T
Taru:
Vieras
Haluan vastata sulle, koska kirjoitit niin mielenkiintoisesti. Minunhan ei nyt tarvitse pelätä lapsen tuomaa elämänmuutosta, koska olen päätökseni tehnyt: en hanki lapsia. Miksi ottaisi riskin siinä asiassa, kun se on minulle lähes pelkästään riski. Eli kuvainnollisesti, jos lapsi maksimissaan toisi mulle vaikkapa 10 pluspistettä (iloa, sosiaalisuutta ym), niin maksimissaan sen on mahdollisuus tuoda mulle myös 1000 miinuspistettä. Todennäköisyys painua pahasti miinukselle olisi siis niin suuri, että en näe asiassa itselleni mitään järkeä. Kiinnostaisi, minkälaiset "pisteet" itse asettaisit lapselle, mitä se mahdollisesti toisi elämääsi?
Muilla elämänalueilla mulla ei "pelkoa" mielestäni ole yhtään sen enempää kuin muillakaan. Olen hakenut uusia työpaikkoja (ja vaihdankin, jos sopivaan pääsisin), olen ryhtynyt opiskelemaan, matkustelen ja niin edelleen. Mutta ne ovat kaikki mulle positiivisia asioita sinänsä, joita ensinnäkin haluan. Uusi harrastus, työpaikka tai ystävyys toisi mulle kerralla vaikka 500 pluspistettä, joten sellaisessa onnistuminen on jo itsessään niin paljon parempi juttu kuin lapsi voisi mulle olla. Noissa epäonnistuminen voisi olla vaikka -50 pistettä. Ikävää, mutta ei katastrofaalista. Koska mahdolliset plussat ovat suuremmat kuin miinukset, minun kannattaa "ottaa riski".
Tässä vielä yksi esimerkki lisää: juttelin erään lapsellisen työkaverini kanssa siitä, että tilasin eBaysta tavaraa 20 eurolla. Hän sanoi, että ei "uskaltaisi" tilata, myyjät kun ovat yksityishenkilöitä ja tavara voi jäädä saamatta. Hän on kuitenkin uskaltanut hankkia kaksi lasta! Pahimmillaan eBay-kaupoissa voisin siis tosiaan menettää sen 20 euroa, mikä on todella pieni riski verrattuna siihen, kuinka valtavan ilon se tavara tuo, jos ja kun sen saan! Eli kyseessä on jokin levy tai kirja, jota en voi ostaa muualta, "turvallisemmasta" paikasta. Sen saaminen on kuitenkin mulle intohimo, joten uskallan tosiaankin ottaa riskin. Lasten hankkiminen taas kuulostaa siltä, että... no, kaikki voi sen jälkeen mennä elämässä pieleen. Ja vaikkei menisikään, niin melko laimeat tuntemukset siitä saisin. Sitähän en voi tietää, mutta en halua kokeillakaan. Mulla on ilonaiheita ja elämän tarkoitusta ihan tarpeeksi muutenkin.
Tavallaan olen ihan samaa mieltä. En vaan koe millään tavoin, että lapsen hankkiminen edes sisältyisi niihin asioihin, joita voisin harkita tekeväni "saadakseni jotain". Kun en keksi, mitä siitä saisin! Voisin ottaa isohkon riskin vaikka siinä, että muuttaisin ulkomaille tai vaihtaisin ammattialaa. Jos tilanne niin vaatisi, niin uskaltaisin nuo kyllä tehdäkin, vaikka en mikään ns. riskinottajatyyppi olekaan. Lasten hankkiminen taas on aivan eri kategoriassa mulle, ns. 'muiden ihmisten hommia', jota en osaa edes kuvitella harkitsevani yhtenä elämän askeleena. Se tuntuu yhtä oudolta kuin se, että muuttaisin yksin vaikkapa Nepaliin asumaan paikallisten ihmisten kanssa paikallista elämää. Eli siis jotain, mikä ei enää ole edes realismin rajoissa. Ymmärrän tietysti, että useimmille varsinkaan kolmekymppisille asia ei ole näin. Haluan vain tuoda näkökantani omalta osaltani.
Kiitos, ymmärrän sinua nyt paremmin
Minäkin olen kokenut sen, että rakastuminen aikaansaa jonkinlaisen vauvakuumeen. Olin pitkään ajatellut, etten halua koskaan lapsia, mutta nykyiseen mieheeni rakastuminen muutti ajatuksiani. Kai sillä oli jotain yhteistä alkuhuuman kanssa. Tai se ns. vauvakuume tuli ehkä kun oltiin oltu pari-kolme vuotta yhdessä, eli sen alkuhuuman perään ehkä. No, asia ei ollut silloin ajankohtainen, joten kuume meni ohi. Mieheni koki samanlaisen kuumeen vähän myöhemmin. Silloin minä en enää voinut kuvitellakaan lasten hankkimista. Nyt mieheltänikin on kuumeilu mennyt ohi ja keskustelemme asiasta hyvinkin tunteettomasti nykyään. Kumpikaan ei oikein tiedä haluaisiko vai ei. Toisaalta ja toisaalta.
Parhaat asiat elämässä saa yleensä menemällä vähän oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Vain silloin voi saavuttaa jotakin tai saada unohtumattomia kokemuksia tai edetä uuteen suuntaan. Jos aina menee sitä totuttua ja turvallista polkua, ei elämässään mene koskaan eteenpäin. Onhan se helppoa jatkaa päivästä toiseen vanhaa tuttua rutiinia, mutta onko se lopulta kuitenkaan elämää? Lapsen hankinta on kuitenkin yksi elämän suurimpia riskejä, se muuttaa koko loppuelämän ratkaisevalla tavalla. Vaikka tavallaanhan moni pienikin valinta muuttaa koko loppuelämän. Jos vaikka vaihtaa työpaikkaa tietäen että vanhaan työhön pääsee halutessaan takaisin, ei paluun jälkeen kuitenkaan odota se vanha elämä, vaan se on muuttunut ratkaisevalla tavalla.
Kysyit minkälaiset "pisteet" antaisin lapselle. Valitettavasti en osaa pisteyttää jotakin itselleni niin abstraktia asiaa. Juuri se tästä päättämisestä tekeekin niin vaikeaa, kun en osaa kuvitella mitä oma lapsi tarkoittaa käytännössä. Muutenkin tuo pisteajattelu tuntuu itselleni vieraalle tavalle jäsentää asioita. Voin pisteyttää vaikka jonkun rahallisen sijoituskohteen, mutta kuinka pisteyttää elämäänsä etukäteen? Itse käsitän elämäni mieluumminkin kokemusten ja saavutusten kautta. Esimerkiksi jokin vaikea esiintymistilanne menee kauas mukavuusalueeni ulkopuolelle itse tilanteessa ja sitä ennen, mutta nyt vaikka kun voin muistella vuoden takaista tilannetta, se on minulle suuri voitto ja ylpeydenaihe. Elän arkista elämääni siten, että se tuottaa minulle suoraa mielihyvää ja suunnittelen elämääni isompia asioita, jotka tuovat elämänmittaista mielihyvää. Ne ovat asioita, jotka lopulta jäävät niiksi kultaisiksi muistoiksi, joita vaalin aina ylpeydellä. Elämä koostuu näistä uskalluksen kautta tulleista saavutuksista ja munauksistakin, ei sitä normaalia arkea muista jälkeenpäin. Esimerkkinä tästä on parikymppisenä tekemäni ulkomaanmatka. Matkan varrella tapahtui paljon hyvää ja pahaa, sain itkeä ja nauraa, mutta siitä matkasta ammennan edelleen ja olen niin onnellinen etten jättänyt sitä väliin, vaikka se silloista budjettia rasittikin aivan kamalasti ja vaikka reissun jälkeen olin ihan poikki ja minun piti olla viikkoja erossa poikaystävästäni. Ilman sitä reissua elämäni olisi niin paljon tyhjempi. Myöhemmin on ollut kaikenlaisia reissuja, mutta mikään ei vedä sille vertoja.
Miten siis pisteyttää itselle abstrakti asia, jota kohtaan ei koe omaavansa riittäviä ennakkokäsityksiä? Miten esimerkiksi pisteyttäisit toiselle paikkakunnalle työn perässä muuttamisen, jos työ sisällöltään olisi jotain mitä olet kuvitellut haluavasi (erilaista kuin nykyinen työsi), mutta siitä maksetaan puolet vähemmän palkkaa kuin nykyisestä työstäsi, joka on ihan ok, ja jos uutta työtä on varmuudella luvassa vain muutamaksi kuukaudeksi, mutta ehkä pidempäänkin?
Viimeksi muokattu: