Kohdunpoiston komplikaatiot

  • Viestiketjun aloittaja priitta
  • Ensimmäinen viesti
me too
Alkuperäinen kirjoittaja Älkää olko liian sinisilmäisiä:
Tiedossa olevia riskejä ei yleensä korvata.Jos hoito on tapahtunut hyvän hoitokäytännön mukaisesti, ei korvausta makseta, vaikka lopputulos ei olisi hyvä. Tätä on nykyinen käytäntö.
"oho" sanoo lääkäri leikatessaan. eli Mitähän siellä "salaisissa kansioissa" eli saneluissa oikein sanotaankaan ? Niissä lääkärin omissa sisälehdissä, mitä ei saa neuvonnankaan tiskiltä tulostettuna, vaikka allekirjoittaisi minkä paperin.

 
me too
, sain tuttavalta sähköpostia, että turhasta ei kannata "valittaa".Tuttu juttu.Viime yö taas valvottu ja pyöritty.Nousin sitten kirjoittamaan ajatuksiani.
ARVOISAT
Lähimmäiset,hyvät ystävät,
ynnä naapurit sekä sukulaiset.
Arkemme on varmaan ihan erilaista,
mutta onhan minullakin oikeus tuntea tätä elämää.
Tässä ja nyt, huomisesta puhumattakaan.
Ei samalla tavalla kuin sinä,
vaan niinkuin minä,
itse.
 
neuvoja kysyvä
Heips kaikille!
Priitalle ja muille epäonnistumisen kokeneille olen todella pahoillani :( ISO VOIMA HALAUS!

Olen 50v ja minulle tehtiin tähystämällä kk sitten kohdun ja kohdunkaulan poisto ison myoman ja jatkuvien kohdunkaulan tulehduksien takia? Kaikki meni kait ainakin nyt luulen ihan hyvin aikaa on kulunut niin vähän että en tiedä vielä miten suolet asettuu tuonne sisälle kun on 3 "reikää" tuolla alapäässä etkä osaa käyttää vielä yhtäkään niinkuin ennen ,kuulema tasoittuu ajan kans. mutta siitä seksistä milloin uskallitte aloittaa ekan kokeilun leikkauksen jälkeen ja kun kohdunkaulakin on viety miten se vaikuttaa onko "pituuutta" tarpeeksi?
Kiitos jos viitsitte vastata seksi on meidän vanhojen kurppien elämän suola ja nyt pelkään, että miten suhteemme käy....
 
Vanha kurppa
Jälkitarkastuksen jälkeen, jollei sitä erikseen kielletä. Kudosten uusiutuminen kolmesta viikosta ylöspäin muutaman päivän iästä riippuen, joten tarkastusaika arvioidaan sopimaan siihen.

Pituus riittää, eikä muutakaan puutosta ole! Ne paikat joustavat aina tarpeen mukaan. Anna palaa täysillä, nythän ei ole vuodot tai muut krempat haittona.

Elämä parani rutkasti meikätytöllä ja naatittu on!
 
priitta
Minun perussairauteni ei ole millään tavalla vaikuttanut siihen, että lääkäri poltti reiän virtsarakkoon. Reikä tuli siis lääkärin tekemänä ja hän itse sen kertoi, kun reikä todettiin, että hänellä on tullut se polttamalla. Vaikka minulla ei olisi mitään perussairauksia, niin kyllä reikä tulee, kun se polttamalla tehdään. Mutta kuten olen kertonut, hän on ilmeisesti antanut potilasvahinkokeskukselle aivan erilaiset lausunnot, kuin mitä hän minulle itse kartoi. Ja urologisella puolella korjausleikkausta tehtäessä kaikki sanoivat, että se on päivänselvä potilasvahinko. Reikä, jota ei missään tapauksessa olisi saanut tulla täysin terveeseen virtsarakkoon. Sen takia olen saanut kärsiä karmeat kärsimystalven ja kevään, kestää ison korjausleikkauksen, maksaa isot rahat ja vieläkin sairastaa sen potilasvahingon jälkiseuraamuksia.
 
atari-73
Mielenkiintoista lukea toisten kokemuksiakohdunpoiston jälkeen!
Minulta vasta leikattiin kohtu pois suuren myooman takia ja olen 35. Ei haittaa yhtään, koska lapsia en aio tehdä.
 
neuvoja kysyvä
KIITOS :),olipa ihana lukea vanhan kurpan vastaus!
Minulle ei määrätty mitään lopputarkastusta ja leikkauksesta on nyt kulunut tasan 4 viikkoa en tiedä joko uskaltais kokeilla kun haluja kyllä piisaa.
Tsempit kaikille!!
 
Ja se seksi vain parani!
Moi multakin!
Multa poistettiin kohtu tähystämällä ja ohje oli, että neljä viikkoa pitää pidättäytyä yhdynnöistä. Mun lääkäri oli aika avarakatseinen ja jutusteli, että muuttuneeseen kehoon kannattaa varmasti ensin syventyä itse eli siis itsetyydytyksellä. Musta se oli hyvä neuvo. Itse aloitin sooloilun kolmen viikon kuluttua leikkauksesta, jostain kumman syystä halut oli tosi pinnassa. Sen neljä viikkoa odotin ennenkuin koitin itseäni kunnolla sisältä, ensin itse ja yksin dildolla, mietiskelin, rauhassa miltä tuntuu. Vähän olin lyhyempi kuin ennen, kyllä sen huomasi. Sitten hiljalleen miehen kanssa. Hyvä homma oli koko leikkaus ja seksiin se vaikutti vain hyvällä tavalla. Vaikuttaako sitten mieleenkin niin, että kostun helpommin. Niin, enkä ole enää nuori tyttönen minäkään, 40 ja risat.
 
Vanha kurppa
Jos kerran kutittaa eikä mitään merkkejä ongelmista ole, niin sanohan miehelle, että "Nyt olis herkkää tyttöä tarjolla. Käsittele hellästi ja kauniisti kuin nuorta impeä!"

Tovin aikaa olette kuin alkuun uusina, on se niin kivaa, kun ei ole enää rajoituksia!
 
kohduton
Enpäs tarkkaan muista kuinka monta viikkoa leikkauksen jälkeen olin ekaa kertaa yhdynnässä. Mulla tuli verta ihan hillittömästi (ilman kipuja tms), sänky oli kuin teurastuksen jäljiltä. Eli kannattanee varovasti aloitetella, voihan olla että mulla oli poikkeuksellisen herkät paikat. Olin 35 tuolloin, aikaa on mennyt jo vuosia, eikä mitää valittamista ole ollut. Olen erittäin tyytyväinen kohduttomana.
 
vahinkovakuutuksesta
Hei Priitta!
Ehdottomasti kannattaa tehdä potilasvahinkovakuutukseen hakemus!!
Ihan sama minkälaisen lausunnon leikannut lääkäri tekee. Vakuutuksessa kolme lääkäriä pui valitushakemuksesi tutkii lääkärisi lausunnon, haastattelee muun leikkaushenkilökunnan ja sinun hakemuksesi ja päättää sen pohjalta korvausasiasta. Tee tarkka selvitys kaikesta mitä sinulle on tehty ja kuinka asiat ovat sinulle selitetty!
Minulla poistettiin paksusuolta umpi-pussi taudin takia. Suoleen tuli reikä ja sain pahan vatsakalvotulehduksen. Uudessa leikkauksessa vatsalle asennettiin paksusuolen lepoa varten ns.paska-pussin (avanne) 6 kuukaudeksi ja lopulta vielä sain leikkauksista vaikeat tulehdukset leikkaushaavoille. Eli kaikki meni ekan leikkauksen jälkeen päin Kettua.
Potilasvahinko vakuutus korvasi minulle KAIKKI ensimmäisen epäonnistuneen leikkauksen jälkeiset kulut. Sairaalamaksut, taxi-matkat, lääkkeet, sidokset, menetetty palkka, vaatteet (koska tavalliset vaatteet eivät välttämättä istu avanteen kanssa). Kaikista piti olla kuitit tai kattava selvitys menosta.
Korvaus käsittely kesti reilun vuoden, mutta korvaukset maksettiin koron kanssa.
 
priitta
Minähän tein heti keväällä hakemuksen potilasvahinkokeskukseen ja sain kielteisen päätöksen. Sen jälkeen tein oikaisupyynnön potilasvahinkolautakuntaan, josta ei ole tullut vielä päätöstä. Mutta ei ole kyllä oikein toiveita, koska jos he antaisivatkin myönteisen päätöksen, he palauttavat asian potilasvahinkokeskukseen, jonka täytyy sitten käsitellä asia uudestaan ja korvaus tulisi sitten sieltä, jos he pyörtäsisvät aiemman kielteisen päätöksensä. Ja kun lääkäri on antanut sinne lausunnot, että hänen tekemä reikä onkin sairauksieni syytä, niin ei he varmaan päätöksiään pyörrä. Leikannut lääkärihän sanoi minulle kielteisestä päätöksestä hänelle soittaessani, että eihän niitä kohdunpoistossa tulleita vitsarakko reikiä voi oikein katsoa potilasvahongoksi, kun niitähän aina tulee. Muut lääkärit ovat kyllä sanoneet, että niitä ei missään tapauksessa saisi tulla. Ja että kokenut lääkäri olisi toiminut eritavalla siinä leikkauksessa, jolloin reikä olisi voitu välttää.
Olisin ollut niin kiitollinen, jos olisin saanut edes tulleet kulut takaisin, koska ne tulivat ihan ilman omaa syytä. Ne reiän takia sairauskuluihin menneet rahat ovat iso raha pienen tulon varassa elävälle. Kolmen viikon sairaalalaskukin tekee jo paljon, siihen koko talven jatkuva lääkitys päälle, matkakuluja ja polimaksuja ym. Sänkykin meni pilalle jatkuvan pissanvalumisen takia ym ym. Tuli niin monenlaista kulua ja menoa. Ja niitä lääkekuureja tähän syksyyn asti.
On todella hyvä, että sinä olet saanut kuluja takaisin. Osaan niin tarkoin kuvitella, että miltä se tuntuu, kun saa jotain hyvitystä kärsimyksilleen. Toivon kaikkea hyvää sinulle elämääsi!
 
vahinkovakuutuksesta
Hyvä että olet tehnyt kielteisestä päätöksestä valituksen. Outoa touhua että aina kohdunpoiston yhteydessä mukamas aina tulee rakkoon reikiä???
Ole kärsivällinen ja ota yhteyttä potilasasiamieheen saadaksesi neuvoja mitä liitteitä ja selvityksiä hakemuksesi mahdollisesti lisää kaipaisi.
Sain tänään selvityspyynnön pot vahinkovakuutuksesta nykyisestä tilanteesta ja kosmeettisen haitan laadusta. Lisää papereita hankkimaan ja täyttämään.

Toivon sinulle voimia ja rohkeutta VAATIA oikeuksiasi.
 
mettoo
Ja vihdoin ohi myös tuskallinen alavatsakipuilu. Operaatio tehtiin emättimen kautta eli ei vatsaviiltoja.Poistettiin Adeno kohdun mukana.Leikkaus meni ihan uneliaassa tilassa kivuttomasti lääkityksen johdosta.Ja sen jälkeen nukutti n.vuorokausi.katetri poistettiin huomisin sekä illemmalla tippa.Pissaamisen tarvetta ei tuntunut kun oli kai turtana, mutta kun meni wc:n niin onnistui.viinirypäleet helpotti vatsantoimintaa.Lääkettä sai aina kun pyysi ja ilmankin.Liikkeelle lähtö ok heti kun uskalsi,ensin hoitajan kera.Pian viikko takana kotona toipumista burana 600x3(4) Liukulakanan pala helpottaa sängyssä kääntyilyä.Tuolissa tyyny korokkeena.Vielä nipistelee ja alaosa väsyy jos on kauan ylhäällä tai istuu.joten vaakatasossa tasaisin väliajoin.Lopputarkastus vielä ja saa sitten kuulla patologin diagnoosin mikä oli löydös.
 
priitta
Sinulle "vahinkovakuutuksesta", olinkin yhteydessä kyseisen sairaalan potilasasiamieheen heti sen jälkeen, kun virtsarakkoon tullut reikä todettiin. Leikkauksen tehnyt lääkäri kehotti silloin itse, että ottaa potilasasiamieheen yhteys. Leikannut lääkäri sanoi silloin,että kyseessä on selvä leikkauskomplikaatio, josta saan korvauksen ja kaikki tulleet kulut takaisin. (Kummasti vaan hänen mielipiteensä asiasta on muuttunut sitten, kun en ollut enää paikalla). Silloin hän oli kirjoittanut vielä epikriisiinkiin, että hän on kehottanut potilasta ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen, koska on tapahtunut leikkauskomplikaatio. Laitoin tämän epikriisin mukaan sekä hakemukseen ja oikaisupyyntöön.
Silloin kun tämän kohdunpoiston komplikaatiot osion aloitin, olin vielä toivaikas, että näistä kohdunpoistossa tulleista komplikaatioista saisi jotain hyvitystä kärsimyksilleen. Nyt tuntuu, että toivo hiipuu ja on tullut hyvin surullinen olo, että leikkausten hoitovahingot pyyhkäistään vain sivuun ja siinä kaikki. Viis siitä kuinka paljon potilas on joutunut kärsimään. Ja se, että kohdunpoistoleikkauksen komplikaationa täysin terveeseen elimeen tulleita vaurioita ei noteerata mitenkään.
Jäi ikuiset arvet niin sisimpään kuin myös karmea arpi vatsan halki. Sitäkään ei olisi, jos komplikaatiota ei olisi tullut ja ei olisi jouduttu tekemään isoa korjausleikkausta.
 
mettoo
onkohan se epikriisi ainut ylös kirjoitettu, kun kuulin tuossa hiljattain että lääkäreillä olisi vielä joku sanelu jota ei anneta potilaalle luettavaksi.ketähän varten se on ja mitä sieltä löytyis? en halua viisastella enkä ärsyttää, mutta luulisi jonkun pitävän puoliasi.Mikä taho on potilasasiamiestä ylempi? joku ylempi taho terveyspuolella?
Aina kehutaan että tänä päivänä on kehitytty...
 
kurppa2
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha kurppa:
(seksi) Jälkitarkastuksen jälkeen, jollei sitä erikseen kielletä. Kudosten uusiutuminen kolmesta viikosta ylöspäin muutaman päivän iästä riippuen, joten tarkastusaika arvioidaan sopimaan siihen.

Pituus riittää, eikä muutakaan puutosta ole! Ne paikat joustavat aina tarpeen mukaan. Anna palaa täysillä, nythän ei ole vuodot tai muut krempat haittona.

Elämä parani rutkasti meikätytöllä ja naatittu on!
Olin viime viikolla kohdun poistoleikkauksessa, joka oli vaikea - kohtu kiinnikkeinen ja leikkaus kesti kolminkertaisen ajan, lääkäri ja hoitajat olivat leikkauksen lopussa hien vallassa. Olin epiduraalissa ja alakautta. Olin 'kanttuvei' sen illan ja oksenkin kaiken tarjotun ruuan pois, viurtsakateri oli joka otettiin pois seuraavana yönä. Kotiutus heti leikkauksen jälkeisenä päivänä, koska mitään komplikaatioita ei ollut havaittavissa.

Lähtökierroksella leikannut lääkäri sanoi minulle kuitenkin: yhdyntöjä voit harrastaa ihan kuin ennenkin, siihen ei ole rajoituksia tämän jälkeen ja turha työntää miestä pois kuukauteen kuten naiset voi yleensä tehdä. Mukana ollut hoitsu nosti kulmakarvojaan ja itse hämäännyin noista kommenteista. Tietääkseni seksi on kielletty jälkitarkastukseen asti joka on 5 vkoa tästä. Ihmettelen mieslääkärin kommetteja ja heittoja. Paikat on kipeät ja yritän olla varovaisesti ja ei tulisi mieleenkään harrastaa nyt seksiä. Mitä mieltä muut olette tästä heitosta?
 

Yhteistyössä