TOUKOALUT

  • Viestiketjun aloittaja Zizi
  • Ensimmäinen viesti
Ansu
Hih! Kylla nyt kelpaa taas kirjotella. Kiitos Zizi :)

Taalla nautitaan lauantaista. Helletta riittaa taas yli 30C joten ulos ei voi harmi vaan pikkuisen kanssa menna (asumme siis rapakon takana, Suomen helteet taitaa olla jo ohi,?). Meilla ens viikolla 3kk laakari. Poika on niin painava etta jannaan meneeko jo 7kg rikki!! Rokotuksiakin taitaa tulla lisaa. Taalla alotettiin rokotukset jo 2kk kolmella piikilla. Onneksi ei pienelle tullut mitaan reaktiota niista paitsi etta nukkui kaksi yota paremmin kuin tavallisesti ja sehan ei meita haitannut ollenkaan :)

Moikkis,
Ansu ja poika
 
Zizi
Heips,

Ansu olen huomannut saman, Soneran sivut jumittavat usein! Nytkin oli työn ja tuskan takana päästä lukemaan viestejä, joskus ei edes aukaise koko saittiakaan :(

IITU & OONA! Täällä myös yksi Holby Cityn vannoutunut katsoja :D Aamu ei lähde käyntiin ellen pääse tv:n ääreen kahvikuppi kädessä kun Holby City alkaa. Yleensä aamutoimet on tehty ja tyttö nukahtaa hetkeksi sitteriin tv:n lähettyville ja pääsen hetkeksi huilimaan. Raskausaikanakin tykkäsin sarjaa katsoa kun siinä on usein synnytyksiä (myös niitä joissa ei tule komplikaatioita).

Oonalle vielä tuosta jälkitarkastuksesta. Ikävää jos joudut leikkaukseen! Millaisesta leikkauksesta on kyse? Minulla on tullut tuota arpikudosta vissiin jonkin verran episotomian seurauksena, se tuntuu sellaisena ""kovempana"" ihona tuolla alapäässä (en osaa oikein selittää). Kuulemma ei haittaa elämää eikä tulevia synnytyksiä, mutta sekstaillessa se tuntuu joskus epämukavalle, ihan kuin jokin hankaisi. Ei siis kovin mukavaa :/

Meillä käännyttiin ensimmäistä kertaa vatsalta selälleen keskiviikkona! Ja vielä kahteen eri otteeseen. Kylläpä siinä oli ihmettelemistä niin tytöllä kuin vanhemmillakin :) Olenkin pitänyt tyttöä paljon lattialla niin saa harjoittaa motoriikkaansa ja pyörähdellä ympäri kun huvittaa. Ainakaan vielä tuo ""vahinko"" ei ole toistunut, sitä vähän väliä kyttäilen :)

Nyt on taas lopeteltava, ei kun kakkavaipan vaihtoon (ähinästä päätellen paketti on saapunut). Terkkuja kaikille mammoille, kirjoitellaan taas!
 
Memmu80
Tervehdys!
En oo tainnu oikeestaan ollenkaan kirjotella tänne Toukoalkujen ketjuun... sillon raskausaikana kirjottelin tuol odotuspuolella, mutta nyt on jääny vähemmälle. Monesti oon kuitenkin käyny lukemassa että mitä tänne kuuluu. :)
Meille siis syntyi poika 25.5. paino 4025g ja pituus 51,5cm ja pipo 37. Synnytys käynnistettiin ja loppujen lopuksi kaikki meni hyvin. Laskettu aika oli 11.5. eli yliaikaiseksi meni sen 2 viikkoa minkä jälkeen käynnistettiin.
Meillä menee pojan kanssa oikeen hyvin. Poika itkee aika vähän, oikeestaan vaan jos on nälkä tai vaippa märkä. Välillä itkee väsymystään ennen ku nukahtaa. Yöllä herätään syömään 1-2 kertaa. Pelkällä rintamaidolla ollaan oltu ja oon kyllä aatellu että täysimetyksellä mennään sinne lähelle 6kk ikää jos vaan maito riittää. Toki voi olla että kokeilun ja opettelun vuoks vähän kokeillaan kiinteitä jo ennen sitä.
Meillä kestoillaan ja se on kyllä ollut yllättävän helppoa ja jopa vaivatonta. Toki vaipat pitää pestä ja taitella (käytetään harsoja) mutta ei siinä mun mielestä oo kauheesti hommaa. Kuorivaippana käytetään villahousuja. Ne on toiminu hyvin, aattelin kyl huomenna ommella jotain toisenlaisia kuorivaippoja. Öisin ja reissuilla on ollu kertis vaipat, mutta oon aatellu yrittää ottaa yöksikin kestot käyttöön.
Nyt just katellaan pojan kaa yleisurheilua!! Se hihkuu ihan innoissaan tossa sitterissä... ketäköhän se kannustaa :)

-Memmu80 ja poitsu-
 
Zizi
Kiva kuulla sinusta taas Memmu pitkästä aikaa :) Kiva että vaavin kanssa menee hyvin! Meidän tyttökin on ollut onneksi ""helppo tapaus"", ei ole ollut koliikkia tai muuta vaivaa juuri ollenkaan, yötkin nukkuu tyytyväisenä. Ja kaikesta huolimatta tämä vauva-aika on mennyt todella nopeasti, tytöllä ikää jo kohta 3,5kk.

Kirjoittelethan jatkossakin kuulumisia!
 
Nata
Mahtuisinkohan tänne teidän palstalle vaikka pojan kanssa vissiin kuuluttaisiin huhtikuun puolelle mutta täällä olisi vanhoja tuttuja... en ole kirjoitellut enkä oikein lukenutkaan juttujanne kun olen ollut enemmän tai vähemmän koomassa ja elämä on kolistellut päähän ihan urakalla... kirjoitanpa meidän alun tähän nyt ""tiivistelmänä"".

Poika siis syntyi 29.4. perjantaina suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi. Mitat oli 52cm, 4290g ja hattu 36cm. Pintahaava oli erittäin siisti joskin pitkä mutta parantui hyvää vauhtia mutta sisällä jostain kudoksista tihkui verta aiheuttaen tulehduksen ja helvetilliset tuskat (eka kerran mitattaessa tulehdus arvot 190 ja hb 94) no ekaa kertaa pääsin käymään vessassa ilman sänkyä mieheni taluttamana tiistaina. Siihen asti vauva ei edes tuntunut omalta kun en sitä pystynyt hoitamaankaan. Keskiviikkona aloitin sitten pikku hiljaa hoitamisen ja alkoi tuntumaan jo omaltakin öisin en päässyt vauvaa nostamaan ilman apua kun itsekkin olin niin kipeä etten päässyt ylös. Perjantai iltana sitten kotiuduttiin ja vauvalla alkoi kauheat vatsavaivat. Olin viikon imettämättä koska luultiin että johtuu minun vahvoista antibioteista, mutta syynä olikin helvetillinen koliikki (välissä epäilivät maitoallergiaa) no vähän siinä välissä pumppailin ettei maito loppuisi kokonaan ja jatkoin sitten imetystä lisämaidon tuella (koska maito luonnollisesti väheni) imetyskin sattui lähes kaksi kuukautta. Kahden kuukauden iässä poika jäi pelkälle rintamaidolle kun maito alkoi riittämään. Onneksi poika on ollut kova imemään ja on imuote ollut alusta asti oikea. No kaksi viikkoisesta kakka ei ole pojalla tahtonut tulla vaikka ei ole vatsa kovalla vyöhyke terapiassa käytiin kolmesti joka helpotti sitten kakan tuloa ja nyt osaan sen itsekkin hieroa pari kertaa viikossa. Viikkoa ennen kuin 3kk tuli täyteen koliikki sitten viimein loppui ja siitä asti ollaan oltu kuin päivän paisteita ja vain naureskellaan. Kyllä myös itketään nimittäin poika tulistuu alta aikayksikön eikä säästele ääntään.


Siinäpä oli meidän ""tiivistelmä"" hypätkää vain säälimättä yli jos ei jaksa lukea tai muuten vain ei kiinnosta =). Onneksi poika on alusta asti syönyt vain kerran yössä ja 2kk iässä sekin jäi pois. Niin ja muuten meillähän isä ei hoida ollenkaan lasta. Vieraantui heti koliikin alussa eikä ole vielä oikein päässyt meidän elämään mukaan... mutta pikku hiljaa hyvä tulee =). Tässäpä tämä.

En tosiaan ole lukenut ollenkaan näitä ketjuja joten minua kiinnostaisi tietää mitä teidän lapset nykyään puuhaa ja miten ovat kehittyneet ja kasvaneet. Itse olen pitänyt vähän niin kuin kirjaa että mitä on tullut minkäkin ikäisenä uutta, niin laitanpa meidän ""listaa"" tänne vaikka huomenissa. =)

Minäpä lähden tästä pikku hiljaa saunomaan ja nukkumaan. Ai niin me sitten muutettiin siihen omakotitaloon 1.7. jos joku muistaa siitä olleen puhetta.

Nata ja poika
 
Anni
Heippa!!

Kiva kun Nata liityit joukkoomme tummaan!! :) Ja huh, onpa teillä ollut aikamoista.....meillä poika huusi myös, mutta vain ensimmäiset 3 viikkoa...oli ilmavaivoja ja luultavasti nyt jälkeen päin ajatellen ei varmaan saanut tarpeeksi ruokaa...imetin kyllä koko ajan ja maitoa suihkusi joka puolelle, mutta ei riittänyt vain meidän pojalle.....koska poika ei saanut tarpeeksi ruokaa, tai vatsa oli kipee, niin sitten ei myöskään nukuttu..ei yöllä eikä päivällä!!!Yhtenä yönä isä joutui valvomaan klo 00.00-07.00 yhtä soittoa pojan kanssa!!!Välillä erehtyi poika hieman torkahtamaan ja sitten taas oltiin hereillä ja kitistiin!!!

Tällä hetkellä meillä pyyhkii ihan hyvin....poika syö noin 4h välein vähän alle 200ml tuttelia (en imetä enää ollenkaan, kun se meni semmoiseksi huutamiseksi ja raivoomiseksi pojan osalta että parempi oli lopettaa koko touhu..) ja illalla annan 200ml peruna-porkkanavelliä tai maissivelliä...sitten poitsu nukkuu noin 6h-7h putkeen ja sitten taas syödään....Hymyjä tulee koko ajan ja nauruakin aina välillä....18.pvä on 3kk neuvola ja luulen että 7kg on jo rikki ja pituuttakin varmaan yli 65cm!!Niin ja päivisinkin jo osataan nukkua...korkeintaan 2h ollaan valveilla ja sitten alkaa taas silmät lurpsuun...ainoo ongelma on vain se, että tuttia joutuu laittaan suuhun aika usein..myös öisin..onko muilla sitä ongelmaa....oon pari kertaa kokeillu, että josko nukahtaisi uudestaan ilman tutin laittoa, niin hän vain alkaa entistä enemmän pyöriin ja äheltään sängyssä kunnes se tulppa tulee suuhun.....

Että tämmöstä kuuluu tänne.....oootteko muuten jo miettineet uutta vauvaa??!!Hih..mä jo tossa leikilläni isännälle oon siitä vihjannu ja hän on ihan mukana, mutta vasta vuoden päästä....siis vuoden päästä aletaan yrittämään...parempi se on nyt tästä ensin nauttia täysin siemauksin ja olla ensi kesä ilman massua, jos vaikka voisi lähteä ihan kaksin miehen kanssa vaikka viikonlopuksi jonnekkin...vielä kun ei raaski vauvaa jättää, ku se on niin pieni....

Nojoo..tulipahan jaariteltua....kirjoitelkaahan kuulumisia!! ;)

Anni ja Kalle 11vkoa +4pvää
 
Sasu
Meillä ei ole enää tuota tutti ongelmaa, koska pikkumies on yhtäkkiä alkanut hylkiä myös tuttia, niinkuin välillä myös tuota tuttipulloa. Ennen jouduin minäkin tuttia pistämään takaisin suuhun vähän väliä, mutta päiväunilla vain. Yöllä ei ole tuttia koskaan tarvinnut.
Tuntuu kyllä että pojan tavat ja rytmit jotka ehkä jotenkuten ollaan saatu toimimaan muuttuu kokoajan. Hyvä ettei päivittäin.

Onko teillä muilla jo selkeä päivärytmi ja rutiinit? Minusta välillä tuntuu kuin vain jotenkin sähellän päivän läpi, ilman mitään tietoisuutta kellosta ja rytmeistä. Poika syö vähän väliä eikä nuku päiväunia (mikä on rasittavaa). No, toivottavasti ne rytmit muodostuu sitten luonnostaan pikkuhiljaa.

Tulipa tuosta Annin kirjoituksesta mieleen, että joko olette päässeet käymään tuulettumassa esim. illanvietossa? Meillä on juuri keskusteltu tästä kun mies kehottaa minua menemään ja kyllä minä haluankin, mutta sitten tulee kuitenkin tunteita että raaskinko vielä olla senkään vertaa erossa vaavista ja miten käy imetyksen joka jo muutenkin tuntuu horjuvan loppumisen rajamailla. Päivällä on poika pari kertaa ollut hoidossa muutaman tunnin ajan että ollaan miehen kanssa päästy hengähtää, muttei vielä yökylässä.

Oikein kiva että Nata ja Memmu80 + muut olette kirjoitelleet vielä tähä touko ketjuun. On niin mukava lukea samanikäisten vauvojen kuulumisia.
Kirjoitellaan taas!

Sasu ja poika 2,5kk

 
Oona
Zizille: kohtu oli siis silloin jälkitarkastuksessa kallistunut niin oikealle että papanäytteen ottokin oli mahdotonta kun välineet ei mahtuneet väliin... lääkärin puheista ymmärsin et vielä ei oo hirvee hätä, mut jos ei itestään käänny, ni sit on (m9ikäli siis aikoo uusia lapsia hankkia ja papanäytettä otattaa, ja molempiin mulla vastaus on kyllä!

Annille: meillä ei käytössä ole minkäänlaista ehkäisyä tosin tätä ensimmäistäkin tehtiin 2 vuotta ja mulla ainakin oli ovulointihäiriö joten ei uskota et kakkonen olisi heti tulossa... vähän sillä meiningillä et tulee sit heti perään jos on tullakseen... järjellä jos ajattelee niin välillä on tän yhdenkin kanssa rnkaaa et vois pitää pidempääkin taukoa.

millaista ikäeroa te muut ootte ajatelleet?

Sasulle: meillä on jo jonkin aikaa ollut suht säännöllinen päivärytmi, mut nyt jostais syystä se on muuttunut, poika kestää syömättä maks. 4 tuntia (ennen yööllä siis huiteli 7-8 tuntiakin), lieneekö sitten lomareissaaminen rasittanut liikaa, oltiin viikko ulkomailla ja heti pertään toinen sukuloimassa...

sit vielä sellasta, et onko teillä muilla laspi siirtynyt jotenkin vähemmän kakkaavaksi? meillä syö kyllä mielestäni ihan kunnolla (paitsi jos yöunien lehentyminen kertoo liiann vähästä ravinnonsaannista) ja pissii mut kakkaa ei tule kuin kerran viikkoon, nyt siitäkin on jo 10 päivää. huomenna oon kyllä soittamassa heti aamulla neuvolaan, mut aattelin josko muilla olis samanlaista/ neuvoja mitä tehdä

Oona ja poika 3 kk ja 1 vko
 
Oona
Moi!

Onkos muut mammat kahvinkeitossa kun Holby Citykin loppui? :) Eilen kirjoittelin tuosta pojan ""umetuksesta"". neuvolassa sanottiin et on ihan normaalia et välillä on kausia jolloin ei tule m8itään. kaksi minuuttia puhelun jälkeen poika sitten ähkikin itsekseen naama punaisena... :) Mikäli ei olisi tänään mitään tullut niin neuvoivat ostamaan luumusosetta kaupasta tai mallasuutetta apteekista...

Mites teidän vekkulit kannattelee päätään? meillä hienosti mahallaan, katsoo jopa sohvalle asti kun makoilen tai istun siinä ja juttelee. mahallaan siis kannattelee hyvin ja harjaannusta saa siihen koko ajuan kun ei ehnää kestä selällään... :) taisi vaan kuukausi sitten säikähtää kun kääntyi mahaltaan selälleen vauhdilla koska ei sitä sen jälkeen oo tehnyt...

käsistä vetäessä ei kuitenkaan useimmiten kannata päätään lainkaan, mitenhän tätä voisi vahvistaa?

Oona ja poika 3kk 1 vko
 
Nata
Todii tässä olisi pähkinän kuoressa meidän elämän tapahtumia kun en ole tänne kirjoitellut pikku hiljaa...

- tietoinen hymy n. 3vko
- mahalta selälleen n. 5vko
- kädet löytyi n. 8vko
- juttelu n. 5vko
- päänkannattelun aloitti 2vko iästä ja nyt on kannatellut jo muutaman viikon heilumatta pyörittelipä miten päin vaan
- kyynärnojaan nousu n. 7vko
- vierastus alkoi tasan 2kk iässä
- 9,5 vko iässä suurinpiirtein alkoi käsien tietoinen liikuttaminen
- n. 10vko iässä alkoi itse hypistelemään leluja käsissään
- 3vko iässä oli ekaa kertaa hoidossa (ukilla ja mummolla) 5h kun isä joutui viemään äitin pika pika sairaalaan (ooneksi oltiin mummolassa sillon, vauvan kanssa lähtö ei olisi niin nopea ollutkaan)
- juhannuksena ensimmäinen lomareissu, joka oli mökille
- ensimmäisen kerran nukkui koko yön 2kk iässä ja siitä lähtien ei onneksi olla syöty yöllä enkä ole syömään viitsinyt herättääkkään.

Siinäpäs oli meidän juttuja. Nyt ollaan vasta alettu pikkuista pitämään lattialla kun on koliikki ohi. Tähän asti ollaan (olen) vaan kanniskeltu. Onneksi kuitenkin on vissiin ihan ajallaan kehittynyt vauva. Mittoja laitan myöhemmin kun prinssi päätti nyt hermostua =).


Nata ja prinssi n. 3kk 1,5vko
 
Nata
No nyt niitä mittoja... Laittaisiko muutkin vauveleidensa mittoja..? Kiinnostaisi niitä lueskella.

Syntyessään: 4290g, 52cm ja hattu 36cm
1kk: 4630g, 56cm
2kk: 5800g, 58,2cm ja hattu 39,1cm
3kk: 6340g, 62,5cm ja hattu 40,5cm
 
Anni
Hei!!

Tuolla olisko ollu huhtiketjussa oli perustettu joku sähköpostiosote, johon pystyi lähettämään huhtivauvojen valokuvia....aika hauska idea!!!Mitenhän sen pystyis tehä......siin oli joku semmonen juttu että kun sinne lähetti kuvan, niin sai salanan omaan sähköpostiinsa...jollon pysty käydä kattomassa muiden vauvojen kuvia....tai sitten käsitin sen ihan väärin...

nojoo..meidän pikaiset kuulumiset: Kalle on alkanut juttelemaan ihan kauheesti...vähänkö nauratti eilen, kun oltiin vuokrattu video, niin ennen ei ollenkaan haitanu vaikka Kalle olisikin ollut hereillä, mutta nyt tuli juttua niin ettei puhetta meinannut kuulla!!!Ei voinut muuta tehdä kuin naureskella... :)

Niin ja jalat on myös löytynyt...meillä kun ei ole sitteriä ja Kalle on vain makoillut sohvalla (meillä on kova sohva, jossa pystyy hyvin harjoittelemaan liikkumista) niin kun erään kerran vaippoja vaihtaessa heilautin jalat ylös niin hän ihan hämmästyi että mitkäs ne sieltä ilmestyi!! :) Ja tänään illalla kylvyssä oli vallan ihmettelemistä kun ne (jalat) sätkikin ihan siinä nenän edessä ja KOVAA!! :)

Jees, mutta nyt tenttikirjan ääreen....koitan saada suoritettua yhden tentin joka on jäänyt roikkumaan..4 hemmetin kaaameeta kirjaa on YHTEEN TENTTIIN...huh saa nähdä miten onnistuu..oon kyllä jo valmistunu, mutta saisin 15ov kokonaisuuden täyteen ja todistuksen siitä..olis ihan huippu juttu..

Mutta kirjoittelemisiiiin!!

Anni + Kalle melkein 3kk
 
Ansu
Heipsuti! Onpas taalla ollut vilsketta viime paivina. Kiva kuulla miten kaikkien pienokaiset kasvaa :)

Natalle kaikki myotatuntoni ja sympatiani. Ei ole ollut mikaan helppo alku siella mutta ainakin kuulostaa etta vauvasi on kehittynyt hienosti ja hurjaa vauhtia. Meilla laahataan kylla muutamia viikkoja teitin perassa naissa kehitysaskelissa. Mutta perasta tullaan :))

Niista mitoista. Meilla nain:

Lahtomitat: 52cm ja 3590g. Pipo 34cm
2vk: 3.8kg ja 53.3cm. Pipo 35cm
1kk: 4.5kg ja 55.9cm. Pipo 37cm
2kk: 6.2kg ja 61cm. Pipo 39cm

Talla viikolla siis 3kk tarkastus ja menee varmaan se 7kg rikki ja pituutta on vissiin semmonen 64-65cm! Kerron sit.

Sasu kyselit niista illanvietoista. Musta on ihan tervetta lahtea valilla tuulettumaan. Omat menemiset on ollut toistaseks muutaman tunnin shoppauskeikkoja. Kerran tuli kaytya leffassa ja kerran jatettiin poika yheks yoks isovanhempien hoitoon. Heilla meni kaikki hienosti. Olin pumpannut valmiiks maitoa ja sit lisaks jatettiin korviketta ja aitini sai pojan nukkumaan paremmin kuin me koskaan :). Meilla sen sijaan meni vahan kehnommin. Otin yoreissuun rintapumpun mukaan mutta jostain syysta pumppaaminen ei onnistunutkaan ja sita sitten yritettiin kissojen ja koirien kanssa. Herumisrefleksi ei vaan toiminut ja nyt mietityttaa vahan ton kokemuksen jalkeen etta koska sita uskaltais taas yrittaa lahtea yoks veke. Oli kurja olo rinnat piukkoina ja rintatulehduksen kokeneena aloin jo pelata etta saan sen taas. En oo viela kertaakaan ollut heilumassa tyttokavereiden kanssa mutta nyt tekis mieli jarkata joku tyttojen ilta ja jattaa poika isansa kanssa ja lahtea vahan ulos heilumaan..

Kyllapas se meidan poika nyt nukkuu hienosti paikkareita. En tieda miten pain olisin :) Ois muuten kiva idea se sahkoposti jonne vois lahettaa pienokaisten kuvia!

Kuulumisiin!
Anna
 
Sasu
Hei!
Meillä mitat ovat olleet
synt.3606g, 52cm,pipo34cm
1.kk 4500g, 56cm, pipo38cm
2.kk 5930g, 61cm, pipo40,5cm

Kolmen kuukauden neuvola vasta loppukuusta.

Minä aloitin heti jälkitarkastuksen jälkeen minipillerit, joita voi käyttää imettäessäkin. Tällä hetkellä mietin jopa neljän vuoden ikäeroa seuraavaan pienokaiseen. Mutta varmaksi tuota ei voi sanoa, malttaakohan sitä niin kauan ees oottaa. On tavallaan ikävä sitä raskausaikaakin. No, aika näyttää. Mies kyllä välillä sanoo että eikös me hetiperään vaan toinenkin. On täytynyt vähän toppuutella.

 
Nata
Sasu, minulle ""määrättiin"" jälkitarkistuksessa minipillerit ja totta kait intopintona menin heti ostamaan ja vielä 3kk paketin, yhden sitten kerkesin syödä ja miehen kanssa mietittiin etten niitä nyt syö koska noita sivuvaikutuksia on taas vaikka millä mitalla ja päälimmäisenä mietittytti tuo mielialojen vaihtelu kun sain masennusseulasta 16 pistettä ja siitä tuli äippäkorttiin merkintä masennus. Mitä merkkiä sinä syöt..? Jos vaikka tahtoisit ""ostaa"" nämä multa kun turhaan tuolla kaapissa ovat. Ottaa niin päähän nämä pilleri hommat kun ennen kuin alettiin vauvaa ""tekemään"" niin ostin juuri 3kk paketin e-pillereitä ja yhden niistä kerkesin syödä kun mies sanoi että jos aloitettaisiin yritys... Myin ne tässä juuri kaverilleni (eräpäivä alkaa niissä jo lähestyä) kun he miettivät että alottavatko pillerit vai tekevätkö toista lasta... itse en niitä joka tapauksessa olisi kerinnyt syödä...
 
Iitu81
Heippa kaikille!

Oletteko huomanneet surullisen asian: Holby city ei tullutkaan tänä aamuna =( Onko se loppunu kokonaan, tietääkö joku..? Meni senssit sekasin ainakin mulla mut onneksi tulee yleisurheilua edes kakkoselta niin on jotain katsomista.

Olette kirjoitelleet tosi ahkerasti, vastauksia muutamiin kysymyksiin:

Eli kakka-asiasta: meilläkin ollaan aina monta päivää kakkaamatta, ja sitten kun kakkapäivä vihdoin koittaa, tavaraa on KAIKKIALLA!!! Sitä tulee sitten kerralla monen päivän edestä!

Meilläkin mies koittaa saada minua viihteelle, sanoo että tekee hyvää lähteä tuulettumaan ja olla erossa vaavista vähän aikaa. Totta se varmaan on, ja olenkin ajatellut että josko lähiaikoina kaljalla kävisin! Olen muutenkin viime aikoina lypsänyt aika lailla maitoa, poika syö paljon paremmin pullosta kuin tissistä ja näin vältytään kamalilta itkuilta. Yöksi en kuitenkaan vielä edes kuvittele jättäväni vauvaa hoitoon, pelkkä ajatus itkettää.

Toisen lapsen haluaisimme aika pian! Rankkaa se varmaan tulee olemaan jos on kaksi pientä, mutta ovathan esi-äitimme pärjänneet kymmenenkin pienen kanssa niin miksen minä kahden! =) Ja eihän sitä koskaan tiedä voiko toista edes saada...

Täytyy jatkaa juttua toisten, poika heräsi...

Hauskaa viikon jatkoa!!
 
Ansu
Heippa!

Tanaan on sitten ollut semmonen paiva etta paikkareita ei haluta nukkua. Yleensa talla osastolla ei ole paljoa ongelmia mutta tanaan on ollut 20-30min patkatirsaa. Eipa tassa paljoa oo saanut mitaan tehtya.

""Urhoollisia"" ootte te jotka jo toista pienoista suunnittelette :) Makin ehdottomasti haluan lisaa lapsia mutta nyt on kadet niin taynna pojan kanssa etta katsotaan miten tasta ensin selvitaan! Pieni ikaero ois tietty aika kiva juttu mutta kylla ma luulen etta me varmaan nautitaan tasta tan hetkisesta tilanteesta seuraavat pari vuotta. Joskus vuonna 2007 mut saattaa loytaa taas tuolta odottajien puolelta :)

Miten paljon teilla miehet osallistuu vauvan hoitoon? Ois kiva tietaa. Meilla mies tekee pitkaa paivaa mutta osallistuu minka kerkiaa. Usein viikonloppuisin hoitaa yot ainakin osittain etta aiska saa valilla levata. Ihan mielellaan se osallistuukin ja hyva niin koska kylla taa vauvanhoito on ihan yhta rankkaa kuin toissa istuminen. Ei siis armoa :) Oon muuten huomannut etta mulla on inhottava tapa ""neuvoa"" miesta vauvanhoidossa. En vaan voi sille mitaan etta tulee aina ""huomautettua"" kuinka jonkun asian vois tehda. Inhottavaa mutta en nayta voivan talle mitaan!!

Huomenna sitten se 3kk tarkastus..

Moiks.
Ansu ja poika
 
Oona
Iitulle:, joo meilläkin meni päivät ihan sekaisin Holby cityn puuttumisen takia.. :)

meillä mies on töissä eri paikkakunnalla viikot ja viikonloppuisin meillä on sama systeemi kuin Ansulla: eli mies hoita minkä kerkee ja minä lepäilen, muistaakseni viikonloppuisin olen vaihtanut korkeintaan 3 vaippaa kuin mies touhottaa :)

mulla on muuten sama ärsyttävä tapa välillä oikaista ja neuvoa... no olenhan kyllä enemmän lapsen kanssa ja ""hyvää hyvyyttäni"" neuvon, mut välillä se voi tuntua ikävälle. oonkin sanonu et en tee sitä tahallani vaan useimmiten vahingossa ja pyytelen sit anteeksi puuttumista... kyllä ne pärjää ilamn minuakin, sen tiedän.

meillä oli tänään 3 kk neuvola
pituus 62 cm
paino 6170 g
pipo 40,8 cm

oli meidän poika taitaa olla ketjun pienimpiä. painonlisäyskin oli niin pieni (79g/vko) et jouduttiin painotarkkailuun. olinkin sitä mieltä et pitäis antaa muutakin ku tissimaitoa kun ei enää edes öitä nuku mut neuvolantäti on niitä luomuilun kannattajia ja sanoli net älä vielä mitään anna katotaan ens viikolla.. :/

toisaalta poika on kyllä aurinkoinen edelleen mut syö tiheemmin... en sit tiiä mitä tehdä..

siihen kakkajuttuun vielä, se harvoin kakkiminen saattaa kuulemma johtua myös ravinnonpuutteesta... syyllisti sit kunnolla minua! koko ajan annan kun lapsi haluaa, ei se nälkää näe!

Oona ja poika (mun laskujen mukaan sunnuntaina 3,5 kk, neuvolan mukaan tänään 3 kk...)
 
Ansu
Hui kun meidan poika on iso! Oli tanaan 3kk tarkastus ja laakarikaan ei ollut uskoa paljonko on taas kuukaudessa kasvettu. Mitat siis 67cm ja 7.3kg, hattu 41cm. En kylla tota pituutta voi ihan uskoa kun kotimittauksella oli viikko sitten pari kolme senttia vahemman. Vaikea sanoa kun poika ei pysy aloillaan. Mutta etta nain taalla. Laakari kehotti myos venyttamaan paivan ruokavalia pikkuhiljaa neljaan tuntiin jos silla saisi vaikka sitten younet kahdeksaan tuntiin. Kuukausi sitten saman laakarin kehotuksesta venytettiin ruokavalia kahesta tunnista kolmeen ja silla saatiin nykyiset kuuden tunnen unet. Tama nayttaa siis olevan ainakin meidan laakarin logiikka eli vauva jattaa valiin yhden yosyomisen niin riippuen millaiseen valiin on tottunut niin sen pituiset unet sitten nukkuu. No, katsotaan miten toimii tassa kuussa. Tuntuu kylla kaukaselta etta meidan poika nukkuisi kahdeksan tuntia putkeen :) Onko teille muille annettu tammosia ohjeita?

Kuulumisiin taasen,
Ansu ja poika 3kk
 
Nasu
Moi!

Ansulle: Onpas teillä pitkä poika! Meidän poika 63 ja risat pitkä mut painaa 7630g...

Aika jännä neuvo yöunien saamiseksi pitemmäksi. Meillä ei olla neuvolassa kommentoitu juuri mitään , siis juuri mistään asiasta ja se ottaa päähän. Mihinkään ei olla sanottu mitään, ainakaan viime kerralla. Voivottelin , kun poika nukkuu ainoastaan 4 kertaa 30 min päivässä, niin neuvolan terkka vaan ihmetteli, että no onpa kumma juttu, ihanko tosi...

Meillä poika vaatii ruokaa päivällä kahden tunnin välein ja yöllä neljän tunnin. Illalla popsii maissivelliä reilut 2 dl , mut silti ei enää nuku pidempää pätkää, vaikka kun vellin aloitin 3 vkoa sitten, niin saattoi nukkua jopa 6 h.

Tänään maisteltiin perunasosetta, viime viikolla muutamana päivänä persikkaa ja ensi vkolla ajattelin lisätä porkkanaa perunaan. Määrät tosi pieniä, mutta totutellaan, kun poika ollut masuvaivainen ja ei se ruoka tahdo mennä millään alas asti, työntää vaan kielellä ulos suusta.

Ja aamulla annoin myäs velliä maidon seassa puolet. tuntuu että maito ei tod pidä enää nälkää, korviketta siis NANNIA on syöty jo siitä asti kun poika oli 6 vkoa ja sitä menee yöllä aina 2 dl kerralla, päivisin ehkä 120ml.

Milloinkahan saisi nukkua monta tuntia putkeen...?Meinaa olla muuten vaikeeta nukahtaa mulla itellä ekan syötön jälkeen,ekan kerran poika syö klo 00.00 ja tokan kerran noin klo 4.00, sit heräilee tunnin välein, muttei nälkäänsä ja nukkuu noin klo 8-9.00 saakka onneksi.
Nukkumaan on alettu meneen jo klo 19-20.00 koska poika alkaa itkeä väsymystään, ei oikein ne päivän pätkäunet taho riittää...

Nyt pitää mennä, mutta palataan. Kirjoitelkaa miten teillä muilla sujuu.

Nasu ja poika 3 kk ja risat

 
Anni
Heippa!!

Mulla tuli tosta ruokavälien venyttämisestä mieleen, että meillä ainakin se on toiminut!!!Siis alussa kun Kalle söi väh. 3h välein, iltaisin useamminkin, niin yötkin heräiltiin samaa tahtia...MUTTA kun sain syötöt pikkuhiljaa venymään päivisin 4h niin nyt nukutaan yöllä ainakin 6h putkeen!!!Maissivelli tai peruna-porkkanavelli iltaisin napaan, niin johan nukuttaa ja pitkään....Eilen oli jopa sellainen ilta, että Kalle oli syönyt noin 6 aikaan maitoa, sitten puoli 8 simahti jo yöunille ja nukkui putkeen klo 23 asti!!!Sitten vellit napaan ja seuraavan kerran syötiin klo 06.00!!Nyt oon alkanut antamaan peruna-porkkanasosetta myös päivisin ja illalla luumusosetta, jotta kakka tulisi paremmin....ens viikolla on 3kk neuvola...saa nähä mitä terkka sanoo, kun viimeksi kielsi antamasta MITÄÄN MUUTA KUIN MAITOA.....No oon ihan varma, että Kalle painaa kanssa jo 7kg, niin eiköhän se sitten ymmärrä, että muutakin tarvitaan jo kuin maitooo.. :)

Hui..mua hirvittää, kun huomenna pitäis lähtee viiihteelle....ei huvita yhtään, mutta kun olen Kallen kummitädille luvannut (joka koko kesän kysyi, että koska lähdetään) niin kait se on pakko.. :) Kuinkahan monta kertaa soitan kotiin ja kysyn mitä kuuluu...tästä tulikin mieleen, kun joku kyseli miehen osallistumisesta, niin meillä osallistuu kyllä ihan koko ajan....sillä on vielä semmoset työajat, että on paljon kotona, niin ehtii kyllä poikaansa näkemään ja hoitamaan....kylässäkin kun ollaan niin ei mun tarvii tehdä mitään, kyllä isi hoitaa!! :)

Jees, mutta voin tulla sitten kertomaan, kuinka äkkiä olin jo kotona baarista....se voi olla että jos ei muuten, niin nukun varmaan jo kahen siiderin jälkeen pöydän alla, niin että meiät heitetään ulos!!! :)

Kirjoittelemisiiin!!

Anni & Kalle melkein 3kk
 
Nata
Nasu, Eikö poika itse tahdo syödä enempää kerralla kuin tuon 120ml..? Meillä poika veteli kaksi viikkoisena kerralla 200ml ja enemmänkin olisi varmaan mennyt mutta en uskaltanut antaa. Syöntiväli oli silloin aina 6 tuntia nyt tihentyi vanhempana 4 tuntiin mutta taas on tuo 6 tuntia pääsääntöisesti. Meillä oli muuten ihan sama neuvolan kanssa kun sanoin/kysyin noista päikkäreistä, meillä kans poika nukkuu 3-4 kertaa 30min. Siinä ei todella itse kerkiä mitään tekemään. Nekin vaan että no voivoi en kyllä osaa sanoa mikä siinä on. Muutenkaan meillä ei neuvolasta ole ollut mitään apua lapsen huudon kanssa sen jälkeen kun totesivat että ei ole maitoallergiaa. Kovasti ramppasivat käymässä ja käskivät soitella ja kotiapua minulle järkkäsivät (siis joku kävi siivoomassa) ja lapsenhoitajankin olisi saanut joka olisi hoitanut lasta JA NEUVONUT LASTENHOIDOSSA eli lopussa mentiin tähän että eivät vissiin uskoneet että osaan lastani hoitaa ja että mulla on vain huudot päässäni..!! Että minä olen ihan kypsynyt neuvolaan. Kävin sitten niiden mieliksi mielenterveyspuolellakin kerran juttelemassa mutta eivätpä ne sieltä uutta aikaa antaneet. Tulipas taas vuodatus!!! =P
 
Nasu
Moi!

Natalle: juu. ei suostu syömään kerralla enempää nykyisin. Pienempänä kyllä kiskaisi sen 150 ml vähintään päivisin syöttökerroilla, mutta silloin nukkuikin pitempiä unia. Nykyisin alkaa jo vajaan kahen tunnin päästä huuto, mikä ei lakkaa kuin ruualla, joten mitenkähän sais noita syöttövälejä pitennettyä...

Viime yö oli taas levoton. Pikkumies heräili vähän väliä, kävin tuttia nostamassa ja silittämässä, kun itkeskeli, en tiiä miksi nyt taas näin yö meni. Itellä nyt ihan tautisen väsy olo.

Taidan olla aika poikkeus tässä ketjussa, kun lueskelin noita vauvakuumejuttuja. Mua ihan suoraan sanottuna puistattaa ajatus uudesta vauvasta vuosiin, tosin vielähän mieli kerkee muuttumaan. Oon vaan niin väsynyt koko ajan, ei kai meidän vauva mikään poikkeuksellisen ""hankalakaan"" ole, mutta kait se on sit niin, että en ole luotu äidiksi tai jotain, mutta olen tosi stressaantunut, vaikka vauvaani yli kaiken rakastan ja antaisin kaikkeni hänen eteen. En tiiä onko tää jo jotain masennusta, kun olen oottanut et milloin tää alkais helpottaan, mutta koko ajan tuntuu et päivät on vaan taistelua eteenpäin, seassa pikku valopilkkuja, mut tuntuu tosiaaan et päivät on vaan yhtä nukuttamista ja nukuttamista ja yöt aina pelottaa iltaisin, kun ei tiedä mikä on taas edessä.

No, olihan vuodatus...

Ehkä kaikki alkais helpottaan, jos sais yöt nukuttua. Menen yleensä melkeinpä silloin jo sänkyyn kun saadaan poika nukkuun,, mutta mun uni on niin pinnallista. Herään joka inahdukseen, vaikka vauva nukkuu omassa huoneessaan.

Mies osallistuu ihanasti vauvan hoitoon, alussa hoisi enemmän kuin minä, olin VIELÄ väsyneempi ja kaikki itketti ja oma vauvakin tuntui vieraalta. Mut mies päivät töissä, joutuu herään viideltä töihin ja sit kun tulee iltapäivällä kotiin, ottaa yleensä päikkärit vaikka olen oottanut koko päivän, että hän tulis kotiin. Tietty häntä väsyttää, mutta niin väsyttää muakin.Annan hänen tottakai yöt nukkua ja sellaset unenlahjat onkin,että ei herää vaikka korvan juuressa vauva huutaisi eli viikonloppuna ihan turha jakaa yösyöttöjä, kun mun on mies herätettävä kuitenkin!

Sori valitukseni, tämä on TAAS niitä päiviä. Menkat alkoi muuten eilen, eli aika kauan meni vaikken ole pariin kuukauteen imettänytkään. Mulla ei ole ollut varsinaista kiertoa ennen raskauttakaan ja hormooniavusteisesti raskaaksi pitkän yrittämisen jälkeen vihdoin tulin. Vauvamme siis erityisen toivottu ja siksi nää mun tunteet on tosi ristiriitaisia.

Mutta nyt täytyy lopettaa, sateista päivän jatkoa!

Nasu ja poika 3 kk ja risat
 

Yhteistyössä