kykenevä hoitamaan pakollisia raha-asioita. Asumiskulut kun nyt yleensä näillä leveyksillä tuppaava olemaan aika pakollisia kuluja...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Putosin kärryiltä;10486419:
Minustakin tuntuu oudolta, ettei "vapaaehtoisesti" maksa heti palkkapäivänään pakollisia menoja tai säästä niitä varten eräpäivään asti, mutta jos kerta kaikkiaan näin ei osaa tai halua tehdä, niin joku suoraveloitus voisi olla ratkaisu.

En tosiaan ottaisi tuosta noin vain mitään lainoja tällaisen hulda huolettoman kanssa, ennen kuin hän on osoittanut, että - edes tavalla tai toisella - hän on kykenevä hoitamaan pakollisia raha-asioita. Asumiskulut kun nyt yleensä näillä leveyksillä tuppaava olemaan aika pakollisia kuluja...

Minäpäs olin tollaisen tuhlaajajätkän kanssa avoliitossa 8v joten tiedän mitä se on kun toinen luistaa kaikesta kuin saippua. En saanut vain lähdettyä, siksi aikaa meni niin kauan. Minä maksoin vuokran, sähkön, autonpidot, ruoasta leijonanosan, miehen vain kaljoitellessa.

Yhteistyössä