Sammis
Ja veriseulastakin tuli vaan kirje ettei kohonnutta riskiä ole. Ei mitään lukuja eikä arvioita riskistä... Näin meillä täällä pk-seudulla. GRR!
En nyt tiedä mitä itekkään ajoin tällä takaa, mutta siis, en muista sanoiko joku mulle vai luinko jostain, mutta kuitenkin...siis, että tällä tutkimuksella on todettu olevan enemmän hyötyä yli 30 vuotiailla. Voi tietty olla, että jauhan puuta heinää.
Mutta, että en sokeasti lähtisi uskomaan mitään tuloksia oli sitten suhde 1:10 tai 1:10 000, ikä mikä tahansa jne... Että ei mikään hyväkään tulos takaa sitä tervettä vauvaa.
Mutta kun olen alle 30vee niin tulos on kai automaattisesti parempi, kun samanlaiset tulokset kaikista veriseulaan tarvittavista arvoista saanut yli 30vee.
Olen myös super negatiivinen ihminen, esikoista odottaessa ei mitattu kuin tuo niskaturvotus ja sen tulos oli silloin 1,7mm ja nyt tätä odottaessa se oli yli puolet parempi 0,71mm, mutta silti sekään ei merkitse mitään...Ja musta tuntuu, että nyt kun tutkitaan kaikkea enemmän, pelko lisääntyy sen mukana!
Eli mulle vois periaatteessa laittaa nenän eteen millasia lukemia vain, mutta en niistä siltikään ymmärtäisi mitään Ja en siltikään voisi olla täysin varma, että vauva mahassani olisi terve!
Tää menee taas siihen äitiyden pelko juttuihin, jotka jo tässä raskaus aikana ravistelee mielen terveyttä. Ja huoli vain kasvaa, kun vauva on turvallisesti käsivarsilla.
Mutta joo, koitetaan nauttiau raskaudesta...tuppaan vain ajatteleen "liikaa" (jos näillä aivoilla sitä voi...)
rv: 13+2
Näkyikö teidän sikiöllä jo nenäluu ultrassa? Meillä lääkäri totesi, ettei saa sikiötä kääntymään, jotta voisi kuvata, näyykö nenäluuta. Olen ihan paniikissa välillä asian takia, koska elän epätietoisuudessa. Muutoin ultrassa kaikki oli ok.Ärsyttvää... en oo aikoihin pystyny kirjottaa,kone jotenki sekoilee.
No kuitenkin mulla oli ultra tänään. Kaikki oli hyvin,hän vastas viikkoja 12+1 ja oli aktiivinen ja sydän löi vahvasti ja tasaisesti Niskaturvotus oli 1 tasan,eli oikeen hyvä.... Nyt sit rennoin mielin eteenpäin
Jenna 12+1
Näkyikö teidän sikiöllä jo nenäluu ultrassa? Meillä lääkäri totesi, ettei saa sikiötä kääntymään, jotta voisi kuvata, näyykö nenäluuta. Olen ihan paniikissa välillä asian takia, koska elän epätietoisuudessa. Muutoin ultrassa kaikki oli ok.
Meillä oli aika hiljanen lääkäri,ei kamalasti puhunu et ei ees ollu puhetta nenäluusta. Tosin sanoi et on normaalin näköinen aktiivinen sikiö. Et siit päätellen varmaan kaikki ok... Mut mäkään en usko et on syytä huoleen
Lääkäri yritti katsoa vatsan päältäkin, mutta kun minulla on se istukka edessä, niin eipä sitten näkynyt senkään vertaa, mitä alakautta. Hiukan alkoi ihmetyttää, kun lääkäri "mutisi" siinä kohden, kun ei saanut sitä nenäluuta näkymään. Sikiö ei suostunut kääntymään ja meni vaan enemmän kippuralle, kun ultrauslaitteella yritettiin sitä "hätistellä" liikkumaan. Kaikki muu oli kehittynyt ikäänsä nähden normaalisti. Ei kai se auta hätäillä, vaikka välillä asia painaa mieltä, vaikka kuinka yrittäisi ajatella jotakin muuta.Näkyi kyllä mutta koko päätä ei meinannut ensin näkyä alakautta koska meni koko ajan piiloon. Sitten katsottiin mahan päältä ja siitä tuli sivuprofiili hyvin. Älä ole huolissaan. Kaikki on varmasti hyvin.
Olettaisin, että lääkäri olisi sanonut, jos jotakin oleellista ei olisi näkynyt. Lääkäreissäkin on niin paljon eroja. Toiset juttelevat enemmän ja selittävät asioita, kun taas jotkut ovat hiljaisia ja mutisevat jotakin epäselvästi.Meillä oli aika hiljanen lääkäri,ei kamalasti puhunu et ei ees ollu puhetta nenäluusta. Tosin sanoi et on normaalin näköinen aktiivinen sikiö. Et siit päätellen varmaan kaikki ok... Mut mäkään en usko et on syytä huoleen
Jotenkin olen huono lohduttamaan, koska panikoin täällä itsekin, mutta nyt meidän on pakko tsempata. Yleensä nuo ovat vääriä hälytyksiä! Tiedän monta "hälytysvauvaa" ja kaikki ovat olleet terveitä. Asiahan on niin, että vielä viime minuuteilla synnytyksessä voi mennä joku asia pieleen, joten tässä vaiheessa on aika turhaa itsensä kiusaamista ruveta hermoilemaan. Tiedän, ei ole helppoa olla hermoilematta, koska hermoilen itsekin, mutta yritetään kestää, sinä siellä ja minä täällä! Olen itsekin päälle 30, joten sehän nostaa aina riskiä, mutta tiedän yli 40-vuotiaita (ensi)synnyttäjiä, joilla on terveitä lapsia. Mietin vielä omalla kohdallani, annanko ottaa istukkanäytettä, koska minulle sanottiin, että joka tapauksessa lapsen joutuu sitten synnyttämään, kun tietyt viikot ovat menneet, että näytteen lopputuloksella ei olisi itselleni enää merkitystä.Huonoja uutisia eli sairaalasta soitettiin aamulla ja seulaan jäätiin kiinni. Turvotustahan ei ollut ylimääräistä ja muutenkin kaikki ulkopuolin katsottuna hyvin. Keskiviikoksi aika istukkanäytteeseen. Vaikka mahdollisuus siihen että kaikki kuitenkin on hyvin on erittäin suuri niin silti tuntuu että maailma romahti hetkeksi. Ikäähän minulla on että toivotaan että se on nostannut näitä räjoja tähän. Jo ultrassa sanottiin kun kysyin että kolme neljästä seulahälytyksestä on väärä hälytys. Aika maassa kyllä tuo mieli.
Netin kauttahan sitä voi hakea ja kai toimistossakin voi käydä lapun täyttämässä ihan perinteisellä tavalla. Tuossa on hakuohjeisiin suora linkki, josta löytyy nettihakukaavake. Netissä haettaessa pitää olla käytettävissä pankkitunnukset, joilla tunnistaudutaan Kelan sivuilla. Luulisin, että nykyään lähes kaikilla on jonkun pankin pankkitunnukset.Alkuperäinen kirjoittaja Helinä;10456731:Missäs vaiheessa sitä äitiyspakkausta haetaan? Kelasn nettisivuiltako sitä haettiin?
Helinä rv 13+3