TOUKOALUT

  • Viestiketjun aloittaja Zizi
  • Ensimmäinen viesti
Sasu
Hei Nasu! Kuulostaa aika tutulta nuo sinun tunteet. Varsinkin alussa olin myös todella itkuinen ja väsynyt. Nyt on helpottanut ja tämä alkaa olla jo ihan kivaa. Mies on todella suuri apu, mutta haluaisin että olisi vieläkin enemmän. Välillä tekisi mieli kiukutella ettei menisi töihinkään. Olisi vaan niin paljon ihanampaa hoitaa tuota pientä yhdessä.

Mutta sinun Nasu kannattaa nyt tarkkailla tuota mielialaasi ja jaksamistasi ja todella keskustella siitä esim. neuvolassa. Mahdollistahan se on että tuo päivien taistelu eteenpäin helpostikin muuntuu masennukseksi. Olisiko sinulla joku ihminen (äiti, sisko, ystävä...) joka voisi tulla vaikka päiväksi sinun seuraksi ja jakamaan vauvanhoitoa. Minulla tämä oli todella pelastus kun isosiskoni vietti muutamat päivät töittensä jälkeen kanssani ja auttoi vauvan kanssa.

Toivon sinulle enemmän valopilkkuja päivään ja kovasti jaksamista!!!! Muista pitää huolta myös itsestäsi.
 
Nata
Todellakin kaikki sympatiani sulle Nasu tiedän täsmälleen miltä tuntuu taistella vain päivästä toiseen... minä kylläkin odotin aina vain iltaa ja sitä että poika nukahtaa yöunille koska yöllä ei huutanut. Aamu pelotti ja joka kerta kun poika heräsi ja söi niin sitten taas huudettiin seuraaviin uniin. Jos oli paha päivä niin poika ei saanut huudoltaan nukuttua. Meillä vain se erona että miehestä ei kyllä ole pätkääkään apua mitä vauvan hoitoon tulee. Imuroi onneksi, mutta sitäkään ei tekisi jos minä tekisin. Kannattaa ottaa vauvan hoitoapua päivällä jos saa ja menet sitten itse vaikka nukkumaan ja hoitaja vaikka ulos vauvan kanssa vaunuilla niin ettet häiriinny inahduksista vaan saat olla aivan rauhassa. Olisi myös tärkeää että jaksaisit itse käydä ulkona se piristää kummasti ja auttaa jaksamaan. Itse en mistään hinnasta olisi suostunut harkitsemaan edes toista lasta noin kuukausi sitten. Ajattelin että ei enää ikinä tätä. Raskausaika ja sektion outous + tulehdus hyvässä muistissa ja sitten vielä se pojan koliikki. Täytyy sanoa että mitään en muista pikkuvauva ajasta se on mennyt jotenkin ihan koomassa. Mutta nyt olen iloinen ihan vain siitä että molemmat selvittiin hengissä. Ja voit uskoa että päivät olivat vain tosiaan sitä taistelua eikä mitään muuta! Ja pahinta kaikessa oli se etten voinut rakasta lastani mitenkään auttaa vaikka hän huusi monetkin tunnit putkeen kurkkusuorana tuskissaan. Onneksi anoppi tuli parina iltana hengenpelastajaksi nyt loppu ajasta. Hän kanniskeli poikaa ja jutteli ja rauhoitteli minuakin samalla ja oli todellakin tukena ja ymmärtäjänä (hänelläkin ollut koliikki lapsi nimittäin mieheni). Joo no mutta eiköhän taas riitä tältä osaa... =) Voimia ja siunausta teille, kyllä se aikanaan helpottaa, ihan varmasti.
 
Marika
Heippa!

Laittelempa alkuun neuvolakuulumisia, Paino 6090, pituus 64,5 ja hattu 40,7 elikkä pitkänpuoleinen ja hoikka tytteli meillä. Pelkällä rintamaidolla on vielä pärjätty mutta neuvolasta sanoi että voi alkaa antamaan perunaa pikkuhiljaa jos tyttä tuntuu nälkäiseltä. No viime yö olikin sellaista tankkausta, heräili usein syömään ja oma olo onkin sen mukainen... Muutoin nukkunutkin yöt hyvin, pari kertaa heränny syömään. Ja jännä kun Milja ei itke vaan ähisee ja siihen sitten herään ja nostan viereen syömään ja sen jälkeen takaisin sänkyyn jossa jatkaa uniaan heräämättä.

Toivottavasti viime yö oli vaan tankkausta tuleviin päiviin ettei tavaksi jää. Esikoinen oli oikea yökukkuja ja itkeskeli ja söi monta kertaa yössä, siitä varmaan johtui toi 6 vuoden ikäero, en olisi jaksanut toista pientä hoitaakaan kun esikoinen alkoi nukkua kunnon yöunia vasta kolmevuotiaana. Että erilaisia voi lapsoset olla.

täällä ei ole tehty mitän masennusseuloja jaolo onkin ollut ihan ok, ulkoilu kylläkuuluukin joka päivään kun toi koiruus pitää siitä huolen. Isäkin osallistuu hoitoon ja tärkeintä että viettää aikaa esikoisen kanssa.
Ensimmäisen kanssa onkin sellaista jännittämistä ja uuden opettelua. Mutta voikaahan hyvin ja huilailkaa aina kun mahdollista.

Marika
 
Zizi
Olettepas te olleet ahkeria kirjoittajia!

Tervetuloa NATA, sinua olenkin kaivannut meidän ketjuun :) Meille syntyi huhti-tyttö 24.4. mutta tässä toukoaluissa olen kirjoitellut kun tämä porukka tuntuu ""omalta""! Voimia sinne, onneksi pahin on nyt ohi ja poika voi hyvin. Voin kuvitella miten rankkaa koliikkivauvan kanssa voi olla.

Tässä meidän tyttelin mitat (suuntaa antavat, ei ole neuvolakorttia lähettyvillä):

synt. 3610g 48cm
1kk 4,3kg 52cm
2kk 5,4kg 56cm
3kk 6,6kg 59cm

Myöskään meillä ei ollut neuvolassa masennusseulaa. Taitaa sekin olla neuvola/kuntakohtaista että missä sellainen järjestetään.

Oona, täällä kakataan suunnilleen parin päivän välein ja yleensä naama punaisena :D Kun aloitin korvikkeen antamisen silloin kerrat vähenivät ja saattoi olla ummessa jopa viikon. Neuvolassa sitten ehdottivat mallasuutetta ja sitä olen antanut tarvittaessa, löysyttää ulostetta. Nyt kun voisi vähän soseita antaa niin luumusose voisi olla myös hyvä...

Sasu kyseli päivärytmistä...no kyllä sellainen PIENI rytmi on löytynyt. Aamuisin herätään kuin nakutettu klo 7 ja yleensä tyttö nukkuu parit päikkärit noin tunnin kerrallaan. Sitten iltaisin vellin jälkeen simahtaa noin klo 21. Ja nukkuu yleensä kokonaisen yön. Pientä ähertelyä kuuluu joka yö, mutta tuttia suuhun niin hiljenee, heh :D

Meillä mies kyllä VOISI osallistua enemmänkin vauvanhoitoon mutta raskas työ vaatii veronsa ja ymmärrän häntä kyllä vaikka joskus ärsyttääkin...kun sitä omaa aikaakin olisi kiva joskus saada. Iltaisin olen vaatinut saada käyttää koirat pitkällä lenkillä yksin, siinä saa hiukan huilia. Sekin riittää, olen nykyään vähään tyytyväinen :) Mutta totta se on, kunnon lenkki piristää ja rentouttaa sopivassa määrin. Tuulettumassa (baarissa) kävin kun tyttö oli n. 1,5kk (olin juuri lopettanut imetyksen). Ei ole hinku baareihin enää, mutta leffassa olisi kiva käydä jossain välissä kavereiden kanssa. No, katsotaan milloin saisi aikaiseksi lähteä.

Uutta vauvaa, pikkukakkosta ei olla vielä suunniteltu, mutta ajatus olisi että pienellä ikäerolla niitä saisi siunaantua! Eli uskon että jo ensi vuonna (viimeistään) aloitetaan sitten yritys...en käytä pillereitä joten jos sattuu tärppäämään niin se on sitten siinä. Vaikka ei sitä seksiä nyt NIIN usein ole että mahdollisuudet olisivat huisin korkealla *hekotus*

Nyt saunaan ja sitten iltapalalle. Kirjoitellaan taas :)
 
Marika
Heissan!

ja vielä tohon kakaamaisasiaan, meillä tyttö teki kahden kuukauden ikään asti kakkaa useasti päivässä, mutta sen jälkeen yhtäkkiä harveni ja väliä saattaa olla pari kolmekin päivää. Vaivoja ei siitä liiemmin mutta ähinällä kakkaa sitten tehdään. Ja kakka on kuin liisteriä, tuntuu ettei lähde pois. En tiiä mikä lie teki että noin harveni, neuvolassa siitä kysyin niin ei osannut sanoa syytä siihen, kasvanuthan tyttö kummiskin oli, sanoi kyllä että lisäruokaa saa antaa jos nälkäiseltä tuntuu, mutta tyytyväinen on vielä ollut.
Perunaa ollaan maisteltu ihan pikkasen ja ilme on kyllä näkemisen arvonen, suu ammollaan kyllä odottaa että mitä sinne laitettas...:)

Vauvauintiin ollaan ajateltu lähteä, esikoisen kanssakin siellä käytiin ja hauskaa oli, mites muut? Se käy kyllä itelle jumpastakin kun matalassa vedessä leikitettiin vauvoja ja harjoteltiin niitä sukelluksia...

Marika
 
Oona
Moi!
Pakko kommentoida heti tähän masennusseula-asiaan.. siis onko kaikille muille tehty se paitsi mulle? vai oliko se niin piilotettu terkkarin puheisiin ja muutamaan kysymykseen et en tajunnu sitä?

Oona
 
Memmu80
Heippa!
Tulin taas lukemaan teiän kuulumisia. Kaikille äideille paljon voimia ja jaksamista!! Kannattaa varmasti jutella neuvolassa kaikista mieltä painavista asioista.
Tässä meidän pojan, Otson, mittoja:
2,5kk 6540g 61cm pipo 44,4cm
Meiän pojalla on iso pää. Jouduttiin käydä hieman tiheemmin neuvolassa ja kerran lääkärissäkin sen takia. Nyt pään kasvu on onneksi hidastunut, joten enää ei ole syytä huoleen.
Otsolla tulee nykyään kakka harvemmin. Ennen tuli monta kakkaa päivässä, mutta nyt tulee vain 1 kakka päivässä tai joka toinen päivä.
Mulla olis tarkotus lähteä tuulettumaan viikon päästä. Otso on sillon isän hoidettavana. Ainut ongelma on siinä, että kun me ollaan kokeiltu syöttää tuttipullosta niin poika ei huolikaan sitä!! En nyt tiedä mitä tehdää. Täytyy varmaan vaan yrittää sitä aina välillä jospa se jossain vaiheessa kelpais. Ja sitä mukista hörpyttämistäkin pitää kokeilla jos se onnistuis paremmin.
Tällä viikolla Otso on nukkunut 5 yötä ilman heräämisiä. Yöunet on kestäny noin 6,5-8 tuntia, mikä on mun mielestä koko yö. Poika on pelkällä rintamaidolla ja silti jaksaa nukkua koko yön. Monesti iltasin poika tankkaa enemmän ja nukkuu sitten yön rauhallisesti.
Otso tykkää kattoa yleisurheilua! Kunnon penkkiurheilija heti pienestä pitäen :) Siinä on vissiin niin kivoja värejä että sitä on siks kiva katella.

Memmu80 ja Otso 2,5kk
 
Buffy
Moi kaikille!

En olekaan pitkään aikaan kirjoitellut, varmaan joskus alkukesästä viimeksi. En ole ehtinyt käydä lukemassakaan, joten olen vähän tippunut jo kärryiltä...

No mutta kertauksen vuoksi, meidän tyttö siis syntyi 30.4 ja sai reilu kuukausi sitten nimekseen Josefiina. Pari viikkoa sitten 3kk neuvolassa painoa oli tasan 6500g ja pituutta 61cm, hattu 41cm. Aika keskikokoinen tyttö siis. Ensimmäisen kk itkemisten ja yövalvomisten jälkeen viimeiset pari kk on mennyt todella hienosti. Tyttö naureskelee ja juttelee paljon, itkee vain nälkää tai väsymystä. Vatsavaivojakaan ei ole ollut sen jälkeen kun vaihdoin devitolit jekovittiin ja annan joka päivä rela-tippoja. Muistan lukeneeni, että joku muukin tekee täällä samoin ja vatsavaivat ovat historiaa?
Yöllä Jossu herää yleensä kerran syömään tai paremminkin aamua se jo on, 6-7 aikaan, jatkaa siitä vielä uniaan. Nukkumaan menee 22-23 aikoihin. Itsekin saa ihan hyvin nukuttua pitkät yöunet ja jaksaa sitten hyvin päivällä. Ja pelkällä rintamaidolla mennään ja jos vielä jatkossakin hyvin riittää niin en ajatellut aloittaa kiinteitä vasta kun jossain 5kk paikkeilla.
Onko teidän vaavit jo oppineet kääntymään selältä vatsalleen? Meidän typy oppi paria päivää ennen 3kk ikää kääntymään ilman vaippaa ja muutama päivä siitä meni jo vaipankin kanssa. Vaikka meillä onkin käytössä ihan kokopäiväisesti kestovaipat, joista tulee vähän muhkeampi peppu, ei se ole näyttänyt menoa haittaavan. Nyt olisi jo kauhea hinku päästä eteenpäin ja välillä tyttöä harmittaa kun ei pääse ryömimään vaikka kuinka potkisi ja huiskisi. Ei meinaa viihtyä enää millään selällään vaan itku pääsee jos laittaa selälleen ja äkkiä pitää pyörähtää vatsalleen. :)
Kakkajuttua sen verran että alkuun tuli kakka ihan joka vaippaan, mutta nyt se on vakiintunut että kaksi kakkavaippaa tulee päivässä. Kova on ollut kakkimaan aina, tähän saakka ei ole jäänyt yhtään päivää väliin :)

Omia kuulumisia sen verran, että ollaan oltu melkein koko kesä mökillä, kesällä kun en oikein viihdy kaupungissa,koska asumme kerrostalossa. Maalla voi vauvaakin nukuttaa ulkona ja muutenkin tulee oltua ulkona enemmän kun voi pihassa touhuta. Senkin takia on pitänyt kiirettä kesällä, kun ollaan etsitty uutta asuntoa. Perjantaina tehtiinkin kaupat 4h+k+s, kaksikerroksisesta rivarista, samalla muuttuu paikkakuntakin Vantaasta Hämeenlinnaan. Olen Hämeenlinnan seudulta kotoisin, siksi kaipuu sinne... Onko täällä ketään linjoilla muuten siltä seudulta?

Nyt täytyy mennä, tyttö kuuluu heräilevän. Hyvä sunnutaipäivän jatkoja kaikille!

Buffy ja Josefiina 3,5kk



 
Zizi
Heipsan taas,

Holby Citystä sen verran kaikille faneille (en viimeksi muistanut mainita) että sarja jatkuu syyskuun puolessa välissä UUSIN jaksoin! Edelliset jaksot olivat siis uusintoja. Toivottavasti sama lähetysaika pysyy, se kun aloittaa niin mukavasti päivän.

Eilinen päivä meni kyllä ihan löhöillessä, ei huvittanut tehdä mitään. Oli vetämätön olo. Ulos olisi tehnyt mieli lähteä vaunuilemaan mutta sää oli tosi huono...niinpä venyttiin sisällä ja katseltiin kisoja ja tylsiä sarjoja. Tyttökin katsoo kiinnostuneena telkkaria, nykyisin seurailee topakkana kaikkea värikästä ja liikkuvaa :)

Monet ovat täällä halunneet paljastaa vauvan nimen! Ihania nimiä, osa harvinaisiakin. Mekin haluttiin antaa sellainen vähän harvinaisempi nimi mutta kuitenkin suomalainen ja helppo lausua. Joten nimekseen tyttö sai Melissa.

Buffy onnittelut talokaupoista! Mukavan kokoinen asunto teillä sitten :) Tuosta kääntymisestä vielä, meillä on tehty toisinpäin eli typsy on kääntynyt useasti vatsalta selälleen. Ei vielä osaa kiepsahtaa takaisin! Kovasti kyllä keikkuu mutta siihen sitten jääkin ja alkaa ähisemään.

Nyt kahvikupposelle ja telkun ääreen (näin ne raskauskilot, joita on vielä kiitettävästi -häviävät eikö niin?)

Zizi ja Melissa 3,5kk
 
Anni
Heippatirallaaa!!!

Noniiin...krapula alkaa pikkuhiljaaa helpottaan... :) OLin siis eilen ENSIMMÄISTÄ KERTAA synnytyksen jälkeen viihteellä Kallen kummitädin kanssa...isukki sai olla lapsenvahtina...Oli ihan hauskaa, mutta kyllä olisin silti kaivannut miestäni mukaan, kun kyllähän se baarissa oleminen seuranhakua pelkästään on...ja jotenkin oli vieras olo, kun itse olen naimisissa ja on lapsikin....taidan olla aika tylsä... :)

Olen muuten antanut Kallellle jo luumusosetta, perunaporkkanasosetta, perunakukkakaalisosetta ja persikkabanaania.....on sitten hauskan näköinen kun koittaa maiskuttaa sitä tahnaa suuhunsa!! :) Tykkää kyllä ihan hirveesti ja söis enemmänkin kun vain antaisin....oon antanut peruna-juttuja noin 2 ruokalusikallista (kukkuraa) ja luumu ja persikkabaanania vaan 1 ruokalusikallisen kerrallaaan...juo sitten maitoa päälle vielä noin 140ml.......en tiedä yhään kuinka paljon noita soseita edes saa antaa kerralla...yhden kerran päivässä annan perunaa ja yhden kerran hedelmäjuttuja...ens viikolla on neuvola ja en tiedä uskallanko ihan kaikkia juttuja sanoo, kun se terkkari ei oikein ymmärrä ETTÄ MEIDÄN POIKA TARVII RUOKAA TAI MUUTEN SE KILJUU KOKO AJAN....no joo...hauska nähdä minkälainen pontso se jo on.. :)


Buffy...mä olen Hämeenlinnasta...siis en alunperin, mutta ollaan asuttu täällä vuosi...mekin ollaaan katottu uutta asuntoa, koska meillä tosiaan on 48 NELIÖN PIENI KAKSIO....on hiukkasen ahdasta, mutta saa nähdä millon muutetaan...

Jees, mutta kirjoitellaan taas! :)

Anni + Kalle melkein 3kk
 
Ansu
Tanaan on taas niita paivia etta tuntuu etta seinat kaatuu paalle. Ei vaan jaksais yhtaan mitaan!!! Noi fiilarit mista tuolla aiemmin kirjoteltiin on niiiiiin tuttuja taallakin. Lisaisin listaan viela parisuhteen joka on pojan syntyman myota joutunut koville. Meilla on aina ollut ihan mieleton, ihana suhde mun miehen kanssa mutta nykyaan on hermot vaan niin pinnassa etta tulee tiuskittua ihan holmoista jutuista. Taitaa menna vasymyksen piikkiin.. inhottavaa kummiskin!

Meilla piti olla taalla ""super-viikonloppu"" eli isovanhemmat on hoitoapuna ja piti miehen kanssa kayda leffassa ja ostoksilla yms. Perjantaina talossa tulikin sit jotain kremppaa ja viikonloppu mennytkin remonttipuuhissa. Harmittaa ihan alyttomasti koska isovanhemmat asuu eri mantereella eli aika harvinaista herkkua taa hoitoapu..

Poika on innoissaan kun isovanhemmat leikittaa. Juttelee ja viuhoo hurjasti. Taitaa ne jalatkin alkaa loytya pikkuhiljaa. Ma olen ajatellut selvita rintaruokinnalla + tarvittaessa korvikkeella reiluun viiteen kuukauteen. Meilla ei ainakaan toistaseks oo ollut syyta alottaa kiinteita niin en viitsi turhaakaan. Viela kun on tota refluksia pojalla niin antaa masun kehittya rauhassa.

Tan viikon uus juttu on ollut se etta poitsu on oppinut heraan paikkareilta rauhallisesti. Ennen alko aina itkea herattyaan ja heti tartti paasta syliin. Nyt viihdyttaa itseaan pitkankin aikaa herattyaan ennenku alkaa huhuilemaan aitia.

Tammoista talla kertaa.. kuulumisiin taas!
Ansu ja poika 3kk










 
Nasu
Moi!
Ja kiitos aiemmin kannustavista viesteistä.
Ennen valitin koko ajan, että ""kun poika ei nuku päivällä"", voi kun olisin pitänyt suuni kiinni, nimittäin nyt poika ei nuku päivällä MUTTEI MYÖSKÄÄN YÖLLÄ!

Olen jo aika rikki, viimeset viisi yötä vauva on herännyt tunnin välein!Itkeskelee, laitan tutin, nukahtaa ja tunnin päästä sama uudestaan. Ite kerkii just nukahtaa ja sit taas herätys, olen todella poikki!

Aiemmin oltiin jo muutama viikko sellasessa ihanassa rytmissä, et poika heräs kahdesti syömään, puolilta öin ja 4-6 maissa, syö edelleen suht samoihin aikoihin, mutta heräilee jatkuvasti. Onko kellään vastaavaa?Onko neuvoja?
Nälästä ei voi olla aina kyse, kun herää riippumatta siitä onko syöny tunti sitten vai kolme tuntia ja yöllä syö kerrallaan 2 dl.

Meillä neuvolassa ei ole tehty masennusseulaa, harmi..
Poika kakkaa muuten kerran päivässä, tai joka toinen päivä,, annan mallasuutetta jos ei ole edellisenä päivänä kakannut.

Mitä luulette? Voisiko kiinteiden maistelulla olla yhteyttä tähän yön rikkonaisuuteen? Ollaan nimittäin viikko maisteltu perunaa, tänään aioin lisätä porkkanaa, mut jos jättäskin välistä ja kattois miten yö menee.

Nyt kuuluu taas kutsuhuuto, täytyy mennä, palataan!

Nasu ja poika 3,5 kk
 
Anni
Terve taas!!!

Nasulle haluaisin sanoa, että oletko kokeillut antaa velliä iltaisin?!Meillä poika alkoi nukkumaan vasta kun aloin velliä antaan....voi tietysti olla ettei auta asiaa, koska kirjoitit ettei pojalla voi olla nälkä....mutta kannnattaa ehkä kokeilla..en usko että se perunan maistelu on siinä syynä....voin ´vain kuvitella kuinka raskasta sulla on kun vauva ei nuku!!!!Meillä oli parisuhde ja hermot ihan riekaleina silloin kun Kalle vaan valvoi ja valvoi eikä nukkunut myöskään yöllä eikä päivällä.....toivottavasti se menee teillä ohi ja äkkiä...

Niin ja kaikille ketkä kirjoitteli että on väsynyt tai masentunut, niin puhukaa ihmeessä siitä neuvolassa!!Jos siellä on terkka takapuolesta, niin puhukaa omalle äidillenne, hyvälle kaverille IHAN KELLE VAIN VOITTE PURKAA HUOLIANNE JA PYYTÄÄ LASTENHOITOAPUA.....mun mielestä ei kannata yrittää olla mikään superäiti, koska semmosia ei oikeesti oo olemassa...kaikki on joskus ollu tosi väsyneitä ja kyllästyneitä oloonsa....ihan varmana...apua saa pyytää ja TÄYTYYYYKIN!!!NYt kun mä mietin sitä meidän alkua vauvan kanssa, niin mä olin kyllä sillon masentunu, mä saatoin alkaa yöllä itkeen aina kun poika heräs, koska olin niin väsynyt ja imettämisestä ei tullut mitään, kun poika nukahti aina tissille, eikä pysynyt hereillä vaikka mitä tein...Nyt menee hyvin sekä vauvan että miehen kanssa...... ;)

Eipä muuta tällä kertaaa....ainiin semmosta vielä, että onko täällä muita joiden vauva ei tykkää olla yhtään mahallaan??!!Meillä alkaa Kalle kiljuun melkein heti kun laittaa mahalleen ja huutaa niin kauan kunnes joku kääntää hänet oikein päin, elikkäst selälleen....naurettiin tossa´justiin että se alkaa varmaan liikkuun selälleen eteen päin, kun ei mahalleen kerran suostuta oleen yhtään!! :)

Anni & KAlle kohta 3kk
 
Mamma
Meidän poika on syntynyt 30.4.05, joten melkein toukokuussa, joten kyselempä teiltä hieman teidän rytmeistänne. Eli millainen päivärytmi teillä on nyt n. 3 kk:n iässä? Olisi ihan mukava vertailla niitä omaan. Kuinka syötte? Päiväunet? nukkumaan meneminen? Herääminen? Kiitos jo etukäteen!
 
Anni
Heippa ""mamma""!! :)

Apua, mä olen täällä koko ajan...heh, on mulla oikeesti muutakin elämää, kuin koneella istumista!! :)

Mä voin kertoo meidän pojasta, vaikkakin me ollaan käyty noita samoja juttuja läpi tässä ketjussa jo useesti, joten kannattaa lukee taaksepäin muidenkin kirjotuksia...

Elikkäst meidän poitsu syntyi 18.5. Tällä hetkellä rytmi on semmoinen, että illalla syödään luumusosetta tai muuta hedelmäsosetta ja lisäksi 200ml peruna-porkkanavelliä noin klo 19-20 välillä. Sitten iltaunille ja seuraavan kerran syödään 200ml maitoa klo 05-06 aamulla. Sitten jatketaan unia klo 09.00 tai 10.00 ja sitten syödään perunasoseita (peruna-kukkakaali, peruna-porkkana jne.) ja lisäksi maitoa noin 150ml. Päivisin valvotaan noin 1h-2h ja sitten torkutaan max 1h......Elikkäst seuraavan kerran pelkkää maitoa 200ml (klo 14-15) ja sitten onkin taas iltavellin aika.....

Ajat saattaa joskus vaihdella enemmän, mutta pääsääntöisesti syödään 4h välein kerran perunajuttuja, kerran hedelmäjuttuja ja kerran velliä.......ja maitoa tietty koko ajan päälle, paitsi iltavellin aikaan.....

Huh, olipas sekavasti selitetty...toivottavasti sait jotenkin selvää.. :)

Nukkuu siis yöt hyvin, mutta päivisin vain torkutaan monta kertaa...en tiedä mistä johtuu...rattaissa nukkuu kaikista parhaiten, mutta kun rattaat pysähtyvät niin loppuu unikin....aamuisin herää iloisena ja pälättävänä, mutta päivisin herää tosi kiukkuisena ja itkuisena...
Iltaisin poika laitetaan omaan sänkyyn, muutaman kerran täytyy käydä silittämässä ja sitten nukahtaa itsekseen...yöllä joutuu muutaman kerran laittamaan tuttia suuhun....

MItenkäs teidän touhut menee?!!Olisi kiva kuulla myös painoja ja pituuksia?!!Meillä on torstaina 3kk neuvola, niin voin silloin laittaa kuulumiset!!

Nyt nukkumaaan!!!

Anni & Kalle melkein 3kk
 
Nappula
Kiitos Annille! Kertokaa toki muutkin päivistänne.

Meidän poika oli 3,5 kk:n iässä 62cm ja 7250g eli potra poika. Syö hyvin, välillä mietin että syökö liikaakin. Meillä nimittäin päivällä syödään n.3 h välein. yhteensä tuttelia menee n. 800-900ml ja velliä 200ml ja n. kolme teelusikallista sosetta.

Yöt on nyt viikon ajan nukuttu syömättä. Tuttia kyllä käydään laittamassa muutamia kertoja varsinkin aamuyöllä. illalla käy nukkumaan n. 21 ja aamulla heräilee n.7.

Päiväunia nukutaan kolmet, yhdet n.2-3h ja kahdet tunnin mittaiset. Päiväunilta heräily on meilläkin itkuista ja aamulla herätään hyvän tuulisena, kuten Annikin kirjoitti. No ainahan noi unet ei ihan noin mene, mutta hyvinä päivinä kyllä. Pitkillä päiväunilla tarvitsee usein apua jatkaakseen unia, kun herää välillä.Joskus tämä onnistuu helposti ja joskus itkun kanssa ja joskus ei ollenkaan.

Kakkaaminen on harventunut nyt kun ollaan parin viikon ajan maisteltu soseita. Miten muilla?
 
Ansu
Heippa taas!

Niin siita rytmista. Naa muuttuu niin nopeesti etta tasta voi kyl ihan jatkuvasti keskustella :) Meilla talla hetkella niin etta poika nukkuu 23 - 9:30 syoden noin neljalta-viidelta ja seitsemalta. Aamuyota kohti uni saattaa olla vahan levotonta ja pitaa muutaman kerran rauhotella, tuttia ei pojalla ole kun ei kelpaa. Aamupaivalla noin puol kahdentoista aikoihin nukutaan pikkutirsat about 30-45 minuuttia. Sitten jos on hyva paiva niin poika nukkuu iltapaivalla 1.5-2.5h paikkarit ja myohemmin alkuillasta ehka viela tunteroisen. Naa paikkariajat ei kylla oo hirveen vakiintuneet mutta suurinpiirtein nain mennaan. Ruokavalia oon nyt pidentamassa kolmesta tunnista neljaan laakarin kehotuksesta. Ihmeen helposti tuntuu taa pidennys sujuvan. Muutaman paivan yritin vaan kaantaa pojan huomion ruuasta pois niin etta ""unohti"" alkaa pyytaa ruokaa kolmen tunnin jalkeen. Nyt jo ihan tyytyvaisena odottelee ainakin semmoset 3.5 tuntia tai sen neljakin. -Nappulalle vinkiks etta voisit kokeilla kans jos pidat hyvana ideana kun teidan pojalla sita painoa kanssa riittaa (saman verran kun meilla) eli ei ainakaan oo nalassa pidetty :)

Mua mietityttaa etta kuinka tarkeeta se on etta pysyy vauvan kanssa paivasta toiseen samassa rytmissa (sit kun semmonen on!). Saannollisyys on tietty tarkea juttu ja helpottaa kaikkien elamaa mutta tulee tietty paljon tilanteita jolloin pitais vahan joustaa aikataulusta menojen tms. takia. Meneekohan rytmitys sitten ihan sekasin..?

Olipa tuossa hetki aikaa niin avasin meille sahkopostin jos niita vauvakuvia kiinnostaa lahetella. Osoite on toukoalut@yahoo.com ja voitais tehda niinku tuolla muissakin ketjuissa etta lahettamalla tohon osotteeseen kuvan saa paluupostissa salasanan, nain lupaan ja vannon :) Kavasen ainakin itse laittamassa sinne meidan herran kuvan kunhan tilaisuus tulee.

Moikkis,
Ansu ja poika 3kk 3pvaa.






 
Memmu80
Heippa!
Meidän päivärytmi on sellanen, että...
noin 23.00 nukkumaan
noin 6-7 herätään syömään
sit nukutaan 1-2 tuntii ja taas syödään noin 8-9 aikaan
aamulla ollaan hereillä jonkun aikaa ja sit päikkäreille, nytkin Otso nukkuu vaunuissa pihalla. Eli nukkuu aamulla monesti sellasen 2-3 tuntii, mutta yhtä hyvin voi olla ettei aamulla nuku oikeestaan yhtään.
Sitten iltapäivällä noin klo 13-16.00 nukutaan noin 1-3 tuntia
Illalla ollaan hereillä yleensä aika paljon ja syödään melko usein (tunnin välein). Välillä nää iltasyömiset kuitenkin jää pois ja voi olla että poika nukkuu illalla useamman tunnin päikkäritkin, riippuu ihan päivästä!
Tämmönen rytmi meillä ja pelkkää rintamaitoa syödään.

Lauantaina mun piti mennä viettää tyttöjen iltaa kaveriporukalla, mutta Otso ei oo huolinu tuttipulloo... Joskus aikasemmin sitä kokeiltiin ja sillon kyllä kelpas, mutta ei nyt. Saa nähä kuinka mun reissun käy. Tietty voihan isä pojan kaa taistella ja saa se sen varmaan jonkin verran syömään, mutta... en mä osaa rentoutua jos tiiän että mun pienellä murulla on nälkä :-( ! Täytyy varmaan sitä mukista hörpyttämistä viel kokeilla.

Meillä alkaa lauantaina vauvauinti!! Jännittää aikasta paljon, mutta oon kyl kans tosi innoissani siitä! Meinaattekos muut mennä vauvauintiin?

Memmu80 ja Otso
 
Nata
Heips heips,
Mä olen kans miettinyt tuota rytmijuttua että entäs sitten kun on vaikka joku meno ja rytmi sen takia joutuu joustamaan niin onko sitä haettava taas uudelleen. Meillä on ollut jo 1,5kk tälläinen rytmi:
klo 6.00-8.00 (tänä aamuna vasta puoli yhdeksältä) Tatu herää aamupalalle, jos herää aikaisemmin kuten joskus puoli kuudelta kun mies lähtee töihin niin annan tutin ja nukkuu uudelleen.
Syönnin jälkeen jos äitiä väsyttää niin jätän röyhtäytyksen väliin ja nukutaan silloin vielä samantien 2-3 tuntia.
klo 11.00-12.00 otetaan puolipurkkia jonkin sortin perunasosetta ja päälle tissiä.
klo 18.00 tissitellään.
klo 20.30 yökkärin vaihto, ja kylpypäivinä kylpy.
klo 21.00 1dl velliä ja sitten tissiä.
viimeistään klo 22.00 äiti vie pojan sänkyyn ja laittaa tutin suuhun. Se oli sitten siinä ja seuraavana päivänä alusta. Ruokailuiden välissä on leikkiä ja seurustelua välillä katselua kun äiti tekee satunnaisesti kotihommia. Päikkäreitä nukutaan 3x 30min tai jos noustaan ylös jo aamupalan jälkeen niin sitten 4x 30min ja ne on noin 2-3 tunnin hereillä olon jälkeen. Viimeiset kuitenkin niin että herää viimeistään klo 19. Yhdet päikkärit korkeintaan ajoittuu niin jos äiti jaksaa käydä puolen tunnin vaunu lenkillä niin nukkuu päikkärinsä samalla. Meillä siis poika ei nuku kuin puoli tuntia kerrallaan. Joskus meillä ei syödä tuota sosetta ollenkaan esim sunnuntaina oli Tatun serkun ristiäiset enkä ottanut soseita reissuun mukaan joten syötiin päivä vain tissiä. Mutta riittää silti hyvin. Joskus saattaa sitten syödä tissiä jo klo 16-17 sen 18 sijaan. ei aina.

Nyt päikkärit tuntuu kutsuvan poikaa kun alkaa vähän kitistelemään. Itse ollaan koettu tuo rytmi hyväksi saas nähä miten pitkään se suvaitsee kestää, varmaan viimeistään loppuu jos tulee kipeäksi tai alkaa tekemään hampaita. Mutta nyt siis aika tarkalleen tuo rytmi pysynyt sen 1,5kk siitä asti kun poika rupesi nukkumaan yönsä.

Nata ja Tatu 3,5kk
 
...
Kuulostipa Nata helpolta teillä tuo yöunille nukuttaminen ja niin monella muullakin täällä palstalla vaikuttaa olevan - liekö sitten niin että tänne herkemmin kirjoittelevat ne joiden vauva nukahtaa helposti vai ovatko tällaiset ""nukutettavat"" tapaukset oikeasti vähemmistönä? Meillä vauva ei nukahda omaan sänkyynsä, vaan ainoastaan imetykseen mun viereen, siitä sitten nostan omaan sänkyyn jos jaksan.
 
Nata
Vauvauintiin minäkin halajaisin mutta hinnan takia mies ei oikein innostunut... paljonko teillä maksaa? Ja täällä seuraava ryhmä alkaa vasta lokakuussa joten silloin Tatu on loppukuussa 6kk joten onkohan silloin myöhäistä aloittaa..? Heinäkuussa olisi alkanut mutta oltiin silloin vielä liian nuoria...

Täytyy nyt teillekkin ""hehkuttaa"" että Tatu kääntyi eilen ensimmäistä kertaa selältä mahalleen!! On se kumma miten äiti voi olla niin ylpeä noin pienestä pojasta ja noin ""pienestä"" asiasta. Mutta ei se äideille taida olla mikään pikku juttu kun kullannuppu ottaa näitä uusia kehitysaskeleitaan =)

Kertokaas siis tarkkaan miten toi sähköpostijuttu toimii..? Siis lähetänkö mä sinne Tatun kuvan vai mitä..? Ja jotain tekstiä siitä kuvasta vai..?


Nata ja Tatu 3.5kk
 
Nata
Juup, korostan että toistaiseksi on helppoa... Jos on vielä pirteä kun menee sänkyyn niin sitten käyn muutaman kerran antamassa tutin ja silityksen jos pitkäänkin kuuluu liikkeen ääntä (käytetään itkuhälytintä kun meidän talossa ilmeisesti paksut seinät kun ei kuulu millään äänet)... Kylläpä minä ainakin kirjoittaisin vaikka meillä olisi vaikeaakin mennä nukkumaan, jotkut sitten saattavat jättää kirjoittamatta... Mutta eiköhän tämä palsta ole täällä sitä varten että jokainen voi kertoa ilonsa ja huolensa, ja minä ainakin olen täällä niin purkamassa huoliani tai kuulemassa muiden jos se edes hieman helppottaisi muiden taakkaa.
 
Nata
On se kumma kun en saa kirjoitettua kaikkea kerralla.

Olisi meillä ei kyllä käydä nukkumaan ilman tutti (tai tissiä, mutta olen valinnut mieluummin sen tutin) Eli yö unilleen ja päikkäreilleen vaatii aina tutin, ja päikkäreille yleensä mentäessä mitää saada pitää äidin sormesta kiinni. Mutta jos onnistuu laittamaan oikeaan aikaan nukkumaan että ei ole ihan yliväsynyt (silloin mennään huudon kanssa nukkumaan ja menee hetki että rauhoittuu sitten nukahtaa yleensä heti) niin minuutin pari kun antaa pitää kiinni niin voi irrottautua. Sinänsä harmi että on oppinut tuollaiseksi että ilman tuttia ei nukahdeta mutta ajattelin että ehkä se ei ole niin ""kallis hinta"" koska kuitenkin toistaiseksi nukahtaa helposti. Vaikeahan tuosta tavasta on varmaan sitten aikanaan vierottaa mutta siihen nyt on vielä aikaa.
 
Oona
Moi!

meillä nukkumaan käyminen on suht helppoa, tosin riippuu päivästä. syliin nukahtaa ainka (v'lillä olen tosin luovuttanut ja laittanut viel'ä leikkimään ni sit nukahtaa kun ottaa taas syliin 10 min. päästä.) syliin nukuttamisessa menee max. 10 minuuttia. joskus yrittää vielä sängyssä jotain ökistä mutta kun silittelee hetken kädestä ni nukahtaa kiltisti. nyt ollaan kokeilut muutamana iltana sitä että en nukuta syliin ja silitän vain mut toistaiseksi se toimii vain silloin kun poika on kunnolla väsynyt.

päivisin nukahtaa itse lattialle tutin auttamana. ja yölläkin siis tutti, mut ei herää siihen ku se tippuu (ONNEKS!)

meillä rytmi on muuttunu tässä 3kk vaiheilla
sen verran pitää paikkaansa et yöunille käydään 20-23 välisenä aikana ja sit siitä riippuen syö nykyisin 3-4 tunnin välein, eilen tosin kävi klo 20 nukkumaan ja söi klo 2 ja 5 ja 7 ja klo 8 asti pinnistelin sängyssä ja sit tultiin leikkimaan ja söi taas 11 maissa ja nyt oottelen et söis taas 2 maissa (tosin voi olla et nää on nyt hänen pitkät päikkärit ja syökin 3-4 maissa)

päikkärit meillä on vajaan tunnin, vaunutellessa kuitenkin jopa 3-4 tuntia. täytyy kyllä tunnustaa et joka päivä en jaksa/viiti ulos lähteä... *punastuu nolona ja tuntee itsensä huonoksi äidiksi* ja päikkäreitä siis 3-4 päivässä

pelkällä rintamaidolla mennään edelleen ja just soittivat neuvolasta et ei voidakaan mennä huomenna sinne painokontrolliin ku siel ei oo ketään! no miks hel...ssä ne sit antoi sen ajan viimeks????

meillä meidän jansku on kääntyillut ekan kerran joskus ennen heinäkuun puoliväliä ja nyt parin viikon ajan se selältään mahalleen kääntyminen tapahtuu koko ajan! ja tällä viikolla käsistä vedettäessä pääkin tulee jkoko ajan mukana (ennen ei tullut vaikka masullaan kannattelikin hienosti)

jäntevän oloinen on muutenkiin: seisoo jo jonkin aikaa kun pitää kämmenistä kiinni käsien ollessa 90 asteen kulmassa (ja seisottaahan vielä ei edes saa... *punastuu taas*)

sit natalle vielä tuosta syömisestä ni eiks teidän poika siis syö ollenkaan päivällä oliks se nyt 10 ja 18 välillä? meillä siis parhaimmillaan tuohon väliin menee 3 syöntiä! yleensä kuitenkin kaksi...

Oona ja poitsu 3kk ja jotain

 

Yhteistyössä