tupakointi raskaana???

  • Viestiketjun aloittaja pottapää
  • Ensimmäinen viesti
kertokaapa
Siis kun en ole itse lopettanut enkä sen paremmin aloittanutkaan, niin kertokaa nyt mitkä ovat vieroitusoireet? Miten sen näkee vauvasta? Ja miten niin vauvalla voimakkaammat oireet? tutkimustuloksia?

En kuitenkaan ole tuomitsemassa, vaikka mielestäni onkin väärin tupakoida. Haluan tsempata tupakoitsijoita lopettamaan. Luulen, että tukeminen on parempi keino kuin haukkua pystyyn.
 
Mire
Kuinka paljon täytyy polttaa, että tulee tuollaiset vieroitusoireet? Yksi kaverini poltti ehkä 5-7 tupakkaa päivässä raskausaikana. Ja vauva oli kyllä ihan rauhallinen, ei itkenyt sen enempää kuin normaali vauva.
Tämä sinulle, joka kerroit olleesi harjoittelemassa oliko se nyt syntyneiden osastolla. Jotain käytännön tietoa.
Asiallista tietoa, niin ehkä tupakoitsijat saavat todellista ajattelun aihetta. Niinku ap taisi sanoa, ohitti nämä "haukkujat".
 
Tue sinä ketä haluat
Jokainen lopettaja on kuitenkin yksilö ja tuntemukset sen mukaiset.Toisilla voi olla mitättömät oireet ja toisilla suuret.Oireita on monenlaisia hikoilua,huimausta,levottomuutta,stressiä fyysistä kipua en ainakaan itse tuntenut...varmaan joku muu voi kertoa omista vieroitusoireistaan lopetettuaan tupakoinnin.Käsittääkseni nuo vieroitusoireet eivät ole se pää syy tupakoinnin lopettamiselle raskauden aikana vaan mahdolliset haitat itse sikiölle raskausaikana tupakoinnilla aiheuttaen.Ystävättäreni sattui esikoista odotellessaan polttamaan huonolla omallatunnollaan mutta kun vauva syntyi keskosena ja joutui ensimmäiset kuukautensa sairaalassa viettämään oli tuo huono omatunto vähän eriluokkaa.Seuraavissa raskauksissa hän ei polttanut ja vauvat syntyivät ajallaan eivät keskosina ja koliikista kärsien.
Selkärangaton ja itsekäs on se joka väittää ettei pysty lopettamaan.Tee päätös nyt että pystyt ja tuhoa tupakkasi niitä on vaikea polttaa jos niitä ei ole eikä hanki lisää!
 
faktaa pyysitte
Tupakointi ja pikkuinen

Tupakan savu sisältää n.4000 erilaista kemiallista ainetta. Suurin osa niistä läpäisee istukan ja siirtyy suoraan kohdussa kasvavaan sikiöön. Tupakan savun sisältämä nikotiini supistaa kohdun-, istukan- ja napasuonten seinämiä. Verisuonten supistuminen aiheuttaa sikiölle välittömän hapenpuutteen. Hapenpuutteen lisäksi nikotiini vaikeuttaa lapsen hermoston ja aivojen kehitystä, sillä se hidastaa mm. aivosolujen jakaantumista. Tupakan savun kaasuista häkä vaikeuttaa veren hapen kuljetusta siten, että se sitoutuu happea herkemmin hemoglobiiniin. Hemoglobiinin tehtävänä on kuljettaa happea soluille.

Kohdussa tupakan savulle alistunut vauva syntyy täysiaikaisenakin pienempi painoisena kuin tupakoimattoman perheen täysiaikainen vauva. Perheen tupakointi lisää myös keskosuuden eli ennenaikaisesti syntymisen vaaraa. Tupakkaan tottuneella vastasyntyneellä on nikotiinivieroitusoireita. Hän saattaa olla ärtyinen, itkuinen ja levoton ja tarvitsee siten enemmän hoivaa rauhoittuakseen. Myöhemmin lapsella on muita lapsia herkemmin hengitystietulehduksia ja astmaa. Lisäksi lapsen myöhempien oppimis- ja keskittymisvaikeuksien taustalla saattaa olla raskaudenaikainen jatkuva altistuminen tupakalle.

Tupakan savut kulkeutuvat äidinmaitoon. Tupakointi vähentää äidinmaidon määrää 30 %. Se heikentää myös maidon rasva- ja ravintoarvoja. Kuitenkin tupakoivaa äitiä kannustetaan imettämään, jotta vauva saa äidinmaidon sekä imetyksen lähikosketuksen hyödyt itselleen. Tupakoivassa kodissa vauva altistuu joka tapauksessa tupakoinnin haitoille.
 
ja lisää
Jos äiti on tupakoinut runsaasti odotusaikana, lapsi saattaa kärsiä nikotiinin vieroitusoireista syntymänsä jälkeen ja olla itkuinen, ärtynyt ja valitteleva. Raskausajan tupakointi voi myös lisätä kätkytkuolemariskiä.
Tupakan haittavaikutuksille altistuminen voi heijastua myös lapsen viivästyneenä kehityksenä. Puhumaan oppinen voi viivästyä ja myös muussa oppimisessa voi olla vaikeuksia. Keskittymis- ja käytöshäiriöitä sekä yliaktiivisuutta ja aggressiivisuutta on raskauden aikana tupakalle altistuneilla lapsilla muita enemmän.
Raskauden aikana tupakoineiden äitien lapsilla on kaksinkertainen alttius sairastua astmaan, allergiaan tai allergiseen ihottumaan.
 
häh
Tue sinä ketä haluat: no parempi se on kai tukea lopettamaan kuin keskittyä vain haukkumaan. Mitä siinä kukaan voittaa? Jos niin vähän kiinnostaa, niin miksi tulla tänne palstalle. Voithan perustaa ihan oman ketjun missä haukutte kaikki tupakoitsijat maan rakoon!
 
kisu_mirri
Kylläpäs oli ketujussa taas ilkeitä kommentteja...

Itse poltin noin 5 röökiä päivässä ennen raskauttani. Laskin aina röökejä ja olin vaikka tuskissani, etten vain polttanut askillista päivässä, rajoitin siis riippuvuuttani jo ennen raskautta. Olin polttanut noin 10 vuotta. Sitten tulinkin raskaaksi ja ennenkuin raskaudestani edes tiesin ei rööki enää maistunutkaan, sitä silloin itsekin ihmettelin, että mikäs nyt on vialla.. Tein raskaustestin ja aamulla tehdyn plussatestin jälkeen oli pakko päästä polttamaan aamurööki, jonka jälkeen iskin loppu topan kaverille ja sanoin, että "nyt loppui, olen rakaana". Asian ääneen sanominen antoi kummasti lisää selkärankaa olla polttamatta. Toisaalta raskausaika oli minulle niin jännittävää, että en edes oikeastaan tupakkaa sen aikana kaivannut ja toisaalta tulevan lapsen hyvinvointi oli edistämässä asiaa. Vaihdoin silloin tupakat hedelmiin. Aina kun teki mieli röökiä söin omenan, banaanin, appelsiinin, jne. Se hetki, kun tekee oikein kovin mieli oli minulla ainakin kovin lyhyt ja meni helpommin ohi, kun oli jotain muuta tekemistä. Nyt lähes kolmevuotta tuosta lopettamisesta on käynyt sillointällöin mielessä käydä ostamassa toppa.. Se vaan kolkuttaa tuolla takaraivossa yhä edelleen.

Voimia ap:lle tupakoinnin lopettamiseen! Ja jos ei pysty niin vähennä edes minimiin.
 
just joo
häh kuka täällä on ketään haukkunut?Mikäs seriffi sinä olet ja määräilet ketä saa mielipiteitään täällä kirjoitella?Myös minulla on oikeus mielipiteeseeni pidit siitä tai et!Paapominen ei auta ketään!Voi voi kun sua nyt stressaa ota siitä tupakka kun et muuten kestä...just joo
 
häh
Just joo: toi oli kai mulle tarkoitettu? Ap muistaakseni halusi vertaistukea eikä pelkkää moralisointia. Miksi sinä lasket nämä jutut tyyliin: olet selkärangaton ja itsekäs. Onhan se totuus, mutta voisi sen nätimminkin ilmaista. Minusta aika moni teksti täällä on ollut haukkumista ja moralisointia. En ole seriffi, mutta edelleen muistaakseni juuri tuollaisia kirjoituksia ei ap kaivannut. Tiedostaa mitä tekee ja että se on väärin. Niinku sanoin, että ehkä "haukkujat" voisivat perustaa ihan oman ketjun ja siellä saavat sitten kirjoittaa ihan mitä itse haluavat.
Heh, heh tämä repeää "Voi voi kun sua nyt stressaa ota siitä tupakka kun et muuten kestä...just joo" Ai se olisikin ratkaisu? No enpä ole ennen kokeillut. Kai sitä tämän kunniaksi voisi elämänsä ekan tupakan sytyttää.
Minulla ei omasta mielestäni ollut noin ilkeä tyyli. En ketään täältä ole häätämässä, ajattelin vain että voisitte noudattaa ap toivomusta.
 
just joo
häh: Se äitikin voisi olla kiltti sille sikiölle ja antaa reilut lähtökohdat kasvuun.Sikiö ei voi itse valita mutta se odottava äitipä voi.Et ole siis itse polttanut joten hyvä puolustella kun et omaa omakohtaista kokemusta just joo...
 
häh
En minä puolustele, vaan uskon, että kannustamalla päästään parempaan loppu tulokseen. Kuten varmaan huomasitte, nämä moralisoijat saivat jo ap katoamaan. Jos hän olisi täällä asiallisesti saanut keskustella ja olisi saanut vertaistukea, hän ehkä olisi pystynyt lopettamaan kokonaan. Nyt hän vetäytyi ja luultavasti jatkaa entiseen malliin. Kukaan ei siis voittanut.
Johan jo työelämässäkin on huomattu, että positiivisella palautuksella ja kannustamisella ihmisistä saadaan "enemmän" irti. Eikä sillä, että haukutaan.
 
just joo
häh:Ehkäpä se ottikin kuule itseään niskasta kiinni ja teki asialle jotain.Paljon on asiaa tällä ketjulla tullut ilmi.Omakohtaisia juttuja lopettamisesta ja sen onnistumisesta.Tietoa vahingoista jota tupakointi aiheuttaa ja voi aiheuttaa sikiölle.
 
ei tupakoiva äiti
Tosi hienoa lukea tästä ketjusta, että niin moni on pystynyt lopettamaan -- näinhän sen pitää mennäkin.

Joku tuossa kyseli, että millä oikeudella "moralisoijat" tulevat kommentoimaan toisten tupakointia raskausaikana - kysehän on heidän ja heidän lapsensa terveydestä. No, nykytietämyksen mukaan tupakointi on todella haitallista ja vahingollista sikiölle. Valitettavasti syntymätön sikiö ei itse pysty "moralisoimaan" oman terveytensä puolesta, joten on VASTUUNTUNTOISTEN AIKUISTEN tehtävä pitää syntymättömän sikiön puolta. Jos sikiön OMA ÄITI on niin heikko, ettei tähän pysty, niin silloin sikiön apuun tulee joku ulkopuolinen "moralisoija".

Miettikää tupakoivat (samoin kuin ryyppääväät/huumeiden käyttäjät jne. ) oikeasti, miten vahingoitatte vauvaanne tekemisillänne.
 
rökare
AP:lle..mulla kaksi tyttöä ja molempien raskausaikana olen polttanut n. 2-7 tupakkaa/päivä. Kummallakaan en havainnut vieroitusoireita synnytyksen jälkeen. Poltin ennen raskauksia n. 15-20/päivä ja onnistuin vähentämään niin että poltin vaan puolikkaan tupakan kerralla ja joinakin päivinä vaan siis sen kaksi. Tiedän röökin vaarat mutta olin ylpeä siitä että pystyin edes tuon verran vähentämään.
 
Puusta katsoen
että olen itsekin tupakoijan lapsi, vaikka äitini ei polttanutkaan. Passiivinen tupakointihan on ihan yhtä vaarallista kuin itse oma-aloitteisesti keuhkoonsa vetävä. Yli 30 v. sitten, kuten nytkin syyllistettiin lähinnä tupakointiin syyllistyvää raskaana olevaa äitiä. Isäni lopetti sisällä tupakoinnin, vasta kun olin jo useamman vuoden ikäinen ja silloinkin sisustuksellisista syistä. Tupakansavu kun pilasi funkkiskämpän kokovalkoisen sisustuksen :)... PS. Minä ja sisarrukseni emme kärsi kehityshäiriöistä tai allergioista, lähinnä huonosta tilannetajusta.
 
ap:lle
Alkuperäinen kirjoittaja HÄVETKÄÄ VALEHTELIJAT!:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Tupakoinnin lopettaminen seinään saattaa aiheuttaa sikiölle ja äidille niin suuren stressin, että raskaus saattaa mennä kesken ja se on fakta.

Ei todellakaan ole mikään fakta näin! Tämä on tupakoivien äitien itselleen kehittämä mantra jotta voi paremmin perustella itsekästä tarvettaan pössyyttelyyn!!!

MIKÄÄN TUTKIMUS MAAILMASSA EI OSOITA ETTÄ STRESSI AIHEUTTAISI KESKENMENOJA.. EI TUPAKOINNIN LOPETTAMISESTA JOHTUVA EIKÄ MUUNKAANLAINEN.

ZIISUS MILLAISIA VALHEITA IHMISET ON VALMIITA KEKSIMÄÄN PUOLUSTELLAKSEEN SELKÄRANGATTOMUUTTAAN!!!!

JA JOO-O TUPAKOITSIJA EI TOSIAAN OLE MIKÄÄN HYVÄ ÄITI KUN ALUNPERIN JO OSOITTAA KYVYTTÖMYYTTÄ PISTÄÄ LAPSEN TERVEYDEN EDUN OMIEN MIELITEKOJENSA EDELLE!!!
Sinähän voit vaikka ottaa ja kokeilla. Kovasta stressistä todellakin on haittaa sikiölle. Tämä on yksi niistä monista syistä miksi tupakointia jo raskauden suunnitteluvaiheessa pitäisi ehdottomasti ainakin vähentää.
 
PÄIVITYSTÄ
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Alkuperäinen kirjoittaja HÄVETKÄÄ VALEHTELIJAT!:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Tupakoinnin lopettaminen seinään saattaa aiheuttaa sikiölle ja äidille niin suuren stressin, että raskaus saattaa mennä kesken ja se on fakta.

Ei todellakaan ole mikään fakta näin! Tämä on tupakoivien äitien itselleen kehittämä mantra jotta voi paremmin perustella itsekästä tarvettaan pössyyttelyyn!!!

MIKÄÄN TUTKIMUS MAAILMASSA EI OSOITA ETTÄ STRESSI AIHEUTTAISI KESKENMENOJA.. EI TUPAKOINNIN LOPETTAMISESTA JOHTUVA EIKÄ MUUNKAANLAINEN.

ZIISUS MILLAISIA VALHEITA IHMISET ON VALMIITA KEKSIMÄÄN PUOLUSTELLAKSEEN SELKÄRANGATTOMUUTTAAN!!!!

JA JOO-O TUPAKOITSIJA EI TOSIAAN OLE MIKÄÄN HYVÄ ÄITI KUN ALUNPERIN JO OSOITTAA KYVYTTÖMYYTTÄ PISTÄÄ LAPSEN TERVEYDEN EDUN OMIEN MIELITEKOJENSA EDELLE!!!
Sinähän voit vaikka ottaa ja kokeilla. Kovasta stressistä todellakin on haittaa sikiölle. Tämä on yksi niistä monista syistä miksi tupakointia jo raskauden suunnitteluvaiheessa pitäisi ehdottomasti ainakin vähentää.
Päivitä pönttö tietosi!!! Sen sijaan vastasyntyneelle on todellakin haittaa että joutuu kärsimään ne vierotusoireet!! Vieroitusoireiuden kurjuudenhan röökaava äiti tietää hyvinkin kun itse ei niiden kanssa pärjää mutta laittaa lapsen pärjäämään. TODELLA HÄPEÄLLISTÄ!!!!!
 
ap:lle
Alkuperäinen kirjoittaja PÄIVITYSTÄ:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Alkuperäinen kirjoittaja HÄVETKÄÄ VALEHTELIJAT!:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Tupakoinnin lopettaminen seinään saattaa aiheuttaa sikiölle ja äidille niin suuren stressin, että raskaus saattaa mennä kesken ja se on fakta.

Ei todellakaan ole mikään fakta näin! Tämä on tupakoivien äitien itselleen kehittämä mantra jotta voi paremmin perustella itsekästä tarvettaan pössyyttelyyn!!!

MIKÄÄN TUTKIMUS MAAILMASSA EI OSOITA ETTÄ STRESSI AIHEUTTAISI KESKENMENOJA.. EI TUPAKOINNIN LOPETTAMISESTA JOHTUVA EIKÄ MUUNKAANLAINEN.

ZIISUS MILLAISIA VALHEITA IHMISET ON VALMIITA KEKSIMÄÄN PUOLUSTELLAKSEEN SELKÄRANGATTOMUUTTAAN!!!!

JA JOO-O TUPAKOITSIJA EI TOSIAAN OLE MIKÄÄN HYVÄ ÄITI KUN ALUNPERIN JO OSOITTAA KYVYTTÖMYYTTÄ PISTÄÄ LAPSEN TERVEYDEN EDUN OMIEN MIELITEKOJENSA EDELLE!!!
Sinähän voit vaikka ottaa ja kokeilla. Kovasta stressistä todellakin on haittaa sikiölle. Tämä on yksi niistä monista syistä miksi tupakointia jo raskauden suunnitteluvaiheessa pitäisi ehdottomasti ainakin vähentää.
Päivitä pönttö tietosi!!! Sen sijaan vastasyntyneelle on todellakin haittaa että joutuu kärsimään ne vierotusoireet!! Vieroitusoireiuden kurjuudenhan röökaava äiti tietää hyvinkin kun itse ei niiden kanssa pärjää mutta laittaa lapsen pärjäämään. TODELLA HÄPEÄLLISTÄ!!!!!
voi luoja...
 
jonnade
olen itse rv21, ja polttanut tähän asti. nyt olen ollut muutaman päivän ilman. Huono omatunto siitä toki tulee ku pikkunen masussa ei pääse ^karkuun^ tupakan savua. En ole varma pysynkö jatkossa tupakoimatta. Olen keventänyt omantunnon tuskia ajatellen, että muutenkin raskaana ollessa hormoonit hyrrää ym. joten läheisteni kannalta on parempi polttaa ns. hermosauhuja. :) Lähi piirissäni on monia tuoreitakin äitejä eikä kukaan ole raskauden takia lopettanut, ja kaikki ovet saaneet täysin terveet lapset. Ilman mitään vieroitusoireita, ali painoisuutta ym. Nämä pari päivää ovat henkisesti olleet raskaimmat koko raskauden aikana. Hermot menee ihan pienestäkin ja siitä kärsii läheisimmät ihmiset.
Poltin noin 2-10 tupakkaa päivässä. Ei kyllä kivan näköistä mennä massu pystyssä ja tupakka huulessa. Mielestäni on jokaisen oma asia on miten raskauden aikana toimii.
Onnea pikkuisen johdosta :)
 
jonnade
Ei kyllä yhtään tee huonommaksi äidiksi jos polttaa !!!!!!!!!!!!!!!!!! Ei maailmasta löydy täydellistä äitiä. Ja vaikka tupakoinnin lopettaisi raskauden aikana, niin paheita on silti aina sama määrä.
 
jonnade
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmmmm:
Ai millä tutkimuksia todistetaan oikeiksi? Tupakointi taitaa olla ainoaita sellaisia tutkimusalueita lääketieteessä, josta kutakuinkin kaikki ovat samaa mieltä. Kyllä, tupakoitsijoiden lapset ovat pienempikokoisia ja oppivat huonommin.

Tavallaan joo "omapahan on raskautenne", mutta minä ja lapseni ja heidän lapsensa joutuvat elämään ihan samassa maailmassa muiden kanssa. Teidän elämänne ja elämäntapanne vaikuttavat minuun joka tapauksessa. Esimerkiksi lapsena hakattu no todennäköisemmin itse tulevaisuuden hakkaaja. Samalle luokalle ne joutuvat kuitenkin, kaikkien äitien lapset.

Ja muuten, kyllä, ylipaino on vaarallista, mutta ei niin vaarallista sikiölle kuin äidin tupakointi.


Ei kaikkien tupakoivien lapset ole pienempiä tai opi hitaammin !!!!!! Sukulaiseni poltti koko raskauden, lapsi syntyi täysin normaali painoisena ym. Kyseinen lapsi on nyt 2 vuotta ja muutaman kuukauden päälle, puhuu täydellisesti ja on sanottu esim tarhassa että on kehittynein lapsi ikäisekseen. ! Eli vaikka tupakoi raskauden aikana niin ei ole varmaa huomaako sitä lapsessa millään lailla ! Ja keskenmeno voi tulla ihan mistä syystä tahansa! Lapsella voi olla vaikka mitä tauteja vaikka äiti ei olisi ikinä ainuttakaan polttanut ! Ihan turhaa syyllistää polttavia äitejä. Ei se tee huonoa äitiä jos tupakoi ! -.-
 
*savuton*
Alkuperäinen kirjoittaja jonnade:
Ei kyllä yhtään tee huonommaksi äidiksi jos polttaa !!!!!!!!!!!!!!!!!! Ei maailmasta löydy täydellistä äitiä. Ja vaikka tupakoinnin lopettaisi raskauden aikana, niin paheita on silti aina sama määrä.
Ai paheiden määrä on vakio? Täällähän on fiksua porukkaa :)
 
viekkareista
Vastasyntyneen lapsen vieroitusoireet helpottavat/eivät tule niin voimakkaina jos äiti jatkaa tupakointia synnytyksen jälkeen normaalisti ja imettää lasta. Nikotiini välittyy maidon kautta lapselle. Jos äiti lopettaa tupakoinnin heti synnytyksen jälkeen tai ei halua/voi imettää niin sitten lapselle tulee näitä viekkareita. Aluksi maidontuotanto on vähäisempää ja täten vauva ei saa nikotiinia "riittävästi", mutta nikotiiniannos kasvaa lähemmäs aikaisempaa määrää maidon noustessa kunnolla.

T. toinen joka on synnärillä töitä tehnyt
 

Yhteistyössä